• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (664)
aktualizacja: godz. 13:17 (11 stycznia 2023)
Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej.

Wycofania się z zaplanowanych podwyżek i zniesienia dla posiadaczy biletów miesięcznych wymogu "odbijania się" w systemie Fala oczekują radni PiS od zarządu MZKZG. Wątpliwości opozycji budzi też gromadzenie danych osobowych i rabat oferowany pasażerom, którego nie uwzględnia regulamin Fali. W dwóch ostatnich sprawach zostały złożone pisma zarówno do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Co powinno się zmienić w systemie Fala przed jego inauguracją?

Przemysław MajewskiAndrzej Skiba mówią wprost: system Fala nie powinien wystartować w takim kształcie, w jakim został przygotowany i zaprezentowany na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Radni opozycji wskazują na szereg - ich zdaniem - nieprawidłowości i wad systemu.

Jedną z nich jest nakładanie na pasażerów, posiadających okresowe bilety, obowiązku uciążliwego odbijania karty lub każdorazowego logowania się w aplikacji.

- Pasażerów kupujących bilety miesięczne jest zdecydowana większość - podkreśla Majewski. - Już sam fakt, że na posiedzeniu członków MZKZG jego przewodniczący potwierdził spodziewany w 2023 r. spadek pasażerów, wystawia temu systemowi jak najgorszą ocenę.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Podobnego zdania jest Skiba. Jak mówi radny, sam na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej i wie, że każdorazowe odbijanie karty w zatłoczonych pojazdach lub meldowanie się w aplikacji dla wielu osób będzie uciążliwe, a w funkcjonowaniu transportu publicznego jedną z najważniejszych jego cech jest maksymalna prostota.

- Co gorsza, jeśli nie będziemy się odbijać czy meldować, za bilety zapłacimy więcej - mówi Skiba. - Korzystanie z komunikacji w cywilizowanym świecie na podstawie biletów okresowych jest normą. Oczekujemy więc minimalnych formalizmów w tej kwestii, a nie mnożenia kolejnych trudności.
Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO. Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO.

Fala będzie inwigilować pasażerów?



Wątpliwości radnych opozycji poza samymi kwestiami technicznymi i zaskakującymi podwyżkami budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. Jak wskazują Majewski i Skiba w piśmie skierowanym do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, możliwość identyfikacji konkretnego pasażera, jego lokalizacji, przemieszczania się w konkretne lokalizacje budzi obawy o zagrożenie inwigilacją przez podmiot realizujący zadania publiczne.

Radni PiS napisali też do Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym przypadku poruszyli kwestię biletów miesięcznych i rabatu naliczonego pasażerom w nagrodę za każdorazowe meldowanie się w systemie.

- To właśnie kwestia ceny biletu miesięcznego budzi najwięcej emocji wśród mieszkańców - piszą radni. - Jak wynika bowiem z paragrafu 15. ust. 1 Regulaminu Systemu Fala "w przypadku biletów okresowych, po ich nabyciu w systemie Fala, użytkownik lub użytkownik spersonalizowany obowiązany jest do jednorazowego aktywowania biletu w danym okresie w momencie rozpoczęcia pierwszej podróży, a bilety okresowe ważne od zadanej daty nie muszą być aktywowane".
  • Tak ma wyglądać nowa taryfa biletowa w Trójmieście po wprowadzeniu systemu Fala.
  • Nowością mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Będzie można też kupować bilety hybrydowe - to oferta dla osób, które część miesiąca pracują z domu, a część z biura.
Zdaniem radnych nie ma więc mowy o dodatkowych obowiązkach dla użytkownika biletu okresowego, które miałyby umożliwić zastosowanie 10 proc. rabatu. Ewentualne uzależnienie zastosowania rabatu od odbicia się w systemie jest też ich zdaniem naruszeniem zasady niedyskryminacji zawartej w Konstytucji RP.

Jak dodali, na zmiany nie jest jeszcze za późno. Zdaniem Majewskiego "od ręki" można zrezygnować z planowanych podwyżek, a także umożliwić posiadaczom biletów okresowych korzystanie z komunikacji bez uciążliwego dla pasażerów odbijania karty w systemie.

- Kolejna podwyżka sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście będzie najdroższym transportem publicznym w skali kraju - podkreśla Majewski.

Komentarz Biura Prasowego po konferencji prasowej radnych opozycji:



Uruchomienie systemu Fala nie ma związku z podwyżkami cen biletów. Podwyżki są nieuniknione i wynikają z aktualnej sytuacji finansowej spowodowanej wzrostem cen energii, paliwa, płac oraz inflacji, która obecnie jest na poziomie 17.4 proc.

System nie zakłada zmuszania użytkowników do udostępniania swoich danych oraz inwigilowania ich. Zakłada rozwiązania dla osób pragnących zachować anonimowość, które są oparte m.in. na płatnościach zbliżeniowych kartami płatniczymi w walidatorach (kasownikach), bez jakiegokolwiek udostępniania danych osobowych pasażerów. Dostępne będą również bilety papierowe, którymi pasażerowie będą mogli nadal posługiwać się w transporcie publicznym.

InnoBaltica przygotowując rozwiązania zawarte w systemie Fala, początkowo przeprowadziła na terenie województwa pomorskiego badania opinii publicznej. Wynika z nich, że mieszkańcy regionu są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, również te wymagające zbierania i przetwarzania danych pasażerów.

Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa.

Opinie (664) ponad 20 zablokowanych

  • Nie mam smartfona (2)

    W domu używam laptopa i to mi starcza Nikt nie ma prawa w jakikolwiek sposób ograniczać mi dostępu do komunikacji Partacze zawsze wymyślą jakiegoś bubla nie ponosząc za to żadnej kary czas z tym skończyć

    • 68 1

    • (1)

      Kup bilet papierowy

      • 4 17

      • i przypomnij sobie jak się liczy,a nie tylko kalkulator w ręku

        • 0 0

  • innobaltica (4)

    Czy ktoś ma jakieś informacje kto tam siedzi?

    • 44 1

    • (1)

      Sprawdz sobie

      • 3 9

      • Są na fotce w artykule

        • 1 0

    • (1)

      borawski jest w zarządzie

      • 20 1

      • Ale chyba pelni tą funkcje spolecznie?

        ... co nie.

        • 10 0

  • ten system służy tylko i wyłącznie zdzieraniu kasy i kontroli ruchu

    za tą kasę mogli by kupić kilkanaście autobusów więcej.
    Ludzie chcą tylko kilku punktów, których te mlony nie są w stanie od lat zaimplementować
    1. Wspólny bilet w trójmieście z jednakową równą stawką
    2. Uczciwy system naliczania opłat
    3. Punktualność i odpowiednia liczba kursów

    • 55 1

  • brawo (1)

    idioci którzy stworzyli FALĘ pomagają w ten sposób pisowi. ehhh ten kraj jest coraz gorszy. uciekam stąd

    • 35 7

    • Tylko nie zapomnij wsiąść kredytu przed wyjazdem!

      • 6 1

  • (3)

    Z PISem jak i z PO i ich wariacjami mi nie po drodze ale ten jeden raz pochwalam chociaż to tylko gest pod publiczkę który i tak nic nie da bo kochani włodarze i tak zrobią co będą chcieli, wszak nie ma obowiązku korzystania z komunikacji miejskiej. Fala i liczenie przystanków ma sens wtedy, gdy karta na działa na zasadzie portmonetki doładowywanej określoną kwotą (tak jest np. w Tczewie) a nie wtedy gdy kupuje się bilet miesięczny na teoretycznie nieograniczoną liczbę przejazdów (chociaż wtedy i tak tylko się jedzie rano do pracy i wraca z niej późnym popołudniem lub wieczorem i człowiek nie ma czasu, sił ani ochoty aby korzystać z wozokilometrów). Odbijanie się jest nierealne w zatłoczonych pojazdach co można stwierdzić od razu, bez czekania aż system ruszy. A ile portfeli gdzie normalny człowiek trzyma bilet przy tym przepadnie w pojeździe lub po jego opuszczeniu. W konsekwencji wszyscy miejscowi zapłacą 130 zł (w tym po otrzymaniu pierwszej kary za nieodbicie się, niekoniecznie z własnej winy). A rozwiązanie jest proste - przywrócić bilety ulgowe dla młodzieży ale to przed wyborami nie przejdzie. Ja sam zagłosuję na Kacperka bo na Olę już nigdy.

    • 45 3

    • (2)

      Taka tylko uwaga: na Olę nikt nie głosował, bo przecież dostała stołek z urzędu.

      • 10 0

      • (1)

        ona sie wogole nie nadaje, zanim byla prezydentem tylko siedziała w sekretariacie i robiła kawe

        • 8 1

        • I to niedobrą kawę.

          • 9 1

  • (3)

    Tym Panom należy podziękować za niszczenie własności Gdańska i uszczuplanie budżetu miasta, przez co nie ma na przejazdy...

    • 14 24

    • (2)

      nie ma na przejazdy bo wydajemy 6 mln na gdansk pl i 150 tysi na owce

      • 15 2

      • Miliony na ECS i stadion niemieckiego klubu (1)

        • 14 1

        • A złoty rydwan i szkoła darcia ryja?

          • 11 1

  • (11)

    W tym wypadku, wyjątkowo, pełne poparcie dla panów radnych z PiSu. Mam jednak pytanie, czy równie ochoczo skrytykuja podwyżki cen biletów PKP Intercity?

    • 47 5

    • (3)

      a codziennie jezdzisz pkp intercity??

      • 12 6

      • (1)

        A co to ma do rzeczy? Podwyżki to podwyżki. Działają na szkodę transportu publicznego w całym kraju.

        • 10 7

        • ja intercity niejezdze tylko skm czasem wiec niewiem co to ma do tematu ze dulkiewicz tylko ciagle podwyzki robi

          • 14 2

      • Czyli jak nie poruszam się codziennie poza miastami, to już bilety mogą być drogie i nieopłacalne porównując do jazdy autem całą rodziną. Tak, to spoko.

        • 1 11

    • Co radny ma do PKP? (5)

      • 15 2

      • (4)

        To, że należy do ugrupowania polityczne, które rządzi w kraju i w skali krajowej robi dokładnie te same działania, które w skali miejskiej jego członkowie krytykują.

        • 4 12

        • (3)

          Fajne masz myślenie; skoro PiS robi coś w skali krajowej, to PO spokojnie może to robić w skali regionalnej. I wy twierdzicie, że nie ma czegoś takiego jak POPiS? hahaha Na balkonie/aucie 8 gwiazdek, w tv wycie i szczucie jednego na drugiego, by potem wspólnie na wódeczkę. Niech barany się żrą i skaczą sobie do gardeł, my sobie krzywdy nie zrobimy.

          • 12 0

          • (2)

            Patrząc na umiejętność czytania i rozumowania to nie dziwie sie wynikom wyborów. Przeczytaj jeszcze raz. PO IPiS średnio nadają się do krytyki oponentów za rzeczy, które robią sami. Radni nie żyją w bańce i ich PiS to nie jest inny PiS niż w kraju. Jak wystąpią i będą sensownie mowuc to poprę. Na razie ciężko traktować poważnie np. Ich krytykę przewalania miejskich środków dla znajomych, jak np. pracodawca radnego Majewskiego robi to samo.

            • 1 9

            • (1)

              ja też nie dziwię się wynikom wyborów.Oto postępowy,wykształcony elektorat oczekuje,że radny miasta Gdańska powinien zajmować się cenami PKP Intercity,ha ha...

              • 5 0

              • Ja oczekuję że jeżeli słusznie za coś krytykuje władze miasta, to wystąpi z ugrupowania które robi to samo w kraju. Inaczej jest niewiarygodny.

                • 1 4

    • ciekawe jak często PKP Intercity podnosi ceny,A jak często komunikacja miejska w Gdańsku?

      • 4 0

  • Rudy! (11)

    A walka na Enerdze czy Lotosie czy braku kasy z RPO nie widzisz?

    Wiadomo na tym nikt polityki nie zbije!

    Banda oszustow, zlodziei i hipokrytow w tym PiS.

    Jedynie do pilnowania parkingow sie nadajecie, czyli powrot do korzeni.

    • 10 34

    • (9)

      powrót do korzeni i do tego do czego sie jedynie dulkiewicz to parzenie kawy i ładne wyglądanie w sekretariacie

      • 13 2

      • (6)

        Chyba lubisz, jak ktos Cie w jajo robi i jeszcze bronich tych zlodziejow z PiS.

        Rozumiem, ze dramat w gospodarce, najwyzsza inflacja i zabojcze ceny wszystkiego to oczywiscie nie jest wina PIS?

        Jacy wy ludzie jestescie naiwni i jak to mowil gebels Kurski, ciemny lud to kupuje nadal.

        A kasy na kontach i w portfelach coraz mniej, ale moze tak lubisz...

        • 3 11

        • (2)

          kasy coraz mniej a dulkiewicz tez podwyzsza tylko

          • 9 1

          • (1)

            kasy coraz mniej w samorzadach, bo:
            - pis zabral samorzadom w calej polsce duza czesc podatkow
            - pis nalozyl na samorzady mase nowych obowiazkow (najczesciej swoich durnych pomyslow) nie dajac im na to i za to zadnej kasy,
            - pis blokuje kase na inwestycje z KPO z UE, ktore niedlugo nam uciekna juz bezpowrotnie,
            - pis swoimi dzialanami doprowadzil do najwiekszych wzrostow cen wszystkiego, co mozliwe od ponad 20-stu kilku lat, jakos takich wzrostow nie widac w calej europie czy swiecie na taka skale...

            Zatem tak, bedzie kasy coraz mniej i jeszcze mniej. A to dopiero poczatek tego dramatu, ktory nas czeka.

            • 4 10

            • tak wiemy to Kaczyński odpalił inflację zeby ludziom sie zylo gorzej no ma to sens. a dulkiewicz chyba tez nie chce wygrać nastepnych wyborow robiac non stop podwyzki

              • 8 0

        • (2)

          No baa, za peo nie było by inflicji i nóg od stół Sławka i śmieciówek i szczawiu z mirabelkami... Nie było by niczego.

          • 7 2

          • (1)

            za PEO bylismy zielona wyspa, jak w calej europie byl kryzys, ale wlasnie tego nie pamietasz, bo zyles, jak paczek w masle.

            A teraz codziennie odczuwasz brak kasy i szukasz winnych, ale w jedynej slusznej TVPiS mówią, ze to Tusk i lykasz to jak mlody pelikan w locie... 'skoro w Tiwi mówio to na bank mówio prawdem'.

            • 2 8

            • Wyłącz w końcu ten tvn, bo niedługo pikawa ci siądzie z tego napięcia.

              • 9 2

      • Z tym ładnym wyglądaniem to nie przesadzaj.

        • 5 0

      • i jakie wyglądanie w sekretariacie? ŁADNE?

        • 0 0

    • Rudego się pytasz?

      • 2 1

  • (2)

    Widać,że dość krótko nacieszyliśmy się biletami wycieczkowymi na 7 5 minut.Można się było przesiadać. Jak teraz będzie,czy zmieniając tramwaj muszę kasować nowy bilet?

    • 38 0

    • tak

      • 9 0

    • Jak tak dalej pójdzie z tą Falą, to

      jeszcze będziesz musiał u prowadzącego pojazd podpisać listę obecności.

      • 29 0

  • Ile będzie kosztował bilet jednorazowy z Karwin - Myśliwska do centrum Gdyni? (1)

    linią R - 8 przystanków do Batorego. Trolejbusem - 15 przystanków do kościoła na Świętojańskiej. Jaki będzie koszt biletu wg. proponowanego cennika?

    • 30 0

    • 5,40+6=11,40.Tak będzie działał ten cennik.Identycznie jak w PKS.

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane