• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni tramwaj "105" przeszedł na emeryturę

Maciej Korolczuk
5 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Koniec pewnej epoki w Gdańsku. Po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatni tramwaj typu 105N. Mieszkańcy po raz ostatni będą mogli przejechać się popularnym Konstalem w sobotę, gdy trzywagonowy skład będzie kursował na linii Jelitkowo-Stogi. Przejazdy będą bezpłatne.



Czy będzie Ci brakować tramwajów z wysoką podłogą?

W piątek rano władze Gdańska oraz przedstawiciele ZTM i spółki GAiT oficjalnie pożegnały wysokopodłogowe tramwaje generacji 105N. Od 5 marca 2021 roku po Gdańsku będą kursować wyłącznie składy niskopodłogowe.

- To dla mnie duże wzruszenie, bo odkąd pamiętam, popularne "105" były obecne w moim życiu - nie ukrywał Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Czas jednak leci nieubłaganie i dziś żegnamy tramwaje wysokopodłogowe, które służyły nam od połowy lat 70.
Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, podkreśla, że gdy w 1975 r. tramwaj 105N dotarł do Gdańska, zachwycał nowoczesnym kształtem.

Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105". Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105".
- W porównaniu do swoich poprzedników te składy dysponowały dużą liczbą drzwi, były przestronne, ale każda generacja ma swój początek i koniec. Kiedyś musiał nadejść ten dzień, że tramwaje z wysoką podłogą będą musiały przejść na zasłużoną emeryturę.
Wymianę floty tramwajowej w Gdańsku docenił też obecny na konferencji prasowej przedstawiciel Pesy. Maciej Maciejewski, członek zarządu ds. sprzedaży, podkreślił, że Gdańsk jest pierwszym dużym miastem po Warszawie z największą liczbą tramwajów z bydgoskiej fabryki.

- Po Gdańsku jeździ już 70 naszych tramwajów. Więcej jest ich tylko w stolicy. Nasze tramwaje są bezpieczne i nowoczesne, więc mamy nadzieję na dalszą współpracę.
W pożegnaniu - dla wielu osób legendarnego - tramwaju wzięli też udział miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, którzy przekazali prezydent Aleksandrze Dulkiewicz miniaturowy model popularnej "105".

Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki. Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki.

Nowe tramwaje za 2-3 lata



Obecnie najstarszymi tramwajami jeżdżącymi po Gdańsku są "Dortmundy" z 1982 r. i dwa tramwaje 114Na z 1997 r. Kolejne dostawy tramwajów do Gdańska na razie nie są planowane. Jak usłyszeliśmy, będzie to konieczne dopiero za 2-3 lata.

We flocie GAiT pozostanie w sumie sześć wagonów typu 105 i 105Na. Wkrótce przejdą renowację i będą włączane do eksploatacji w ramach przewozów okolicznościowych.

Wszyscy mieszkańcy oraz miłośnicy komunikacji i "105" po raz ostatni mogą przejechać się tramwajem w sobotę w godz. 10-15. Trójskład będzie kursował między Jelitkowem a Stogami. Przejazdy będą bezpłatne.

Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą. Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą.

Tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska. (8 opinii)

Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Zobacz więcej

Opinie (183) 6 zablokowanych

  • Dlaczego na tablicach w tramwaju wyświetlono napis "Goodbye" a nie "Do widzenia" czy "Żegnajcie"? (1)

    Czy tramwaje żegnają się tylko z osobami anglojęzycznymi?

    • 39 4

    • Nie zmieściłby się jak Makumby p...

      • 1 1

  • (1)

    Te 50%, co odpowiedziało w ankiecie "tak, mam do nich duży sentyment", to jak sądzę osoby, które w ogóle nie jeżdżą komunikacją, a te wiecznie wysadzające pasażerów i śmierdzące uszkodzeniami w instalacji elektrycznej rupiecie podziwiali z okien domów i samochodów ;)

    • 6 25

    • jak przestaniesz się myć i przebierać

      też szybko zostaniesz menelem czy menelką.

      Te wozy o które dbano, dawały radę. Reszta zgniła, bo żaden pojazd intensywnie eksploatowany przez kilkadziesiąt lat nie wytrzyma napraw mlotkiem i taśmą klejącą.
      One mają 46 lat podłego traktowania i jeżdża. Jazzy są nowe i codziennie zjeżdzają awaryjnie.

      • 7 0

  • Kiedyś był super!

    Pasował wyglądem do fiatów 125p , maluchów, autobusów Ikarus i generalnie mody na kanciaste budynki, meble, sprzęt grający. Miał cichobieżne zestawy kołowe z gumowymi tłumikami drgań i rewelacyjne hamulce szynowe. Spełnił w 100% swoje zadanie a przede wszystkim był oryginalnym polskim produktem, skonstruowanym przez polskich inżynierów i wykonanym rękami polskich fachowców. Jak wszystko i wszyscy zostanie zastąpiony przez nowsze modele, to normalne.

    • 11 2

  • Będę tęsknić za ...

    ... przestrzennymi wnętrzami jakie są w tych tramwajach. A nie takie wymyślnie i upchane jak w tych nowych, że minąć się trudno bo bardzo wąsko.

    • 18 2

  • Lisek znowu

    poszaleje i kupi jakieś złomy od niemiaszków. A może tak z Brazylii albo USA?

    • 12 1

  • Dla czego?

    Ja tam uwielbiam n5 i chyba n8
    Przestrzeń, naturalna klimatyzacja, wygodne higieniczne krzesła, dużo szerokich drzwi... Rozumiem, że ciężko wejść z kulą czy wózkiem, ale jak możemy niemieckie zlomy modyfikować za miliony, to zainwestujmy w swój rodzimy tabor, nie utylizujmy ich, a przeróbmy ost wagon na niskopodlogowy, dla inwalidów, wózków i rowerów itd. I nadal cieszmy się wygoda dobrze zaprojektowanej przestrzeni (może surowa, ale funkcjonalna i łatwa w utrzymaniu)

    • 15 1

  • Po raz ostatni przejechać się tramwajem w sobotę. Przejazd bezpłatny.

    Covid Gratis

    • 7 9

  • Jakie koszty generuje taki przejazd?

    • 2 7

  • I zostaja zapchane po sufit Pesy bez miejsc do siedzeenia a stac tez nie ma gdzie

    • 20 2

  • Lisicki?

    Czy to prawda, że pan Lisicki był kiedyś prezesem Akademickiej Spółdzielni Mieszkaniowej i miał zatargi z mieszkańcami jak budowano nową część osiedla, a On występował jak broniący interesów dewelopera, podczas gdy mieszkańcy byli oburzeni postępowaniem tego ostatniego?

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane