• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olszynka odcięta od Śródmieścia. Konserwator zablokował budowę objazdu Bramy Nizinnej

Krzysztof Koprowski
15 września 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Realizacja objazdu Bramy NizinnejMapka przypuszczalnie nigdy nie dojdzie do skutku. Wojewódzki konserwator zabytków postanowił wpisać do rejestru zabytków teren, przez który planowano przeprowadzić nowe połączenie drogowe. Miasto zamierza odwołać się od tej decyzji, ale dotychczasowe działania konserwatora pochłonęły już ponad 855 tys. zł i dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.



Kto ma rację w sporze o objazd Bramy Nizinnej?

Przypomnijmy, w marcu 2022 r. władze Gdańska poinformowały o wstrzymaniu prac i rozwiązaniu umowy z wykonawcą objazdu drogowego Bramy Nizinnej.

Przyczyną była decyzja Igora Strzoka, pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, który uznał, że budowa drogi przez dawny most kolejowy oraz tzw. Bramę Kolejową prowadzącą do nieistniającego dworca Gdańsk Kłodno będzie skutkować nieodwracalnym zniszczeniem substancji zabytkowej.

Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku
Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej. Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej.

Ochrona Bramy Nizinnej przez blokadę budowy objazdu



Ponadto włodarze Gdańska i urzędnicy skarżyli się na "niesprecyzowane oczekiwania konserwatora co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych".

Pod koniec sierpnia PWKZ oficjalnie wydał decyzję o wpisie do rejestru zabytków obiektów w śladzie planowanej drogi, chroniąc tym samym tereny pokolejowe przed zmianą funkcji i blokując jednocześnie zamiar całkowitego wyeliminowania ruchu aut przez Bramę Nizinną.

Nie ma bowiem w dokumentach planistycznych Gdańska żadnej innej, alternatywnej drogi omijającej Bramę Nizinną, zaś proponowane połączenie przez dawne tereny kolejowe przez dekady stanowiło kompromis pomiędzy potrzebami współczesnego miasta a dążeniem do zachowania w maksymalnie nienaruszonym stanie bastionów nad Opływem Motławy, w tym ochronę Bramy Nizinnej.

  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej

Gdańsk odwołuje się od decyzji konserwatora zabytków



W czwartek (15.09.2022 r.) miasto oficjalnie zapowiedziało wniesienie odwołania od decyzji konserwatora.

- Miasto odwołuje się w części obejmującej wpisem do rejestru most kolejowy, wskazując na nieuwzględnienie przez konserwatora interesu społecznego wynikającego z korzyści, jakie przyniesie objazd Bramy Nizinnej. W odwołaniu wskazane jest także, iż wpisanie istniejącego, XX-wiecznego mostu kolejowego do rejestru zabytków całkowicie zablokuje zamknięcie ruchu pod Brama Nizinną, a co za tym idzie wyeliminowana szkodliwych dla niej drgań - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnicy z gdańskiego magistratu skarżą się także na przewlekłe postępowanie administracyjne prowadzone przez PWKZ, które trwało aż 13 miesięcy. Ponadto sama decyzja konserwatora została wydana po tym, jak wcześniej jego urząd zgodził się na rozpoczęcie budowy objazdu.

- Zdaniem miasta elementy bramy kolejowej powinny znaleźć się w rejestrze zabytków jako istotna część dziedzictwa kulturowego. Jednak istniejący most kolejowy nie pochodzi z czasów powstania XIX-wiecznej Bramy Kolejowej i jest od niej znacznie młodszy, datowany jest na drugą dekadę XX wieku. Objęcie wpisem do rejestru zabytków jest nieproporcjonalne w stosunku do pozostałych elementów zachowanego zespołu XIX-wiecznej Bramy Kolejowej - dodaje Bieganowska.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.

855 tys. zł za wstrzymane przez konserwatora prace budowlane



Prace budowlane, które wstrzymano w związku z decyzją konserwatora, pochłonęły dotychczas nieco ponad 855 tys. zł netto i... dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.

Według pierwotnych założeń koszt całej inwestycji miał wynieść 16 mln zł, a nowy układ komunikacyjny planowano oddać do użytku latem bieżącego roku.

Budowa objazdu Bramy Nizinnej w październiku 2021 r.

Miejsca

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Konserwator do wymiany!!!

    • 10 9

  • Kiedy ją odcięli? (1)

    • 5 5

    • Wcale.

      tytuł to manipulacja.

      • 4 0

  • Konserwator jednak się przydaje (25)

    To jest kolejna decyzja PWKZ z którą się zgadzam i która jest absolutnie na korzyść Miasta (nie mylić uRZĘDU mIASTA)
    Konserwator nie jest od tego aby jego decyzje były popularne ale by chroniły to co jest śladem historii wartym zachowania.

    • 92 253

    • Dzieki temu konserwatorowi (7)

      Niedługo będziemy żyć w skansenie. panie igorze o to chodzi?????

      • 46 23

      • (3)

        Chodzi o to, ze konserwator jest z nadania PiS i zrobi wszystko, żeby inwestycje partyjnej konkurencji nie doszły do skutku, bo tępy lud i tak obwini władze miasta, co być może pomoże jego partii w kolejnych wyborach.

        • 55 23

        • nic tak nie pomaga PiS'owi (2)

          Jak decyzje i działania opozycji i związanego z nią magistratu Gdańska...

          • 10 23

          • (1)

            Najbardziej pomoże pisowi mroźna i śnieżna zima

            • 18 9

            • I to pewnie PiS tę mroźną i śnieżną zimę do nas zaprosi

              bardzo ciekawy punkt widzenia...

              • 1 1

      • Ten konserwator

        nie tylko odciął Olszynkę od Śródmieścia, ale wielu inwalidów od możliwości w ogóle poruszania się po zabytkowych częściach Śródmieścia, zabrukowując ulice kocimi łbami, na których nie tylko inwalida, ale zdrowy człowiek ma trudności z poruszaniem się.
        Najśmieszniejsze jest nadto to, że "starówka" odbudowana została w stylu okresów renesansu i baroku, a wówczas takie jeszcze pojęcie jak bruk jeszcze nie istniało. No, chyba że jest się miłośnikiem faszyzującego Wolnego Miasta Gdańska - wówczas i owszem, kocie łby były w modzie.

        • 3 2

      • Czego oczekujesz w centrum ? Autostrad pokroju Podwala Przedmiejskiego ? (1)

        To miasto jest budowane bez ładu i składu. Lata wstecz powinna być zaplanowana infrastruktura a tu jest kogel mogel

        • 1 4

        • była

          ale zrobiono tylko to, co było wygodne i łatwe.
          Oraz to, na co była kasa.

          • 2 0

    • Brawo Brawo..... (1)

      Przybij piątkę z Igorem ....gdzie was sieją?

      • 32 14

      • Tam, gdzie i was. Tylko po drugiej stronie:)

        • 6 8

    • czyli prawdziwy zabytek (brama) ma niszczeć, bo musimy ochronić brzydki mostek? lol

      to tak w stylu portugalczyków: nie dbamy o zabytki specjalnie, bo mają być nietknięte, choćby miały się zaraz rozsypać (tylko tu już nie ma czego zbierać)

      • 68 10

    • Ale zdajesz sobie sprawę, że tą decyzją "skazano" bramę nizinną na śmierć?

      Co to za ochrona zabytków, ktora dąży do unicestwienia takiego obiektu? Kolejna pisowska fanaberia.

      • 59 8

    • Ługin wyplątał się z kaftanu i nadaje:)

      • 9 6

    • Opinia wyróżniona

      Mam pytanie do boNo: (3)

      Powiedz nam dokładnie jaki zabytek miał zostać zniszczony, podkreślam raz jeszcze zniszczony w ramach planowanych prac przy budowie nowej drogi-objazdu. Jaki zabytek, ślad historii uratował konserwator swoją decyzją? Niszczejący, kolejowy most datowany na drugą dekadę XX wieku nie jest obiektem wartym zachowania dla przyszłych pokoleń, nie ma wartości artystycznej, architektonicznej, naukowej, nie jest pomnikiem!
      Według mnie, swoją decyzją przyczynił się do dalszej degradacji zabytkowej Bramy Nizinnej. Może sprawa wymaga głębszej refleksji, przeanalizowania zysków i strat pozostawienia stanu obecnego oraz budowy nowej drogi. Wybór mniejszego zła dla większego dobra mieszkańców i zabytkowej bramy nizinnej. Nie mam już ochoty nawet komentować tego, że: "postępowanie administracyjne prowadzone przez PWKZ, trwało aż 13 miesięcy. Ponadto sama decyzja konserwatora została wydana po tym, jak wcześniej jego urząd zgodził się na rozpoczęcie budowy objazdu."
      To się samo komentuje.

      • 140 10

      • Nie chodzi tu o most (2)

        A o pozostałości ufortyfikowanej bramy kolejowej, która była integralnym komponentem umocnień.
        Była ona tuż za mostem i podobnie jak Kamienna Grodza, jest unikatem techniki fortyfikacyjnej
        Nie jest poddawany krytyce pomysł puszczenia ulicy śladem dawnych torów a raczej sposób tego realizacji.

        Za planowane 10M pln raczej nie zrobi się tego tak pieczołowicie jak przebudowa kompleksu poszpitalnego na Łąkowej/Kieturakisa. A tak powinno to być zrobione... Raczej można spodziewać się działań znanych z innych zabytków Gdańska. Ogień, buldożery, siły natury...

        Miejskie priorytety pokazuje również "znikniecie" dworca Kłodno i pokrętne wyznaczenie przebiegu planowanej drogi...

        • 19 9

        • póki co, wszyscy wypowiadają sie po przyjęciu opinii jednej strony (1)

          właśnie te działania "urzędu" wobec innych zabytków i obszarów zabytkowych nakazują pilnie patrzeć na ręce temu "urzędowi". Od czasu wciśnięcia 4 wieżowców na siłę między kamienice we Wrzeszczu, na zasadzie (pseudo)analogii do dolarowca, wiadomo kto tu na siłę ciągle coś foruje. A pewien architekt z Tczewa, który w tym mieście sporo namieszał, dalej jeszcze próbuje być opiniotwórczym

          • 18 3

          • Bastion Wałowa to podobna szkarada która z nikim nie była konsultowana chyba

            Podobnie budynek banku przy zieleniaku, mam wrażenie że tą zabudowę jacyś niepełnosprawni umysłowo projektują w kontekście tego co stoi wokół i infrastruktury

            • 2 0

    • (2)

      g*wniany mostek kolejowy jest śladem historii wartym zachowania? Niszcząc przy tym bramę, bo ruch ciągle będzie się tamtędy pchał? Gdzie tu logika?

      • 27 11

      • (1)

        Tak to jest, gdy publicznie wypowiada się tumanek, który do szkoły miał wyjątkowo pod górkę. Nawet ci nie współczuję.

        • 3 20

        • Bloki z Wielkiej płyty dla konserwatora też są zabytkami z czasów słusznie minionych

          • 4 3

    • Dokładnie ważne żeby zachować kawał nieużywanej blachy która ma mniej lat niż kredens mojej babci

      Tylko po to by dziatki tysięcy ludzi nie miało przypadkiem lepiej w życiu nie mówiąc już o ochronie faktycznego zabytku.

      Nie wspominam już, że jego opieszałość i przeciąganie wszystkiego kosztowało nas jako podatników już kilka milionów złotych

      • 27 5

    • Szkoda ,ze dworca Gdańsk Kłodno nie dało się uratować (1)

      • 14 0

      • Zostały dwa piekne budynki

        Na oko mają się dobrze, może trafiły w dobre ręce.

        Pozostaje mieć nadzieję, że jakaś ciężarówka w nie nie wjedzie, albo koparka łychą nie zahaczy...

        • 9 0

    • Śladem historii wartym zachowania jest tu jedynie Brama Nizinna, ale konserwatorowi z pisowskiego nadania jak widać nie zależy na Gdańsku i chce żeby jego zabytki niszczały. A tego, że była już wydana pozytywna decyzja nawet nie będę komentować

      • 16 8

    • A pytanie takie. Co jest cenniejszym zabytkiem ? Czy budynek Bramy istniejący i odnowiony czy nasyp ziemny z torami?
      Oszczędzając nasyp zniszczymy zabytkowy budynek . No chyba że zamkniemy tą drogę i ludzie będą do domu jeździć przez Orunię.

      • 13 3

  • NIK (1)

    NIK zajmie się tą inwestycją Miasta bez uzgodnień końcowych z PWKZ.
    Niebawem zaś przyjdzie czas na autorów takich nierzetelnych i manipulujących artykułów.
    Karma wraca!

    • 11 9

    • Oj taj, Banaś wie jak rozliczać pisowców

      Bój się xd

      • 3 2

  • (1)

    Przez Bramę Nizinną nie przejadą tiry developerów i oto tu chodzi.

    • 11 8

    • dokładnie

      • 2 2

  • a gdzie przywrócono teten do pierwotnego stanu

    zrobiono bajzel i zostawiono

    • 12 4

  • Polacy - mistrzowie kłócenia się, tworzenia sporów, konfliktów i ogólnie rzecz biorać robienia sobie nawzajem pod górkę.

    "brawo" głąby, znowu się popisaliście. Co tam że ludzie, nie mają jak dojechać do domu.

    • 8 7

  • Strzok to kolega Sellina więc włos z głowy mu nie spadnie, taka prawda

    • 14 7

  • Deweloper potrzebuje drogi

    Droga potrzebna jest deweloperowi nie miastu gdańsk

    • 13 8

  • Pisowskiemu konserwatorowi proponuję nakazać przywrócenie szamb, dołów kloacznych i rynsztoków w Głównym Mieście, oczywiście w ramach zachiwabia autentycznej tkanki miasta historycznego. Następnie proszę wyprowadzić z dawnych fos miejskich kolej i bezwzględnie je zasypać.

    • 12 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane