- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (57 opinii)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (378 opinii)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (322 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Ostatni tramwaj "105" przeszedł na emeryturę
Koniec pewnej epoki w Gdańsku. Po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatni tramwaj typu 105N. Mieszkańcy po raz ostatni będą mogli przejechać się popularnym Konstalem w sobotę, gdy trzywagonowy skład będzie kursował na linii Jelitkowo-Stogi. Przejazdy będą bezpłatne.
- To dla mnie duże wzruszenie, bo odkąd pamiętam, popularne "105" były obecne w moim życiu - nie ukrywał Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Czas jednak leci nieubłaganie i dziś żegnamy tramwaje wysokopodłogowe, które służyły nam od połowy lat 70.
Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, podkreśla, że gdy w 1975 r. tramwaj 105N dotarł do Gdańska, zachwycał nowoczesnym kształtem.
- W porównaniu do swoich poprzedników te składy dysponowały dużą liczbą drzwi, były przestronne, ale każda generacja ma swój początek i koniec. Kiedyś musiał nadejść ten dzień, że tramwaje z wysoką podłogą będą musiały przejść na zasłużoną emeryturę.
Wymianę floty tramwajowej w Gdańsku docenił też obecny na konferencji prasowej przedstawiciel Pesy. Maciej Maciejewski, członek zarządu ds. sprzedaży, podkreślił, że Gdańsk jest pierwszym dużym miastem po Warszawie z największą liczbą tramwajów z bydgoskiej fabryki.
- Po Gdańsku jeździ już 70 naszych tramwajów. Więcej jest ich tylko w stolicy. Nasze tramwaje są bezpieczne i nowoczesne, więc mamy nadzieję na dalszą współpracę.
W pożegnaniu - dla wielu osób legendarnego - tramwaju wzięli też udział miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, którzy przekazali prezydent Aleksandrze Dulkiewicz miniaturowy model popularnej "105".
Nowe tramwaje za 2-3 lata
Obecnie najstarszymi tramwajami jeżdżącymi po Gdańsku są "Dortmundy" z 1982 r. i dwa tramwaje 114Na z 1997 r. Kolejne dostawy tramwajów do Gdańska na razie nie są planowane. Jak usłyszeliśmy, będzie to konieczne dopiero za 2-3 lata.
We flocie GAiT pozostanie w sumie sześć wagonów typu 105 i 105Na. Wkrótce przejdą renowację i będą włączane do eksploatacji w ramach przewozów okolicznościowych.
Wszyscy mieszkańcy oraz miłośnicy komunikacji i "105" po raz ostatni mogą przejechać się tramwajem w sobotę w godz. 10-15. Trójskład będzie kursował między Jelitkowem a Stogami. Przejazdy będą bezpłatne.
Tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska. (8 opinii)
W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo. Zobacz więcej
Opinie (183) 6 zablokowanych
-
2021-03-05 14:35
Dlaczego na tablicach w tramwaju wyświetlono napis "Goodbye" a nie "Do widzenia" czy "Żegnajcie"? (1)
Czy tramwaje żegnają się tylko z osobami anglojęzycznymi?
- 39 4
-
2021-03-05 18:51
Nie zmieściłby się jak Makumby p...
- 1 1
-
2021-03-05 14:35
(1)
Te 50%, co odpowiedziało w ankiecie "tak, mam do nich duży sentyment", to jak sądzę osoby, które w ogóle nie jeżdżą komunikacją, a te wiecznie wysadzające pasażerów i śmierdzące uszkodzeniami w instalacji elektrycznej rupiecie podziwiali z okien domów i samochodów ;)
- 6 25
-
2021-03-05 14:40
jak przestaniesz się myć i przebierać
też szybko zostaniesz menelem czy menelką.
Te wozy o które dbano, dawały radę. Reszta zgniła, bo żaden pojazd intensywnie eksploatowany przez kilkadziesiąt lat nie wytrzyma napraw mlotkiem i taśmą klejącą.
One mają 46 lat podłego traktowania i jeżdża. Jazzy są nowe i codziennie zjeżdzają awaryjnie.- 7 0
-
2021-03-05 14:37
Kiedyś był super!
Pasował wyglądem do fiatów 125p , maluchów, autobusów Ikarus i generalnie mody na kanciaste budynki, meble, sprzęt grający. Miał cichobieżne zestawy kołowe z gumowymi tłumikami drgań i rewelacyjne hamulce szynowe. Spełnił w 100% swoje zadanie a przede wszystkim był oryginalnym polskim produktem, skonstruowanym przez polskich inżynierów i wykonanym rękami polskich fachowców. Jak wszystko i wszyscy zostanie zastąpiony przez nowsze modele, to normalne.
- 11 2
-
2021-03-05 14:39
Będę tęsknić za ...
... przestrzennymi wnętrzami jakie są w tych tramwajach. A nie takie wymyślnie i upchane jak w tych nowych, że minąć się trudno bo bardzo wąsko.
- 18 2
-
2021-03-05 14:43
Lisek znowu
poszaleje i kupi jakieś złomy od niemiaszków. A może tak z Brazylii albo USA?
- 12 1
-
2021-03-05 14:46
Dla czego?
Ja tam uwielbiam n5 i chyba n8
Przestrzeń, naturalna klimatyzacja, wygodne higieniczne krzesła, dużo szerokich drzwi... Rozumiem, że ciężko wejść z kulą czy wózkiem, ale jak możemy niemieckie zlomy modyfikować za miliony, to zainwestujmy w swój rodzimy tabor, nie utylizujmy ich, a przeróbmy ost wagon na niskopodlogowy, dla inwalidów, wózków i rowerów itd. I nadal cieszmy się wygoda dobrze zaprojektowanej przestrzeni (może surowa, ale funkcjonalna i łatwa w utrzymaniu)- 15 1
-
2021-03-05 14:51
Po raz ostatni przejechać się tramwajem w sobotę. Przejazd bezpłatny.
Covid Gratis
- 7 9
-
2021-03-05 14:58
Jakie koszty generuje taki przejazd?
- 2 7
-
2021-03-05 14:58
I zostaja zapchane po sufit Pesy bez miejsc do siedzeenia a stac tez nie ma gdzie
- 20 2
-
2021-03-05 15:09
Lisicki?
Czy to prawda, że pan Lisicki był kiedyś prezesem Akademickiej Spółdzielni Mieszkaniowej i miał zatargi z mieszkańcami jak budowano nową część osiedla, a On występował jak broniący interesów dewelopera, podczas gdy mieszkańcy byli oburzeni postępowaniem tego ostatniego?
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.