• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni tramwaj "105" przeszedł na emeryturę

Maciej Korolczuk
5 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Koniec pewnej epoki w Gdańsku. Po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatni tramwaj typu 105N. Mieszkańcy po raz ostatni będą mogli przejechać się popularnym Konstalem w sobotę, gdy trzywagonowy skład będzie kursował na linii Jelitkowo-Stogi. Przejazdy będą bezpłatne.



Czy będzie Ci brakować tramwajów z wysoką podłogą?

W piątek rano władze Gdańska oraz przedstawiciele ZTM i spółki GAiT oficjalnie pożegnały wysokopodłogowe tramwaje generacji 105N. Od 5 marca 2021 roku po Gdańsku będą kursować wyłącznie składy niskopodłogowe.

- To dla mnie duże wzruszenie, bo odkąd pamiętam, popularne "105" były obecne w moim życiu - nie ukrywał Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Czas jednak leci nieubłaganie i dziś żegnamy tramwaje wysokopodłogowe, które służyły nam od połowy lat 70.
Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, podkreśla, że gdy w 1975 r. tramwaj 105N dotarł do Gdańska, zachwycał nowoczesnym kształtem.

Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105". Dla wielu osób to szczególny moment - po 46 latach do zajezdni zjeżdża ostatnia "105".
- W porównaniu do swoich poprzedników te składy dysponowały dużą liczbą drzwi, były przestronne, ale każda generacja ma swój początek i koniec. Kiedyś musiał nadejść ten dzień, że tramwaje z wysoką podłogą będą musiały przejść na zasłużoną emeryturę.
Wymianę floty tramwajowej w Gdańsku docenił też obecny na konferencji prasowej przedstawiciel Pesy. Maciej Maciejewski, członek zarządu ds. sprzedaży, podkreślił, że Gdańsk jest pierwszym dużym miastem po Warszawie z największą liczbą tramwajów z bydgoskiej fabryki.

- Po Gdańsku jeździ już 70 naszych tramwajów. Więcej jest ich tylko w stolicy. Nasze tramwaje są bezpieczne i nowoczesne, więc mamy nadzieję na dalszą współpracę.
W pożegnaniu - dla wielu osób legendarnego - tramwaju wzięli też udział miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, którzy przekazali prezydent Aleksandrze Dulkiewicz miniaturowy model popularnej "105".

Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki. Miłośnicy komunikacji z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego przekazali władzom Gdańska miniaturowy model Konstala 105Na. Po lewej Aleksandra Dulkiewicz, z prawej - Maciej Lisicki.

Nowe tramwaje za 2-3 lata



Obecnie najstarszymi tramwajami jeżdżącymi po Gdańsku są "Dortmundy" z 1982 r. i dwa tramwaje 114Na z 1997 r. Kolejne dostawy tramwajów do Gdańska na razie nie są planowane. Jak usłyszeliśmy, będzie to konieczne dopiero za 2-3 lata.

We flocie GAiT pozostanie w sumie sześć wagonów typu 105 i 105Na. Wkrótce przejdą renowację i będą włączane do eksploatacji w ramach przewozów okolicznościowych.

Wszyscy mieszkańcy oraz miłośnicy komunikacji i "105" po raz ostatni mogą przejechać się tramwajem w sobotę w godz. 10-15. Trójskład będzie kursował między Jelitkowem a Stogami. Przejazdy będą bezpłatne.

Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą. Od dziś po Gdańsku kursować będą już tylko tramwaje z niską podłogą.

Tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska. (8 opinii)

Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska.


W sobotę (06.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w sobotę urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe 105 symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.
Zobacz więcej

Opinie (183) 6 zablokowanych

  • Propozycja ankiety:

    1 jesteś za wysłaniem na emeryturę konstali
    2 jestes za wysłaniem na emeryturę prezydentki

    • 23 6

  • co to były za wozy wielofuncyjne

    obejrzyjcie sobie na y t filmik przeprowadzka menela.
    Nawet przeprowadzki tymi wagonami robiono

    • 16 0

  • Najpiękniejsze tramwaje, cała młodość

    • 16 2

  • Podróżować w bardziej komfortowych warunkach? Zależy kto co przez to rozumie.

    Dla mnie bardziej komfortowa podróż to podróż na siedzaco. Nawet bez klimy. Te Konstale były fajne. Ale z dzieckiem, z wózkiem, z zakupami wchodzenie po stopniach nie było przyjemne. Podobnie jak w "Dortmundach" ktore nadal jeżdżą.

    • 16 1

  • wyślijcie do elbląga jeszcze wam dopłacą

    • 9 3

  • Jaki sens?

    Pozbyć się najbardziej przestronnych pojazdów z względu na ich wiek i zastąpić je o 5 lat młodszymi zabytkami

    • 25 1

  • Ile jeszcze złych decyzji? (3)

    - zwężenie grunwaldzkiej
    - wyłączone przyciski
    - zdjęcie 70 tki
    - usunięcie 105 tek

    • 38 6

    • piramowicza (2)

      przejscia naziemne przy podziemnych, wycinka lasu w Brzeżnie, wycinka drzew w Sródmieściu,
      spartolony remont na Stogach, rozgrzebane śródmieście, mevo, wspólny bilet, nowa świętokrzyska, patodeweloperka, huśtawki za cenę mieszkania, most siennicki
      i wiele innych sukcesów
      pozdrawiam serdecznie

      • 17 1

      • sukcesów ciąg dalszy (1)

        - likwidacja kawałka buspasa na Podwalu Przedmiejskim,

        - ucięcie linii 210, odcięcie Oruni od komunikacji miejskiej,

        - brak skomunikowań, poszatkowanie linii autobusów uniemożliwia przesiadki,

        - opóźnienie wiaduktu Biskupia Górka, zero konsekwencji wobec wykonawcy, złośliwe utrudnienia dla kierowców, pomimo skończenia roboty na łączniku, nadal łącznik Stogi -> Orunia zamknięty,

        - głupie zapowiedzi przejścia dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej,

        - opóźnienie w remoncie, a raczej budowie nowych wind na przystankach Pohulanka i Odrzańska,

        - marnowane pieniądze na rydwany i głupie iluminacje,

        - niszczenie rad dzielnic, a przy tym mówienie jak samorządy są ważne...,

        - bezczelność i chamstwo borawskiego w stosunku do rad dzielnic i mieszkańców na profilach społecznościowych

        • 6 1

        • Borawski i Grzelak to osobne osobliwości tego miasta

          • 4 1

  • Dla mnie jako Gdynianina jazda tramwajem w Gdańsku zawsze była niezwykłym przeżyciem, kiedy już założyłem rodzinę, razem z żoną i czwórką dzieci i psem razem jeżdziliśmy do grodu Neptuna, na cały dzień, by móc sobie pojeździć od Stogów aż na Jelitkowo, wspólnie robiliśmy sobie zdjęcia, grilla, rozmawialiśmy z motorniczym, potem wracaliśmy do Gdyni. Całymi dniami rozmawialiśmy o tej styczności z zaawansowaną technologią, chociaż przyznaję, że kiedy po raz pierwszy w latach 70 zobaczyłem tramwaj, krzyczałem ze strachu, nie wiedząc, czym jest ten stalowy potwór. Do dzisiaj czarami przyjeżdżam pojeździć sobie po mieście.

    • 20 4

  • Ja już bym nigdy nie chciał tym jeździć

    Większość mojego życia się w nim wytłukła

    • 10 13

  • Oficjalnie to pożegnać władze Gdańska oraz przedstawicieli ZTM i spółki GAiT

    • 20 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane