- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (413 opinii)
- 2 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (56 opinii)
- 3 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (393 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (49 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
Ostatni tramwaj "105" przeszedł na emeryturę
Koniec pewnej epoki w Gdańsku. Po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatni tramwaj typu 105N. Mieszkańcy po raz ostatni będą mogli przejechać się popularnym Konstalem w sobotę, gdy trzywagonowy skład będzie kursował na linii Jelitkowo-Stogi. Przejazdy będą bezpłatne.
- To dla mnie duże wzruszenie, bo odkąd pamiętam, popularne "105" były obecne w moim życiu - nie ukrywał Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Czas jednak leci nieubłaganie i dziś żegnamy tramwaje wysokopodłogowe, które służyły nam od połowy lat 70.
Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, podkreśla, że gdy w 1975 r. tramwaj 105N dotarł do Gdańska, zachwycał nowoczesnym kształtem.
- W porównaniu do swoich poprzedników te składy dysponowały dużą liczbą drzwi, były przestronne, ale każda generacja ma swój początek i koniec. Kiedyś musiał nadejść ten dzień, że tramwaje z wysoką podłogą będą musiały przejść na zasłużoną emeryturę.
Wymianę floty tramwajowej w Gdańsku docenił też obecny na konferencji prasowej przedstawiciel Pesy. Maciej Maciejewski, członek zarządu ds. sprzedaży, podkreślił, że Gdańsk jest pierwszym dużym miastem po Warszawie z największą liczbą tramwajów z bydgoskiej fabryki.
- Po Gdańsku jeździ już 70 naszych tramwajów. Więcej jest ich tylko w stolicy. Nasze tramwaje są bezpieczne i nowoczesne, więc mamy nadzieję na dalszą współpracę.
W pożegnaniu - dla wielu osób legendarnego - tramwaju wzięli też udział miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, którzy przekazali prezydent Aleksandrze Dulkiewicz miniaturowy model popularnej "105".
Nowe tramwaje za 2-3 lata
Obecnie najstarszymi tramwajami jeżdżącymi po Gdańsku są "Dortmundy" z 1982 r. i dwa tramwaje 114Na z 1997 r. Kolejne dostawy tramwajów do Gdańska na razie nie są planowane. Jak usłyszeliśmy, będzie to konieczne dopiero za 2-3 lata.
We flocie GAiT pozostanie w sumie sześć wagonów typu 105 i 105Na. Wkrótce przejdą renowację i będą włączane do eksploatacji w ramach przewozów okolicznościowych.
Wszyscy mieszkańcy oraz miłośnicy komunikacji i "105" po raz ostatni mogą przejechać się tramwajem w sobotę w godz. 10-15. Trójskład będzie kursował między Jelitkowem a Stogami. Przejazdy będą bezpłatne.
Tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska. (8 opinii)
W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo. Zobacz więcej
Opinie (183) 6 zablokowanych
-
2021-03-05 15:10
Maciej Lisicki
Lisicki sprawiał wrażenie ostrego karierowicza.
- 6 0
-
2021-03-05 15:22
7 i 10
Jazda liniami 7 i 10 do Nowego Portu to czasem też niezapomniana przygoda jak motorniczy chodzi po kilka razy do drzwi,żeby je w ogóle zamknąć. Ostatnio na cały tramwaj działały tylko jedne,a reszta piszczała jak oszalała. Trasy zupełnie zapomniane przez ZTM!
- 11 1
-
2021-03-05 15:24
A dortmundy to co są niskopodłogowe. Jeden człon z obniżoną podłogą to nie znaczy że są niskopodłogowe.
- 22 0
-
2021-03-05 15:26
Ja też jestem wzruszony tak jak p.Lisicki (1)
Ale z innego powodu.Jestem szczęśliwy że te graty już nie będą jeździć i demolować mojego domu.Każdy przejazd to trzęsienie ziemii,szklanki,kaloryfery,naczynia,nawet łóżko. Co kiilkanaście minut 3 stopnie w skali Richtera.Ostatnie 3-4 tygodnie to dramat.Chyba już je dojeżdżali do zabicia.Na szczèście.
- 5 12
-
2021-03-05 16:11
Nowsze będą 3 razy bardzie bo tyle są cięższe.
- 3 0
-
2021-03-05 15:37
To były najbardziej udane tramwaje
teraz te nowe tyle nie wytrzymają. Psują się na potęgę.
- 16 1
-
2021-03-05 16:01
105! Odjeżdżaj i nigdy nie wracaj. (2)
Totalnie nie rozumiem zachwytu nad tym pojazdem. Podróżowałem nim przez 2 lata po ok. 60-90 min. dziennie ok. 10-15 przystanków - porażka, tych klapiących drzwi nie zapomnę do końca życia. Poza tym głośno, zimno w zimie, gorąco latem i śmierdząco niezależnie od pory roku. Niewygodne, twarde siedzenia. Ja do tego nie wsiądę nawet w skansenie. R.I.P. 105 and never come back :)
- 17 34
-
2021-03-05 17:52
Zgadza sie ja niestety korzystałem z tego złomu przez 10 lat! (1)
Ale tutaj głównie siedzą oszołomy bezrozumne z motorniczymi na zmianę.
- 7 4
-
2021-03-05 23:49
motorniczy pewnie też robili wszystko żeby nie musieć tym jeździć
- 3 0
-
2021-03-05 16:11
Przez bardziej komfortowe warunki ktoś rozumie brak foteli do siedzenia i mrożenie klimatyzacją?
- 19 3
-
2021-03-05 17:11
Bardzo fajne były te tramwaje, szkoda że już nie będą jeździły ale mimo tego i tak cieszę że bardzo długu w ruchu linowym jeździły tego typu tramwaje bo i tak blisko 50 lat. Tramwaje 105N i pochodne miały duszę i swój unikalny klimat
- 12 3
-
2021-03-05 17:50
Dzien bez awarii tramwaju to dzień stracony dlatego własnie swietują ze moze byc ich mniej
Kolejny przykład kompromitacji prezydencki
- 2 5
-
2021-03-05 17:51
te tranwaje były na prond ? w tamtych czasach chyba nie.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.