• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ominąć centrum Gdańska

Michał Stąporek
26 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Węzeł Lipce, czyli skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Traktem Św. Wojciecha, powstanie na wschód od tej tej ulicy, ze względu na kanał Raduni znajdujący sie po jej przeciwległej stronie. Węzeł Lipce, czyli skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Traktem Św. Wojciecha, powstanie na wschód od tej tej ulicy, ze względu na kanał Raduni znajdujący sie po jej przeciwległej stronie.

Nie brak pieniędzy, ale kłopoty z porozumieniem z mieszkańcami mogą stanąć na przeszkodzie szybkiej budowie południowej obwodnicy Gdańska.



Południowa obwodnica Gdańska połączy istniejącą obwodnicę z drogą E7 prowadzącą do Warszawy. Na jednym z jej węzłów - Olszynka - początek weźmie Trasa Sucharskiego prowadząca do gdańskiego portu. Południowa obwodnica Gdańska połączy istniejącą obwodnicę z drogą E7 prowadzącą do Warszawy. Na jednym z jej węzłów - Olszynka - początek weźmie Trasa Sucharskiego prowadząca do gdańskiego portu.
Południowa obwodnica Gdańska: 19,4 km drogi ekspresowej łączącej krajową siódemkę z drogą S6, czyli obwodnicą Trójmiasta. Pięć bezkolizyjnych, dwupoziomowych węzłów drogowych, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. I niebagatelny koszt: 896 mln zł.

Ta droga, która pozwoli jadącym tranzytem kierowcom ominąć centrum Gdańska istnieje na razie tylko na deskach projektowych. Jednak to, że powstanie także w rzeczywistości, jest już przesądzone. Budowa będzie realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która ma na nią wszystkie niezbędne środki.

Na razie jednak najważniejsze jest to, że teren, na którym powstanie droga składa się z ok. 900 działek. Stoi na nich ok. 200 budynków, w tym ok. 60 budynków mieszkalnych, w których mieszka ok. 150 rodzin.

Przedstawiciele GDDKiA zapewniają, że większość z właścicieli działek zgadza się na sprzedaż swoich terenów. - To nie są żadni pieniacze, tylko ludzie, którzy rozumieją konieczność wybudowania tej drogi - przekonuje Jan Kasprzykowski z GDDKiA. - Ale chcą także aby zrozumieć ich sytuację.

A ta nie zawsze jest prosta. Droga przetnie wiele działek na pół. Ich właściciele już pytają, jak będą dostawać się na drugą stronę swoich gospodarstw. Inni godzą się na wyprowadzkę, ale domagają się równorzędnego lokalu (większość mieszka w domach jednorodzinnych i na mieszkania w blokach nie chce się zgodzić), znajdującego się w tej samej dzielnicy. Kontakt z jeszcze innymi jest niezwykle utrudniony ponieważ przebywają w... Irlandii i Anglii.

- Mamy także do czynienia z kilkoma rodzinami, które uprawiając swoje przydomowe poletko dosłużyły się emerytury rolniczej wypłacanej z KRUS-u. Odebranie im pola sprawi, że stracą źródło utrzymania. A my naprawdę nie chcemy, żeby komuś stała się krzywda - przekonują pracownicy GDDKiA.

Te i podobne przykłady dowodzą jak ważna w przypadku tej inwestycji jest współpraca pomiędzy Generalną Dyrekcją, wojewodą i samorządami, prze których tereny przebieganie obwodnica. Rodzinom, które zdecydują oddać zajmowana ziemie i mieszkania gminy dadzą inne działki i lokale. Tych, którzy się na to nie zgodzą, trzeba będzie wywłaszczyć.

- O Gdańsk się nie obawiam. To miasto jest rządzone dość feudalnie i jak prezydent Adamowicz postanowi, tak pracownicy magistratu zrobią. Problem może być z wywłaszczeniami, bo niebawem zmieni się ustawa, która to reguluje. Niestety nowelizacja jest bardzo źle zrobiona - zwierza się jeden z urzędników zaangażowanych w budowę obwodnicy.

- Zrobimy wszystko, aby ta inwestycja została zrealizowana jak najszybciej. Proponuję nawet nawiązanie pewnego rodzaju gorącej linii między mną a dyrektorem Franciszkiem Rogowiczem [szef gdańskiego oddziału GDDKiA - przyp. red.], abyśmy mogli jak najszybciej rozwiązywać ewentualne problemy - deklaruje prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Na wykup działek pod obwodnicę południową Gdańska GDDKiA ma ok. 300 mln zł. Niezbędne tereny powinna wykupić do sierpnia 2008 r. Właściciele pozostałych działek zostaną wywłaszczeni za odszkodowaniem do końca 2008 r. Od momentu wbicia pierwszej łopaty do zakończenia budowy minie od 24 do 30 miesięcy.

Opinie (85) 4 zablokowane

  • Gdzie jest problem...?

    Ludzie nie oszukujmy się...Ci wszyscy pieniacze, którzy nie godzą się na wykup przez gminę działek polega na tym, że tym pieniaczom - cwaniaczkom chodzi o to , aby wyciągnąc możliwie jak najwięcej kasy.Ja również nie zgodziłbym się na odstąpienie działki gdybym miał dopłacać do interesu ale niech oni nie próbują zarobić na tym tyle by się ustawić do końca życia bez pracy. Wiem coś o tym bo znam kilku takich pieniaczy...

    • 0 0

  • DAreck

    Dziwisz się? Przecież z typkami typu antypolityk, adn, itp nie ma nawet najmniejszej, w miarę sensownej dyskusji. O ile kolej jest faktycznie dobrym rozwiązanie w pewnych kwestiach (tu się z nimi zgodzę), to wiadomo że nie da rady nią zastapić wszystkiego, a już napewno potrzebnej obwodnicy południowej. Ale oni tego nie rozumieją. Pozdrawiam

    • 0 0

  • byle tramwajem

    Taaaaa,zrobcie sobie obwodowa Tramwajowa,Macie w tym juz doswiadczenie.

    • 0 0

  • niestety ekolodzy chcą nas cofnąć do epoki kamienia

    ale na szczęście ludzie ( nie tylko w Polsce) zaczynają olewać ich katastrofalne wizje. Ja takze mam ich coraz glębiej - coraz bardziej za to poieram mądry zrównoważony rozwój naszego kraju a szczególnie pomorza !

    • 0 0

  • x

    ja równiez nie wiem,ale jak chcesz sie dowiedziec to jest taka mozliwość: albo od inwestora kórym jest miasto, albo od zarzadu dróg i zieleni, lub u wykonawcy którym jest skanska Oddział Budownictwo drogowo mostowego w Gdańsku.
    tam znajdziesz pm-a odpowiedzilanego za projekt ,który na pewno odpowie na twoje wątpliwości.

    • 0 0

  • x

    A ja uważam, że terminy sa takie a nie inne, poniewaz nigdy nie wiadomo na jakie "kwiatki" trafi sie podczas budowy lub przebudowy drogi.Moga to byc niezaznaczone linie energetyczne, kanalizacyjne ,gazowe, moga to byc znaleziska archeologiczne,lub inne rzeczy.
    Wykonawca ustalając dłuzszy termin zabezpiecza się przed ewentualnymi karami umownymi, jeśliby z w/w powodów musiał przesunąc termin.A kary są znaczne.

    • 0 0

  • Niech na wszelki wypadek zaprojektują drogę tak, aby za 20 lat możnabyło dobudować

    kolejne pasy ruchu. Bo w Polsce wszystko jest robione na tu i teraz. Potem jaest tak jak na trasie Gdynia- Wejherowo. Totalna drogowa porażka.

    • 0 0

  • as

    Słusznie prawisz - szerzej projektować.

    • 0 0

  • Komunikacja

    Nieco z innej beczki, bo myślę, że problem jest szerszy niż tylko TIR-y.
    Idąc myślą w przyszłość, wydaje mi się, że obecna sytuacja, gdzie prawie każde gosp. domowe ma samochód nie ma racji bytu.
    W większych miastach powinno to być zorganizowane tak, że główne linie komunikacyjne obsługiwane sa przez duże pojazdy masowego przewozu, a wokół przystanków są parkingi dla małych pojazdów wynajmowanych przez regionalny system komunikacyjny. Człowiek siada, wkłada kartę kredytową w czytnik i jedzie. Wysiada, zabiera kartę, i już ktoś inny może użyć tego pojazdu. Prawie jak żółte rowery w Holandii. Obecnie mnóstwo samochodów gnije nieefektywnie na parkingach. Pewnie trzeba przynajmniej 100 lat żeby coś takiego zaczęło funkcjonować. Prywatne samochody byłyby prawie niepotrzebne.

    • 0 0

  • a CO ZNAMI

    a o ścieżce rowerowej przy tej oobwodnicy nkt nie wspomina to jest skandal i dyskryminacja nas cyklistów którzy mamy drogi prowadzace do nikad i jestesmy szykanowani przez psów czyli policje

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane