• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olszynka odcięta od Śródmieścia. Konserwator zablokował budowę objazdu Bramy Nizinnej

Krzysztof Koprowski
15 września 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Realizacja objazdu Bramy NizinnejMapka przypuszczalnie nigdy nie dojdzie do skutku. Wojewódzki konserwator zabytków postanowił wpisać do rejestru zabytków teren, przez który planowano przeprowadzić nowe połączenie drogowe. Miasto zamierza odwołać się od tej decyzji, ale dotychczasowe działania konserwatora pochłonęły już ponad 855 tys. zł i dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.



Kto ma rację w sporze o objazd Bramy Nizinnej?

Przypomnijmy, w marcu 2022 r. władze Gdańska poinformowały o wstrzymaniu prac i rozwiązaniu umowy z wykonawcą objazdu drogowego Bramy Nizinnej.

Przyczyną była decyzja Igora Strzoka, pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, który uznał, że budowa drogi przez dawny most kolejowy oraz tzw. Bramę Kolejową prowadzącą do nieistniającego dworca Gdańsk Kłodno będzie skutkować nieodwracalnym zniszczeniem substancji zabytkowej.

Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku
Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej. Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej.

Ochrona Bramy Nizinnej przez blokadę budowy objazdu



Ponadto włodarze Gdańska i urzędnicy skarżyli się na "niesprecyzowane oczekiwania konserwatora co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych".

Pod koniec sierpnia PWKZ oficjalnie wydał decyzję o wpisie do rejestru zabytków obiektów w śladzie planowanej drogi, chroniąc tym samym tereny pokolejowe przed zmianą funkcji i blokując jednocześnie zamiar całkowitego wyeliminowania ruchu aut przez Bramę Nizinną.

Nie ma bowiem w dokumentach planistycznych Gdańska żadnej innej, alternatywnej drogi omijającej Bramę Nizinną, zaś proponowane połączenie przez dawne tereny kolejowe przez dekady stanowiło kompromis pomiędzy potrzebami współczesnego miasta a dążeniem do zachowania w maksymalnie nienaruszonym stanie bastionów nad Opływem Motławy, w tym ochronę Bramy Nizinnej.

  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej

Gdańsk odwołuje się od decyzji konserwatora zabytków



W czwartek (15.09.2022 r.) miasto oficjalnie zapowiedziało wniesienie odwołania od decyzji konserwatora.

- Miasto odwołuje się w części obejmującej wpisem do rejestru most kolejowy, wskazując na nieuwzględnienie przez konserwatora interesu społecznego wynikającego z korzyści, jakie przyniesie objazd Bramy Nizinnej. W odwołaniu wskazane jest także, iż wpisanie istniejącego, XX-wiecznego mostu kolejowego do rejestru zabytków całkowicie zablokuje zamknięcie ruchu pod Brama Nizinną, a co za tym idzie wyeliminowana szkodliwych dla niej drgań - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnicy z gdańskiego magistratu skarżą się także na przewlekłe postępowanie administracyjne prowadzone przez PWKZ, które trwało aż 13 miesięcy. Ponadto sama decyzja konserwatora została wydana po tym, jak wcześniej jego urząd zgodził się na rozpoczęcie budowy objazdu.

- Zdaniem miasta elementy bramy kolejowej powinny znaleźć się w rejestrze zabytków jako istotna część dziedzictwa kulturowego. Jednak istniejący most kolejowy nie pochodzi z czasów powstania XIX-wiecznej Bramy Kolejowej i jest od niej znacznie młodszy, datowany jest na drugą dekadę XX wieku. Objęcie wpisem do rejestru zabytków jest nieproporcjonalne w stosunku do pozostałych elementów zachowanego zespołu XIX-wiecznej Bramy Kolejowej - dodaje Bieganowska.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.

855 tys. zł za wstrzymane przez konserwatora prace budowlane



Prace budowlane, które wstrzymano w związku z decyzją konserwatora, pochłonęły dotychczas nieco ponad 855 tys. zł netto i... dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.

Według pierwotnych założeń koszt całej inwestycji miał wynieść 16 mln zł, a nowy układ komunikacyjny planowano oddać do użytku latem bieżącego roku.

Budowa objazdu Bramy Nizinnej w październiku 2021 r.

Miejsca

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • istotą rzeczy nie jest most kolejowy a to co się tuż za nim znajduje (4)

    Są to pozostałości ufortyfikowanej bramy kolejowej, która była integralnym komponentem umocnień.
    Podobnie jak Kamienna Grodza, jest unikatem techniki fortyfikacyjnej.
    W całym zamieszaniu nie jest poddawany krytyce pomysł puszczenia ulicy śladem dawnych torów a raczej sposób tego realizacji.

    Za planowane 10M pln raczej nie zrobi się tego tak pieczołowicie jak przebudowa kompleksu poszpitalnego na Łąkowej/Kieturakisa. I na pewno nie zrobi tego niewielka firma z Pruszcza, która wygrała przetarg na zasadzie "ccc".
    A całe zadanie powinno być zrealizowane tak jak w realizacji Arche na Łąkowej...
    Raczej jednak można spodziewać się działań znanych z innych zabytków Gdańska. Ogień, buldożery, siły natury...

    Miejskie priorytety pokazuje również "znikniecie" dworca Kłodno i pokrętne wyznaczenie przebiegu planowanej drogi...
    Podobnie jak zaniechanie "małej obwodnicy południowej", która komunikacyjnie miała ucywilizować Olszynkę i omijać centrum.

    • 7 5

    • Brama kolejowa była elementem systemu umocnień? (1)

      Powstała w czasie gdy likwidowano bastiony i wały.

      • 1 1

      • to po co powstała?

        Dworzec Kłodno na klucz zamykano?

        • 2 1

    • Zamiast pisać zacznij czytać . (1)

      Piszesz bzdury. Kamienna Grodza to element fortyfikacji miasta. Ale brama kolejowa powstała w czasie gdy bastiony rozbierano.

      • 2 1

      • a jak myślisz

        po co powstała?

        • 0 0

  • Firma IK ma piękna dzialke (3)

    Problemem jest ze działka jest przy drodze której budowa jest wstrzymana wiec jest problem. Kasa misiu kasa. Pa oczywiście budowa drogi z zaprzyjaźnionej kasy miejskiej

    • 4 5

    • (1)

      W Gdyni to siwy wybudował za 100mln z kasy miasta parking podziemny przyjacielowi deweloperowi zwany jakoś Central park czy coś żeby ów przyjaciel mógł dwa razy drożej wynająć swoje powierzchnie biurowe. I siwy dalej nie w kajdankach. Dużo płaci w prokuraturze za swoją wolność ale to się opłaca bo z łapówek wyciąga dużo wiecej, a sam oficjalnie ma tylko pokoiku żony w mieszkaniu. A gdynianie i tak na niego głosują, tacy to mądrzy i światowi mieszczanie

      • 0 0

      • Zresztą od ik też sporo wziął pod stołem za wyciąganie działek miejskich i dopasowywanie mpzg pod wolę przyjaciół deweloperów od flaszki

        • 0 0

    • Bzdura

      IK ma dojazd do działki od Toruńskiej

      • 0 0

  • Partyjny konserwator politycznych decyzji.

    • 6 3

  • "Bardzo dobrze" (2)

    Ja zadam przywrocwnia do stanu poprzedniego całego terenu miasta. Czyli tak na oko III wiek przed nasza erą. Miasto sie rozwija od kilku stuleci to i zmiany musza być. Jak sie nie podoba to to Kolbud. Za 10 lat i tak tam dewloperka zajdzie. Konserwator=onanizator

    • 58 21

    • Piles - nie pisz

      • 3 3

    • Tytuł z d.... Nie ma wyjazdu z Olszynki? Przecież jest na przykład dojazd do Oruni. Jest wjazd koło stadionu żuzlowego.

      Ale fakt, problem jest.

      • 4 3

  • zabytki zawsze maja pierwszeństwo !!!!!!! (3)

    • 2 7

    • Taa. Stare tory przed średniowieczną brama. (1)

      • 6 1

      • brama nie jest średniowieczna

        Poczytaj, zanim dasz głos publicznie.
        Te fortyfikacje są z epoki napoleońskiej.
        W średniowieczu to było dalekie podgrodzie...

        • 0 1

    • Brama Nizinna to

      jest zabytek!

      • 1 0

  • Dbajmy o historie !!! (1)

    Za nasze pieniądze miasto robi drogę dla deweloperów !!! Ten tern to historia Napoleon przejechał bramą a nie kombinował jak pozwolimy to deweloperzy zasypią kanał zburzą kamienną groblę bo już jakieś glosy były !!! Tak więc mostek po kolei to początek degradacji tego historycznego miejsca !!!!!!!!!

    • 8 9

    • Pisz po polsku.

      • 2 0

  • Gdansk moje miasto

    Brawo Panie Konserwatorze!
    Dosyc rujnowania i niszczenia naszego miasta.Tylko ludzie obcy nie majacy wiezi i gdanskich korzeni rozumuja- zburzyc i postawic nowe koszmarki.
    -,most z polowy XX w, - guzik prawda.
    Olszynka odcieta- rowniez guzik prawda.
    Nasze miasto to historia i szanujmy te pozostalosci ktore w nim jeszcze pozostaly.
    A tym wszystkim zlozeczacym na konserwatora zabytkow proponuje aby swoje wypociny zostawili dla siebie bo swiadczy to tylko o ich glupocie , nieznajomosci tematu .....

    • 7 10

  • Hmmm (1)

    Konserwator robiący większą krzywdę zabytkom. System jest mniej demokratyczny niż w komunizmie.

    • 5 3

    • W tej dziedzinie liczy się solidne wykształcenie, znajomość historii i pewność tego co się robi. Nie można zarządzać miastem jedynie przez głupiutkie "spacery po mieście" z grupką klakierów.

      • 2 2

  • Tak trzymać Panie Konserwatorze.

    • 4 7

  • A co on chce,..

    A co on chce dalej utrzymać Olszynkę na statusie getta,.. oj nie zapuszczaj się tam,.. panie konserwa

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane