• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (664)
aktualizacja: godz. 13:17 (11 stycznia 2023)
Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej.

Wycofania się z zaplanowanych podwyżek i zniesienia dla posiadaczy biletów miesięcznych wymogu "odbijania się" w systemie Fala oczekują radni PiS od zarządu MZKZG. Wątpliwości opozycji budzi też gromadzenie danych osobowych i rabat oferowany pasażerom, którego nie uwzględnia regulamin Fali. W dwóch ostatnich sprawach zostały złożone pisma zarówno do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Co powinno się zmienić w systemie Fala przed jego inauguracją?

Przemysław MajewskiAndrzej Skiba mówią wprost: system Fala nie powinien wystartować w takim kształcie, w jakim został przygotowany i zaprezentowany na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Radni opozycji wskazują na szereg - ich zdaniem - nieprawidłowości i wad systemu.

Jedną z nich jest nakładanie na pasażerów, posiadających okresowe bilety, obowiązku uciążliwego odbijania karty lub każdorazowego logowania się w aplikacji.

- Pasażerów kupujących bilety miesięczne jest zdecydowana większość - podkreśla Majewski. - Już sam fakt, że na posiedzeniu członków MZKZG jego przewodniczący potwierdził spodziewany w 2023 r. spadek pasażerów, wystawia temu systemowi jak najgorszą ocenę.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Podobnego zdania jest Skiba. Jak mówi radny, sam na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej i wie, że każdorazowe odbijanie karty w zatłoczonych pojazdach lub meldowanie się w aplikacji dla wielu osób będzie uciążliwe, a w funkcjonowaniu transportu publicznego jedną z najważniejszych jego cech jest maksymalna prostota.

- Co gorsza, jeśli nie będziemy się odbijać czy meldować, za bilety zapłacimy więcej - mówi Skiba. - Korzystanie z komunikacji w cywilizowanym świecie na podstawie biletów okresowych jest normą. Oczekujemy więc minimalnych formalizmów w tej kwestii, a nie mnożenia kolejnych trudności.
Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO. Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO.

Fala będzie inwigilować pasażerów?



Wątpliwości radnych opozycji poza samymi kwestiami technicznymi i zaskakującymi podwyżkami budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. Jak wskazują Majewski i Skiba w piśmie skierowanym do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, możliwość identyfikacji konkretnego pasażera, jego lokalizacji, przemieszczania się w konkretne lokalizacje budzi obawy o zagrożenie inwigilacją przez podmiot realizujący zadania publiczne.

Radni PiS napisali też do Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym przypadku poruszyli kwestię biletów miesięcznych i rabatu naliczonego pasażerom w nagrodę za każdorazowe meldowanie się w systemie.

- To właśnie kwestia ceny biletu miesięcznego budzi najwięcej emocji wśród mieszkańców - piszą radni. - Jak wynika bowiem z paragrafu 15. ust. 1 Regulaminu Systemu Fala "w przypadku biletów okresowych, po ich nabyciu w systemie Fala, użytkownik lub użytkownik spersonalizowany obowiązany jest do jednorazowego aktywowania biletu w danym okresie w momencie rozpoczęcia pierwszej podróży, a bilety okresowe ważne od zadanej daty nie muszą być aktywowane".
  • Tak ma wyglądać nowa taryfa biletowa w Trójmieście po wprowadzeniu systemu Fala.
  • Nowością mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Będzie można też kupować bilety hybrydowe - to oferta dla osób, które część miesiąca pracują z domu, a część z biura.
Zdaniem radnych nie ma więc mowy o dodatkowych obowiązkach dla użytkownika biletu okresowego, które miałyby umożliwić zastosowanie 10 proc. rabatu. Ewentualne uzależnienie zastosowania rabatu od odbicia się w systemie jest też ich zdaniem naruszeniem zasady niedyskryminacji zawartej w Konstytucji RP.

Jak dodali, na zmiany nie jest jeszcze za późno. Zdaniem Majewskiego "od ręki" można zrezygnować z planowanych podwyżek, a także umożliwić posiadaczom biletów okresowych korzystanie z komunikacji bez uciążliwego dla pasażerów odbijania karty w systemie.

- Kolejna podwyżka sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście będzie najdroższym transportem publicznym w skali kraju - podkreśla Majewski.

Komentarz Biura Prasowego po konferencji prasowej radnych opozycji:



Uruchomienie systemu Fala nie ma związku z podwyżkami cen biletów. Podwyżki są nieuniknione i wynikają z aktualnej sytuacji finansowej spowodowanej wzrostem cen energii, paliwa, płac oraz inflacji, która obecnie jest na poziomie 17.4 proc.

System nie zakłada zmuszania użytkowników do udostępniania swoich danych oraz inwigilowania ich. Zakłada rozwiązania dla osób pragnących zachować anonimowość, które są oparte m.in. na płatnościach zbliżeniowych kartami płatniczymi w walidatorach (kasownikach), bez jakiegokolwiek udostępniania danych osobowych pasażerów. Dostępne będą również bilety papierowe, którymi pasażerowie będą mogli nadal posługiwać się w transporcie publicznym.

InnoBaltica przygotowując rozwiązania zawarte w systemie Fala, początkowo przeprowadziła na terenie województwa pomorskiego badania opinii publicznej. Wynika z nich, że mieszkańcy regionu są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, również te wymagające zbierania i przetwarzania danych pasażerów.

Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa.

Opinie (664) ponad 20 zablokowanych

  • projekty totalnych do utylizacji - makulatura ma większą wartość (1)

    • 30 0

    • Muszą .coś ogłosić,bo dopłaty z Unii nie będzie.

      • 3 0

  • (2)

    Złodzieja z po mieszkańcy mowia koniec!!!

    • 26 3

    • om k...a złodziejOM

      • 3 2

    • A co chciales napisac .

      • 1 0

  • czyj to pomysł , aby wyłudzić kasę

    dlaczego problem jest teraz nagłaśniany , a nie był podany do konsultacji w momencie narodzenia się pomysłu Nie zgadzam się na wyciek moich danych osobowych , kto ma do nich dostęp ???

    • 32 1

  • "Cov. Id. 19 ... 84"

    ŻADNA "fala" !!! To (tylko i wyłącznie) inwigilacja i kontrola pasażerów oraz drenaż ich kieszeni.

    • 32 1

  • Co z osobami starszymi?

    Ne wszystkie jezdza juz bezplatnie a emeryci korzystajacy z biletow miesiecznych lub tylko jednoprzejazdowych?Jada do lekarza,jada do wnukow,na zakupy itd...Maja sie pchac w zatloczonych niejednokrotnie srodkach komunikacji by sie ,,odbic" dwukrotnie a tez nie wszyscy korzystaja ze smartfonow ale ze zwyklych telefonow.Komunikacja ma byc dla kazdego nawet przy obecnych drogich biletach a nie tylko dla mlodych (mlodszych) umiejacych sprawnie sie poslugiwac w telefonie!

    • 40 1

  • A jak się bedą liczyć przystanki SKM i PKM? (2)

    1 do 1 z przystankami tramwajowymi i autobusowymi, czy np. 1 do 5?

    • 24 1

    • adin,dwa,tri...

      • 2 0

    • Nie, po prostu system kupi za ciebie zwykły bilet na pociąg

      • 0 0

  • Xxxxxxxxxx

    To jest wyciąganie danych takie małe szpiegostwo w majestacie prawa ubrane w piękne słowa pod publikę.

    • 32 0

  • Co do podwyżek może i one sa nieuniknione ale w tej chwili (2)

    mamy sytuację, że za 4,80 jeździ się 75min różnymi autobusami/tramwajami, a po zmianach za taką kwotę jedzie się 5 przystanków i to jest niedopuszczalna podwyżka...
    Wymysł "przystankowy" cofa nas o dziesięć lat w komunikacji. Jeśli chcemy zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji to nie ograniczajmy ilości przesiadek i możliwości skomunikowania się między różnymi środkami. Prawda jest taka, że 5 przystanków w większości można spokojnie pokonać pieszo, ludzi w Trójmieście minimum podróżują kilkanaście przystanków między punktem A a puntem B i do tej pory bilet 75min pozwalał im dotrzeć na miejsce za. 4,8 zł od podróży...

    • 44 1

    • (1)

      a ja pamietam jak kiedyś były bilety na przystanki i niektorzy kasowali pozniej i w autobusie potem kanary biły ludzi bo jakies patologie wtedy pracowaly....

      • 1 2

      • Za długo zyjesz widocznie,pisz tylko dobre wspomnienia

        • 0 0

  • I dlatego wybieram samochód

    No przykro mi, ale w Trójmieście jest jeden z najgorszych systemów transportu miejskiego, z jakiego korzystałam. W Gdańsku beż samochodu czuje się jak kaleka. Poznań i Warszawa super komunikacja. I rozsądna cenowo i jasne taryfy. W Gdańsku mordęga. Więc wybieram samochód- przynajmniej bez zapachów, kaszlenia i stania w niewygodnej pozycji.

    • 24 1

  • Jestem ciekaw kiedy ostatnio i czy w ogóle panowie

    Przemysław Majewski i Andrzej Skiba korzystali z komunikacji miejskiej. Prawić morały o komunikacji miejskiej jak głównie jeździ się samochodem to może każdy.

    • 9 36

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane