• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni tramwaj "105" przeszedł na emeryturę

Maciej Korolczuk
5 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Koniec pewnej epoki w Gdańsku. Po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatni tramwaj typu 105N. Mieszkańcy po raz ostatni będą mogli przejechać się popularnym Konstalem w sobotę, gdy trzywagonowy skład będzie kursował na linii Jelitkowo-Stogi. Przejazdy będą bezpłatne.



Czy będzie Ci brakować tramwajów z wysoką podłogą?

W piątek rano władze Gdańska oraz przedstawiciele ZTM i spółki GAiT oficjalnie pożegnały wysokopodłogowe tramwaje generacji 105N. Od 5 marca 2021 roku po Gdańsku będą kursować wyłącznie składy niskopodłogowe.

- To dla mnie duże wzruszenie, bo odkąd pamiętam, popularne "105" były obecne w moim życiu - nie ukrywał Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Czas jednak leci nieubłaganie i dziś żegnamy tramwaje wysokopodłogowe, które służyły nam od połowy lat 70.
Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, podkreśla, że gdy w 1975 r. tramwaj 105N dotarł do Gdańska, zachwycał nowoczesnym kształtem.

Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105". Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105".
- W porównaniu do swoich poprzedników te składy dysponowały dużą liczbą drzwi, były przestronne, ale każda generacja ma swój początek i koniec. Kiedyś musiał nadejść ten dzień, że tramwaje z wysoką podłogą będą musiały przejść na zasłużoną emeryturę.
Wymianę floty tramwajowej w Gdańsku docenił też obecny na konferencji prasowej przedstawiciel Pesy. Maciej Maciejewski, członek zarządu ds. sprzedaży, podkreślił, że Gdańsk jest pierwszym dużym miastem po Warszawie z największą liczbą tramwajów z bydgoskiej fabryki.

- Po Gdańsku jeździ już 70 naszych tramwajów. Więcej jest ich tylko w stolicy. Nasze tramwaje są bezpieczne i nowoczesne, więc mamy nadzieję na dalszą współpracę.
W pożegnaniu - dla wielu osób legendarnego - tramwaju wzięli też udział miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, którzy przekazali prezydent Aleksandrze Dulkiewicz miniaturowy model popularnej "105".

Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki. Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki.

Nowe tramwaje za 2-3 lata



Obecnie najstarszymi tramwajami jeżdżącymi po Gdańsku są "Dortmundy" z 1982 r. i dwa tramwaje 114Na z 1997 r. Kolejne dostawy tramwajów do Gdańska na razie nie są planowane. Jak usłyszeliśmy, będzie to konieczne dopiero za 2-3 lata.

We flocie GAiT pozostanie w sumie sześć wagonów typu 105 i 105Na. Wkrótce przejdą renowację i będą włączane do eksploatacji w ramach przewozów okolicznościowych.

Wszyscy mieszkańcy oraz miłośnicy komunikacji i "105" po raz ostatni mogą przejechać się tramwajem w sobotę w godz. 10-15. Trójskład będzie kursował między Jelitkowem a Stogami. Przejazdy będą bezpłatne.

Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą. Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą.

Tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska. (8 opinii)

Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Zobacz więcej

Opinie (183) 6 zablokowanych

  • Błąd ! (1)

    Dulkieiwcz zamiast goodbye powinno być auf Wiedersehen i znowu zaplusowałabyś u Niemców. potem będziesz miała prace w biurokratach Europy. Jak znalazł. Tylko zabierz ze sobą tego "mistrza" Grzelaka. Będzie przecież ktoś potrzebny żeby kasować za używanie toalety.

    • 13 3

    • Goodbye z Dulkiewicz

      • 1 2

  • jeździło się ósemką do roboty

    Pamiętam jak miałem sińce przy łopatkach od stania na tyle bo te rurki do trzymania uderzały w plery na zakrętach. Szczególnie jak skręcał na wz-kę.

    • 4 0

  • 15 lat za późno

    • 3 6

  • (1)

    Osoba z Gdańska która nie jechała nigdy "105" pełnym ludzi na plaże na stogach po krzywych torach w lato przy temperaturze około 32 stopni, to nie wie co to jest życie

    • 17 0

    • Nie jechałem.

      Za to stałem w kolejce w Jelitkowie w latach 70tych pod niebieską smażalnią przy plaży za śledziami po 1ZŁ. Vis a vis Klippera.

      • 1 0

  • Nie ciesze się

    Stare tramwaje to historia i nasze dzieciństwo. Malo tego znacznie mniej sie psują i są wygodniejsze, bardziej przestrzenne. Dojezdzajac tramwajem zawsze czekam na stary. Szkoda ze pozbywamy sie czegos co w innych miastach jeszcze funkcjonuje i nikt nie narzeka

    • 22 5

  • Gdynia

    A w Gdyni jakie kursują? :)

    • 0 2

  • O! Lisicki...

    Myślałem że siedzi.

    • 7 1

  • To były najszybsze tramwaje !!!

    Trase Dworzec Gł. - Pomorska kursem wieczornym linii 2 pokonałem w 21 minut.

    Było to jeszcze na starym torowisku. Majtało tym tramwajem niemiłosiernie, ale pasażer był szybciej w domu jak dziś.

    Drzwi były zamykane od razu i był odjazd z przystanku.

    W Pesie zanim zamkne i otworzę drzwi to już mam czerwone światło i to jest najwiekszy problem komunikacji w Gdańsku.
    Brak priorytetu przejazdu dla pojazdów szynowych.

    Ale w Gdańsku tego nie doczekamy, bo urzędowa szlachta w większości nie jeździ komunikacją.
    O ile mnie pamięć nie myli to Pan dyrektor ZTM jeździ(ł) do pracy tramwajem i powinien coś w tym temacie zadziałać.

    • 6 0

  • Latem tramwaje bez dachu

    Niestety miernoty projektanci to jak baba z babą nic nie potrafią

    • 2 1

  • O tramwajach Pesa "Nasze tramwaje są bezpieczne i nowoczesne" - hahaha

    no w c%#j nowoczesne i bezpieczne i niezawodne i niepsujące i takie pojemne xddd

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane