• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni tramwaj "105" przeszedł na emeryturę

Maciej Korolczuk
5 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Koniec pewnej epoki w Gdańsku. Po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatni tramwaj typu 105N. Mieszkańcy po raz ostatni będą mogli przejechać się popularnym Konstalem w sobotę, gdy trzywagonowy skład będzie kursował na linii Jelitkowo-Stogi. Przejazdy będą bezpłatne.



Czy będzie Ci brakować tramwajów z wysoką podłogą?

W piątek rano władze Gdańska oraz przedstawiciele ZTM i spółki GAiT oficjalnie pożegnały wysokopodłogowe tramwaje generacji 105N. Od 5 marca 2021 roku po Gdańsku będą kursować wyłącznie składy niskopodłogowe.

- To dla mnie duże wzruszenie, bo odkąd pamiętam, popularne "105" były obecne w moim życiu - nie ukrywał Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Czas jednak leci nieubłaganie i dziś żegnamy tramwaje wysokopodłogowe, które służyły nam od połowy lat 70.
Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, podkreśla, że gdy w 1975 r. tramwaj 105N dotarł do Gdańska, zachwycał nowoczesnym kształtem.

Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105". Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105".
- W porównaniu do swoich poprzedników te składy dysponowały dużą liczbą drzwi, były przestronne, ale każda generacja ma swój początek i koniec. Kiedyś musiał nadejść ten dzień, że tramwaje z wysoką podłogą będą musiały przejść na zasłużoną emeryturę.
Wymianę floty tramwajowej w Gdańsku docenił też obecny na konferencji prasowej przedstawiciel Pesy. Maciej Maciejewski, członek zarządu ds. sprzedaży, podkreślił, że Gdańsk jest pierwszym dużym miastem po Warszawie z największą liczbą tramwajów z bydgoskiej fabryki.

- Po Gdańsku jeździ już 70 naszych tramwajów. Więcej jest ich tylko w stolicy. Nasze tramwaje są bezpieczne i nowoczesne, więc mamy nadzieję na dalszą współpracę.
W pożegnaniu - dla wielu osób legendarnego - tramwaju wzięli też udział miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, którzy przekazali prezydent Aleksandrze Dulkiewicz miniaturowy model popularnej "105".

Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki. Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki.

Nowe tramwaje za 2-3 lata



Obecnie najstarszymi tramwajami jeżdżącymi po Gdańsku są "Dortmundy" z 1982 r. i dwa tramwaje 114Na z 1997 r. Kolejne dostawy tramwajów do Gdańska na razie nie są planowane. Jak usłyszeliśmy, będzie to konieczne dopiero za 2-3 lata.

We flocie GAiT pozostanie w sumie sześć wagonów typu 105 i 105Na. Wkrótce przejdą renowację i będą włączane do eksploatacji w ramach przewozów okolicznościowych.

Wszyscy mieszkańcy oraz miłośnicy komunikacji i "105" po raz ostatni mogą przejechać się tramwajem w sobotę w godz. 10-15. Trójskład będzie kursował między Jelitkowem a Stogami. Przejazdy będą bezpłatne.

Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą. Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą.

Tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska. (8 opinii)

Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Zobacz więcej

Opinie (183) 6 zablokowanych

  • I jedyny plus uroczystego pożegnania że po 20 latach posprzątano pętlę "Kliniczna" bo bez okazji to tu żadnych służb sprzątających nigdy nie widać .
    Nasza Pani "Prezydent" j jej całe zaplecze nie pamięta o takich dzielnicach jak nasza.
    Szkoda bo tu też mieszkają wyborcy.

    • 24 1

  • Sarkazm

    Ojejku,to co teraz pojedzie z Wrzeszcza do Nowego Portu,jaki tramwaj nr.5,Czyżby nowoczesny.....

    • 15 2

  • A szkoda

    Tyle lat dojeżdżałem kultową "ósemką" do szkoły. Te tramwaje miały coś w sobie, ten klimat. Stanie na końcu w ostatnim wagonie w lato przy otwartym oknie..., a fotele te czerwone plastikowe były niesamowicie wygodne, Coś pięknego. Poza tym, w tych nowych dziadostwach w zimę jest za gorąco a w lato za zimno. A o tych niemieckich szrotach duwagach szkoda gadać, jeszcze gorsze niż pesy.

    • 48 3

  • Pani Ola musi mieć jakiś sukces to wysłała na złom wozy, które najlepiej się sprawdzają w pandemii.

    Czy ta kobieta stąpa po ziemi czy fejsbunio, serdeczności i fani z Radomia, Sochaczewa i Pcimia pochłonęli ją całkowicie?
    Ta decyzja jest kretyńska.
    W stopiątce można było przejechać wygodnie, bezpiecznie i na siedząco. Wiem ,że nie była niskopodłogowa. Ale co jest lepsze dla stoczniowca, sklepowej, budowlańca gdy wraca z pracy: zrobić dwa kroki po schodach i usiąść czy tłuc się na stojąco nowym szarpiącym pojazdem bez foteli i miejsc do stania oraz być potrącanym przez współpodróznych
    Naprawdę z utęsknieniem czekam na koniec kadencji tej osoby.

    • 50 11

  • Dobre tramwaje bo bez kamer (1)

    • 17 7

    • kamery były, były i atrapy, były i ukryte w 'pawlaczu' z wywierconą dziurą nad środkowymi drzwiami

      • 1 1

  • Ciekawe kiedy premier przetnie wstęgę przed pierwszym narodowym samochodem elektrycznym

    i kiedy uderzy szampanem o burtę tych promów co to je ma zbudować.

    • 13 3

  • Piękny ponadczasowy design

    To moje ulubione tramwaje. Zewnętrzny design jest nie do pobicia. Wyglądają pięknie, prosto, funkcjonalnie. W sobotę skorzystam z ostatniej jazdy.

    • 30 0

  • Czy jest szansa ze 1226 też zostanie?

    pocięcie go na złom to zbrodnia.
    Zobaczcie jak dzisiaj się trzeba starać, żeby sprowadzić inne zabytkowe wozy. Może będzie go można na coś wymienić.
    On jest po modernizacji, w dobrym stanie. Kasa za niego jako złom to żadne pieniądze dla przedsiębiorstwa. Powinien za tyle lat świetnej pracy dostać kawałek bocznicy. I być okazjonalnie wykorzystywany.
    Potrójniaki to jeden z symboli Gdańska.

    • 32 1

  • Żal (1)

    Żal 105 , to kawał historii transportu miejskiego.
    Pierwszą modernizację 105 przeprowadzono w ZNTK Gdańsk, które już nie istnieją.

    • 26 0

    • ZNTK poważnie przygotowały się do kolejnych modernizacji. Ułożono nawet specjalnie odcinek toru w kierunku pętli na Przeróbce ale jak zwykle ktoś posmarował więcej. Taka wtedy była / i może jest procedura przetargów /. Prowadzono nawet specjalny rejestr co, kto i ile bierze np. w dyrekcji kolei rozdzielającej naprawy, żeby prezenty się nie powtarzały. Nie było niestety jeszcze minikamer, żeby zarejestrować moment przekazywania łapówek ale trochę zdjęć udało się wtedy zrobić. Została też nazwa po tej działalności Zakład Napraw Taboru Kolejowego i Miejskiego sp zoo i tak działa do dziś.

      • 5 0

  • są lepsze bo latem są przewiewne (1)

    a w tych nowych to klimatyzacja i tak nie działa

    • 40 1

    • Były

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane