• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (664)
aktualizacja: godz. 13:17 (11 stycznia 2023)
Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej.

Wycofania się z zaplanowanych podwyżek i zniesienia dla posiadaczy biletów miesięcznych wymogu "odbijania się" w systemie Fala oczekują radni PiS od zarządu MZKZG. Wątpliwości opozycji budzi też gromadzenie danych osobowych i rabat oferowany pasażerom, którego nie uwzględnia regulamin Fali. W dwóch ostatnich sprawach zostały złożone pisma zarówno do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Co powinno się zmienić w systemie Fala przed jego inauguracją?

Przemysław MajewskiAndrzej Skiba mówią wprost: system Fala nie powinien wystartować w takim kształcie, w jakim został przygotowany i zaprezentowany na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Radni opozycji wskazują na szereg - ich zdaniem - nieprawidłowości i wad systemu.

Jedną z nich jest nakładanie na pasażerów, posiadających okresowe bilety, obowiązku uciążliwego odbijania karty lub każdorazowego logowania się w aplikacji.

- Pasażerów kupujących bilety miesięczne jest zdecydowana większość - podkreśla Majewski. - Już sam fakt, że na posiedzeniu członków MZKZG jego przewodniczący potwierdził spodziewany w 2023 r. spadek pasażerów, wystawia temu systemowi jak najgorszą ocenę.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Podobnego zdania jest Skiba. Jak mówi radny, sam na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej i wie, że każdorazowe odbijanie karty w zatłoczonych pojazdach lub meldowanie się w aplikacji dla wielu osób będzie uciążliwe, a w funkcjonowaniu transportu publicznego jedną z najważniejszych jego cech jest maksymalna prostota.

- Co gorsza, jeśli nie będziemy się odbijać czy meldować, za bilety zapłacimy więcej - mówi Skiba. - Korzystanie z komunikacji w cywilizowanym świecie na podstawie biletów okresowych jest normą. Oczekujemy więc minimalnych formalizmów w tej kwestii, a nie mnożenia kolejnych trudności.
Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO. Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO.

Fala będzie inwigilować pasażerów?



Wątpliwości radnych opozycji poza samymi kwestiami technicznymi i zaskakującymi podwyżkami budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. Jak wskazują Majewski i Skiba w piśmie skierowanym do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, możliwość identyfikacji konkretnego pasażera, jego lokalizacji, przemieszczania się w konkretne lokalizacje budzi obawy o zagrożenie inwigilacją przez podmiot realizujący zadania publiczne.

Radni PiS napisali też do Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym przypadku poruszyli kwestię biletów miesięcznych i rabatu naliczonego pasażerom w nagrodę za każdorazowe meldowanie się w systemie.

- To właśnie kwestia ceny biletu miesięcznego budzi najwięcej emocji wśród mieszkańców - piszą radni. - Jak wynika bowiem z paragrafu 15. ust. 1 Regulaminu Systemu Fala "w przypadku biletów okresowych, po ich nabyciu w systemie Fala, użytkownik lub użytkownik spersonalizowany obowiązany jest do jednorazowego aktywowania biletu w danym okresie w momencie rozpoczęcia pierwszej podróży, a bilety okresowe ważne od zadanej daty nie muszą być aktywowane".
  • Tak ma wyglądać nowa taryfa biletowa w Trójmieście po wprowadzeniu systemu Fala.
  • Nowością mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Będzie można też kupować bilety hybrydowe - to oferta dla osób, które część miesiąca pracują z domu, a część z biura.
Zdaniem radnych nie ma więc mowy o dodatkowych obowiązkach dla użytkownika biletu okresowego, które miałyby umożliwić zastosowanie 10 proc. rabatu. Ewentualne uzależnienie zastosowania rabatu od odbicia się w systemie jest też ich zdaniem naruszeniem zasady niedyskryminacji zawartej w Konstytucji RP.

Jak dodali, na zmiany nie jest jeszcze za późno. Zdaniem Majewskiego "od ręki" można zrezygnować z planowanych podwyżek, a także umożliwić posiadaczom biletów okresowych korzystanie z komunikacji bez uciążliwego dla pasażerów odbijania karty w systemie.

- Kolejna podwyżka sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście będzie najdroższym transportem publicznym w skali kraju - podkreśla Majewski.

Komentarz Biura Prasowego po konferencji prasowej radnych opozycji:



Uruchomienie systemu Fala nie ma związku z podwyżkami cen biletów. Podwyżki są nieuniknione i wynikają z aktualnej sytuacji finansowej spowodowanej wzrostem cen energii, paliwa, płac oraz inflacji, która obecnie jest na poziomie 17.4 proc.

System nie zakłada zmuszania użytkowników do udostępniania swoich danych oraz inwigilowania ich. Zakłada rozwiązania dla osób pragnących zachować anonimowość, które są oparte m.in. na płatnościach zbliżeniowych kartami płatniczymi w walidatorach (kasownikach), bez jakiegokolwiek udostępniania danych osobowych pasażerów. Dostępne będą również bilety papierowe, którymi pasażerowie będą mogli nadal posługiwać się w transporcie publicznym.

InnoBaltica przygotowując rozwiązania zawarte w systemie Fala, początkowo przeprowadziła na terenie województwa pomorskiego badania opinii publicznej. Wynika z nich, że mieszkańcy regionu są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, również te wymagające zbierania i przetwarzania danych pasażerów.

Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa.

Opinie (664) ponad 20 zablokowanych

  • Optymalizacja kosztów (4)

    Po co chcą gromadzić tak szczegółowe dane?
    Aby później redukować ilość kursów wszędzie tam, gdzie autobus/tramwaj nie jeździ nabity jak dostawczak do Biedry.

    • 59 0

    • (1)

      To akurat dobre ze sie likwiduje kursy wozace powietrze

      • 2 22

      • W Japonii zostawili przystanek kolejowy dla jednej pasażerki, która dojeżdżała do szkoły!

        U nas byłoby 20 osób jeżdżących w różnych godzinach i mieliby ich w nosie!

        • 15 0

    • dlaczego dulkiewicz chce wiedziec gdzie o ktorej i ile razy jade??

      • 13 0

    • Naiwny jesteś. System nie będzie rejestrować obecności osób, które za bilety nie płacą (uczniów, osoby powyżej 70 lat) - więc te gromadzone dane i tak będą fikcją.

      • 4 0

  • (3)

    system do d**y to prawda, ale nie przesadzajmy, że odbijanie się jest takie niemożliwe - w Poznaniu działa PEKA, wchodzisz i odbijasz się, płacisz za przejechaną ilość przystanków (im więcej, tym taniej), więc DA SIĘ.

    • 6 66

    • Ale u nas tak nie bedzie. Masz sie odbijac mimo ze zaplaciles miesieczny na nieograniczona liczbe przejazdow

      • 41 0

    • Poznań miał zawsze nie udany system komunikacji, (1)

      Kiedyś mieli osobne bilety na tramwaje i autobusy, nie wiem jak teraz ale to był największe nieporozumienie w Polsce

      • 13 2

      • bo to bose Antki są i na kartofle mówią pyry

        • 0 2

  • No i dobrze może chociaż raz opozycja zrobi coś dobrego. Z jednej strony w Gdyni Pani Gruszecka mówi, że ludzi nie ubędzie w komunikacji, a z drugiej już firmy mają ucięte rozkłady. Właśnie się głowią jak to ułożyć. Ojjj będzie wielki szok w Gdyni.

    • 51 0

  • Jeszcze

    nie ruszyło a już widać że to totalny nie przemyślany bubel kto to ogarnie ludzie
    starsi mało kontaktowi nie ma szans a tak na marginesie coś nowego powinno być czyste ,klarowne i przejrzyste a to już
    pochłonęło kupę kasy podatników i teraz co w zawieszeniu.
    Fakt ludzie od lat chcieli wspólny bilet ale prostą metodą a nie cudami na kiju
    i się nie doczekali teraz wymyślonek
    nie wart funta kłaków jak mówią Brytyjczycy.
    Jednym słowem trzeba zostawić stare bo jak mówią stare ale jare i nie wszystko złoto się świeci i za takie pieniądze.

    • 66 0

  • To moja sprawa gdzie i ile jeżdżę na miesięcznym (1)

    Jeśli mam miesięczny i to mogę ani razu nigdzie nie pojechać, albo mogę sobie jeździć przez 30 dni po 10 godzin dziennie. Obijanie karty nie ma tu nic do rzeczy, żadnym oszustwom to nie zapobiega

    • 102 3

    • a w dodatku będziesz śledzony bo się zapisze gdzie kiedy i o której jechałeś. inwigilacja

      • 29 0

  • Radni (4)

    Panie Majewski i Skiba ! Pociągnięcie sprawę do końca , złóżcie petycję o podpisy mieszkańców Gdańska i rzućcie tym niedorozwoj.m z PO na stół !! Macie mój i moich znajomych ,głos w wyborach ! Brawo ! Nareszcie ktoś zajął ,się Problemem w tej małej Sycylii !!

    • 74 3

    • Ale trolling (2)

      Człowieku ale z tą wazeliną PISowską żeś pojechał. Nie zdziwiłbym się gdybyś miał na nazwisko Majewski lub Skiba.

      • 4 25

      • Panie Grzelak, nie masz nic do roboty? Pracą się zajmij

        • 25 2

      • Żadna wazelina ! Wiele lat głosowałem w Gdańsku za PO ! Ale teraz to co dzieje ,się w Gdańsku to wołać o pomstę do nieba ! Nepotyzm , cwaniactwo , kumplostwo i rozdawanie pieniędzy podatnika Gdańska ! Temu mówię Nie i Dosyć tego !

        • 7 1

    • dobrze jestes nakrecony!,dzialaj!!!.

      • 0 0

  • W Londynie też trzeba się odbijać w czytnikach (10)

    i jakoś wszyscy żyją

    • 2 81

    • (7)

      Ale tam jest to inaczej zorganizowane, odbijasz sie w bramkach do metra ew. w drzwiach kierowcy autobusu i nie ma kanarów. No i nie odbijasz się wychodząc. Tak więc w Londynie jest zupełnie inaczej.

      • 50 1

      • w Londynie też się odbijasz wychodząc (6)

        ale tylko na Oysterce ("pay as you go"). W przypadku Transit Card odbijasz się tylko przy wejściu - to sprawdzenie, czy masz wykupiony bilet na tę konkretną grupę środków transportu

        • 5 8

        • W autobusie odbijasz się wychodząc? To chyba jakiś inny Londyn niż ten w UK (5)

          • 16 1

          • opis Pay as you go z Oyster Card (3)

            "Touch your Oyster card in at the start of your journey and touch out at the end on yellow card readers to pay the right fare." - "Przyłóż swoją kartę Oyster na początku podróży oraz przy wyjściu na żółtym czytniku aby zapłacić właściwą stawkę".

            • 0 3

            • (2)

              Będąc w Londynie korzystałem tylko z metra i tam być może są bramki przy wyjściu, ale nie ma czegoś takiego że w środku autobusu musisz coś odbić wychodząc, a ludzie do autobusu wchodzą wszystkimi drzwiami. Liczba pasażerów na autobus też jest niższa.
              W Londynie pasażer do autobusu wchodzi tylko przednimi drzwiami. Nie sądzę żeby tam też ludzie byli ściśnięci jak sardynki że się nie da przejść - tak jest w Gdańsku

              • 14 0

              • Bardziej ufam stronie londyńskiego organizatora przewozów niż Tobie (1)

                • 0 4

              • a ja bardziej ufam sobie skoro tam byłem i widziałem

                • 1 0

          • Londek Zdrój

            Nie ma takiego miasta jak Londyn.

            • 2 0

    • To sie przenies do londynu

      • 4 1

    • Nie klam nierobie innobatiki

      • 4 1

  • Radni PiS wypominający rzekomą inwigilację to trochę hipokryzja. (6)

    Podobnie jak radni PiS marudzący na wysokie ceny.

    • 12 48

    • (1)

      sorry tego juz na pis nie zwalicie tylko pis pis pis pis a komunikacja ma byc niewygodna i drozsza niz w warszawie. dulkiewicz nikt juz na ciebie nie zaglosuje

      • 13 2

      • pisz za siebie!.

        • 0 0

    • Trafione w punkt (3)

      Połowa inflacji wojna, połowa PiS. I teraz niewiniątka z PiS biadolą nad podwyżkami zbiorkomu a dopiero co Obajtek dojechał cenami paliw także przedsiębiorstwa transportu. Panowie z PiS powinni założyć na głowy papierowe torby i udawać że to nie oni.

      • 6 13

      • tak bo radni chodzili po stacjach i podmieniali ceny paliwe

        dulkiewicz taka swiatowa niech zadzwoni do putina i skonczy wojne.

        • 10 3

      • (1)

        Poczytajcie na portalu Zawsze Pomorze o aferze ze Skibą i jego narzeczoną, a zarazem studentką.

        • 3 7

        • 630 tysięcy za szczekanie

          Płażyński i Matecki tyle razem nie wzięli

          • 0 0

  • (3)

    Czysta inwihliacja skoro chcą śledzić gdzie dokładnie jechałeś danego dnia

    • 52 1

    • (1)

      o ktorej jaka linia i skąd dokąd. to nielegalne jest

      • 16 1

      • detektywi amatorzy

        • 1 1

    • Pachnie hipokryzją. W międzyczasie nasz rząd kombinuje jak dokładniej śledzić nasze telefony, wszędzie teraz o tym trąbią, a tu nagle komuś przeszkadza odbijanie się karty. Śmiech na sali. Poza tym ci którzy tak marudzą na inwigilację trochę się za późno obudzili. Każdy kto wyjdzie gdziekolwiek i ma smartfona ze sobą jest do namierzenia. Dla chcącego nic trudnego jak to mówią.

      • 0 3

  • Coraz więcej niekompetentnych ludzi wszędzie... (1)

    • 55 0

    • Nie wszędzie tylko w Gdańsku

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane