• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olszynka odcięta od Śródmieścia. Konserwator zablokował budowę objazdu Bramy Nizinnej

Krzysztof Koprowski
15 września 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Realizacja objazdu Bramy NizinnejMapka przypuszczalnie nigdy nie dojdzie do skutku. Wojewódzki konserwator zabytków postanowił wpisać do rejestru zabytków teren, przez który planowano przeprowadzić nowe połączenie drogowe. Miasto zamierza odwołać się od tej decyzji, ale dotychczasowe działania konserwatora pochłonęły już ponad 855 tys. zł i dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.



Kto ma rację w sporze o objazd Bramy Nizinnej?

Przypomnijmy, w marcu 2022 r. władze Gdańska poinformowały o wstrzymaniu prac i rozwiązaniu umowy z wykonawcą objazdu drogowego Bramy Nizinnej.

Przyczyną była decyzja Igora Strzoka, pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, który uznał, że budowa drogi przez dawny most kolejowy oraz tzw. Bramę Kolejową prowadzącą do nieistniającego dworca Gdańsk Kłodno będzie skutkować nieodwracalnym zniszczeniem substancji zabytkowej.

Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku
Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej. Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej.

Ochrona Bramy Nizinnej przez blokadę budowy objazdu



Ponadto włodarze Gdańska i urzędnicy skarżyli się na "niesprecyzowane oczekiwania konserwatora co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych".

Pod koniec sierpnia PWKZ oficjalnie wydał decyzję o wpisie do rejestru zabytków obiektów w śladzie planowanej drogi, chroniąc tym samym tereny pokolejowe przed zmianą funkcji i blokując jednocześnie zamiar całkowitego wyeliminowania ruchu aut przez Bramę Nizinną.

Nie ma bowiem w dokumentach planistycznych Gdańska żadnej innej, alternatywnej drogi omijającej Bramę Nizinną, zaś proponowane połączenie przez dawne tereny kolejowe przez dekady stanowiło kompromis pomiędzy potrzebami współczesnego miasta a dążeniem do zachowania w maksymalnie nienaruszonym stanie bastionów nad Opływem Motławy, w tym ochronę Bramy Nizinnej.

  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej

Gdańsk odwołuje się od decyzji konserwatora zabytków



W czwartek (15.09.2022 r.) miasto oficjalnie zapowiedziało wniesienie odwołania od decyzji konserwatora.

- Miasto odwołuje się w części obejmującej wpisem do rejestru most kolejowy, wskazując na nieuwzględnienie przez konserwatora interesu społecznego wynikającego z korzyści, jakie przyniesie objazd Bramy Nizinnej. W odwołaniu wskazane jest także, iż wpisanie istniejącego, XX-wiecznego mostu kolejowego do rejestru zabytków całkowicie zablokuje zamknięcie ruchu pod Brama Nizinną, a co za tym idzie wyeliminowana szkodliwych dla niej drgań - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnicy z gdańskiego magistratu skarżą się także na przewlekłe postępowanie administracyjne prowadzone przez PWKZ, które trwało aż 13 miesięcy. Ponadto sama decyzja konserwatora została wydana po tym, jak wcześniej jego urząd zgodził się na rozpoczęcie budowy objazdu.

- Zdaniem miasta elementy bramy kolejowej powinny znaleźć się w rejestrze zabytków jako istotna część dziedzictwa kulturowego. Jednak istniejący most kolejowy nie pochodzi z czasów powstania XIX-wiecznej Bramy Kolejowej i jest od niej znacznie młodszy, datowany jest na drugą dekadę XX wieku. Objęcie wpisem do rejestru zabytków jest nieproporcjonalne w stosunku do pozostałych elementów zachowanego zespołu XIX-wiecznej Bramy Kolejowej - dodaje Bieganowska.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.

855 tys. zł za wstrzymane przez konserwatora prace budowlane



Prace budowlane, które wstrzymano w związku z decyzją konserwatora, pochłonęły dotychczas nieco ponad 855 tys. zł netto i... dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.

Według pierwotnych założeń koszt całej inwestycji miał wynieść 16 mln zł, a nowy układ komunikacyjny planowano oddać do użytku latem bieżącego roku.

Budowa objazdu Bramy Nizinnej w październiku 2021 r.

Miejsca

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Moher

    Nie wiadomo kto głupszy, a kto bardziej uparty...

    • 6 2

  • Tramwaj puscic niech jezdzi bydlo

    • 3 7

  • Co ty znaczy Olszynka odcięta od Śródmieścia ?

    • 10 6

  • Gdyby Strzok żył w dawnych czasach to nigdy by nie zbudowano m. in. Bazyliki Mariackiej

    • 9 10

  • Może ktoś zrobi porządek z PKWZ (5)

    Proponuję i proszę Trójmiasto.pl o większe śledztwo ile jest w mieście zablokowanych inwestycji przez PKWZ.Głównie są to zablokowane inwestycje przez brak decyzji i odwlekanie ich wydawanie jako media dokonania cię sprawdzenia to idzie w setki projektów

    • 128 40

    • Dokładnie (1)

      A wiadomo co z płytkami w Oliwa PKP? Temat ucichł?

      • 12 2

      • To jego kolesie od picia po krzakach skuwali

        Swoich ruszać nie będzie

        • 2 2

    • a ile jest niszczejących zabytków, oddanych w zamian za renowację?!

      Poza "Łąkową" (warto zobaczyć, brawo Arche) raczej trudno wymienić jakieś spektakularne "sukcesy" takich działań.
      Nawet przychodnia w Oliwie to jedynie wariacja na temat spełniająca minimum wymagań a otoczenie to już sztampa z komputera.

      Dość wymienić dwór Zakoniczyn w rękach znanego dewelopera, Tramwaje Konne w rękach (?) znanej, pomorskiej rodziny, willę na Orzeszkowej i dziesiątki innych obiektów, które z punktu widzenia "posiadany" mają jedynie znaczenie jako działka budowlana... Zobaczymy jak rozwinie się "Kliniczna" i co, tak na prawdę, powstanie w budynku po Telekomunikacji i Poczcie na Długiej...

      • 11 1

    • Popieram teraz konserwator próbuje wejść w kompetencje władz miasta i decydować o jego rozwoju to jest nic innego jak centralne planowanie przez PiS rękami zależnego od nich konserwatora

      • 2 4

    • A co oznacza skrót PKWZ?

      Chyba nie uważnie przeczytałeś.

      • 1 0

  • PO to by chętnie wyburzyło zabytki i dało pod deweloperkę.

    Do tego układy w UM jak ostatnio z owcami. Wstyd.

    Janina z Banina

    • 13 13

  • (4)

    Dwa pytania, dlaczego rozpatrywanie spraw przez konserwatora trwa az 13 miesiecy, nie do wiary, ze tak dlugo, oraz drugie pytanie kto zwroci ponad 800 tys zl, pieniedzy pdatnikow.

    • 19 8

    • Konserwator zwleka tak długo... bo może (2)

      A dlaczego może? Ano dlatego, że miasto (ciekawe dlaczego), nie egzekwuje terminów wydawania decyzji określonych w KPA. Gdyby miasto zaczęło wnosić do WSA skargi na bezczynność konserwatora, to sąd bardzo szybko by go wyprostował wysokimi grzywnami. Zapytaj Oli dlaczego nie korzysta ze ścieżki prawnej?

      • 3 1

      • Bo Oli nie zależy na budowie

        tylko na waleniu w konserwatora, bo interesy deweloperom psuje, ot, zagadka.

        • 3 2

      • Konserwator wysyła papier, że sprawa skomplikowana, pakuje walizkę i leci nad Sekwanę. I co mu zrobisz?

        • 0 0

    • Jest ustawa o odpowiedzialności urzędników za takie decyzje.

      Odpowiadają osobistym majątkiem do 12 pensji, o ile nie więcej. Tu przewlekłe postępowanie przyniosło 800 tys strat. Akurat się nadaje pod tą ustawę

      • 3 0

  • Czy na Dworzec Główny organizowane są już wycieczki w celu podziwiania krzywych schodów na peron zachowanych decyzją konserwatora zabytków?

    • 12 9

  • Strzok. Pisowska zemsta na mieszkańcach Gdańska.

    • 16 11

  • Strzok też mieszka w mieszkaniu deweloperskim

    Miasto powinno mu zaorać drogę pod domem XD

    • 15 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane