• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oświetlenie LED-owe na obwodnicy podoba się tylko kierowcom

Maciej Naskręt
4 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Oświetlenie z lamp ledowych na węźle Kowale. Oświetlenie z lamp ledowych na węźle Kowale.

Na węźle Kowale zobacz na mapie Gdańska na Obwodnicy Trójmiasta pojawiło się LED-owe oświetlenie jezdni. Podoba się kierowcom, ale nie robi wrażenia na naszych zarządcach dróg. W Gdyni i Gdańsku nie możemy na razie na nie liczyć.



Jak oceniasz pomysł oświetlania dróg LED-owymi latarniami?

Pomorska spółka Siled opracowała technologię, która może sprawić, że dotychczasowe pomarańczowe lampy sodowe znikną z trójmiejskich dróg. To innowacyjne rozwiązanie można oglądać od jakiegoś czasu na węźle Kowale. Firma z Gdańska umieściła tam na zlecenie gminy Kolbudy nowe latarnie wykonane w technologi LED.

- Nasze oświetlenie zwiększa poziom bezpieczeństwa na drodze oraz ogranicza wydatki samorządu na energię elektryczną - zachwala Jan Mioduski, prezes Grupy Techno-Service, do której należy Siled.

Na węźle Kowale, zainstalowano lampy o łącznej mocy 10,58 kW. Zastąpiło ono latarnie sodowe o mocy 22,50 kW. Zmiana umożliwiła kilkudziesięcioprocentową redukcję zużycia energii.

Kierowcy poruszający się po zmroku Węzłem Kowale zauważą oświetloną jezdnie diodami LED, ale nie zobaczą rażącego promienia światła. zjawisko powstające przy oświetleniu sodowym. Efekt ten zapewniają soczewki kierujące strumień świetlny w jednym kierunku.

Części kierowcom nowe oświetlenie na Węźle Kowale bardzo się podoba. - Światło z latarni LED-owych jest bardzie naturalne i nie męczy wzroku szczególnie wjeżdżając z części drogi nie oświetlonej - opowiada pan Tomasz, mieszkaniec Kowal.

Drogowcy z Gdańska i Gdyni ostrożnie oceniają nowe oświetlanie Węzła Kowale. - Oświetlenie LED-owe ulic to nowość. Technologia dynamicznie się rozwija i niestety wciąż jest droga - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Teraz latarniami LED jest tak jak jeszcze kilka lat temu z telewizorami LCD. Gdy się pojawiły pierwsze egzemplarze w sklepach, były one bardzo drogie. Z upływem lat ich cena spadała. Przypuszczam, że podobnie będzie z nowymi latarniami. Wtedy można rozważyć ich wprowadzenie na szerszą skalę - dodaje dyrektor.

Podobne zdanie ma Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Najważniejsze jest bezpieczeństwo kierujących pojazdami i zapewnienie im dostatecznej widoczności po zmierzchu. Musimy polegać na sprawdzonych rozwiązaniach i nieco poczekać na rozwój technologi oświetleń LED-owych - tłumaczy.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Oświetlenie BAJER !!!

    Takie oświetlenie jest dużo lepsze od starego ... Wszędzie takie powinno być !!!

    • 4 5

  • Ja teraz wogole nie jezdze po zmroku, (1)

    bo nic nie widze,no chyba ze jest mus np.wodki albo papierosow zabraknie.Przymocowalem sobie do samochodu oznakowanie z biala laska,ale nikt tego nie respektuje!Co jest grane?Nie widza?Kurde,sami slepi jezdza!

    • 3 5

    • cztery minusy!?!

      ludzie czy wy jestescie az tak tepi,czy po prostu na zartach sie nie znacie!?

      • 1 2

  • czy ktos wreszcie zajmie sie oznakowaniem tymczasowym obwodnicy?

    teraz jadac po zmierzchu nic nie widac ..masakra

    • 7 0

  • Jechalam ostatnio wieczorem po przbudowywanym węźle kolo Auchan.

    To co sie tam dzieje woła o pomstę do nieba - egipskie ciemnosci, zero oznaczeń, tragedia...

    • 8 0

  • Prawda... Ledy mają małą sprawność (3)

    LEDy mają małą sprawność, ale światło jest zdecydowanie lepiej wykorzystane...
    Jak widzimy oszczędność na poziomie 50%. Problem w tym, że są drogie i zamiana może zwracać się dosyć długo, ważne jest to, że nie zużywają się tak szybko jak tradycyjne źródła światła.

    Jest jeszcze jedna zaleta. Taką lampę można wyłączyć, gdy nie przejeżdżają pod nią samochody. Lampy sodowej nie można wyłączyć, bo musi ostygnąć zanim włączy się ją ponownie i zużywa dużą ilość energii do rozruchu.
    Z tego co wiem firma Techno-Service pracuje nad systemem wyłączania oświetlenia LEDów ulicznych gdy nie jest potrzebne. Wtedy oszczędność może być znacząca...

    • 8 1

    • ja bym w ogóle zlikwidowała WSZYSTKIE latarnie (1)

      przecież auta jeżdżą na światłach, nawet w dzień

      • 4 4

      • lepiej nie

        bo bezrobocie wzrosnie ;)

        • 0 2

    • LEDy mają małą sprawność?

      Z porównaniu z jakim innym źródłem światła?

      • 1 0

  • parametry (2)

    Witam, czy ktoś zbadał współczynnik luminancji i natężenie oświetlenia ?
    Obawiam się ze instalacja nie spełnia norm, co więcej ilość lumenów z wata w tym rozwiązaniu długo jeszcze nie będzie w stanie dorównać tradycyjnemu oświetleniu.

    • 6 1

    • Już wcześniej pisałem to samo, jednak byznesmeni od LED'ów zwyciężyli. Co do ilości światła - może w 2012 roku będą lampy na nowszych diodach, które rzeczywiście dadzą więcej światła niż niskoprężna lampa sodowa. Na dzień dzisiejszy jest to tylko futurologia ;)

      • 1 1

    • Panie inżynierze - chyba Pan wie, że od dopuszczania oświetlenia są odpowiednie Służby, które tym razem raczej przymknęły oko - wszystko do pierwszej tragedii na tym odcinku, kiedy Prokurator dokładnie sprawdzi parametry oświetlenia. Co do oszczędności to pragnę zauważyć, że ta instalacja była sponsorowana, a rzeczywiste koszty instalacji (na razie) przerastają zyski z eksploatacji

      • 0 0

  • wygląda dużo lepiej niż normalne światło

    Czy drogowcy nie widza, że technologia jest może i droższa ale koszt ekspoatacji mniejszy? Przecież to się kiedyś musi zwrócić!

    • 2 3

  • to mogli by jeszcze zamienic na ledy w autach bo obiecnie jak widac wielu buraków na ksenony które bija po oczach

    i na dodatek są nie wyregulowane!

    • 3 1

  • Ciekawostaka (1)

    Diody LED mają zerową bezwładność na skoki napięcia, które dość często zdarzają się w polskiej sieci energetycznej - mogą one powodować ich trwałe uszkodzenie

    • 4 0

    • Skąd wy bierzecie te rewelacje? Przecież LEDów nikt bezpośrednio nie podłącza do sieci

      W lampach LEDowych są układy elektroniczne, które zapewniają pełną stabilizację prądu niezależnie od napięcia sieci... Technika teraz poszła odrobinę do przodu :)

      • 0 0

  • "Najważniejsze jest bezpieczeństwo kierujących pojazdami i zapewnienie im dostatecznej widoczności po zmierzchu. Musimy polegać na sprawdzonych rozwiązaniach i nieco poczekać na rozwój technologi oświetleń LED-owych - tłumaczy."
    Ciekawe stwierdzenie, część pierwsza do kropki,i część druga po niej,
    genialnie się wykluczają..

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane