• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (664)
aktualizacja: godz. 13:17 (11 stycznia 2023)
Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej.

Wycofania się z zaplanowanych podwyżek i zniesienia dla posiadaczy biletów miesięcznych wymogu "odbijania się" w systemie Fala oczekują radni PiS od zarządu MZKZG. Wątpliwości opozycji budzi też gromadzenie danych osobowych i rabat oferowany pasażerom, którego nie uwzględnia regulamin Fali. W dwóch ostatnich sprawach zostały złożone pisma zarówno do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Co powinno się zmienić w systemie Fala przed jego inauguracją?

Przemysław MajewskiAndrzej Skiba mówią wprost: system Fala nie powinien wystartować w takim kształcie, w jakim został przygotowany i zaprezentowany na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Radni opozycji wskazują na szereg - ich zdaniem - nieprawidłowości i wad systemu.

Jedną z nich jest nakładanie na pasażerów, posiadających okresowe bilety, obowiązku uciążliwego odbijania karty lub każdorazowego logowania się w aplikacji.

- Pasażerów kupujących bilety miesięczne jest zdecydowana większość - podkreśla Majewski. - Już sam fakt, że na posiedzeniu członków MZKZG jego przewodniczący potwierdził spodziewany w 2023 r. spadek pasażerów, wystawia temu systemowi jak najgorszą ocenę.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Podobnego zdania jest Skiba. Jak mówi radny, sam na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej i wie, że każdorazowe odbijanie karty w zatłoczonych pojazdach lub meldowanie się w aplikacji dla wielu osób będzie uciążliwe, a w funkcjonowaniu transportu publicznego jedną z najważniejszych jego cech jest maksymalna prostota.

- Co gorsza, jeśli nie będziemy się odbijać czy meldować, za bilety zapłacimy więcej - mówi Skiba. - Korzystanie z komunikacji w cywilizowanym świecie na podstawie biletów okresowych jest normą. Oczekujemy więc minimalnych formalizmów w tej kwestii, a nie mnożenia kolejnych trudności.
Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO. Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO.

Fala będzie inwigilować pasażerów?



Wątpliwości radnych opozycji poza samymi kwestiami technicznymi i zaskakującymi podwyżkami budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. Jak wskazują Majewski i Skiba w piśmie skierowanym do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, możliwość identyfikacji konkretnego pasażera, jego lokalizacji, przemieszczania się w konkretne lokalizacje budzi obawy o zagrożenie inwigilacją przez podmiot realizujący zadania publiczne.

Radni PiS napisali też do Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym przypadku poruszyli kwestię biletów miesięcznych i rabatu naliczonego pasażerom w nagrodę za każdorazowe meldowanie się w systemie.

- To właśnie kwestia ceny biletu miesięcznego budzi najwięcej emocji wśród mieszkańców - piszą radni. - Jak wynika bowiem z paragrafu 15. ust. 1 Regulaminu Systemu Fala "w przypadku biletów okresowych, po ich nabyciu w systemie Fala, użytkownik lub użytkownik spersonalizowany obowiązany jest do jednorazowego aktywowania biletu w danym okresie w momencie rozpoczęcia pierwszej podróży, a bilety okresowe ważne od zadanej daty nie muszą być aktywowane".
  • Tak ma wyglądać nowa taryfa biletowa w Trójmieście po wprowadzeniu systemu Fala.
  • Nowością mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Będzie można też kupować bilety hybrydowe - to oferta dla osób, które część miesiąca pracują z domu, a część z biura.
Zdaniem radnych nie ma więc mowy o dodatkowych obowiązkach dla użytkownika biletu okresowego, które miałyby umożliwić zastosowanie 10 proc. rabatu. Ewentualne uzależnienie zastosowania rabatu od odbicia się w systemie jest też ich zdaniem naruszeniem zasady niedyskryminacji zawartej w Konstytucji RP.

Jak dodali, na zmiany nie jest jeszcze za późno. Zdaniem Majewskiego "od ręki" można zrezygnować z planowanych podwyżek, a także umożliwić posiadaczom biletów okresowych korzystanie z komunikacji bez uciążliwego dla pasażerów odbijania karty w systemie.

- Kolejna podwyżka sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście będzie najdroższym transportem publicznym w skali kraju - podkreśla Majewski.

Komentarz Biura Prasowego po konferencji prasowej radnych opozycji:



Uruchomienie systemu Fala nie ma związku z podwyżkami cen biletów. Podwyżki są nieuniknione i wynikają z aktualnej sytuacji finansowej spowodowanej wzrostem cen energii, paliwa, płac oraz inflacji, która obecnie jest na poziomie 17.4 proc.

System nie zakłada zmuszania użytkowników do udostępniania swoich danych oraz inwigilowania ich. Zakłada rozwiązania dla osób pragnących zachować anonimowość, które są oparte m.in. na płatnościach zbliżeniowych kartami płatniczymi w walidatorach (kasownikach), bez jakiegokolwiek udostępniania danych osobowych pasażerów. Dostępne będą również bilety papierowe, którymi pasażerowie będą mogli nadal posługiwać się w transporcie publicznym.

InnoBaltica przygotowując rozwiązania zawarte w systemie Fala, początkowo przeprowadziła na terenie województwa pomorskiego badania opinii publicznej. Wynika z nich, że mieszkańcy regionu są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, również te wymagające zbierania i przetwarzania danych pasażerów.

Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa.

Opinie (664) ponad 20 zablokowanych

  • Skiba i Majewski bez Kacperka? Tak samodzielnie? No niemożliwe! (1)

    • 8 35

    • Ale i tak zawsze razem

      • 0 0

  • Chwała Bogu za mojego blachosmroda. Może trochę drożej, ale mniej komplikacyjnie wychodzi obecnie posiadać samochód. Tankuję raz na 2-3 miesiące, mając i tak zawsze jeszcze około 30-40% baku zapełnionego, a ubezpieczenia i inne wydatki związane z samochodem są mniej uciążliwe niż martwienie się, czy dobry bilet skasowałam.

    • 38 0

  • Dlaczego u nas nie można tak jak np. w Londynie? (5)

    Jeśli nie chcę biletu jednorazowego i nie chcę karty Oyster płacę kartą kredytową. Po pięciu czy sześciu przejazdach w danej strefie następne są za free. Zero stresu i bezproblemowo. Jeśli już dla nas Londyn jest za egzotyczny to weźmy chociaż przykład z Warszawy lub Wrocławia. Ale nie my zawsze najgorsze rozwiązania, takie odbijanie karty w te i na zad to kiedyś, z 20 lat temu, było w Wejherowie. Nie wiem jak teraz, ale pewnie to zlikwidowali bo ludność strasznie narzekała na ten opresyjny obowiązek.

    • 58 3

    • Tak!

      • 11 0

    • u nas nie można jak w Londynie, bo tu rządzi ta sama opcja PO WDG od 25 lat

      • 19 2

    • Widocznie dulkiewicz i spółka nie podróżują do Londynu

      • 4 0

    • Przecież bedziesz też mógł płatnicza. Jest nawet o tym w artykule

      • 1 2

    • Bo to jest mapowanie ludzi

      I zbieranie danych i nich gzie się przemieszczaja

      • 3 0

  • fala to kolejny system do kontroli ludzi, tak jak blokowanie mozliwosci płacenia gotówka. (1)

    • 59 2

    • To niech będą oddzielne karty prepaidowe, tak jak w Londynie

      Możesz użyć VISA/MC ale możesz mieć anonimową Oysterkę/Zip card, tylko ona kosztuje parę funtów. P

      • 4 7

  • Tak dla porównania w Warszawie (6)

    Ponieważ Trójmiasto aspiruje do miana metropolii. W Warszawie zwykły bilet 30 dniowy kosztuje 110 zł i uprawnia do poruszania się po Warszawie wszystkim co jeździ wliczając w to Koleje Mazowieckie i WKD.
    A bilet Warszawiaka ( czyli tzreba mieć zameldowanie w Warszawie albo rozliczać tam PIT) kosztuje 98 zł na strefę 1+2. Strefy 1+2 to Warszawa i gminy ościenne. To tak jakby z Pruszacza jeździć sobie do Redy/Rumi na jednym bilecie za niecałe 100 zł. A ja tylko w tej zapyziałej Gdyni będę płacił 114 zł ! Dobre!

    • 88 1

    • Warszawa do komunikacji miejskiej dopłaca więcej siana (4)

      niż cała Gdynia ma budżetu. Może dlatego?

      • 4 26

      • (1)

        Nie trzeba było wywalać kasy na lotnisko, to by było na komunikacje

        • 22 4

        • i z jednego lotniska raz ma się wziąć dwa miliardy rocznie?

          pisowcy i tak nie uznają liczb

          • 3 10

      • no może

        ale gdybym za 110 złotych mógł korzystać z wszystkiego(ZKM i SKM) na terenie Gdyni to taki bilet bym kupił, choć korzystam z komunikacji rzadko bo wybieram rower/auto

        • 11 0

      • może ma Janosikowe?

        • 0 0

    • Dlaczego w trojmiescie nie skopiujemy modelu warszawskiego ?

      Warszawiacy są bogatsi dwa trzy razy od nas, a płacą o dwa trzy razy mniej. O co w tym ku... chodzi .

      • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    Rolą opozycji jest piętnować błędy rządzacych (77)

    Przedstawiony projekt systemu Fala jest głupi, niedobry dla mieszkańców, utrudnia podróże zamiast je upraszczać. Wiele trzeba w nim zmienić. Dobrze, że opozycja to sugeruje.

    Natomiast oczekiwałbym od opozycji uczciwości. Bo o ile Fala powinna zostać mocno dopracowana, to niestety koszt biletów nie jest z nią związany (choć głupota włodarzy sprawiła, że wszyscy tak obecni myślimy).

    Jeśli więc panowie Skiba i Majewski uważają, że miasta mają z publicznej kieszeni dołożyć do komunikacji, bo taki będzie efekt niepodwyższania cen biletów, to proszę o konkretne wskazanie skąd mają wziąć na to forsę. Bo chyba nie z głodowych pensji urzędników czy strażników miejskich, albo nauczycieli.

    Ok, można zaorać Gdansk.pl, ale to nie wystarczy. Prosze o wskazanie źródeł

    • 355 82

    • (31)

      Skąd?
      Sprzedać rydwan
      sprzedać pustostan kunsztu obok forum
      zamknąć IKM
      przestać wydawac pieniądze na reklamy
      mniej jezdzic do brukseli
      zwolnic kilku z 16 pełnomocnikow
      sprzedac auto sluzbowe
      dalej wymieniac?

      • 105 21

      • Tak, wymieniaj dalej, bo z tego co wymieniłeś byłyby grosze, w porównaniu do potrzeb (18)

        Sprzedać rydwan - kosztował 150 tys.
        sprzedać pustostan kunsztu obok forum - zaprojektowany na potrzeby instytucji kultury, trudny w aranżacji na inne cele
        zamknąć IKM - można, podobnie jak Teatr Miniatura, Zoo. Ale kultura jest potrzebna
        przestać wydawac pieniądze na reklamy - wszystkie miasta jakoś tam się promują, wlacząc o inwestorów i turystów, nawet bardziej znane i bogatsze od Gdańska
        mniej jezdzic do brukseli - a wiesz ile jeżdzą? Myslisz, że branie pieniędzy z UE nie wymaga takich podróży?
        zwolnic kilku z 16 pełnomocnikow - być może, jest ich za dużo
        sprzedac auto sluzbowe - być może, zaoszczędzą może 0,5 mln rocznie, jak sprzedadzą 10

        • 36 56

        • (1)

          dulkiewicz sama mowila ze chce rzadziec sprzatac i trawe obcinac ale nie slyszalem zeby chciala oszczedzac na ani jednej rzeczy z listy. no ciekawe. ona zarabia 20tyi na miesiac a tylko zwykli ludzie po du**e wiecznie dostaja. i my tez mamy inflacje i prad drozeje a nie tylko miastu ale tym sie juz nikt nie interesuje. mieszkancy zeby w sciane a miesięczny po 200 zl. wiecej nie zaglosuje na dulkiewicz ona nie obchodzi sie zwyklymi ludzmi

          • 48 13

          • Jak była zastępczynią było to samo. Co ją ludzie - mieszkańcy obchodzą...

            • 21 2

        • (7)

          Zlikwidować NOMUS,
          Nie rozwieszać flag na parady lgbt,
          Nie podswiwtlac ratusza 6-barwnymi paskami,
          Sprzedać ECS,
          Zakończyć zdrovelove,
          Tego jest ogromna ilość...

          To nie są tylko jednorazowe przychody, to jest pozbycie się wielu cyklicznych wydatków.

          • 60 30

          • NOMUS nie jest miejski, tylko nalezy do Muzeum Narodowego - państwowego (5)

            No i NOMUS od września jest już zamknięty...

            • 10 9

            • ECS został (4)

              • 19 0

              • Ochrona Oli również kosztuje (3)

                • 23 1

              • Mogliście nie mordować Adamowicza (2)

                • 2 15

              • 1. Jacy "Wy"?
                2. Co to ma wspólnego z wydatkami miasta?

                • 10 2

              • a to nie wiesz że to był inside job? xDDD

                • 0 0

          • ciebie sprzedać. A sorry, nikt cię nie kupi...

            • 9 16

        • A orlen jak się ostatnio promuje (3)

          radio, TV.
          Taki multikoncern (chodź w suie monopolista), ludzki Pan- cen nie podniósł, bo przez 2 miesiące wcześniej zapominał obniżać.
          Po tej reklamie wybiorę paliwo z rafinerii orlenu, zamiast... orlenu

          • 11 19

          • (1)

            a dulkiewicz jak?? ja ja raz widzialem i to przypadkiem jak z kims na długiej szła a w telewizjach co parę dni i tylko gada że nic nie może. jak nie może to niech sobie idzie i ktos inny bedzie mogl. albo jak wiecznie z tym z sopotu sie pokazuje ja sie czasem zastanawiam czy ona wogóle przychodzi do pracy.

            • 25 10

            • Gada jsk PiS - wina Tuska.

              • 2 9

          • Pisz na temat, albo spływaj.

            • 8 5

        • Do "mieszkaniec Wrzeszcza" (1)

          Jeśli sam nie widzisz jak systematycznie, w sposób nieprzypadkowy, miasto marnuje pieniądze, to można ci tylko współczuć. Wtedy szkoda czasu, skoro do teraz nie widzisz - nie zobaczysz.

          • 24 2

          • Bo to jest po prostu BUBEL robiony na kolanie. i na to Unia nie da pieniążków

            • 4 0

        • Dzbanie palmiarnia zmarnowane 40milionów Stadion wiecznie nie rentowny kolejne 40milionów

          ochrona przezydentki 3miliony pOrtal wazeliniarskiej propagandy władz miasta 20milionów rocznie!!!
          Gdybys Pokowców miał mózg to bys to wiedział ale skoro pojecia nie masz to szkoda na ciebie czasu.
          Miasta marnuje miliony w inwestycje które przynoszą tylko straty !!

          • 24 1

        • " Myslisz, że branie pieniędzy z UE nie wymaga takich podróży?" ?

          Tak ! Tylko, gdzie te pieniądze z tej niby UE ?
          Grosze ? Ładne grosze. Trzeba nauczyć się liczyć i oszczędzać. Tak wszystkim się wpaja, tylko nie wszyscy umieją to robić. Rozrzutność pieniędzy jest zauważalna przysłowiowym "gołym okiem". Żyją sobie tacy jak pączki w maśle a reszta do piachu. Większa część społeczeństwa aby przeżyć i kupić jakieś obuwie, kurtkę czy inne potrzebne rzeczy oszczędzają na jedzeniu i jedzą produkty mocno przetworzone , przeceniane i najtańsze. Polska z najwyższym wskaźnikiem nadmiarowych zgonów w UE

          • 4 0

      • Niech najpierw rząd przestanie wydawać nasze podatki na zbytki. (10)

        Na Rydzyków, Bąkiewiczów, reklamy SSP w mediach prywatnych, darmowe lokale, darmowe przejazdy, limuzyny..

        • 22 35

        • (8)

          dulkiewicz sama ma samochody słuzbowe i tylko wiecznie w warszawie z kolegami

          • 39 10

          • Też jeździ limuzyną niemieckiego koncernu?

            • 14 1

          • najpierw szczułeś na Adamowicza, teraz się przerzuciłeś na Dulkiewicz? Nigdy nie masz dość? (6)

            • 10 35

            • (1)

              To jest szczucie? chyba Ci sie coś we łbie pomieszało.

              • 24 5

              • Tak, to klasyka szczucia maleńki.

                Temat mamy o systemie FALA a ty zgrabnie przeskoczyleś na pania Dulkiewicz, z czymkolwiek wyskoczyłeś by tylko smród wokół Nie zostawić...

                • 2 16

            • Pracowniku Urzędu Miejskiego

              Podpisz się pod tą obroną swojej przełożonej, może jakaś dodatkowa nagroda będzie za twoje wypociny?
              Czy ty wierzysz w to, że mieszkańcy, Gdańszczanie nie widzą tej groteski władzy?

              • 24 1

            • Fakty to szczucie? (1)

              TVN wydaje "Fakty" o godz. 19.
              A to szczujnia...

              • 13 3

              • Szczujnia jest jedna

                Tvpis

                • 2 16

            • Szczujecie to Wy towarzyszu ns Obajtka, Macierewicza, Kaczyńskiego, Dudę....

              • 8 2

        • A niby k. dlaczego to tamci zlodzieje maja zaczac, a nie wy?

          • 2 1

      • Super argumenty

        Piszesz to - co i ja czuję. Widać że jesteś z Gdańska. Brawo.

        • 3 3

    • wpływy z biletów to i tak od dawna (2)

      nie więcej niż 1/4 pokrycia kosztów. Więc należy cenę zoptymalizować, może lekko podwyższyć, ale całość - taryfa, działanie - powinny być proste i bez charakteru opresyjnego. Jak widać chęć do kontrolowania innych pojawia się na każdym etapie rozwoju władzy i na każdym jej poziomie.

      • 36 3

      • ja sobie nie zycze zeby miasto mnie inwigilowało. tym bardziej że zawsze co rok afera była z budzetem obywatelskim ze dane wypływały bo ktoś coś nie do pilnował

        • 45 4

      • Chodzi o pozostawienie wyboru

        Tak jak w traficarach itp. Możesz zapłacić za dobę, a możesz też na minuty. I wybierasz, 150 za miesiąc, albo (zgaduję) 60gr za minutę jazdy.

        • 5 2

    • ale jakich zrodel? (3)

      PiS zaciagnal (nieoficjalnego) dlugu na kilkaset mld (miliardów) pln dlugu w spoleczkach i fundaszach! To drugi budżet panstwa, tylko taki nieoficjalny.

      Dlugu po kradziezach dla swoich i rozdawnictwach PIS beda splacaly moje wnuki albo i ich dzieci.

      Gierek przy tym to maly pikus.

      Wiec o jakich zrodlach finansowania przez PIS my mowimy, jak oni potrafia tylko wydawac i to kase, ktorej nikt nie widzial.

      • 23 31

      • tak tylko pis pis pis a dulkiewicz skad niby ma kase jak nieod nas a wydaje na glupoty!!!!

        • 23 16

      • Nie zmieniaj tematu. Nie manipuluj.

        • 6 5

      • Gdybyśmy przeanalizowali z dokładnością każde twoje zdanie to poległbyś za kłamstwa.

        Takich szczekaczy jest tu kilku. Nic nowego i mądrego nie wnoszą. Ciekawe co w życiu osiągneli

        • 1 3

    • Tyle że radni sami powiedzieli, że prognozują niezmienny dochód czy tam przychód, czyli podwyżka biletów nie da więcej pieniędzy do budżetu, bo odejdą pasażerowie. Czyli możnaby zostawić obecny poziom cen biletów i obecną ilość pasażerów, chociaż oferta powinna być przygotowana tak, żeby wzrastała zarówno ilość pasażerów jak i pieniądze ze sprzedaży biletów.

      • 30 4

    • Komunikacja miejska i tak nie ma szans być rentowna. Powinna być tania i jednocześnie być priorytetem w budżecie miasta. Patrząc na wydatki miasta, poduszka na te priorytetyzacje jest.

      • 31 3

    • Z budżetu miasta jak to jest finansowane

      W całej Europie.Zamiast zajmować się polityka i powiększaniem dziury budżetowej naszych miast i podwyższanie sobie pensji to może w końcu czas zając się tym żeby miasto zaczęło zarabiać???PO zabiło przemysł trójmiejski i porty i skąd teraz brać kasę to chyba nie do nas pytanie?Prawda?

      • 22 10

    • (8)

      Majewski i Skiba mówi wam coś słowo Pegasus i jaka rola w tym inwiligowaniu jest PiS. Zgłaszaliście uwagi do Urzędu w sprawie pisowskich podwyżek wszystkiego, głównie cen energi i gazu?

      • 4 24

      • (7)

        na razie mamy same peowskie podwyzki smieci woda teraz jeszcze bilety. Dulkiewicz sie nie nadaje.

        • 23 9

        • Woda to Wody Polskie pod dowództwem PiS. (5)

          Śmieci to Ustawa PiS podnosząca koszt składowania tony dziesięciokrotnie. Bilety to sztucznie zawyżona cena paliwa i energii elektrycznej.
          Jeszcze masz coś mądrego do powiedzenia?

          • 10 17

          • (1)

            no ciekawe ze w warszawie mają taniej a ceny paliwa mają na pewno te same. wiem bo bylem. wytlumacz mi ze jak cena paliwa ta sama a bilet tanszy... czekam. czuje sie jakby mnie ktos okradal

            • 21 3

            • Warszawa dopłaca do swojej komunikacji ponad dwa miliardy rocznie

              • 2 7

          • darujcie POkemonowu on ma tylko transmisje z TVN wiec potem to brednie papuguje (2)

            Fleming woda i scieki w kazdym miescie jest inna cena!

            • 6 1

            • No i po co się odzywasz? (1)

              Nic nie rozumiesz zmanipulowany pisobolszewicką propagandą móżdżku, a się udzielasz.

              • 0 9

              • Sam podpis świadczy o tobie Fleming

                • 3 0

        • ty się nie nadajesz. Odpuść.

          • 3 2

    • na jej ochronę wydajemy milion rocznie (4)

      • 16 2

      • Na ochronę szeregowego posła (jak sam o sobie mówi) z Żoliborza wydajemy 36mln zł rocznie. (3)

        I to tylko na prywatną firmę ochrony z byłych GROMowców, do tego SOP i czterystu policjantów 24/7.

        • 8 12

        • W sensie Tuska?

          Ryży ma państwowa ochronę.

          • 13 2

        • Ile ruskich troli z pisu (1)

          Widać, że siedzą i minusują. Żaden prawdziwy Polak nie zagłosuje na mafię pis.

          • 1 12

          • twoje bezmyslne wpisy swiadczą ze to ty jestes trolem

            • 10 0

    • W Gdyni na przykład przestać finansować milionami PLN klub piłkarski.

      • 13 3

    • Prezydent niech dołoży ze swojej podwyżki...

      • 8 1

    • Łatwe

      Przywrócić płatne bilety semestralne. Sprzedać rydwan.

      • 16 0

    • Ale się uśmiałem!

      Głodowe pensje nierobów z umg?! Połowę wywalić to może zaczną coś sprawnie robić. SM to wiadomo, że należy zaorać, bo skuteczni są tylko wobec handlujących pietruszką i skarpetami. A jako brat nauczycielki, chciałbym też podkreślić że mało zarabiają w tym zawodzie jedynie nieroby i pierdoły.

      • 15 6

    • bilety

      Wystarczy przestac sponsorowac ukraincow.

      • 11 7

    • prosze bardzo, moze te lansy z darmowymi przejazdami dzieci by zklikwidowac ? no i rydwany tez mozna by sprzedac hehe

      • 17 1

    • Wskazanie źródeł to: (2)

      Uniemożliwić władzy Gdańska
      1. kupować np rydwan za grubą kasę,
      2. urządzać kolację (jedną) za prawie 300 tyś. PLN
      3. organizować wypas owiec za 50.tyś PLN
      4. nie opłacać podróży obecnej pani prezydent gdańska np do Brukseli (bo jaki to ma związek, że ta pani robi tam sobie
      znajomości, opluwając Polskę)
      Nie pozwalać na oddawanie obcym - z poza Polski, firm takich jak obecnie przynoszą olbrzymie zyski Niemcom - Gdańskie EC
      Można wymieniać w nieskończoność, co dotychczas robiono wbrew interesom Gdańska, czyli jego mieszkańcom.

      • 19 2

      • Sprzedać Lotos za 1/3 rocznych zysków.

        Nic nie zbudować przez 7 lat tylko kraść miliony i zadłużać kraj, powodując rekordową inflację.

        • 3 14

      • 5. Do tego nie dublować inwestycji - przejście podziemne i naziemne przy Bramie Wyżynnej, Chmielnej i Łąkowej, gdzie po zrobieniu naziemnego, właśnie remontują tunel. 6. Nie dublować inwestycji - namalowany pas dla rowerzystów na 3 maja, gdzie wszyscy rowerzyści jeżdżą porządną drogą rowerową po drugiej stronie torów tramwajowych...

        • 6 0

    • A skąd mają na nizsze ceny biletów niż w Gdansku inne miasta? Nawet Warszawa? (1)

      To juz kolejna podwyzka w krótkim czasie a z komunikacja jest gorzej niz kiedykolwiek. Przedłużane coraz bardziej trasy prawie ze wycieczkowe i to ze potrzebne autobusy jeżdzą tylko w niektórych godzinach a w innych nie. Powoduje to przymus w tych godzinach wielokrotnych przesiadek by dojechac do celu kiedy w innej godzinie gdy kursuje ten autobus jest dojazd bezposredni. To nie tylko kłopot i stracony czas ale i koszty dla osob nie korzystających z miesiecznych biletow. Ja kiedyś by dojechac do przystanku obok UCK autobusem 115 jechałam tylko nim. Teraz jak jade z Piotrkowskiej w innej godzinie niz on kursuje to musze trzy razy sie przesiadac. W nowej taryfie to jednym to 6 zł a 12 tam i powrót plus dodatkowo 4 bilety za 4,80.

      • 13 1

      • Aktualnie autobus nawet na Stogi nie jedzie.Pracowniku-radź sobie sam.

        • 8 0

    • i popełniać błędy jeszcze wieksze

      • 5 0

    • Może Obajtkowo się dołoży. Odnośnie danych osobowych to z tego co pamiętam panów kolega Sasin udostępnil parę milionów poczcie, a Macierewicz w internecie dane osobowe agentów działających na terenach walk z ISIS. Wypadało by zacząć od swojego podwórka i wprowadzić odpowiednie ustawy które nie byłyby tylko na papierze.

      • 2 10

    • Dzbanku Władze miasta marnują setki milionów na swoje kaprysy wiec kasy im nie brakuje

      • 12 0

    • Mafia pis jeszcze nic dobrego nie zrobiła

      Więc czego się spodziewać?
      Oni jedynie dobrze kraść i demolować potrafią.

      • 0 8

    • Zgadzam się, jednak system Fala wedle dawnych obietnic miał zapewnić tańszą komunikację w Trójmieście

      Stąd pretensje o kolejne podwyżki cen w krótkim czasie.

      • 11 1

    • " z głodowych pensji urzędników czy strażników miejskich, albo nauczycieli." ?

      No tak , bo przecież to najbiedniejsza grupa społeczna naszego miasta. Reszta społeczeństwa to bogacze. Wszystko, wszystko drożeje, tylko nie widać różnicy w wypłatach. No, ale cóż, wspomagajmy najbiedniejszych urzędników, strażników miejskich i nauczycieli !

      • 5 0

    • Można zrezygnować z darmowych przejazdów dla dzieci oraz młodzieży

      • 6 0

    • Gdzie znaleźć pieniądze ?

      Wprowadzić strefy płatnego parkowania przy urzędach - Rogaczewskiego/3 Maja i Lastadia. Zredukować zatrudnienie w Urzędzie. Skończyć z akcjami "społecznymi" Jestem tolerancyjny ale ...

      • 7 0

    • Ja Panu powiem skąd

      Proszę wpisać w google kozioł ofiarny Gdańsk dulkiewicz. Wyskoczy panu ,,rzeżba" za ponad 60 tys zł. z pana podatków kupiona przez dulkiewicz

      • 7 0

    • To ciekawe, że inne miasta nie podwyższają cen biletów do takich kwot jak Gdańsk, nawet te od niego większe.

      I również rządzone przez polityków z KO. Jak to wyjaśnisz? Może po prostu się da utrzymać ceny biletów jak się nie przewala milionów na głupoty?

      • 2 0

  • (1)

    Tak to jest, jak system jest robiony przez osoby nie korzystające na codzień z komunikacji miejskiej, którym się wydaję, że mają świetny pomysł. Wystarczyło by zasięgnąć opinii u 10-20 osób, które codziennie jeżdżą na miesięcznym i gniot nie wyszedłby poza etap koncepcyjny. Może system powinien być opracowany przez firmę z doświadczeniem, a nie podmiot ząłożony kilka lat temu, który pierwszy raz podjął się takiego zadania? Niech zrobią system dla Kwidzyna czy Grudziądza, jak się sprawdzi można ich na Gdańsk pchać.

    • 57 0

    • Ten system jest projektowany jak robiło się za komuny

      Nas nikt nie pyta. Przy wyborach będziemy pamiętać.

      • 3 0

  • 30 osob bedzie wysiadalo na tym samym przystanku (3)

    Każdy będzie musiał się odbic,to będzie chaos i opóźnienie.

    • 77 2

    • W tym samym czasie kolejne 30 chce wsiasc i tez musza sie odbic. Paranoja

      • 39 0

    • my to wiemy ale borawski nie wie, on wie tylko że tramwaje robią dzyń dzyń i są białoczerwone.

      • 34 1

    • Przystanek Riviera, Dworzec, Łostowice Swietokrzyska itp

      30/30 conajmniej

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ja mógłbym przegryźć nawet delikatną podwyżkę pod warunkiem, że działało by to jak poniżej: (31)

    Każda pojedyncza podróż 5PLN. Jeśli osiągniesz 120PLN w miesiącu kalendarzowym (24 podróże) - przestajesz płacić do końca. Posiadacze miesięcznych nie muszą się odbijać (albo niech odbijają się jak wszyscy - raz). I przede wszystkim - jedna taryfa na wszystkie 3 miasta razem z skm. pkm i Regio (co najmniej, najchętniej wszystkim co jeździ w granicach miasta).

    • 496 17

    • Trochę drogo, (23)

      Ale pomysł niezły.

      • 25 9

      • Ale pomysł niezły. (22)

        W którym miejscu? Kto ma się "odbijać" i po co? Co z tymi którzy jadą za darmo?

        • 31 8

        • (19)

          Zamiast robić podwyżki, zabrać darmowe przejazdy uczniom. Rodzice dostają 500+, to nie jest wielki wydatek żeby kupili za 50 zł bilet miesięczny.

          • 77 18

          • Tak, dzieci niech bulą, zostawić tylko emerytom 70+ darmowe i styka. (14)

            • 35 10

            • Emeryci dostają 13 i 14 emerytury z moich podatków, niech sobie kupią ulgowy. (12)

              • 30 44

              • niech sobie kupią ulgowy. (6)

                No i kupują. W czym problem? Są jeszcze emeryci 70+, emeryci niepełnosprawni . Oni jeżdżą za darmo.

                • 23 2

              • A nie powinni. (3)

                • 3 28

              • Oczywiście, że nie powinni (2)

                Za darmo tylko niepełnosprawni tej najwyższej kategorii.

                • 5 14

              • I tak jest. Inni 50%

                • 3 1

              • tylko niepełnosprawni

                Oraz osoby opiekujące się nimi.

                • 4 3

              • Niepełnosprawni jezdza za darmo z najwyzszą grupą a inni 50%

                • 1 2

              • Dorośli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym nie mają w Gdańsku zadnych przywilejów w postaci zniżek,ponieważ UM nie wyraził zgody. Nadmieniam,że pan Płażyński wystąpił z takim wnioskiem na sesji RM.

                • 9 1

              • Emeryci płacili tak jak ty placisz za swoja emeryturę w przyszłości.

                Też wtedy zgodzisz sie jak ci powiedzą ze ludziom wyciągasz z kieszeni by brac zwoją emeryturę?

                • 26 3

              • Maja ulgowe. Tylko 75+ maja darmowe. (2)

                • 10 3

              • Tylko 75+ maja darmowe. (1)

                70 +. Skąd ty bierzesz takie informacje?

                • 9 0

              • W Gdańsku w wieku od 70 lat są bezpłatne przejazdy i to zadna łaska przy groszowych emeryturach.Do lekarza dojechać trzeba,nieraz tylko 2 przystanki,a takich biletów miłościwie nam panujacy nie zapewnią.

                • 10 2

              • emeryci 13 -ki wydają na leki.Gdyby od marca dostali co miesiąc prawidłowo naliczoną waloryzację to nie potrzebowli by tych psychologicznych numerków z premiami,jaki to pan dobry,da albo i nie da.Co jest zapisane w ustawie to się należy.Już się zaczyna w mediach nagonka-ile w marcu będzie waloryzacja wynosiła...

                • 9 0

            • Ciekawe co na to TVPutin?

              • 1 15

          • zabrać darmowe przejazdy uczniom

            Jest 9 grup uczniów zwolnionych z opłat za przejazdy.

            • 41 6

          • I z kartą dużej rodziny (2)

            Gdzie za darmo mogą jeździć dożywotnio.

            • 22 2

            • To nie prawda!

              • 1 8

            • Nie dożywotnio, tylko do czasu kiedy troje dzieci się uczy. Jedno kończy naukę i koniec.

              Dla rodziców. Uczące się i tak jeżdżą za darmo. Rodzice jeżdżą samochodem i nie korzystają.
              Ech. Wychowaj, ubierz i wyksztalć troje dzieci, przyszłych podatników to zobaczysz jaki to koszt. Te darmowe bilety to pryszczyk, uwierz

              • 0 0

        • tych co za darmo to wyrzucić bedzie wiecej miejsca dla tych co płacą (1)

          • 12 9

          • tych co za darmo to wyrzucić bedzie wiecej miejsca

            Jak będzie odpowiednio drogo to będą jeździć tylko ci co za darmo

            • 11 5

    • samochód

      tylko samochód, taniej, wygodniej bez inwigilacji (no chyba że tristar ale tylko na głównych ulicach), bez apek liczenia przystanków i stania w kolejce do wyjścia z autobusu/tramwaju

      • 18 6

    • 5 zł za kilka przystanków to hulajnogą wynajmowaną i autem taniej zdecydowanie za drogo (4)

      Kumunikacja miejska ma byc przedewszystkim dostena na krótkich odcinkach anie ze robisz jazde przez całe miasto

      • 15 3

      • przedewszystkim dostena na krótkich odcinkach anie ze robisz jazde przez całe miasto (1)

        Ależ teoria. Ile wolno przejechać przystanków?

        • 8 2

        • Dzbanie 70% przejazdów to przejazdy na krótkich odcinkach a nie 75minutowe dlatego to jest gigantyczna podwyżka

          • 8 3

      • Ia być dostępna dla każdego, również dla biednych i dla takich, którym nie po drodze z technologią. Znam wiele ludzi, którzy albo nie mogą albo nie potrafią ściągnąć aplikacji.

        • 3 0

      • No, emeryt może kilka przystanków. Do pracy to różnie, czasem i dwa miasta

        • 0 0

    • Gdyby tylko "Fala" była wspólnym biletem...

      • 1 0

  • Nie jestem za PiS (5)

    Ale tutaj akurat ich popieram. Ceny biletów x kosmosu wyobraźcie sobie jazde ulicą kartuską. Krótki odcinek a przystanków jeden za drugim. Podwyżki cen nie zachęcą mieszkańców aby porzucić inne środku transportu na rzecz transportu publicznego.

    • 63 4

    • w autobusach brudno tramwaje sie wiecznie psuja a komunikacja drozsza niz w warszawie a niebo lepsza.

      • 14 0

    • (2)

      Ale zdajesz sobie sprawę że na ceny biletów wpływ ma też inflacja. A kto jest odpowiedzialny za inflację w kraju. Tylko mi nie pisz że Putin. Bo on się dołożył ale wszyscy poważni ekonomiści jasno mówią że za co najmniej połowę inflacji odpowiada rząd.

      • 3 19

      • (1)

        po1 inflacja juz spada po2 ciekawe czy nam bilety obniza niepisz o inflacji bo mi tez wszystko drozeje a ja skad mam wziac okrasc bank???? a dulkiewicz dobrze zarabia a nigdy jej w autobusie niewidzialem ciekawe nie?

        • 15 1

        • Inflacja juz spada, ale zycie nadal drogie i te ceny z nami pozostana na lata. Tak samo, jak ceny energii i gazu czy paliw czy stopy procentowe. 7 lat pisu i mamy to co mamy, teraz bedziemy mieli 14 lat drozyzny, bo ktos bedzie musial splacac te dlugi pisu...

          wiec to troche, jakby to ekspert z propagandy pisu pisal ten komentarz, na ktory odpowiadam.

          • 4 6

    • Ceny biletow musza wzrosnac, tak samo, jak wzrosly juz ceny produktow czy uslug w kazdej inne dziedzinie zycia. 7 lat niezadban i szemranych interesow pisu i wszystko drogie. Malo tego PIS nie mial kasy na swoje obetnice, wiec jeszcze pozabieral odprowadzane przez nas podatki do centrali, wiec nie tylko komunikacja bedzie droga, ale i takze wszystko inne, czy tego chcemy czy tez nie.

      a sama komunikacja publiczna to m.in.:
      - wzrost cen paliw,
      - wzrost placy minimalnej,czyli wzrost cen kierowcow,
      - wzrost cen materialow zamiennych i uslug,
      Glapinski nie ogarnal inflacji, wiec takze musial sie ratowac najwyzszymi stopami procentowymi w unii, a to przeklada sie na najwyzsze oprocentowanie kredytow w calej UE. Autobusy czy tramwacje czy modernizacje infrastruktury zazwyczaj byly kupone na kredyt, ktory teraz trzeba splacac po te 10%.

      A to wszystko dzieki PIS.

      • 1 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane