• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (664)
aktualizacja: godz. 13:17 (11 stycznia 2023)
Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej.

Wycofania się z zaplanowanych podwyżek i zniesienia dla posiadaczy biletów miesięcznych wymogu "odbijania się" w systemie Fala oczekują radni PiS od zarządu MZKZG. Wątpliwości opozycji budzi też gromadzenie danych osobowych i rabat oferowany pasażerom, którego nie uwzględnia regulamin Fali. W dwóch ostatnich sprawach zostały złożone pisma zarówno do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Co powinno się zmienić w systemie Fala przed jego inauguracją?

Przemysław MajewskiAndrzej Skiba mówią wprost: system Fala nie powinien wystartować w takim kształcie, w jakim został przygotowany i zaprezentowany na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Radni opozycji wskazują na szereg - ich zdaniem - nieprawidłowości i wad systemu.

Jedną z nich jest nakładanie na pasażerów, posiadających okresowe bilety, obowiązku uciążliwego odbijania karty lub każdorazowego logowania się w aplikacji.

- Pasażerów kupujących bilety miesięczne jest zdecydowana większość - podkreśla Majewski. - Już sam fakt, że na posiedzeniu członków MZKZG jego przewodniczący potwierdził spodziewany w 2023 r. spadek pasażerów, wystawia temu systemowi jak najgorszą ocenę.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Podobnego zdania jest Skiba. Jak mówi radny, sam na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej i wie, że każdorazowe odbijanie karty w zatłoczonych pojazdach lub meldowanie się w aplikacji dla wielu osób będzie uciążliwe, a w funkcjonowaniu transportu publicznego jedną z najważniejszych jego cech jest maksymalna prostota.

- Co gorsza, jeśli nie będziemy się odbijać czy meldować, za bilety zapłacimy więcej - mówi Skiba. - Korzystanie z komunikacji w cywilizowanym świecie na podstawie biletów okresowych jest normą. Oczekujemy więc minimalnych formalizmów w tej kwestii, a nie mnożenia kolejnych trudności.
Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO. Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO.

Fala będzie inwigilować pasażerów?



Wątpliwości radnych opozycji poza samymi kwestiami technicznymi i zaskakującymi podwyżkami budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. Jak wskazują Majewski i Skiba w piśmie skierowanym do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, możliwość identyfikacji konkretnego pasażera, jego lokalizacji, przemieszczania się w konkretne lokalizacje budzi obawy o zagrożenie inwigilacją przez podmiot realizujący zadania publiczne.

Radni PiS napisali też do Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym przypadku poruszyli kwestię biletów miesięcznych i rabatu naliczonego pasażerom w nagrodę za każdorazowe meldowanie się w systemie.

- To właśnie kwestia ceny biletu miesięcznego budzi najwięcej emocji wśród mieszkańców - piszą radni. - Jak wynika bowiem z paragrafu 15. ust. 1 Regulaminu Systemu Fala "w przypadku biletów okresowych, po ich nabyciu w systemie Fala, użytkownik lub użytkownik spersonalizowany obowiązany jest do jednorazowego aktywowania biletu w danym okresie w momencie rozpoczęcia pierwszej podróży, a bilety okresowe ważne od zadanej daty nie muszą być aktywowane".
  • Tak ma wyglądać nowa taryfa biletowa w Trójmieście po wprowadzeniu systemu Fala.
  • Nowością mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Będzie można też kupować bilety hybrydowe - to oferta dla osób, które część miesiąca pracują z domu, a część z biura.
Zdaniem radnych nie ma więc mowy o dodatkowych obowiązkach dla użytkownika biletu okresowego, które miałyby umożliwić zastosowanie 10 proc. rabatu. Ewentualne uzależnienie zastosowania rabatu od odbicia się w systemie jest też ich zdaniem naruszeniem zasady niedyskryminacji zawartej w Konstytucji RP.

Jak dodali, na zmiany nie jest jeszcze za późno. Zdaniem Majewskiego "od ręki" można zrezygnować z planowanych podwyżek, a także umożliwić posiadaczom biletów okresowych korzystanie z komunikacji bez uciążliwego dla pasażerów odbijania karty w systemie.

- Kolejna podwyżka sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście będzie najdroższym transportem publicznym w skali kraju - podkreśla Majewski.

Komentarz Biura Prasowego po konferencji prasowej radnych opozycji:



Uruchomienie systemu Fala nie ma związku z podwyżkami cen biletów. Podwyżki są nieuniknione i wynikają z aktualnej sytuacji finansowej spowodowanej wzrostem cen energii, paliwa, płac oraz inflacji, która obecnie jest na poziomie 17.4 proc.

System nie zakłada zmuszania użytkowników do udostępniania swoich danych oraz inwigilowania ich. Zakłada rozwiązania dla osób pragnących zachować anonimowość, które są oparte m.in. na płatnościach zbliżeniowych kartami płatniczymi w walidatorach (kasownikach), bez jakiegokolwiek udostępniania danych osobowych pasażerów. Dostępne będą również bilety papierowe, którymi pasażerowie będą mogli nadal posługiwać się w transporcie publicznym.

InnoBaltica przygotowując rozwiązania zawarte w systemie Fala, początkowo przeprowadziła na terenie województwa pomorskiego badania opinii publicznej. Wynika z nich, że mieszkańcy regionu są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, również te wymagające zbierania i przetwarzania danych pasażerów.

Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa.

Opinie (664) ponad 20 zablokowanych

  • jestem wręcz przekonany że Pani z UM w Gdyni w ogóle nie korzysta z komunikacji publicnej (1)

    skoro wypowiedziała się, że, ci co nie korzystają z aplikacji i emeryci, którzy i tak nie muszą kasować biletów.
    Ja mam 45 i nie korzystam z aplikacji i co? NIech ta Pani wejdzie (jak uda się wejść) do zatłoczonego autobusu albo tramwaju i spróbuje odbić kartę przy wejściu i przy wyjściu. Prawdopodobnie ostatni raz jechała trolejbusem w podstawówce. Ale gawiedź ma się tratować wzajemnie, żeby odbić kartę na czytniku. Ich buty jej nie interesują.

    • 65 1

    • Ale w UM Gdańsk też tak jest

      Plebs na przystanku i w autobusie, w ciasnocie i duchocie a wladza w samochodzie służbowym, bo po co płacić za paliwo do swojego. Dopiero przed wyborami dwa razy się przejadą, zrobią sobie zdjęcie w autobusie. Zapytają kierowcy ile taki autobus pali na 100 km i jak się drzwi otwierają i jest git.

      • 20 0

  • Odbijanie (2)

    Pomysł z odbijaniem jest do kitu. Wygoda pasażerów to jedno, ale kłopot techniczny, czyli ruch pasażerów na przystanku, to druga sprawa. Z drugiej strony, rzeczywiście można odbijanie wykorzystać do "ruszenia" biletu, czyli pierwszego użycia w okresie. Doładowuję bilet. Ale pierwszy raz jadę dnia następnego. I to od tego czasu "rusza" liczenie okresu miesięcznego. Tyle, że to nie w Polsce. Zaraz każdy będzie czekać na owe "skasowanie" do pierwszego ujrzenia kanara na przystanku. A mogło być wreszcie sprawiedliwie.

    • 31 3

    • (1)

      Tak jest w Warszawie, mieszkałem tam, nie ma problemu z pierwszym odbiciem. Zawsze możesz przyłożyć kartę, masz info do kiedy jest wazna

      • 2 6

      • Ok, ale co z cwaniakami, którzy będą zwlekać z odbiciem biletu do pierwszej kontroli?

        • 0 0

  • Nazwe "Fala" zapozyczyli z terminologii wojskowej, czyli znecania sie dziadkow nad kotami. (1)

    • 59 3

    • w tym przypadku nie,ponieważ był konkurs na nazwę,ale to było wieki temu

      • 1 0

  • No co wy, macie coś do ukrycia? Nie chcecie żeby Dulkiewicz wiedziała gdzie się przemieszczacie????

    • 30 6

  • Czyli bareja wiecznie żywy (3)

    Dzień pieszego pasażera wraca, razem z systemem fala

    • 54 1

    • Piechotą zdrowiej (2)

      ... Twoje serce mówi.

      • 10 0

      • (1)

        W Gdansku jest nawet pan,który mówi jak chodzić...........na etacie w UM.

        • 6 0

        • Ja zawsze się zastanawiałem czym zajmuje się 'menadżer Środmiescia'? No, że sztucznie stworzony stołek dla pociotka to oczywiste, ale żeby tak bezczelnie nic nie robić?

          • 4 0

  • Od razu zgłosić autorów systemu fala do lakarza psychiatry. NIech da im prochy to może pobudzi ich mózg do myślenia.

    Albo nie, zapisać ich do ortopedy na leczenie nóg bo na głowę za późno.

    • 49 0

  • Ja

    Olka nie dla Gdańska.

    • 32 1

  • obecnośc pani Spychały-Gruszeckiej gwarantuje kłopoty i porażkę. (1)

    • 51 1

    • I ta serdeczność bijąca ze zdjęcia

      • 21 0

  • (4)

    Czy radni PiS zgłaszali do Urzędu skargę kiedy ich rząd podwyższał cenę energii, gazu, artykułów spożywczych i.t.d.!

    • 8 35

    • bo dulkiewicz robi same obniżki bilety tansze woda tansza smieci tansze obudz sie czlowieku na jakim swiecie ty zyjesz

      • 14 2

    • tu jest mowa o Fali

      • 5 0

    • Dokładnie. Trolle trzech liter w akcji. Patrzą na innych zamiast najpierw zacząć od siebie.

      • 0 4

    • Juz mniejsza z Pisem

      Ale jakim cudem Trzaskowski nie podnosi cen biletow w Warszawie i tam jest bilet 3.40 za 20 min a u nas 5 zl za 5 przystankow?! Dlaczego we Wroclawiu z karta mieszkanca bilet kosztuje nie cale 3 zl? Tych miast " podwyzki pradu" nie dosiegnely ale Dulkiewicz.juz tak

      • 3 0

  • (1)

    Niestety ja zgadzam się z opozycją

    • 44 2

    • Tak

      ja rowniez

      • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane