• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opłata drogowa na dawnej "jedynce"? Kłopot z ul. Jabłoniową

Maciej Naskręt
17 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Centrala GDDKiA chce wprowadzić na drodze krajowej nr 91 opłaty za jazdę ciężarówkami. Centrala GDDKiA chce wprowadzić na drodze krajowej nr 91 opłaty za jazdę ciężarówkami.

Możliwe, że w połowie tego roku kierowcy pojazdów o wadze powyżej 3,5 t zapłacą za przejazd krajową "91"(dawna "jedynka") między Gdańskiem a Nowymi Marzami. Część mieszkańców z powodu opłat na obwodnicy chce zamknięcia dla ciężarówek ul. Jabłoniowej w Gdańsku. Kierowcy jadą tą drogą na skróty do centrum i niszczą ulicę, omijając właśnie opłaty drogowe na obwodnicy.



Czy myto na drodze krajowej nr 91 to dobry pomysł?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczął prace projektowe nad wprowadzeniem elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL na drodze krajowej nr 91 (przed otwarciem autostrady A1 droga była oznaczona nr 1) między Gdańskiem a Nowymi Marzami.

Badania natężenia ruchu prowadzone na zlecenie GDDKiA pokazały, że wprowadzenie systemu elektronicznych opłat nie zmieniło natężenia ruchu na drodze krajowej nr 6, Obwodnicy Trójmiasta i na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska.

- Znacząco wzrósł jednak ruch samochodów ciężarowych na drodze krajowej nr 91, które zjechały z autostrady A1. Ten wzrost spowodował pogorszenie komfortu i wydłużenie czasu przejazdu, ale nie przyczynił się do wzrostu ilości wypadków. Stąd plan wprowadzenia elektronicznych opłat - opowiada Piotr Michalski, rzecznik prasowy

- ViaTOLL obowiązywał będzie na drodze krajowej nr 91, jeśli wydane zostanie stosowne rozporządzenie Rady Ministrów. Trwają wstępne prace nad przepisami. Mają one wejść w życie w połowie tego roku - mówi Piotr Michalski.

Oby nie był to wstęp do wprowadzania w województwie pomorskim dalszych opłat w ciągu podstawowych dróg krajowych (jednojezdniowych), gdzie dotychczas system opłat niemal nie występował.

ViaTOLL szkodzi też ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wielokrotnie drogą, na której nie obowiązują opłaty, między Węzłem Jasień i Węzłem Szadółki poruszają się pojazdy powyżej 12 ton. Część mieszkańców uważa, że w ten sposób kierowcy skracają sobie drogę do Trasy W-Z - omijają w ten sposób system opłat drogowych viaTOLL na obwodnicy. Z tego powodu stan techniczny drogi systematycznie pogarsza się.

Czy Zarząd Dróg i Zieleni ograniczy ruch dla pojazdów ciężarowych? - Nie planujemy wprowadzenia zakazu na chwilę obecną. W tej okolicy intensywnie budowane są nowe osiedla. W praktyce więc po wprowadzeniu takiego zakazu musielibyśmy wydać pozwolenie na ruch każdego ciężkiego auta, które po tej okolicy chciałoby się poruszać, bo nie mielibyśmy podstaw do odmowy - każdy mógłby powołać się na konieczność dojazdu do budowy - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

- Z przeprowadzonych przez nas ostatnio obserwacji wynika jednak, że większość ruchu tranzytowego przeniosła się na otwartą ostatnio trasę W-Z - uspokaja Katarzyna Kaczmarek.

Bramownica Viatoll nad drogą. Bramownica Viatoll nad drogą.
Urządzenie pomiarowe - Viabox Urządzenie pomiarowe - Viabox
Elektroniczny System Poboru Opłat - viaTOLL - wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł funkcjonować, nad wybranymi odcinkami sieci dróg włączonych do systemu nad jezdniami musiały stanąć specjalne bramownice. Są to lekkie stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są zamontowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t. poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL.

Każdorazowo, gdy taki pojazd będzie mijał bramownicę, zostanie naliczona opłata za przejazd określonym odcinkiem drogi włączonej do systemu.

W Polsce system pracuje od 1 lipca 2011 r. Proces budowy bramownic, jak i cały proces budowy systemu viaTOLL przebiegał z opóźnieniami.

Miejsca

Opinie (164) 6 zablokowanych

  • Głupota

    Ten pomysł to głupota po prostu się przeniosą na inna drogie lokalną np 214 -222 i tyle nikt nikogo nie zmusi!!! Gdzie jest ciasno i już zdewastowana droga jak to mówili na tym przysłowiowym kursie osobówkę masz poniżej nóg to wal śmiało i kto ucierpi???!!!

    • 3 1

  • co teraz płaczecie? przecież ktoś wybrał tych POpaprańców, prawda??? widziały gały co brały

    • 7 5

  • Tak, tylko koleją się nie oplaca... co oznacza że jest fatalnie zarządzana! (1)

    Jeśli PolskiBus jeździ gdańsk-warszawa za max 40zł/osobę (bywa że kupisz za 10-15 zł bilet) a w intercity zabulisz przynajmniej 90zł; w dodatku busem będziesz szybciej, to gdzie tu sens jazdy koleją? Kolej dla transportu tirów też ma stawki zbyt duże a w dodatku trzeba robić przeładunki, co podbija cenę i wydłuża czas a tego nikt nie chce. Popieram "Tiry na Tory" ale żaden przedsiębiorca nie zdecyduje się na to jeśli to pogorszy jego sytuację finansową czy też czasową...

    • 6 2

    • Dopóki nie skończy się remont linii nr 9, potem IC znów będzie na topie. Chociaż nie da się zaprzeczyć, że obecnie Polskibus ma wzięcie :)

      • 0 0

  • ruch przniósł się na trasę WZ.... (2)

    i zablokował skrzyżowanie WZ z Łostowicką, kiedy będzie tam węzeł bezkolizyjny (wiadomo było, że po przebudowie węzła Karczemki ruch w ciągu WZ wzrośnie i utknie na skrzyżowaniu z Łostowicką) - takie to planowanie...

    • 12 2

    • to nie jest kwestia planowania dróg

      tylko niedorozwoju transportu szynowego w okolicach Trójmiasta. Wypisywanie farmazonów na temat rozwiązań stosowanych we własnym kraju nie jest przejawem patriotyzmu

      • 0 4

    • Na moje oko jak ktoś rzuci na ten węzeł z 200 mln PLN... Masz tyle?

      • 0 0

  • To całe emyto i pozostałe opłaty niszczą cały kraj (1)

    Z portu w Gdyni od lipca 2011 czyli od wprowadzenia tych opłat setki a może nawet tysiące tirów jedzie przez miasto w kierunku Sopotu. Omijają obwodnicę. Drogi niszczeją w oczach ul. Władysława IV, Śląska itp niszczeją w błyskawicznie!!! W okolicach godz 22 gdy ruch jest wyraznie mniejszy wyjezdzają całe konwoje ciężarówek, w nocy jest istne trzęsienie ziemi w mieszkaniach

    • 7 0

    • Wprowadzić zakaz ruchu ciężarówek w mieście, poza wyznaczonymi trasami. Na zachodzie to norma, tylko polski przewoźnik musi kombinować!

      • 0 0

  • Jak długo jeszcze ten mały, zawistny człowieczek, bez prawa jazdy, Jarosław Kaczyński będzie prześladował Polaków daninami? (3)

    Czy znajdzie się jakiś prawdziwy mąż stanu, który położy kres prześladowaniom Polaków? Tych Polaków.

    • 1 2

    • mylisz fakty imbecylu obrażając Jarosława Kaczyńskiego. (2)

      Daniny wprowadza ruda lewacka kanalia z platformy oszustów.

      • 2 1

      • Tak? A w tefałenie mówili, że to wszystko wina Jarosława, kota i kuwety (1)

        • 0 0

        • obserwator

          PO- rypaniec !!!

          • 0 0

  • FILM 'BITWA O ARDENY' TO ZAKONSPIROWANA AKCJA ZBROJNA DAWNYCH SIŁ III RZESZY (1)

    DZIŚ ZWIĄZEK KOMBATANTÓW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ZWRÓCI SIĘ DO PROKURATURY GENERALNEJ W WARSZAWIE ORAZ DO WOJSKOWYCH SŁUŻB INFORMACYJNYCH Z OFICJALNYM ZAWIADOMIENIEM O PRÓBIE PRZESTĘPSTWA PRZECIWKO SUWERENNOŚCI I OBRONNOŚCI RP.

    PROSZĘ RODAKÓW I ŻOŁNIERZY POLSKI O PODPISY POD MOIM ZAPISEM Z POPARCIEM DLA NASZEJ WALKI Z ODRODZONYM OKUPANTEM KTÓRY ZNOWU PRÓBUJE DOKONAĆ AGRESJI NA NASZĄ OJCZYZNĘ

    • 1 5

    • pogięło cię ???

      • 1 0

  • A gdzie sie podział wolny rynek? (2)

    Nie podoba mi sie, ze ciężarówki jeżdżą 91, ale to tylko dlatego, ze jest po prostu za drogo. Wolicie żeby blokowali drogę? To normalna reakcja konsumencka.
    Tego oczywiście jakby nikt nie zauważal..

    • 4 1

    • Oplaty,zakazy (1)

      Włos się jeży.Od 15 lat dojeżdżam do Gdańska z Kolbud,mam uprawnienia na wszystkie pojazdy,łącznie z gabarytami,od zawsze ul. Jabłoniowa była alternatywą dla Gdańska wąska,bo wąska ale bez nadmiernej sygnalizacji i dlatego nawet przy najgorszym natężeniu,ruch się tam odbywał wolno,ale płynnie.
      Czemu nas się nie pytają,czy budowane osiedla są dobrym pomysłem np.Olimp,Świętokrzyskie,Wieżyca i.t.p.,gdzie droga 221 nie przyjmuje takiej ilości samochodów na tak krótkim odcinku drogi.
      Nie rozumiem dlaczego zmusza się Przewoźników do nadrabiania wozokilometrów i jeszcze opłaty,gdzie kondycja finansowa jest często poniżej zera.
      Zgadnijcie kto za to zapłaci?

      • 2 0

      • "Kondycja finansowa jest poniżej zera", bo rynek transportu drogowego jest przesycony, sprzyja temu właśnie m.in. brak partycypacji przewoźników w kosztach infrastruktury drogowej. Właśnie dzięki ViaToll rynek ten wreszcie ma szansę znormalnieć - pozostaną sprawne, prężne firmy przewozowe, a nie pan Zdzichu, który dla oszczędności jeździ na nacinanych oponach, przeładowany, środkiem miasta.

        • 0 1

  • Po oddaniu samochodu w dobre ręce i wyjęciu z banku oszczędności całego życia piję sobie kawusię z mleczkiem i spokojnie czekam (1)

    na dalszy rozwój tej pasjonującej historii, która dzieje się na moich oczach W grudniu wziąłem receptę i wykupiłem leki na pół roku do przodu, w piwniczce mam peklowaną wołowinkę w słoikach, worek suszonego dorsza, sześć worków ziemniaków, dwa worki cukru, 5 kilo soli i tuzin pudełek z zapałkami. Będę je wymieniał z sąsiadami na to wszystko co mi będzie potrzebne do życia. Przed chwila kupiłem kanister i zaraz idę na stację paliw zakupić 10 litrów oleju opałowego. Przyda się do lampy Łukasiewicza. Co sądzę o opłatach za korzystanie z drogi? No cóż, a czy pytał się ktoś średniowiecznych zbójców grasujących na gościńcach co sądzą o Premierze Tysiąclecia?

    • 7 2

    • ono

      Dobre ! Mocny jesteś .

      • 0 0

  • nałożyć opłaty na powietrze, którym oddychamy!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane