• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olszynka odcięta od Śródmieścia. Konserwator zablokował budowę objazdu Bramy Nizinnej

Krzysztof Koprowski
15 września 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Realizacja objazdu Bramy NizinnejMapka przypuszczalnie nigdy nie dojdzie do skutku. Wojewódzki konserwator zabytków postanowił wpisać do rejestru zabytków teren, przez który planowano przeprowadzić nowe połączenie drogowe. Miasto zamierza odwołać się od tej decyzji, ale dotychczasowe działania konserwatora pochłonęły już ponad 855 tys. zł i dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.



Kto ma rację w sporze o objazd Bramy Nizinnej?

Przypomnijmy, w marcu 2022 r. władze Gdańska poinformowały o wstrzymaniu prac i rozwiązaniu umowy z wykonawcą objazdu drogowego Bramy Nizinnej.

Przyczyną była decyzja Igora Strzoka, pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, który uznał, że budowa drogi przez dawny most kolejowy oraz tzw. Bramę Kolejową prowadzącą do nieistniającego dworca Gdańsk Kłodno będzie skutkować nieodwracalnym zniszczeniem substancji zabytkowej.

Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku Historia pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku
Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej. Planowana lokalizacja objazdu Bramy Nizinnej.

Ochrona Bramy Nizinnej przez blokadę budowy objazdu



Ponadto włodarze Gdańska i urzędnicy skarżyli się na "niesprecyzowane oczekiwania konserwatora co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych".

Pod koniec sierpnia PWKZ oficjalnie wydał decyzję o wpisie do rejestru zabytków obiektów w śladzie planowanej drogi, chroniąc tym samym tereny pokolejowe przed zmianą funkcji i blokując jednocześnie zamiar całkowitego wyeliminowania ruchu aut przez Bramę Nizinną.

Nie ma bowiem w dokumentach planistycznych Gdańska żadnej innej, alternatywnej drogi omijającej Bramę Nizinną, zaś proponowane połączenie przez dawne tereny kolejowe przez dekady stanowiło kompromis pomiędzy potrzebami współczesnego miasta a dążeniem do zachowania w maksymalnie nienaruszonym stanie bastionów nad Opływem Motławy, w tym ochronę Bramy Nizinnej.

  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Dawny most kolejowy na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej
  • Relikty tzw. Bramy Kolejowej na trasie planowanego objazdu Bramy Nizinnej

Gdańsk odwołuje się od decyzji konserwatora zabytków



W czwartek (15.09.2022 r.) miasto oficjalnie zapowiedziało wniesienie odwołania od decyzji konserwatora.

- Miasto odwołuje się w części obejmującej wpisem do rejestru most kolejowy, wskazując na nieuwzględnienie przez konserwatora interesu społecznego wynikającego z korzyści, jakie przyniesie objazd Bramy Nizinnej. W odwołaniu wskazane jest także, iż wpisanie istniejącego, XX-wiecznego mostu kolejowego do rejestru zabytków całkowicie zablokuje zamknięcie ruchu pod Brama Nizinną, a co za tym idzie wyeliminowana szkodliwych dla niej drgań - informuje Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnicy z gdańskiego magistratu skarżą się także na przewlekłe postępowanie administracyjne prowadzone przez PWKZ, które trwało aż 13 miesięcy. Ponadto sama decyzja konserwatora została wydana po tym, jak wcześniej jego urząd zgodził się na rozpoczęcie budowy objazdu.

- Zdaniem miasta elementy bramy kolejowej powinny znaleźć się w rejestrze zabytków jako istotna część dziedzictwa kulturowego. Jednak istniejący most kolejowy nie pochodzi z czasów powstania XIX-wiecznej Bramy Kolejowej i jest od niej znacznie młodszy, datowany jest na drugą dekadę XX wieku. Objęcie wpisem do rejestru zabytków jest nieproporcjonalne w stosunku do pozostałych elementów zachowanego zespołu XIX-wiecznej Bramy Kolejowej - dodaje Bieganowska.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.
  • Według pierwotnego harmonogramu prace budowlane miały zakończyć się latem bieżącego roku.

855 tys. zł za wstrzymane przez konserwatora prace budowlane



Prace budowlane, które wstrzymano w związku z decyzją konserwatora, pochłonęły dotychczas nieco ponad 855 tys. zł netto i... dzisiaj nie ma po nich śladu, ponieważ teren przywrócono do stanu pierwotnego.

Według pierwotnych założeń koszt całej inwestycji miał wynieść 16 mln zł, a nowy układ komunikacyjny planowano oddać do użytku latem bieżącego roku.

Budowa objazdu Bramy Nizinnej w październiku 2021 r.

Miejsca

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Dworzec zburzono i na to dał zgode konserwator ale dojazd do niego trafił pod ochrone czego tu mozna nie zrozumiec? :D

    • 4 0

  • (4)

    Nie Olszynka odcięta, lecz nowe osiedla na Dolnym Mieście. Jestem mieszkańcem Gdańska i nie interesują mnie spory, ani przepychanki polityczne władz miasta. Nie trafia też do mnie , że miasto straciło przez konserwatira. Wszystkie ewentualne straty są wynikiem braku zdolności do negocjacji, oraz planowania inwestycji. A za to władze miasta mają płacone.

    • 30 73

    • Inwestycja była dobrze zaplanowana i uzyskała wymaganą zgodę PWKZ więc?

      • 17 2

    • Nie wiesz to nie komentuj.

      To nie jest brak zdolności negocjacyjnych. Z Igorem Strzokiem się nie negocjuje, bo najczęściej go nie ma. Pytanie gdzie dzisiaj jest?W pracy? Nie. od początku września go nie ma. A nikt poza nim nie podejmie decyzji. Decyzji nie wydaje na czas, najczęściej nie wydaje wcale. Odwołań nie wysyła do Ministerstwa. Państwo w Państwie. Pytanie kto ma decyzje od konserwatora na czas? niech tu się odezwie.

      • 21 3

    • (1)

      Nie ma negocjacji, bo jaśnie konserwator przyjmuje audiencje tylko w swoim chateau we Francji.

      • 13 2

      • A kto

        go tam wsadził????

        • 0 0

  • Pisowski konserwator I ciągle ta sama historia. Nie pierwszy raz zmienia zdanie w czasie inwestycji.

    • 3 0

  • Trudno, trzeba poczekać na zmianę władzy centralnej i wymianę tego szkodnika na kogoś inteligentnego.

    • 2 1

  • Jest przynajmniej 1 droga alternatywa tyle że dłuższa przez olszynkę

    • 0 1

  • Swoją drogą patrzę jak nasze miasto jest zapuszczone

    Włodarze naszego miasta już chyba nic nie robią bo przez ostatnie lata miasto cofa się w rozwoju. Nie mówię o prywatnych inwestorach i ich inwestycjach. Miasto naprawdę jest zapuszczone, wszystko zaczyna się sypać w oczach.

    • 1 2

  • Zabytki !!! (2)

    m.i.n. Małomiejska, Przy Torze , w większości pustostany od lat. Częściowo tez zamieszkane, jednak warunki socjalne tam panujące to wstyd i hańba dla władz miasta Gdańska !!!.

    • 1 1

    • Senior z oroni (1)

      Też jestem seniorem, mieszkam na dolnym mieście i tą drogą jest potrzebna jak rybie łyżwy. Niedługo pazerni deweloperzy zasypia opływ Motławy i też dla dobra mieszkańców. Nie tak bogate państwa i miasta mają takie dzielnice, to taki folklor dużych aglomeracji. A tak w ogóle to zajmij się swoją dolną Orunią tam jest luksus

      • 1 1

      • Dolne Miasto...

        pozdrawiam... ja 1964-1999 Chłodna .

        • 0 1

  • Zabytki. (1)

    Gdzie był konserwator zabytków jak rozbierali zabytkowe ogrodzenie wokół garnizonu na ul.Słowackiego.

    • 3 0

    • Pewnie tam gdzie zawsze - doglądał swojego biznesu we francji.

      • 1 0

  • Stracili 850 tysięcy bo rozpoczęli prace bez decyzji. Za to nikt nie odpowie? Najpierw sprzedaliście tereny na osiedle a teraz bijecie się o drogę?

    • 2 2

  • Gdzie tu zabytek?

    Po co to zachować? Jaką ma wartość historyczną?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane