• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olszynka odcięta od Śródmieścia. Konserwator zablokował budowę objazdu Bramy Nizinnej

Krzysztof Koprowski
15 września 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Realizacja objazdu Bramy NizinnejMapka przypuszczalnie nigdy nie dojdzie do skutku. Wojewódzki konserwator zabytków postanowił wpisać do rejestru zabytków teren, przez który planowano przeprowadzić nowe połączenie drogowe. Miasto zamierza odwołać się od tej decyzji, ale dotychczasowe działania konserwatora pochłonęły już ponad 855 tys. zł i dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.



Kto ma rację w sporze o objazd Bramy Nizinnej?

Przypomnijmy, w marcu 2022 r. władze Gdańska poinformowały o wstrzymaniu prac i rozwiązaniu umowy z wykonawcą objazdu drogowego Bramy Nizinnej.

Przyczyną była decyzja Igora Strzoka, pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, który uznał, że budowa drogi przez dawny most kolejowy oraz tzw. Bramę Kolejową prowadzącą do nieistniającego dworca Gdańsk Kłodno będzie skutkować nieodwracalnym zniszczeniem substancji zabytkowej.

Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku
Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej. Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej.

Ochrona Bramy Nizinnej przez blokadę budowy objazdu



Ponadto włodarze Gdańska i urzędnicy skarżyli się na "niesprecyzowane oczekiwania konserwatora co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych".

Pod koniec sierpnia PWKZ oficjalnie wydał decyzję o wpisie do rejestru zabytków obiektów w śladzie planowanej drogi, chroniąc tym samym tereny pokolejowe przed zmianą funkcji i blokując jednocześnie zamiar całkowitego wyeliminowania ruchu aut przez Bramę Nizinną.

Nie ma bowiem w dokumentach planistycznych Gdańska żadnej innej, alternatywnej drogi omijającej Bramę Nizinną, zaś proponowane połączenie przez dawne tereny kolejowe przez dekady stanowiło kompromis pomiędzy potrzebami współczesnego miasta a dążeniem do zachowania w maksymalnie nienaruszonym stanie bastionów nad Opływem Motławy, w tym ochronę Bramy Nizinnej.

  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej

Gdańsk odwołuje się od decyzji konserwatora zabytków



W czwartek (15.09.2022 r.) miasto oficjalnie zapowiedziało wniesienie odwołania od decyzji konserwatora.

- Miasto odwołuje się w części obejmującej wpisem do rejestru most kolejowy, wskazując na nieuwzględnienie przez konserwatora interesu społecznego wynikającego z korzyści, jakie przyniesie objazd Bramy Nizinnej. W odwołaniu wskazane jest także, iż wpisanie istniejącego, XX-wiecznego mostu kolejowego do rejestru zabytków całkowicie zablokuje zamknięcie ruchu pod Brama Nizinną, a co za tym idzie wyeliminowana szkodliwych dla niej drgań - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnicy z gdańskiego magistratu skarżą się także na przewlekłe postępowanie administracyjne prowadzone przez PWKZ, które trwało aż 13 miesięcy. Ponadto sama decyzja konserwatora została wydana po tym, jak wcześniej jego urząd zgodził się na rozpoczęcie budowy objazdu.

- Zdaniem miasta elementy bramy kolejowej powinny znaleźć się w rejestrze zabytków jako istotna część dziedzictwa kulturowego. Jednak istniejący most kolejowy nie pochodzi z czasów powstania XIX-wiecznej Bramy Kolejowej i jest od niej znacznie młodszy, datowany jest na drugą dekadę XX wieku. Objęcie wpisem do rejestru zabytków jest nieproporcjonalne w stosunku do pozostałych elementów zachowanego zespołu XIX-wiecznej Bramy Kolejowej - dodaje Bieganowska.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.

855 tys. zł za wstrzymane przez konserwatora prace budowlane



Prace budowlane, które wstrzymano w związku z decyzją konserwatora, pochłonęły dotychczas nieco ponad 855 tys. zł netto i... dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.

Według pierwotnych założeń koszt całej inwestycji miał wynieść 16 mln zł, a nowy układ komunikacyjny planowano oddać do użytku latem bieżącego roku.

Budowa objazdu Bramy Nizinnej w październiku 2021 r.

Miejsca

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Cześc i chwała dla Konserwatora (1)

    Jeden roztropny. Wiadomo że tutaj nie chodzi o dobro mieszkańców a o dobro deweloperów.

    • 34 34

    • Jak zwykle!

      • 6 2

  • Kto powstrzyma tego szkodnika?!! (3)

    Pan Strzok chyba planuje stałą emigrację z Gdańska, bo zostało mu najwyżej trochę ponad rok pracy na tym stanowisku, po czym chyba nie będzie miał tu życia po swoich zasługach dla Miasta. Dziwię mu się, że nie bierze tego pod uwagę

    • 26 29

    • (1)

      Kto w końcu skutecznie powstrzyma patodeveloperską bandę w Gdańsku? Zarząd komisaryczny miasta z pewnością.

      • 10 3

      • na pewno nie złodzieje i komuniści z pis

        • 3 9

    • Strzok planuje emigrację, ale z kraju. Przecież wszyscy wiedzą, gdzie spędza te swoje wieczne urlopy

      • 0 0

  • (2)

    Teren nie został przywrócony do stanu pierwotnego! Czy autor był tam przed rozpoczęciem robót? Było tam przejście, a na moście były barierki. Teraz to miejsce jest przeorane, barierek nie ma w ogóle, brak jest przejścia, bo z każdej strony teren jest zastawiony betonowymi barierami.

    • 38 12

    • szukasz tu rzetelnej informacji? (1)

      Przecież to jest biuletyn urzędowy z artykułami kopiuj wklej

      • 17 7

      • Ta, bo koprowski to taki prourzędowy xD

        • 0 0

  • Panie Strzok - może pan zamieni swoją rezydencję na Wyspie Sobieszewskiej na dom na Olszynce?!

    • 33 16

  • Wydane 900 tys. (9)

    Dlaczego urzędnicy miejscy nie dogadali się najpierw z konserwatorem, nim zaczęli jakiekolwiek prace? Pomijając fakt kto ma rację w tym sporze i czyj interes jest ważniejszy. Od dawna wiadomo, że są zgrzyty na linii miasto-konserwator, ale rozpocznijmy roboty i jakoś to będzie. Przecież konserwator nie wstrzyma już inwestycji, na którą wydaliśmy prawie milion złotych. ;)

    • 33 18

    • (1)

      O to chodzi, żeby ktoś zarabiał na takich interesach.

      • 8 2

      • A zarabia ten kto ma wiedzę co do tego terenu...

        • 6 0

    • Takie zmuszanie do wydawania decyzji na zasadzie faktów dokonanych...

      • 7 3

    • konserwa zmieniła zdanie (2)

      w trakcie prac
      poprzednia osoba na stanowisku konserwatora miał dość bycia dyspozycyjna na każde skinienie partii i podała się do dymisji. To partia przysłała w jej miejsce posłusznego oficera politycznego, posłusznego funkcjonariusz, ukrytego pod przykrywką urzędu konserwator

      • 9 11

      • (1)

        A co, ma być łapówkarzem-funkcjonariuszem deweloperów(jak poprzednicy), czy jak?

        • 8 7

        • Co do łapówek to też można ciekawe historie usłyszeć o obecnym konserwatorze...

          • 4 4

    • Nie dostaniesz pozwolenia w tym rejonie bez zgody konserwatora

      Konserwator jak mi wiadomo w trakcie budowy zaczął zmieniać wydaną decyzję.

      • 9 7

    • Przecież jest napisane w artykule, że konserwator zmienił zdanie już w trakcie budowy. Czytaj artykuł cały i ze zrozumieniem A nie tylko sam tytuł

      • 7 4

    • bo myśleli że jak poprzednik

      co nie "zdanrzał" na wieść o wjechaniu buldożerów w zabytek (Emaus)...

      • 1 2

  • Fajnie dbać o zabytki, ale nie zamieniajmy całego miasta w muzeum (8)

    Miasta musi funkcjonować

    • 133 36

    • (2)

      Bo ty tak chcesz czy twój mocodawca?

      • 12 32

      • (1)

        Bo żyjemy w XXI wieku a nie w średniowieczu jak PiS i jego konserwator.

        • 25 10

        • Argument dziecka ze szkoły podstawowej, bo już nawet nie średniej.

          • 4 4

    • To dlaczego nie mamy takich wysokich budynków jak w miastach rozwiniętych? (2)

      • 2 12

      • bo po pierwsze:
        Wysokie budynki mają sens tylko tam gdzie ceny działek są absurdalnie drogie, np NY Manhattan.
        po drugie:
        Większość Polaków nie jest zakompleksionymi gnojkami z mikro knutem którzy potrzebują na siłę się dowartościować, np: Agent Czarnecki gwałcący panoramę Wrocławia czarną pałą SkyTower, czy tym mega g*wnem
        "Bastion Wałowa" u nas.

        • 14 1

      • Bo powinny być budowane w miejscach, gdzie nie będą przestrzennym i wizualnym zgrzytem

        No i teren musi mieć odpowiednie właściwości.
        Więc najlepiej do tego nadają się okolice obwodnicy a nie grząskie i małonośne tereny rzecznej delty...
        Dość przypadku Mostu Siennickiego, który za chwilę może zjechać do rzeki...

        A przede wszystkim, nie jesteśmy rozwiniętym miastem.

        • 2 0

    • A dlaczego dolne i główne miasto utożsamiacie ty i tobie podobni z całym miastem. Pół milionowy Gdańsk nie zaczyna się i nie kończy w ścisłym centrum! To winno być pod ścisłą kontrolą konserwatorską.

      • 3 0

    • miasto jest duże

      Nikt nie szuka zabytków na Żabiance czy Przymorzu.

      Zaniechano budowy planowanej przez wcześniejszych planistów "małej obwodnicy południowej" i to skutkuje patologia komunikacyjną, jaką można nazwać Podwale Przedmiejskie i ulicę przechodząca przez Bramę Nizinną.

      Tereny dawnych "miast" powinny spójnie utrzymywać historyczny charakter... Zgodnie z renomą, jaką Gdańskowi wypracowała rekonstrukcja Głównego Miasta. Co już jest trudne, biorąc pod uwagę ekscesy i wybryki Forum i Wyspy Spichrzów.
      Ale tak jest, jak turystykę traktuje się przemysłowo a nie butikowo. Wygrały tanie trunki, seks i inne, bardzo podstawowe potrzeby...

      • 3 0

  • Jak jeździły tam pociągi to konserwatorowi nie przeszkadzało.

    • 25 13

  • Jeżeli nie wiadomo o co chodzi, (2)

    to wiadomo o co chodzi .....

    • 17 1

    • Koperty już nie są zabójcze jak niedawno? ;)

      • 5 0

    • pewnie chce zapomogę dla mocodawców

      • 2 2

  • Opinia wyróżniona

    Jedno się zmieniło, Grodza kamienna jak (2)

    była w marnym i kiepskim stanie, tak teraz w okresie deszczów jest nie do przejścia.
    A dojazd jak przez polną drogę. Niby w mieście, a jednak trochęna wsi...

    • 52 4

    • (1)

      Wody Polskie czyli Pis tym zarządza

      • 6 11

      • Nie.

        Właścicielem gruntu jest Gdańsk

        • 6 2

  • No i brawa dla konserwatora. Ten teren powinien być odrestaurowany i udostępniony dla zwiedzających. (4)

    • 24 32

    • (1)

      co będziesz zwiedzał? Kilka cegieł i stary mostek kolejowy?

      • 9 3

      • Dlatego napisałem że trzeba odrestaurować.

        • 2 2

    • Przeciez obecne tutaj trole caly czas pomstują na turystów

      A co tam zostało do oglądania, taki szajs jest w każdym mieście i kraju

      • 1 3

    • a Brama się rozsypie

      ale konserwa ją odbuduje za swoje

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane