• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni tramwaj "105" przeszedł na emeryturę

Maciej Korolczuk
5 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Koniec pewnej epoki w Gdańsku. Po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatni tramwaj typu 105N. Mieszkańcy po raz ostatni będą mogli przejechać się popularnym Konstalem w sobotę, gdy trzywagonowy skład będzie kursował na linii Jelitkowo-Stogi. Przejazdy będą bezpłatne.



Czy będzie Ci brakować tramwajów z wysoką podłogą?

W piątek rano władze Gdańska oraz przedstawiciele ZTM i spółki GAiT oficjalnie pożegnały wysokopodłogowe tramwaje generacji 105N. Od 5 marca 2021 roku po Gdańsku będą kursować wyłącznie składy niskopodłogowe.

- To dla mnie duże wzruszenie, bo odkąd pamiętam, popularne "105" były obecne w moim życiu - nie ukrywał Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Czas jednak leci nieubłaganie i dziś żegnamy tramwaje wysokopodłogowe, które służyły nam od połowy lat 70.
Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, podkreśla, że gdy w 1975 r. tramwaj 105N dotarł do Gdańska, zachwycał nowoczesnym kształtem.

Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105". Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105".
- W porównaniu do swoich poprzedników te składy dysponowały dużą liczbą drzwi, były przestronne, ale każda generacja ma swój początek i koniec. Kiedyś musiał nadejść ten dzień, że tramwaje z wysoką podłogą będą musiały przejść na zasłużoną emeryturę.
Wymianę floty tramwajowej w Gdańsku docenił też obecny na konferencji prasowej przedstawiciel Pesy. Maciej Maciejewski, członek zarządu ds. sprzedaży, podkreślił, że Gdańsk jest pierwszym dużym miastem po Warszawie z największą liczbą tramwajów z bydgoskiej fabryki.

- Po Gdańsku jeździ już 70 naszych tramwajów. Więcej jest ich tylko w stolicy. Nasze tramwaje są bezpieczne i nowoczesne, więc mamy nadzieję na dalszą współpracę.
W pożegnaniu - dla wielu osób legendarnego - tramwaju wzięli też udział miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, którzy przekazali prezydent Aleksandrze Dulkiewicz miniaturowy model popularnej "105".

Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki. Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki.

Nowe tramwaje za 2-3 lata



Obecnie najstarszymi tramwajami jeżdżącymi po Gdańsku są "Dortmundy" z 1982 r. i dwa tramwaje 114Na z 1997 r. Kolejne dostawy tramwajów do Gdańska na razie nie są planowane. Jak usłyszeliśmy, będzie to konieczne dopiero za 2-3 lata.

We flocie GAiT pozostanie w sumie sześć wagonów typu 105 i 105Na. Wkrótce przejdą renowację i będą włączane do eksploatacji w ramach przewozów okolicznościowych.

Wszyscy mieszkańcy oraz miłośnicy komunikacji i "105" po raz ostatni mogą przejechać się tramwajem w sobotę w godz. 10-15. Trójskład będzie kursował między Jelitkowem a Stogami. Przejazdy będą bezpłatne.

Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą. Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą.

Tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska. (8 opinii)

Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Zobacz więcej

Opinie (183) 6 zablokowanych

  • Maciej Lisicki

    Lisicki sprawiał wrażenie ostrego karierowicza.

    • 6 0

  • 7 i 10

    Jazda liniami 7 i 10 do Nowego Portu to czasem też niezapomniana przygoda jak motorniczy chodzi po kilka razy do drzwi,żeby je w ogóle zamknąć. Ostatnio na cały tramwaj działały tylko jedne,a reszta piszczała jak oszalała. Trasy zupełnie zapomniane przez ZTM!

    • 11 1

  • A dortmundy to co są niskopodłogowe. Jeden człon z obniżoną podłogą to nie znaczy że są niskopodłogowe.

    • 22 0

  • Ja też jestem wzruszony tak jak p.Lisicki (1)

    Ale z innego powodu.Jestem szczęśliwy że te graty już nie będą jeździć i demolować mojego domu.Każdy przejazd to trzęsienie ziemii,szklanki,kaloryfery,naczynia,nawet łóżko. Co kiilkanaście minut 3 stopnie w skali Richtera.Ostatnie 3-4 tygodnie to dramat.Chyba już je dojeżdżali do zabicia.Na szczèście.

    • 5 12

    • Nowsze będą 3 razy bardzie bo tyle są cięższe.

      • 3 0

  • To były najbardziej udane tramwaje

    teraz te nowe tyle nie wytrzymają. Psują się na potęgę.

    • 16 1

  • 105! Odjeżdżaj i nigdy nie wracaj. (2)

    Totalnie nie rozumiem zachwytu nad tym pojazdem. Podróżowałem nim przez 2 lata po ok. 60-90 min. dziennie ok. 10-15 przystanków - porażka, tych klapiących drzwi nie zapomnę do końca życia. Poza tym głośno, zimno w zimie, gorąco latem i śmierdząco niezależnie od pory roku. Niewygodne, twarde siedzenia. Ja do tego nie wsiądę nawet w skansenie. R.I.P. 105 and never come back :)

    • 17 34

    • Zgadza sie ja niestety korzystałem z tego złomu przez 10 lat! (1)

      Ale tutaj głównie siedzą oszołomy bezrozumne z motorniczymi na zmianę.

      • 7 4

      • motorniczy pewnie też robili wszystko żeby nie musieć tym jeździć

        • 3 0

  • Przez bardziej komfortowe warunki ktoś rozumie brak foteli do siedzenia i mrożenie klimatyzacją?

    • 19 3

  • Bardzo fajne były te tramwaje, szkoda że już nie będą jeździły ale mimo tego i tak cieszę że bardzo długu w ruchu linowym jeździły tego typu tramwaje bo i tak blisko 50 lat. Tramwaje 105N i pochodne miały duszę i swój unikalny klimat

    • 12 3

  • Dzien bez awarii tramwaju to dzień stracony dlatego własnie swietują ze moze byc ich mniej

    Kolejny przykład kompromitacji prezydencki

    • 2 5

  • te tranwaje były na prond ? w tamtych czasach chyba nie.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane