• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (664)
aktualizacja: godz. 13:17 (11 stycznia 2023)
Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej.

Wycofania się z zaplanowanych podwyżek i zniesienia dla posiadaczy biletów miesięcznych wymogu "odbijania się" w systemie Fala oczekują radni PiS od zarządu MZKZG. Wątpliwości opozycji budzi też gromadzenie danych osobowych i rabat oferowany pasażerom, którego nie uwzględnia regulamin Fali. W dwóch ostatnich sprawach zostały złożone pisma zarówno do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Co powinno się zmienić w systemie Fala przed jego inauguracją?

Przemysław MajewskiAndrzej Skiba mówią wprost: system Fala nie powinien wystartować w takim kształcie, w jakim został przygotowany i zaprezentowany na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Radni opozycji wskazują na szereg - ich zdaniem - nieprawidłowości i wad systemu.

Jedną z nich jest nakładanie na pasażerów, posiadających okresowe bilety, obowiązku uciążliwego odbijania karty lub każdorazowego logowania się w aplikacji.

- Pasażerów kupujących bilety miesięczne jest zdecydowana większość - podkreśla Majewski. - Już sam fakt, że na posiedzeniu członków MZKZG jego przewodniczący potwierdził spodziewany w 2023 r. spadek pasażerów, wystawia temu systemowi jak najgorszą ocenę.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Podobnego zdania jest Skiba. Jak mówi radny, sam na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej i wie, że każdorazowe odbijanie karty w zatłoczonych pojazdach lub meldowanie się w aplikacji dla wielu osób będzie uciążliwe, a w funkcjonowaniu transportu publicznego jedną z najważniejszych jego cech jest maksymalna prostota.

- Co gorsza, jeśli nie będziemy się odbijać czy meldować, za bilety zapłacimy więcej - mówi Skiba. - Korzystanie z komunikacji w cywilizowanym świecie na podstawie biletów okresowych jest normą. Oczekujemy więc minimalnych formalizmów w tej kwestii, a nie mnożenia kolejnych trudności.
Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO. Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO.

Fala będzie inwigilować pasażerów?



Wątpliwości radnych opozycji poza samymi kwestiami technicznymi i zaskakującymi podwyżkami budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. Jak wskazują Majewski i Skiba w piśmie skierowanym do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, możliwość identyfikacji konkretnego pasażera, jego lokalizacji, przemieszczania się w konkretne lokalizacje budzi obawy o zagrożenie inwigilacją przez podmiot realizujący zadania publiczne.

Radni PiS napisali też do Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym przypadku poruszyli kwestię biletów miesięcznych i rabatu naliczonego pasażerom w nagrodę za każdorazowe meldowanie się w systemie.

- To właśnie kwestia ceny biletu miesięcznego budzi najwięcej emocji wśród mieszkańców - piszą radni. - Jak wynika bowiem z paragrafu 15. ust. 1 Regulaminu Systemu Fala "w przypadku biletów okresowych, po ich nabyciu w systemie Fala, użytkownik lub użytkownik spersonalizowany obowiązany jest do jednorazowego aktywowania biletu w danym okresie w momencie rozpoczęcia pierwszej podróży, a bilety okresowe ważne od zadanej daty nie muszą być aktywowane".
  • Tak ma wyglądać nowa taryfa biletowa w Trójmieście po wprowadzeniu systemu Fala.
  • Nowością mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Będzie można też kupować bilety hybrydowe - to oferta dla osób, które część miesiąca pracują z domu, a część z biura.
Zdaniem radnych nie ma więc mowy o dodatkowych obowiązkach dla użytkownika biletu okresowego, które miałyby umożliwić zastosowanie 10 proc. rabatu. Ewentualne uzależnienie zastosowania rabatu od odbicia się w systemie jest też ich zdaniem naruszeniem zasady niedyskryminacji zawartej w Konstytucji RP.

Jak dodali, na zmiany nie jest jeszcze za późno. Zdaniem Majewskiego "od ręki" można zrezygnować z planowanych podwyżek, a także umożliwić posiadaczom biletów okresowych korzystanie z komunikacji bez uciążliwego dla pasażerów odbijania karty w systemie.

- Kolejna podwyżka sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście będzie najdroższym transportem publicznym w skali kraju - podkreśla Majewski.

Komentarz Biura Prasowego po konferencji prasowej radnych opozycji:



Uruchomienie systemu Fala nie ma związku z podwyżkami cen biletów. Podwyżki są nieuniknione i wynikają z aktualnej sytuacji finansowej spowodowanej wzrostem cen energii, paliwa, płac oraz inflacji, która obecnie jest na poziomie 17.4 proc.

System nie zakłada zmuszania użytkowników do udostępniania swoich danych oraz inwigilowania ich. Zakłada rozwiązania dla osób pragnących zachować anonimowość, które są oparte m.in. na płatnościach zbliżeniowych kartami płatniczymi w walidatorach (kasownikach), bez jakiegokolwiek udostępniania danych osobowych pasażerów. Dostępne będą również bilety papierowe, którymi pasażerowie będą mogli nadal posługiwać się w transporcie publicznym.

InnoBaltica przygotowując rozwiązania zawarte w systemie Fala, początkowo przeprowadziła na terenie województwa pomorskiego badania opinii publicznej. Wynika z nich, że mieszkańcy regionu są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, również te wymagające zbierania i przetwarzania danych pasażerów.

Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa.

Opinie (664) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Czy ktoś wie, czy jak będzie system fala to w dalszym ciągu będzie można kupic bilet w aplikacji koleo i czy planowane są podwyżki w taryfie pomorskiej?

    • 26 6

    • tak

      będzie drożej też

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    System miał byc nowoczesny i inteligentny. (32)

    Pasażer miał nie przejmować się mnogością taryf różnych przewoźników i płacić za realnie przejechany dystans. A co dostaliśmy? Niejasny system opłat, podwyżki cen, w tym wprowadzenie biletu na 5 przystanków w cenie obecnego 75minutowego, jeszcze większą różnorodność biletów, liczenie przejechanych przystanków przez pasażerów. Pewnym jest również, że konieczność odbijania kart przy wejsciu odbije się niekorzystnie na komforcie jazdy i wydłuży czas przejazdów. Do tego przedstawiciele władzy, którzy od lat apeluja o korzystanie z komunikacji miejskiej, z uśmiechem na ustach ogłaszają że spodziewają się zmniejszenia liczby pasażerów. Pewnie wkrótce rozpoczną kampanie mającą zachęcić do transportu zbiorowego. System jeszcze nie działa a już wiadomo, że to porażka. Osoby za niego odpowiedzialne powinny zostać zwolnione.

    • 708 13

    • w punkt

      • 77 4

    • Turyści (5)

      Ciekawe jak turysta sie ma połapać w tym wszystkim jeśli zwykły obywatel bedzie miał zagłostkę.

      • 103 4

      • Wszystko się zgadza, zagwostkę. (1)

        • 12 7

        • zagwozDkę

          • 13 1

      • Skąd turysta? (2)

        W Berlinie i Pradze Czeskiej jest akurat taki sam system.

        • 0 16

        • Mamy tez kilka milionów innych gości.

          • 5 0

        • W Berlinie jest pięć różnych systemów biletowych?

          • 1 0

    • (13)

      Pierwszy raz jestem za opozycją w Naszym mieście.

      • 69 4

      • ja tez popieram

        • 33 3

      • Ja bym może też był.. (11)

        Gdyby jeszcze zgłosili zawyżoną cenę paliwa w 2022r i sprzedaż Lotosu za drobne na waciki. A tak, to zwykły, polityczny atak na przeciwników.

        • 15 52

        • (9)

          a dulkiewicz niech się zgłosi za owce

          • 43 8

          • Wyższa marża Orlenu to strata miliardów złotych każdego Polaka. (8)

            Gdyby zostawili VAT który przedsiębiorcy mogli odliczyć i który trafia do Budżetu Państwa zamiast wysokiej marży Orlenu, to zyskaliby polscy przedsiębiorcy, Polacy, Budżet Państwa, inflacja byłaby niższa, na wyższej marży zarobiły tylko tłuste koty. Chcesz porównywać to do owieczek?

            • 14 29

            • (1)

              no i co bo orlen ma taka cene paliwa to mam nie byc zly na dulkiewicz za podwyzki?? ona zarabia bardzo dużo a zwykli ludzie ledwo ledwo i ona tylko pis pis a sama ciagle podwyzsza sama nie lepsza!!

              • 30 4

              • Nigdy nie pojmiecie, ze PiS i PO to jedno zło?

                Dawni koalicjanci, którzy pożarli się między sobą o scie*wo Polski, poza tym nie różni ich absolutnie nic. Szczescboze Braun był zupełnie z innej parafii, niewiele łączy go z Gdanskiem, a mino to niestety mam wrażenie, ze to mogła być ostatnia szansa Gdańska na zmiany. Zabetonowane Grzelaki maja wobec mieszkańców już taka pogardę, ze bez obaw o własna przyszłość wychodzą na forum i z uśmiechem oznajmiają, ze nie maja naszego płaszcza i g, możemy na to poradzić. Maja racje.

                • 15 2

            • Kilka pytań (1)

              Orlen to organizacja charytatywna non-profit czy spółka akcyjna? Spółka akcyjna ma wspierać drobną przedsiębiorczość czy zarabiać pieniądze dla swoich akcjonariuszy? Mamy socjalizm i ceny umowne czy może gospodarkę rynkową, w której rządzi prawo popytu i podaży?

              • 23 13

              • O ty, w mordę, chcesz powiedzieć, że Orlen jest przykładem zwykłej rynkowej firmy?

                To dlatego finansuje, co im rząd każe, kupuje gazety i płaci za sylwestra w TVP na zawołanie? Dlatego był noworoczny cud?

                • 2 2

            • Oj tam oj tam, to tylko około 1pln extra z litra dla dworkowego magnata i kampanie wyborczą jego mocodawców (3)

              co to jest 1 pln x kilkdziesiąt mln litrów sprzedawanych w PL codziennie

              • 10 8

              • Taak no co to jest 130 zł za miesięczny, za tanio. trzeba 200 dać bo każdy dużo zarabia a autobusem jezdzi z nudów pozatym co mnie obchodzi ten obajtek, skoro tu dulkiewicz rządzi a nie on??

                • 19 4

              • Le.mingoooza w czystej postaci

                • 9 1

              • Oj tam, oj tam....

                Na jakiej podstawie ekonomicznej tak twierdzisz? Nie pisz tylko o różnicy w zakupie ceny baryłki. Posiadasz dane o czasie i cenie zakupu baryłki ropy naftowej, która jako przerobione paliwo trafiła na rynek np. w listopadzie lub grudniu? Poza tym koszt zakupu baryłki nie jest jedynym kosztem mającym wpływ na cenę paliwa. Kurs waluty, koszt transportu (rurociąg czy tankowiec) i wiele innych.

                • 2 1

        • Kopernik była kobietą !

          • 2 0

    • kolejny projekt MEVO... (2)

      • 31 1

      • ej, mevo było takie fajne, że rowerów zabrakło :) (1)

        • 23 1

        • wogóle ciekawe co z tymi rowerami zrobili

          • 16 0

    • Paaanie jakie zwolnienie

      Premie dostaną zamiast tego

      • 28 1

    • I osądzone.

      • 6 0

    • Bo to system po najniżeszej lini oporu.

      System jakby był dobry sam mógł odbijać karty przy wchodzeniu. Przy wejściu wystarczyło by tylko zamontować specjalne urzadzenia, a karty powinny posiadać chip wyszukujący walidatory i mógłby on działać na odległość, bez konieczności wyciągania karty. System w ten sposób otrzymałby dane jakie potrzebuje do weryfikacji czy dany kurs jest opłacalny i potrzebny, a człowiek uniknąłby wyciągania karty i pamiętania, że ma to robić. Ja sam się teraz zastanawiać czy nie zapłacić więcej i nie musieć pamiętać o odbijaniu się, bo ryzyko kary za brak odbitego biletu jest zbyt duże.

      • 13 4

    • Ta fala zaleje władze Gdańska i te w Sopocie i Gdyni rozliczmy ich na wyborach kazdy bedzie lepszy od nich bez znaczenia kto

      Oni juz są pewni wygranej wiec trzeba ich zaskoczyc!

      • 19 1

    • jakoś przyspieszać tramwajów Michał Tusk milczy albo zgrywa durnia

      że odbijanie nie wpłynie na szybkość przejazdów.

      Ile on zarabia w tej dwuosobowej komisji?

      • 14 1

    • Czyli bubel.

      • 2 0

    • No bo niestety "Fala" to nie jest prawdziwy wspólny bilet...

      • 4 0

    • Jest tak inteligentny jak jego twórcy.

      • 4 0

  • (1)

    Ideą odbijania biletów w takich systemach jest wyliczenie trasy przejazdu i zarazem ceny biletu zależnej od pokonanej trasy. W Fali jedynym celem jest prowadzenie badań statystycznych, a biorąc pod uwagę wielokrotne wtopy z budżetem obywatelskim, zaraz te dane gdzieś wypłyną.

    • 109 5

    • Dokladnie tak. To by mialo sens gdyby zdejmowalo kase z karty ,a okreslony przejazd w kazdej gminie. Inaczej to nie ma sensu

      • 23 2

  • My to Tak, ale nas to już nie. (3)

    "Wątpliwości radnych opozycji (...) budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. "
    a jak to się ma do :
    "Nowy rządowy projekt nakazuje udostępnianie służbom specjalnym nie tylko naszych danych lokalizacyjnych czy billingów, ale także dodatkowo treści wiadomości mailowych czy nawet rozmów za pośrednictwem komunikatorów internetowych."

    • 24 62

    • O

      witamy urzędników na forum. co was obchodzi gdzie ja jadę?

      • 25 3

    • (1)

      gdybyż jeszcze one służby używały swoich uprawnień w zgodnie z prawem...

      • 7 6

      • Ja nie jestem złodziej

        Policji się nie boje. Moze ty.

        • 5 7

  • Mial byc wspolny bilet a jak pojade do Gdyni to i tak bede musial bilet kupic? Paranoja jakas

    • 79 3

  • (2)

    Ciekawe skad taki turysta bedzie mial wiedziec ile przystankow jedzie

    • 105 3

    • (1)

      Będzie liczył przystanki,albo jak władza zechce to jeszcze przejechane metry.

      • 22 1

      • Również na żądanie

        • 5 0

  • (1)

    Mam miesieczny. Myslalem ze jadac do Sopotu czy Wejherowa wystarczy sie tam odbic biletem. Nie! Tak jak do tej pory bede musial kupic nowy bilet

    • 66 3

    • to jest nienormalne!!

      • 12 0

  • Ja mam dwa pytania. (6)

    1) Czy zawyżoną cenę paliwa i sprzedaż Lotosu za roczne zyski też zgłoszą do UOKiK?
    2) Czy kupując bilet imienny już nie podawałem swoich danych i co w takim razie ma do tego UODO?

    • 26 58

    • (3)

      1) paliwo jest tańsze niż przy poprzedniej podwyżce
      2) chodzi o śledzenie twoich podróży a nie dane osobowe

      • 20 4

      • Rozumiem, że smartfona zostawiasz w domu kiedy wychodzisz? (2)

        Google/Apple wie gdzie byłeś, ile czasu tam byłeś, jak dotarłeś na miejsce, z kim się spotkałeś, co kupiłeś, co mówiłeś.. a ty się jakaś falą przejmujesz?

        • 2 21

        • nie mam smartfona i polecam

          a jak mam zrezygnowac z fali ????

          • 21 1

        • Google sledzi smartfon, a nie mnie a konto na smartfonie mam tylko do smartfona, na bzdurne nazwisko. Kontakty przenosiłem przez usb, a nie żadne konto czy chmurę.
          Jestem programistą, więc wię co robię. Przynajmniej jakoś google się opieram

          • 16 1

    • Podałeś dane przy kupnie biletu ale czy chcesz dzielić się z nimi informacją gdzie jedziesz?

      • 14 2

    • ad. 1) z pewnością nie
      ad. 2) tu nie rzecz o podaniu danych osobowych, a o śledzeniu trasy (o ile mnie pamięć nie myli kilka lat temu Wawa musiała wycofać się z podobnego pomysłu) - PUODO nie będzie miał nic do tego jeśli dane właściciela karty/biletu zostaną skutecznie zanonimizowane

      • 5 4

  • Po co komuś np aplikacja (5)

    Jak ktoś przyjedzie do Gdańska na dwa dni, czy większej wariacji z tymi biletami nie da się już zrobić ?przecież to kpiny

    • 124 3

    • (1)

      Mam aplikacje i kupuje bilety w kazdym miescie w Polsce

      • 2 28

      • A ja nie i nie potrzebuję. I co?

        • 29 1

    • (1)

      Już widzę jak senior z Katowic albo z Wrocławia przyjedzie jako turysta i bedzie musiał jakies aplikacje instalować jak on i tak ma telefon na guziki.

      • 26 3

      • senior?

        a myślisz że 19 latek ze sr*jfonem rozkmini?

        • 10 1

    • 105 osób nie umie przeczytać artykuły a co dopiero zrozumieć. Można też płacić zwykła karta. Jak w wielu miastach w Polsce

      • 0 0

  • pogonić tych partaczy z UM (2)

    niech wejdą nowe władze, najlepiej z innej strony politycznej

    • 92 4

    • Dulkiewicz i reszta sobie totalnie nie radzą (1)

      wiecznie wina pis i wina pis. dosc tego. komunikację będziemy mieli droższą niz w warszawie!!! a zarobki mamy gdańskie!

      • 24 3

      • kto pisze ze wina PiS?, to towarzysze z PZPPiS pisza ze wszystko w Gdansku by i wszystko zle!.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane