• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (664)
aktualizacja: godz. 13:17 (11 stycznia 2023)
Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej.

Wycofania się z zaplanowanych podwyżek i zniesienia dla posiadaczy biletów miesięcznych wymogu "odbijania się" w systemie Fala oczekują radni PiS od zarządu MZKZG. Wątpliwości opozycji budzi też gromadzenie danych osobowych i rabat oferowany pasażerom, którego nie uwzględnia regulamin Fali. W dwóch ostatnich sprawach zostały złożone pisma zarówno do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Co powinno się zmienić w systemie Fala przed jego inauguracją?

Przemysław MajewskiAndrzej Skiba mówią wprost: system Fala nie powinien wystartować w takim kształcie, w jakim został przygotowany i zaprezentowany na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Radni opozycji wskazują na szereg - ich zdaniem - nieprawidłowości i wad systemu.

Jedną z nich jest nakładanie na pasażerów, posiadających okresowe bilety, obowiązku uciążliwego odbijania karty lub każdorazowego logowania się w aplikacji.

- Pasażerów kupujących bilety miesięczne jest zdecydowana większość - podkreśla Majewski. - Już sam fakt, że na posiedzeniu członków MZKZG jego przewodniczący potwierdził spodziewany w 2023 r. spadek pasażerów, wystawia temu systemowi jak najgorszą ocenę.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Podobnego zdania jest Skiba. Jak mówi radny, sam na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej i wie, że każdorazowe odbijanie karty w zatłoczonych pojazdach lub meldowanie się w aplikacji dla wielu osób będzie uciążliwe, a w funkcjonowaniu transportu publicznego jedną z najważniejszych jego cech jest maksymalna prostota.

- Co gorsza, jeśli nie będziemy się odbijać czy meldować, za bilety zapłacimy więcej - mówi Skiba. - Korzystanie z komunikacji w cywilizowanym świecie na podstawie biletów okresowych jest normą. Oczekujemy więc minimalnych formalizmów w tej kwestii, a nie mnożenia kolejnych trudności.
Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO. Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO.

Fala będzie inwigilować pasażerów?



Wątpliwości radnych opozycji poza samymi kwestiami technicznymi i zaskakującymi podwyżkami budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. Jak wskazują Majewski i Skiba w piśmie skierowanym do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, możliwość identyfikacji konkretnego pasażera, jego lokalizacji, przemieszczania się w konkretne lokalizacje budzi obawy o zagrożenie inwigilacją przez podmiot realizujący zadania publiczne.

Radni PiS napisali też do Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym przypadku poruszyli kwestię biletów miesięcznych i rabatu naliczonego pasażerom w nagrodę za każdorazowe meldowanie się w systemie.

- To właśnie kwestia ceny biletu miesięcznego budzi najwięcej emocji wśród mieszkańców - piszą radni. - Jak wynika bowiem z paragrafu 15. ust. 1 Regulaminu Systemu Fala "w przypadku biletów okresowych, po ich nabyciu w systemie Fala, użytkownik lub użytkownik spersonalizowany obowiązany jest do jednorazowego aktywowania biletu w danym okresie w momencie rozpoczęcia pierwszej podróży, a bilety okresowe ważne od zadanej daty nie muszą być aktywowane".
  • Tak ma wyglądać nowa taryfa biletowa w Trójmieście po wprowadzeniu systemu Fala.
  • Nowością mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Będzie można też kupować bilety hybrydowe - to oferta dla osób, które część miesiąca pracują z domu, a część z biura.
Zdaniem radnych nie ma więc mowy o dodatkowych obowiązkach dla użytkownika biletu okresowego, które miałyby umożliwić zastosowanie 10 proc. rabatu. Ewentualne uzależnienie zastosowania rabatu od odbicia się w systemie jest też ich zdaniem naruszeniem zasady niedyskryminacji zawartej w Konstytucji RP.

Jak dodali, na zmiany nie jest jeszcze za późno. Zdaniem Majewskiego "od ręki" można zrezygnować z planowanych podwyżek, a także umożliwić posiadaczom biletów okresowych korzystanie z komunikacji bez uciążliwego dla pasażerów odbijania karty w systemie.

- Kolejna podwyżka sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście będzie najdroższym transportem publicznym w skali kraju - podkreśla Majewski.

Komentarz Biura Prasowego po konferencji prasowej radnych opozycji:



Uruchomienie systemu Fala nie ma związku z podwyżkami cen biletów. Podwyżki są nieuniknione i wynikają z aktualnej sytuacji finansowej spowodowanej wzrostem cen energii, paliwa, płac oraz inflacji, która obecnie jest na poziomie 17.4 proc.

System nie zakłada zmuszania użytkowników do udostępniania swoich danych oraz inwigilowania ich. Zakłada rozwiązania dla osób pragnących zachować anonimowość, które są oparte m.in. na płatnościach zbliżeniowych kartami płatniczymi w walidatorach (kasownikach), bez jakiegokolwiek udostępniania danych osobowych pasażerów. Dostępne będą również bilety papierowe, którymi pasażerowie będą mogli nadal posługiwać się w transporcie publicznym.

InnoBaltica przygotowując rozwiązania zawarte w systemie Fala, początkowo przeprowadziła na terenie województwa pomorskiego badania opinii publicznej. Wynika z nich, że mieszkańcy regionu są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, również te wymagające zbierania i przetwarzania danych pasażerów.

Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa.

Opinie (664) ponad 20 zablokowanych

  • Ja mam 50 lat i wciąż używam Nokii 6310i (6)

    Telefon jest mi potrzebny tylko do dzwonienia. Bateria trzyma mi tydzień (oczywiście zamiennik, oryginalna już dawno padła). Smartfony mam w d. Nie rozumiem, dlaczego młodzież tym się tak ekscytuje i nie może bez tego żyć. Do sprawdzania czasu mam na nadgarstku zegarek, zwykły, wskazówkowy (chociaż na baterię, która starcza na kilka lat). Nie potrzebuje fali ani innych badziewi, komunikacją jeżdżę na legitymację zasłużonego krwiodawcy. Z tego co czytałem - ten elektroniczny system i tak nie obejmuje osób ustawowo zwolnionych z opłat za przejazdy, więc tym bardziej wydaje mi się wadliwy. A już na 100% nie zamierzam nikogo informować kiedy, z kim, dokąd i za ile podróżuję.

    • 66 0

    • Taka forma dobrowolnego niewolnictwa - zaraz bez kilku aplikacji, rejestracji i kilku haseł człowiek nie będzie mógł zrobić dosłownie nic.

      • 23 0

    • (1)

      W węża grasz? Kultowa gra;)

      • 15 0

      • Jak na klopie siedzę to pykam :)

        • 13 0

    • (2)

      Ja mam 43 lata i tą nokię co ty masz, ale obecnie używam nokii 3310 3G, również bateria trzyma tydzień i jest gitara, mam w d.,. te smartfony, aplikacje i inwigilację .Poza tym nie używam kart, tylko gotóweczka jak i również wypłata z pracy również gotóweczka. Bank? Po co mi pośrednik między moim pracodawcą, a mną:? No niech każdy na to sobie odpowie :)

      • 20 0

      • (1)

        A koty macie?

        • 1 5

        • Ja mam rudego i nazwałem go Doni.

          • 5 0

  • (1)

    System Fala powinien być dedykowany biletom jednorazowym na wzór poznański. Jeśli taryfa jednorazowa w systemie będzie wyglądać tak jak ją zaproponowano to nie ma ona żadnego sensu. Powinna być cena per przystanek z taryfą regresywną czyli im dalej tym taniej za 1 przystanek ale z ceną niewyższą niż za bilet papierowy. W Poznaniu tPortmonetka się opłaca względem papierowego do 18 przystanków. U nas do 10...

    • 21 4

    • W Gdańsku nie ma szybkiego tramwaju.

      • 2 0

  • bilety semestralne (2)

    Jak potraktowani zostaną posiadacze biletów semestralnych, skoro zmiana ma nastąpić w połowie semestru?
    Ktoś coś wie na ten temat?

    • 25 1

    • Teraz kupujesz z aktualną ceną i nowy (sporo droższy) bilet semestralny dopiero we wrześniu. W połowie semestru raczej nic się nie zmieni, poznasz tylko cennik.

      • 0 0

    • I z tego co ztm podawał to chyba nie będzie oddzielnych cen z podbijaniem lub bez. Zostaje tylko jedna cena.

      • 0 0

  • Przystanek

    Wczasy Brzeźno niech usuną z automatów obraźliwy napis na panią prezydent Gdańska

    • 2 25

  • opozycja

    czy zgłosi sprawę "obrotowych " co skaczą między spółeczkami skarbu państwa, np. jeden delikwent przez 6 lat przytulił kasę jako prezes i wiceprezes, w : ArmiR w Gdynia , Energa , Lotos, a teraz się ukrył Energa Wytwarzanie, gość z "zawodu jest dyrektorem" w realiach wolnego rynku zaliczył 17 firm , w żadnej nie zagrzał miejsca, może warto się pochylić tym problemem bo tam też są marnowane nasze pieniądze.

    • 10 14

  • Dzięki takim działaniom dążę do tego by ja i moja rodzina jeździły autem! Prawko dzieciakom zrobię tak szybko jak się da!!!

    Niech płacą turyści itp, a mieszkaniec ma korzystać ze swojej gminy a nie być jej niewolnikiem płacowym!!!

    • 24 1

  • fala czyli wytrysk bezmózgowia urzędniczych trutni z cyklu jak spier..lić coś co jest proste jak struktura cepa

    • 28 1

  • Matko, przyjdzie głosować na PiS

    Będę głosować na tych, co zrobią porządek ze zbiorkomem w Trójmieście. Wrocław daje radę za kwotę dwa razy niższą ogarnąć bilet miesięczny na wszystko. U nas Borawski założył Innobalticę i nas okrada. Więcej korków!

    • 46 1

  • Czy Fala zastąpi obecną taryfę czy jest po prostu kolejną z miliona istniejących obecnie w Trójmieście?

    • 18 2

  • A to obejmuje również skm, regio i ZTMy w trójmiescie (1)

    Tak??

    • 7 4

    • Zależy co masz na myśli poprzez obejmuje
      Czy fala kupi za ciebie bilety na te środki transportu? Tak
      Czy bilety na kolej będą wliczone w cenę biletów przystankowych? Nie. To będą zwykłe bilety zależne od taryfy przewoźnika.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane