• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olszynka odcięta od Śródmieścia. Konserwator zablokował budowę objazdu Bramy Nizinnej

Krzysztof Koprowski
15 września 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Realizacja objazdu Bramy NizinnejMapka przypuszczalnie nigdy nie dojdzie do skutku. Wojewódzki konserwator zabytków postanowił wpisać do rejestru zabytków teren, przez który planowano przeprowadzić nowe połączenie drogowe. Miasto zamierza odwołać się od tej decyzji, ale dotychczasowe działania konserwatora pochłonęły już ponad 855 tys. zł i dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.



Kto ma rację w sporze o objazd Bramy Nizinnej?

Przypomnijmy, w marcu 2022 r. władze Gdańska poinformowały o wstrzymaniu prac i rozwiązaniu umowy z wykonawcą objazdu drogowego Bramy Nizinnej.

Przyczyną była decyzja Igora Strzoka, pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, który uznał, że budowa drogi przez dawny most kolejowy oraz tzw. Bramę Kolejową prowadzącą do nieistniającego dworca Gdańsk Kłodno będzie skutkować nieodwracalnym zniszczeniem substancji zabytkowej.

Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku
Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej. Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej.

Ochrona Bramy Nizinnej przez blokadę budowy objazdu



Ponadto włodarze Gdańska i urzędnicy skarżyli się na "niesprecyzowane oczekiwania konserwatora co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych".

Pod koniec sierpnia PWKZ oficjalnie wydał decyzję o wpisie do rejestru zabytków obiektów w śladzie planowanej drogi, chroniąc tym samym tereny pokolejowe przed zmianą funkcji i blokując jednocześnie zamiar całkowitego wyeliminowania ruchu aut przez Bramę Nizinną.

Nie ma bowiem w dokumentach planistycznych Gdańska żadnej innej, alternatywnej drogi omijającej Bramę Nizinną, zaś proponowane połączenie przez dawne tereny kolejowe przez dekady stanowiło kompromis pomiędzy potrzebami współczesnego miasta a dążeniem do zachowania w maksymalnie nienaruszonym stanie bastionów nad Opływem Motławy, w tym ochronę Bramy Nizinnej.

  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej

Gdańsk odwołuje się od decyzji konserwatora zabytków



W czwartek (15.09.2022 r.) miasto oficjalnie zapowiedziało wniesienie odwołania od decyzji konserwatora.

- Miasto odwołuje się w części obejmującej wpisem do rejestru most kolejowy, wskazując na nieuwzględnienie przez konserwatora interesu społecznego wynikającego z korzyści, jakie przyniesie objazd Bramy Nizinnej. W odwołaniu wskazane jest także, iż wpisanie istniejącego, XX-wiecznego mostu kolejowego do rejestru zabytków całkowicie zablokuje zamknięcie ruchu pod Brama Nizinną, a co za tym idzie wyeliminowana szkodliwych dla niej drgań - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnicy z gdańskiego magistratu skarżą się także na przewlekłe postępowanie administracyjne prowadzone przez PWKZ, które trwało aż 13 miesięcy. Ponadto sama decyzja konserwatora została wydana po tym, jak wcześniej jego urząd zgodził się na rozpoczęcie budowy objazdu.

- Zdaniem miasta elementy bramy kolejowej powinny znaleźć się w rejestrze zabytków jako istotna część dziedzictwa kulturowego. Jednak istniejący most kolejowy nie pochodzi z czasów powstania XIX-wiecznej Bramy Kolejowej i jest od niej znacznie młodszy, datowany jest na drugą dekadę XX wieku. Objęcie wpisem do rejestru zabytków jest nieproporcjonalne w stosunku do pozostałych elementów zachowanego zespołu XIX-wiecznej Bramy Kolejowej - dodaje Bieganowska.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.

855 tys. zł za wstrzymane przez konserwatora prace budowlane



Prace budowlane, które wstrzymano w związku z decyzją konserwatora, pochłonęły dotychczas nieco ponad 855 tys. zł netto i... dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.

Według pierwotnych założeń koszt całej inwestycji miał wynieść 16 mln zł, a nowy układ komunikacyjny planowano oddać do użytku latem bieżącego roku.

Budowa objazdu Bramy Nizinnej w październiku 2021 r.

Miejsca

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Ale wiecie, że na Olszynce developer buduje czy tam już wybudował? Tylko porządnej drogi dojazdowej mu brakuje.

    • 4 4

  • XoXo

    Fajnie jest popitolic o polityce w komentarzach, ale to jest dość proste. Są dwa wyjazdy do śródmieścia - brama i teren po kolejowy z mostem z 1950 roku który konserwator postanowił chronić mimo zgody na która poszło 800 tys. I można sobie gadać ze PiS ze Po, No ale kurczę fajnie móc wyjechać z dzielnicy do centrum nie ?

    • 41 2

  • Ten czlowiek to sabotazysta

    Działa na szkodę zabytków w imieniu ich ratowania. To jakiś impotent intelektualny albo został przekupiony

    • 7 5

  • Gdyby konserwator olał temat

    To kolejne blokowisko budowlańca by powstało. stop betonoza

    • 3 5

  • Igor Strzok nienawidzi Gdańska i Gdańszczan. Proste.

    • 6 5

  • Cyrk i tyle w temacie

    • 2 1

  • Olszynka zawsze kojarzyć mi się będzie z Kamilką Sz.

    Siedmioletnią dziewczynką zamordowaną w bestialski sposób.Minęło 25 lat ale nie da się tego wymazać z pamięci.

    • 0 0

  • Śmieszne

    Mostu konserwator broni a z dworca kolejowego na tym terenie zrobili hostel a puzniej go zburzyli

    • 3 0

  • Szkodnik

    Konserwator zablokował budowę objazdu dolnej bramy, remont ul. Sadowej w okolicy GKS, rewitalizację obszaru Opływu Motławy oraz okolicy kamiennej śluzy. Połowa dolnego miasta nie rozwija się z powodu jego skandalicznego postępowania. Rozumiem, że pisowcowi nie jest po drodze z władzami miasta ale to się musi skończyć. Jeżeli komuś stanie się krzywda bo chodnik był nieoświetlony nocą, lub go nie było kto poniesie odpowiedzialność? Ile jeszcze inwestycji i rewitalizacji wstrzymał w naszym mieście?

    • 4 1

  • No ale w czym problem?

    Wystarczy zrobić drogę i połączenie do Traktu św. Wojciecha. Łatwy i bezpośredni wyjazd. No ale w Polsce to by kosztowało pewnie ze 100mln.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane