• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (664)
aktualizacja: godz. 13:17 (11 stycznia 2023)
Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej.

Wycofania się z zaplanowanych podwyżek i zniesienia dla posiadaczy biletów miesięcznych wymogu "odbijania się" w systemie Fala oczekują radni PiS od zarządu MZKZG. Wątpliwości opozycji budzi też gromadzenie danych osobowych i rabat oferowany pasażerom, którego nie uwzględnia regulamin Fali. W dwóch ostatnich sprawach zostały złożone pisma zarówno do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Co powinno się zmienić w systemie Fala przed jego inauguracją?

Przemysław MajewskiAndrzej Skiba mówią wprost: system Fala nie powinien wystartować w takim kształcie, w jakim został przygotowany i zaprezentowany na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Radni opozycji wskazują na szereg - ich zdaniem - nieprawidłowości i wad systemu.

Jedną z nich jest nakładanie na pasażerów, posiadających okresowe bilety, obowiązku uciążliwego odbijania karty lub każdorazowego logowania się w aplikacji.

- Pasażerów kupujących bilety miesięczne jest zdecydowana większość - podkreśla Majewski. - Już sam fakt, że na posiedzeniu członków MZKZG jego przewodniczący potwierdził spodziewany w 2023 r. spadek pasażerów, wystawia temu systemowi jak najgorszą ocenę.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Podobnego zdania jest Skiba. Jak mówi radny, sam na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej i wie, że każdorazowe odbijanie karty w zatłoczonych pojazdach lub meldowanie się w aplikacji dla wielu osób będzie uciążliwe, a w funkcjonowaniu transportu publicznego jedną z najważniejszych jego cech jest maksymalna prostota.

- Co gorsza, jeśli nie będziemy się odbijać czy meldować, za bilety zapłacimy więcej - mówi Skiba. - Korzystanie z komunikacji w cywilizowanym świecie na podstawie biletów okresowych jest normą. Oczekujemy więc minimalnych formalizmów w tej kwestii, a nie mnożenia kolejnych trudności.
Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO. Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO.

Fala będzie inwigilować pasażerów?



Wątpliwości radnych opozycji poza samymi kwestiami technicznymi i zaskakującymi podwyżkami budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. Jak wskazują Majewski i Skiba w piśmie skierowanym do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, możliwość identyfikacji konkretnego pasażera, jego lokalizacji, przemieszczania się w konkretne lokalizacje budzi obawy o zagrożenie inwigilacją przez podmiot realizujący zadania publiczne.

Radni PiS napisali też do Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym przypadku poruszyli kwestię biletów miesięcznych i rabatu naliczonego pasażerom w nagrodę za każdorazowe meldowanie się w systemie.

- To właśnie kwestia ceny biletu miesięcznego budzi najwięcej emocji wśród mieszkańców - piszą radni. - Jak wynika bowiem z paragrafu 15. ust. 1 Regulaminu Systemu Fala "w przypadku biletów okresowych, po ich nabyciu w systemie Fala, użytkownik lub użytkownik spersonalizowany obowiązany jest do jednorazowego aktywowania biletu w danym okresie w momencie rozpoczęcia pierwszej podróży, a bilety okresowe ważne od zadanej daty nie muszą być aktywowane".
  • Tak ma wyglądać nowa taryfa biletowa w Trójmieście po wprowadzeniu systemu Fala.
  • Nowością mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Będzie można też kupować bilety hybrydowe - to oferta dla osób, które część miesiąca pracują z domu, a część z biura.
Zdaniem radnych nie ma więc mowy o dodatkowych obowiązkach dla użytkownika biletu okresowego, które miałyby umożliwić zastosowanie 10 proc. rabatu. Ewentualne uzależnienie zastosowania rabatu od odbicia się w systemie jest też ich zdaniem naruszeniem zasady niedyskryminacji zawartej w Konstytucji RP.

Jak dodali, na zmiany nie jest jeszcze za późno. Zdaniem Majewskiego "od ręki" można zrezygnować z planowanych podwyżek, a także umożliwić posiadaczom biletów okresowych korzystanie z komunikacji bez uciążliwego dla pasażerów odbijania karty w systemie.

- Kolejna podwyżka sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście będzie najdroższym transportem publicznym w skali kraju - podkreśla Majewski.

Komentarz Biura Prasowego po konferencji prasowej radnych opozycji:



Uruchomienie systemu Fala nie ma związku z podwyżkami cen biletów. Podwyżki są nieuniknione i wynikają z aktualnej sytuacji finansowej spowodowanej wzrostem cen energii, paliwa, płac oraz inflacji, która obecnie jest na poziomie 17.4 proc.

System nie zakłada zmuszania użytkowników do udostępniania swoich danych oraz inwigilowania ich. Zakłada rozwiązania dla osób pragnących zachować anonimowość, które są oparte m.in. na płatnościach zbliżeniowych kartami płatniczymi w walidatorach (kasownikach), bez jakiegokolwiek udostępniania danych osobowych pasażerów. Dostępne będą również bilety papierowe, którymi pasażerowie będą mogli nadal posługiwać się w transporcie publicznym.

InnoBaltica przygotowując rozwiązania zawarte w systemie Fala, początkowo przeprowadziła na terenie województwa pomorskiego badania opinii publicznej. Wynika z nich, że mieszkańcy regionu są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, również te wymagające zbierania i przetwarzania danych pasażerów.

Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa.

Opinie (664) ponad 20 zablokowanych

  • Wlodarze Miasta Gdansk (1)

    Robia sobie z komunikacji miejskiej korporacje. Korzystanie ze Zbiorkomu powinno byc jak najmniej absorbujace. Cala komunikacje nalezy zrobic od podstaw. Bo to jest jakas masakra. Tabor rozklekotany, motorniczowie i kierowcy we frustracji zarobkowej, i**otyczne plany i inwestycje. Zaorac, posypac wapnem i postawic na nowo.

    • 64 4

    • To są pracownicy najemni a nie włodarze.

      • 9 0

  • Logowanie w aplikacji lub check in

    Aplikacja i wydziwianie check in to są koszty. Po co robić takie rzeczy tam gdzie są całkowicie zbędne. Za chwilę trzeba się będzie logować przed skorzystaniem z WC a jak zdechnie mi smartfon i nie uruchomię go przez tydzień to aplikacja ogłosi zgon. Gdybym korzystał z komunikacji to przy tych udogodnieniach bym zrezygnował. Na całe szczęście zrezygnowałem już wcześniej bo irytowało mnie czekanie na autobus i jazda w tłoku. Teraz śmigam rowerem cały rok i jestem zadowolony chociaż byłbym jeszcze bardziej gdyby w Gdańsku rowerzyści byli traktowani poważnie.

    • 68 5

  • Jak się nigdy z nimi nie zgadam to teraz mają 100% racji (1)

    Pierwszy raz chyba opozycja w Gdańsku wykazała się pełną adekwatnością. Reszta radnych wstyd!!!, całkiem macie głęboko swoich mieszkańców. Niestety się odbije podczas wyborów. Jak się na siłę promuje komunikację i odchodzenie od samochodów to trzeba do tego jakoś zachęcać. A ta fala już tonie, jeszcze przed startem:(

    • 96 5

    • Dorosli niepełnosprawni z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności

      W Gdańsku nie mamy ulg,czy coś się zmieni na lepsze?Pan Płażyński na sesji rady miasta Gdańska wnioskował o ulgę,lecz PO nie wyraziła zgody.Czyli argumentem ich było NIE bo NIE.Członkowie Stowarzyszenia --Godność--pewnie też ulg nie uzyskali.

      • 12 3

  • (3)

    Jestem turystycznie w Krakowie. Lotnisko. Chcę dojechać na stare Miasto. Google maps pokazuje nr autobusu i przesiadkę na tramwaj oraz cenę biletu, 6zł (60 min) . Biletomat jest na przystanku, w autobusie też. Prostota!
    Gdańsk. Z lotniska na dworzec centralny PKP....ja p......e.

    • 80 3

    • Dworzec centralny PKP w jakim miescie?

      • 2 13

    • (1)

      a w gdansku:
      zainstaluj apke
      podaj wszystkie dane lacznie z telefonem i adresem
      kup bilet i jeszcze przymus odbicia bo ci sciagnie maksymalna oplate

      chore!

      • 30 0

      • Bzdura.

        • 0 4

  • Skąd będzie wiadomo, czy pasażer się "nie odbił" czy po prostu nie jechał? (19)

    Powiedzmy, że kupuję miesięczny i mam obowiązek się odbić przy wsiadaniu i wysiadaniu. A jeśli tego nie zrobię dostanę karę. Ale skąd będzie wiadomo czy zaniechałam mojego obowiązku czy po prostu tego dnia nigdzie nawet nie jechałam? Bo zakładam, ze urządzenia nie są na tyle mądre, by sczytywać to z GPS czy coś, bo gdyby były to by nie było obowiązku odbijania kart.

    • 73 13

    • co ty gadasz, przeciez to bedzie sprawdzane jak sie wbijesz na wejsciu (12)

      i nie wbijesz na wyjsciu, a nie jak nie wbijesz w ogole

      • 1 15

      • (11)

        czyli wystarczy się nie odbijać w ogóle? To wbrew całemu założeniu odbijania kart, jak również istnieniu różnicy ceny między rodzajami biletów miesięcznych

        • 30 1

        • jak sie nie odbijesz to jedziesz na gape, pewnie, wystarczy sie w ogole nie odbijac, ale jak cie kontrola zlapie to mandat (10)

          • 8 21

          • (1)

            jak na gape skoro zapłacił za przejazd?

            • 30 1

            • tak jak powyzej, dodalem cytat ze strony innobaltica "fala pytan i odpowiedzi"

              nie do mnie pretensje, ja tylko pisze co przeczytalem

              • 7 2

          • to bedzie proces bo bilet miesieczny uprawnia do jazdy a nie jego "kasowanie" przez odbicie (1)

            • 25 0

            • w komentarzu wyzej podalem cytat

              • 1 5

          • Jak "jedzie na gapę" (5)

            Skoro zapłacił za bilet miesięczny i ma go przy sobie

            • 33 0

            • zacytuje z ich strony (4)

              System check-in/check-out to nic innego, jak zasada informowania systemu FALA o wejściu pasażera do pojazdu i wyjściu z pojazdu. Prawnie oznacza to zawarcie umowy na przejazd w transporcie publicznym. W praktyce pasażer w momencie rozpoczęcia i zakończenia podróży musi odbić się (zacheckować się):

              na walidatorze (za pomocą karty FALA, karty bankowej, aplikacji lub biletu papierowego z kodem QR)
              w aplikacji (klikając w telefonie odpowiedni przycisk);

              • 1 9

              • (3)

                a dlaczego mają mnie śledzic

                • 10 0

              • Bo chca wiedziec pewnie do kogo maja isc zyski z biletow (2)

                Nie mogli sie dogadac co do podzialu, nie potrafia robic badan statystycznych wiec stwierdzili ze beda sledzili pasazerow a potem na podstawie tego beda sie rozliczali miedzy soba, a pasazerow maja w du**e

                • 9 1

              • (1)

                ten zaszczany system to po prostu przygotowanie pod planowany reset ekonomiczny pod zabranie ludziom wszystkich praw obywatelskich limity co2 na wszystko każde pierdnięcie każdy zakup ściśle monitorowany każda podróż to ślad węglowy więc będziemy ci naliczać kary za nadmiarowe co2 itd to gotowanie żaby tresura id..tów którzy bezwiednie będą te telefony przykładać w sklepie w autobusie może żeby wyjść z klatki schodowej trzeba się będzie zalogować u wielkiego brata

                • 16 0

              • Jest takie prawo zwane Brzytwa Hanlona (nie mylic z brzytwa okhama)

                Brzmi tak: "Nie należy domniemywać złej woli, jeśli coś daje się zadowalająco wyjaśnić głupotą" i niestety tutaj tak mamy, to zadne resety czy inne spiskowe teorie, po prostu nieudolnosc i niski poziom intelektu ludzi ktorzy to zamawiali, projektowali i akceptowali, nawet srednio rozgarniety programista czy tester dostajac takie zadanie zacznie widziec problemy, ale niestety czesto jest "nasz klient nasz pan, tak zamowil klient wiec tak zrobimy, nie wazne ze to bez sensu"

                • 4 3

    • bardzo mądre pytanie i się przyłączam (5)

      Też miałem od począteku tą samą wątpliwość. Jeżeli kupię miesięczny tańszy, ale nie będę się odbijał w walidatorze, to skąd system wie, że się nie odbiłem. Jak wejdzie kanar to pokażę mu miesięczny, więc bilet mam - mandatu nie dostanę, czy kanar będzie też sprawdzał czy się odbiłem w walidatorze? Jak to ma niby być weryfikowane?

      • 10 0

      • Musisz sie odbic, jesli sie nieodbijesz to tak jakbys jechal bez biletu (3)

        przykro mi, ale tak napisali na swojej stronie, jasno napisali "praktyce pasażer w momencie rozpoczęcia i zakończenia podróży musi odbić się (zacheckować się)", takze pozdro, teraz wszyscy codziennie beda dwa razy dziennie to robic, zamiast trzymac bilet w portfelu, tak zeby bylo "wygodniej"

        • 5 2

        • (2)

          przecież to jakis glupek wymyslal jak nawet nieraz się nie da do autobusu wejsc i jeszcze mam sie przepychac z jakąś falą?? napewno nie

          • 15 0

          • oczywiscie, ale to nie moja wina, nie wiem czemu ludzie tu po mnie jada

            ja tylko mowie co zrozumialem z tego co przeczytalem, i tak, tez uwazam ze to jest i**otyczne rozwiazanie

            • 10 0

          • Będziesz w zębach trzymał bilet ,a w 1 ręce zakupy a w 2 plecak.Pamiętaj,tylko nie parsknij...

            • 3 0

      • Odbijanie

        Ciekawe czy mogę odbić się w aplikacji jak tylko zobaczę kanara. Przecież nie zablokują aplikacji tak jak kasowników.

        • 5 0

  • Pamiętam czasy jak (2)

    W tramwaju przy wejściu siedział pan że skórzaną torbą z biletami miał oliwek owinięty gumką i sprzedawał nam bilety ile dla pani dwa? Proszę,ile dla pana jeden? Proszę Niech wrócą te normalne czasy naprawdę niech wrócą będzie bez problemu !

    • 76 5

    • (1)

      Ta konduktor w 115 w godzinach szczytu haha

      • 8 8

      • Wyobraź sobie

        że w połowie XX wieku to działało. W XXI już sie nie da rozwiązać najprostszych rzeczy

        • 19 1

  • (1)

    Bardzo dobrze Panowie. Trzeba co zle, napietnowac. Ta serdeczna wladza, ta klika tak bardzo pragnie sukcesu, ze publicznie sie osmiesza, przedstawiajac tak zle, niedopracowane projekty.

    • 57 2

    • akurat popieram ta fala jest głupia

      • 8 1

  • System ma byc prosty i TANI

    Władze robią wszystko, żeby tak nie było, żeby zniechęcić wszystkich do Trójmiasta i transportu publicznego

    • 71 1

  • No i się zes.a.o. (3)

    Wyglada to tak jakby ktos puscil cichacza w zatloczonym tramwaju, a po chwili sie oburzal ze brzydko pachnie jajkiem......Pani Dulkiewcz oczywiście o niczym nie wiedziała, zauwazcie , ze ani razu nie zabrala glosu, pewnie ma bardzo mgliste pojęcie o komunikacji np. wie , że tramwaj jeździ po szynach a autobus jest bialoczerwony.... cóż miało być dobrze, wyszło jak zawsze , tak jak zwykle u nas...Teraz trzeba znaleźć winnego więc będzie to p. Borawski, ale nic mu nie zrobią bo należy do partii rządzącej w radzie miasta.

    • 73 1

    • (1)

      ona tylko przed wyborami jezdzi. zabrać jej samochód słuzbowy

      • 22 0

      • To się zgadza. Wtedy będzie chodzić z koszem jabłek i czestować.....

        ..... uśmiechać się do wszystkich , razem ze swoimi zastępcami kiwać ze zrozumieniem głową, przytakiwać, obiecywać cuda na kiju, przybijać piątki gawiedzi, robić zdjęcia, klepać po ramieniu starsze panie itd.

        • 15 0

    • Pani prezydent woli się schować, żeby nie narazić się na krytykę. Stara technika - a jak Duda się chował w czasie protestów kobiet?

      • 2 2

  • A obcokrajowcy (2)

    Lub osoby z innych miejscowości jak oni będą wyliczać przy nieznajomości miasta przystanki ktoś jak zwykle myśli i nic nie potrafi wymyśleć musi być dla wszystkich pasażerów pod górkę

    • 66 0

    • A kilka milionów gości?

      • 12 0

    • Będą musieli po prostu kupować najdroższe bilety. A co tam, na wakacje ich stać to na bilet za 6zl też...paranoja

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane