• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opłata drogowa na dawnej "jedynce"? Kłopot z ul. Jabłoniową

Maciej Naskręt
17 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Centrala GDDKiA chce wprowadzić na drodze krajowej nr 91 opłaty za jazdę ciężarówkami. Centrala GDDKiA chce wprowadzić na drodze krajowej nr 91 opłaty za jazdę ciężarówkami.

Możliwe, że w połowie tego roku kierowcy pojazdów o wadze powyżej 3,5 t zapłacą za przejazd krajową "91"(dawna "jedynka") między Gdańskiem a Nowymi Marzami. Część mieszkańców z powodu opłat na obwodnicy chce zamknięcia dla ciężarówek ul. Jabłoniowej w Gdańsku. Kierowcy jadą tą drogą na skróty do centrum i niszczą ulicę, omijając właśnie opłaty drogowe na obwodnicy.



Czy myto na drodze krajowej nr 91 to dobry pomysł?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczął prace projektowe nad wprowadzeniem elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL na drodze krajowej nr 91 (przed otwarciem autostrady A1 droga była oznaczona nr 1) między Gdańskiem a Nowymi Marzami.

Badania natężenia ruchu prowadzone na zlecenie GDDKiA pokazały, że wprowadzenie systemu elektronicznych opłat nie zmieniło natężenia ruchu na drodze krajowej nr 6, Obwodnicy Trójmiasta i na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska.

- Znacząco wzrósł jednak ruch samochodów ciężarowych na drodze krajowej nr 91, które zjechały z autostrady A1. Ten wzrost spowodował pogorszenie komfortu i wydłużenie czasu przejazdu, ale nie przyczynił się do wzrostu ilości wypadków. Stąd plan wprowadzenia elektronicznych opłat - opowiada Piotr Michalski, rzecznik prasowy

- ViaTOLL obowiązywał będzie na drodze krajowej nr 91, jeśli wydane zostanie stosowne rozporządzenie Rady Ministrów. Trwają wstępne prace nad przepisami. Mają one wejść w życie w połowie tego roku - mówi Piotr Michalski.

Oby nie był to wstęp do wprowadzania w województwie pomorskim dalszych opłat w ciągu podstawowych dróg krajowych (jednojezdniowych), gdzie dotychczas system opłat niemal nie występował.

ViaTOLL szkodzi też ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wielokrotnie drogą, na której nie obowiązują opłaty, między Węzłem Jasień i Węzłem Szadółki poruszają się pojazdy powyżej 12 ton. Część mieszkańców uważa, że w ten sposób kierowcy skracają sobie drogę do Trasy W-Z - omijają w ten sposób system opłat drogowych viaTOLL na obwodnicy. Z tego powodu stan techniczny drogi systematycznie pogarsza się.

Czy Zarząd Dróg i Zieleni ograniczy ruch dla pojazdów ciężarowych? - Nie planujemy wprowadzenia zakazu na chwilę obecną. W tej okolicy intensywnie budowane są nowe osiedla. W praktyce więc po wprowadzeniu takiego zakazu musielibyśmy wydać pozwolenie na ruch każdego ciężkiego auta, które po tej okolicy chciałoby się poruszać, bo nie mielibyśmy podstaw do odmowy - każdy mógłby powołać się na konieczność dojazdu do budowy - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

- Z przeprowadzonych przez nas ostatnio obserwacji wynika jednak, że większość ruchu tranzytowego przeniosła się na otwartą ostatnio trasę W-Z - uspokaja Katarzyna Kaczmarek.

Bramownica Viatoll nad drogą. Bramownica Viatoll nad drogą.
Urządzenie pomiarowe - Viabox Urządzenie pomiarowe - Viabox
Elektroniczny System Poboru Opłat - viaTOLL - wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł funkcjonować, nad wybranymi odcinkami sieci dróg włączonych do systemu nad jezdniami musiały stanąć specjalne bramownice. Są to lekkie stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są zamontowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t. poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL.

Każdorazowo, gdy taki pojazd będzie mijał bramownicę, zostanie naliczona opłata za przejazd określonym odcinkiem drogi włączonej do systemu.

W Polsce system pracuje od 1 lipca 2011 r. Proces budowy bramownic, jak i cały proces budowy systemu viaTOLL przebiegał z opóźnieniami.

Miejsca

Opinie (164) 6 zablokowanych

  • moim skromnym zdaniem

    drogi typu a1 powinna być darmo dla samochodów cięzarowych a na lokalnych pobierac jakieś oplaty nie niszczyli by osiedlówek a i bezpieczniej by było a jak wjeżdza do miasta to płaci tak by póżniej na remonty było jak firma chce zaoszczędzic to albo obwodnicą by jeżdziła a na brzegach miast centra przeładunkowe by zrobili więc ludzi by zatrudnili i po mieście mniejsze dostawczki by smigały

    • 0 0

  • PLATNY PRZEJAZD (1)

    ROWNOLEGLA DO AUTOSTRADY MUSI BYC BEZPLATNA TEN BANDYCKI RZAD DOI JUZ JAK SIE DA MOZE TAK DONA PODLACZA DO DOJARKI RAZEM Z ROSTOWSKIM DO DOJARKI TRZEBA CZTERECH DWOCH SIE JESZCZE ZNAJDZIE MOZE NOWAK I NIESIOL

    • 6 0

    • I będzie bezpłatna. Oprócz, naturalnie, pojazdów eksploatujących ją ponad miarę, czyli ciężarowych.

      • 0 0

  • Truckdriver

    Tylko w Polsce takie bzdety robią żeby obwodnice miast i expresówki były płatne, w całej Europie expresówki i obwodnice są za free!

    • 3 0

  • Pomnik (1)

    W imię tych wszyskich głupot które powstają i obciążają nasze budzety i usprawiedliwianie się kryzysem postawmy pomnik Lechowi Aleksandrowi Kaczyńskiemu w najbardziej reprezentacyjnym miejscu Gdańska tak żeby go było widać z daleka i ze wszystkich stron.Bo on napewno by nie pozwoliłby na wdrażanie takich durnych pomysłów w życie

    • 0 0

    • Słusznie, wybudował by nam za to super obwodnicę przez środek TPK.

      • 0 0

  • a dlaczego zmienione nr 1 na nr 91??? Bezsensu!!!

    Z autostradą A1 i tak się 1-ka by nie myliła, ech...

    • 0 1

  • I dobrze

    Jeździłem wieczorami "starą jedynką", bo żal mi było 18 PLN na autostradę... Do czasu, aż się z naprzeciwka nie wyprzedzały "bezpiecznie" dwa "tiry"... Ludzie, nie żyłujcie na własnym bezpieczeństwie, ja na pewno nie zamierzam!

    • 0 0

  • diesel

    wszedzie tylko podatki,podatki a co w zamian: korki i dziury w drogach oraz wysokie premie dla urzednikow

    • 2 0

  • strajk

    transportowcy powinniśmy się skrzyknąć i rozpocząć strajk w czasie całego euro....kto za niech się dopisuje, zobaczymy co da sie zrobić

    • 1 0

  • Natężenie ruchu

    Ja sie pytam tych co badają te natężenie ruchu na naszych pieknych drogach kiedy wy robicie te badania? w godzinach szczytu? (wtedy to na godzine 1 tir licza..) a w godzinach od 20-6 rano Tiry tną Aleja Zwyciestwa 70km/h i na tych naszych pieknych "równych jak stół" drogach puste stalowe naczepy hałasują tak, że głuchego by obudzili.

    • 0 0

  • ZAMKNĄĆ RUCH DLA TIRÓW i po sprawie!!

    Bardzo dobry pomysł, bo to co się w tej chwili dzieje na tej drodze to tragedia. Wszystkie tiry aby uniknąć opłat jadą właśnie tą drogą przez co psują nawierzchnię i robią korki. A sytuację można rozwiązać bardzo szybko i bardzo tanio - po prostu powinno się postawić zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 3,5t i nie mieliby wyjścia i jeździliby A1.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane