• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni tramwaj "105" przeszedł na emeryturę

Maciej Korolczuk
5 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Koniec pewnej epoki w Gdańsku. Po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatni tramwaj typu 105N. Mieszkańcy po raz ostatni będą mogli przejechać się popularnym Konstalem w sobotę, gdy trzywagonowy skład będzie kursował na linii Jelitkowo-Stogi. Przejazdy będą bezpłatne.



Czy będzie Ci brakować tramwajów z wysoką podłogą?

W piątek rano władze Gdańska oraz przedstawiciele ZTM i spółki GAiT oficjalnie pożegnały wysokopodłogowe tramwaje generacji 105N. Od 5 marca 2021 roku po Gdańsku będą kursować wyłącznie składy niskopodłogowe.

- To dla mnie duże wzruszenie, bo odkąd pamiętam, popularne "105" były obecne w moim życiu - nie ukrywał Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Czas jednak leci nieubłaganie i dziś żegnamy tramwaje wysokopodłogowe, które służyły nam od połowy lat 70.
Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, podkreśla, że gdy w 1975 r. tramwaj 105N dotarł do Gdańska, zachwycał nowoczesnym kształtem.

Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105". Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105".
- W porównaniu do swoich poprzedników te składy dysponowały dużą liczbą drzwi, były przestronne, ale każda generacja ma swój początek i koniec. Kiedyś musiał nadejść ten dzień, że tramwaje z wysoką podłogą będą musiały przejść na zasłużoną emeryturę.
Wymianę floty tramwajowej w Gdańsku docenił też obecny na konferencji prasowej przedstawiciel Pesy. Maciej Maciejewski, członek zarządu ds. sprzedaży, podkreślił, że Gdańsk jest pierwszym dużym miastem po Warszawie z największą liczbą tramwajów z bydgoskiej fabryki.

- Po Gdańsku jeździ już 70 naszych tramwajów. Więcej jest ich tylko w stolicy. Nasze tramwaje są bezpieczne i nowoczesne, więc mamy nadzieję na dalszą współpracę.
W pożegnaniu - dla wielu osób legendarnego - tramwaju wzięli też udział miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, którzy przekazali prezydent Aleksandrze Dulkiewicz miniaturowy model popularnej "105".

Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki. Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki.

Nowe tramwaje za 2-3 lata



Obecnie najstarszymi tramwajami jeżdżącymi po Gdańsku są "Dortmundy" z 1982 r. i dwa tramwaje 114Na z 1997 r. Kolejne dostawy tramwajów do Gdańska na razie nie są planowane. Jak usłyszeliśmy, będzie to konieczne dopiero za 2-3 lata.

We flocie GAiT pozostanie w sumie sześć wagonów typu 105 i 105Na. Wkrótce przejdą renowację i będą włączane do eksploatacji w ramach przewozów okolicznościowych.

Wszyscy mieszkańcy oraz miłośnicy komunikacji i "105" po raz ostatni mogą przejechać się tramwajem w sobotę w godz. 10-15. Trójskład będzie kursował między Jelitkowem a Stogami. Przejazdy będą bezpłatne.

Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą. Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą.

Tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska. (8 opinii)

Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Zobacz więcej

Opinie (183) 6 zablokowanych

  • zostawić 105ki (1)

    • 7 2

    • powinno się zachować coś dla muzeum miasta Gdańska

      • 1 0

  • Czas najwyższy

    W końcu. Nareszcie. Długo na to czekałem. Widząc te klamoty człowiek myślał, że się cofnął w czasie. Nie będzie do czego tęsknić. Koniec problemu z wjazdem z wózkiem, z duchotą latem. Osoby starsze też nie będą musieli się wspinać.

    • 2 5

  • najlepsze tramwaje!

    bedzie mi ich bardzo, bardzo brakowało

    • 5 1

  • Te nowe z Bydgoszczy bedziemy żegnać max za 10 lat

    Nie wytrzymają tyle co N-ki.

    • 6 0

  • Zdziwił mnie wynik ankiety 50/50

    Jak można tęsknić do starych, trzęsących się skrzypiących hałasujących, z wysokimi progami pojazdów?! Z tego powodu zaczęłam jeździć kiedyś do pracy autem, bo nie mogłam znieść hałasu zatrzaskujących się drzwi, gdy rano gdy dosypiałam w drodze do pracy.

    • 2 6

  • Już mi tych tramwajów brakuje :(

    • 6 1

  • te stare były najlepsze!

    teraz to drzwi z każdej strony
    i nosem w nos z pasażerem z naprzeciwka
    współczesne tramwaje to syf

    • 4 0

  • Być może w początkach swojej kariery te tramwaje były niezawodne i nowoczesne, ale czas biegnie, wszystko się zużywa. Miałem okazję parę razy przejechać się 105-tką jeszcze przed COVIDem i nie wspominam miło tych przejazdów. W porównaniu z Pesą lub choćby Dortmundem nie ma porównania. Warto także pamiętać o funkcjonalności: w latach 70-tych nie zwracano uwagi na udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a taki "wysokopodłogowiec" to dla wózka inwalidzkiego wyzwanie na miarę zdobywania Mount Everestu. Ten model od początku sprzyjał więc wykluczeniu społecznemu słabszych, tyle że w tamtym ustroju w ogólne nie myślano o słabszych. Dobrze więc że ta era wreszcie się kończy.

    • 1 2

  • Ale się uśmiałem ludki! Dzięki za wspominki

    No wyję ze śmiechu! Rzeczywiście , pewna era się kończy. Oj skakało się i leciało na innych pasażerów. Jakie to było toporne wszystko, majtało, huśtało, w lewo, w prawo! Spr... ! :D
    Tak, ktoś tam piszę, że odrywało od podłogi nogi. Taaak! to nie nie jest przeginka, rzeczywiście jak bujnęło to można było jak wysoki łbem o sufit strzelić. Możemy się cieszyć, bo sa miasta w których to jeździ. Gdansk chyba zawsze przodował. Pozdrowienia. 33 lata mieszkałem w 23 Startowa. ok 3 dawniej potem jakoś chyba 4 rano gehenna głosowa z pętli i ten pisk na zakręcie, do orkiestry dochodziły dwa wilczury z parkingu pod blokiem. Koszmar jakiś, A latem żeby jeszcze zwiększyć wkurf.. kosiarki!!! :D :D :D pozdrawiam jak ktoś jarzy mnie,

    • 0 3

  • Pętla Grunwaldzka k. Żaka

    Kto kojarzy pętle przy torach kolejowych Zaspa Wrzeszcz przy domkach z cegły za Żakiem? Potem był skład koksu teraz chyba salon WMB ? Tam jeszcze chyba lata 80? dobrze kojarze zajeżdzały, a nieee, a nie była to tylko pętla dla wozów naprawczych? Chyba tak. To w ogóle co to za modele te z platformami na dachu? No rzeczywiście i auta STAR które mogły jeździć po szynach

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane