• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł

Michał Brancewicz
30 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (338)
W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty. W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty.

Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM ŚródmieścieMapka do węzła w KowalachMapka będzie miał szansę powstać do 2029 roku.



Co sądzisz o PKM Południe?

W czwartek gdańscy radni przegłosowali uchwałę o zabezpieczeniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 28 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe. Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, przeciwko 12 radnych PiS.

Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.

Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.

Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy



Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.

- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.



Korzyści z PKM Południe



Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).

  • Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut.
  • Porównanie czasów przejazdu pociągów z poszczególnych przystanków PKM Południe z autami i komunikacją miejską.
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.

W przyszłości dalsza rozbudowa linii



Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.

Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami. Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).

Opinie (338) 5 zablokowanych

  • Opłaty za wjazd do centrum (4)

    I z tych pieniędzy buspasy i pkm budować budować budować!

    • 11 9

    • I wtedy firmy z centrum przeniosa sie poza centrum jak za duzy problem bedzie i wtedy aktualnie ci co maja blisko zaczna miec taki sam problem co cala reszta albo sie przeniosa.

      Przy zgnilej marchewce zaden kij nie bedzie skuteczny

      • 6 1

    • centrum wymiera bez tych opłat.

      • 3 1

    • Oplaty za wyjazd z miasta.

      Puknij sie.

      • 0 3

    • Opłaty za łażenie po centrum i za te pieniądze od pieszych budować nowe ulice dla aut !!!!

      Niech płacą piesi rowerzyści i hulajzłomiarze !!!

      • 0 1

  • o 20 lat za późno (1)

    a jak zaczną budowę za 10 lat to dołożą jeszcze 50mln... Paraliż komunikacyjny welcome Gdańsk

    • 23 0

    • Przecież w 2029 mają skończyć. To jakie rozpoczęcie budowy za 10 lat?

      • 0 1

  • ten news to chyba po to, żeby zamortyzować i uzasadnić (1)

    podwyżki za komunikację, które wejdą od 1 kwietnia.
    Wiarygodny jak wybudowanie Nowej Świętokrzyskiej, Trasy tramwajowej do Wrzeszcza, rewitalizacji Wielkiej Alei, zasadzenia drzew na Podwalu Przedmiejskim i Długich Ogrodach, tramwaju w Letnicy, itd.
    Serdeczności

    • 25 4

    • Marzmy dalej!

      cd.reaktywacji kolejki SKM do Nowego Portu przez Nową Letnicę............

      • 0 0

  • (1)

    Jak powstawało PKM na Jasień, to je krytykowano. Co się okazało? Że bardzo usprawniło to dojazdy. Tak samo będzie tutaj. Koszt może i wydawać się spory, ale rozbudowa PKM na zakorkowane i chaotycznie rozbudowujące się południe to proces nieunikniony. Pokutują tutaj błędy przeszłości ostatnich 20 lat(korpcja, układy, śmierć planowania i urbanistyki jako takiej, zostawienie tych spraw "niewidzialnej ręce wolnego rynku), skutkiem czego południe to na ten moment zakorkowane getto pełne zamkniętych osiedli - wysepek. No i największa beka z tego, jak cwaniacy z pseudopośrednictw nieruchomości wmawiają naiwnym słojom, że okolice śmietniska to "Jasień" xD.

    • 24 6

    • Popatrz na mapę dzielnic

      To nie robota pośredników handlarzy ;) Szadólki jednak nie znikną od samego nie wypowiadania nazwy...

      • 2 0

  • A kiedy Małomiejska? (5)

    A ja czekam na nową Małomiejską i pewnie się nie doczekam, bo ona jest w pasie PKM. Ta kolejka przetnie moje osiedle, aby ludzie z okolic Gdańska dojechali do Forum na zakupy, a ja i moi sąsiedzi dalej będziemy stali w korkach.

    • 13 8

    • (3)

      Przecież będziesz się mógł przesiąść na pociąg

      • 11 2

      • (2)

        A śledzisz losy PKMki, tej która już jest? Tłumy rano i kilka kursów na krzyż. A poza tym na jakiej podstawie zakładasz, że przemieszczam się po tej samej trasie co PKM.

        • 3 4

        • Ale wiesz, że PKM Południe to nie będzie przedłużenie aktualnej PKMki, a SKMki? w szczycie będziesz mieć pociągi co 7,5 min. (1)

          • 8 0

          • To taka papka medialna z tym co 7,5 min

            Kursy będą skracane do Wrzeszcza i Głównego a na Kowale jeden co godzinę do tego na osobnym bilecie czyli w standardzie gdańskim

            • 5 3

    • To sprzedaj samochód

      i przestań w końcu tworzyć te korki.

      • 1 0

  • Z tymi 5 tys. aut to czysta propaganda (8)

    Może i linia będzie miała taką przepustowość, i może jakby upchnąć ludzi jak sardynki we wszystkich wszystkich przejazdach przez na tej trasie to wyszłoby 5 tys. pasażerów, ale nie każdy jedzie spod stacji kolejowej do stacji kolejowej. Wiele osób wciąż będzie używać samochodów bo łatwiej im dojechać samochodem niż koleją. Dlatego powinniśmy budować PKM Południe dla tych, którzy mieszkają i pracują blisko SKM, ale nie możemy zapominać o budowie Nowej Świętokrzyskiej i innych dróg na południu Gdańska.

    • 30 28

    • w 2019 skm dziennie przewoziła średnio ponad 90tys pasażerów dziennie

      • 11 1

    • Matematyka nie jest Twoją mocną stoną? (6)

      Jeden ezt zabiera 500 pasażerów. Mają jeździć połączone 2 ezt = 1000 pasażerów jeden pociąg.
      Pociągów jest 8 w godzinie = 8000. Ale piszą, że zakładają wykorzystanie do 80% (więc nie chcą sardynek) = 6.400 pasażerów na godzinę. Dzieląc na 1,25 osoby w samochodzie = 5.120 samochodów. Wszystko się zgadza.

      • 6 3

      • Ale co się zgadza? (3)

        Że składy kursują co 7.5 minuty? Na linii SKM owszem, ale na liniach PKM kursują co pół godziny, więc wg powyższej symulacji 2000 osób jechałoby w dwóch składach na godzinę zapakowani jak sardynki, a pozostałe 4.400 pasażerów jechałoby nie wiem jak, chyba na dachach tych pociągów. I jak już się przewiezie te X tysięcy pasażerów, to ze stacji kolejowej trzeba ich przewieźć dalej, a jeśli jeszcze ktoś nie zauważył - w 3mieście sukcesywnie tnie się siatkę połączeń ZKM/ZTM.

        • 5 5

        • Ale PKM Południe to nie PKM, a przedłużenie SKM, więc poprzednia kalkulacja się zgadza. W szczycie będą co 7,5 min jeździć. (1)

          • 3 3

          • I jakie składy SKM zmieszczą się na tym rollercoasterze między blokami?

            • 1 1

        • Czytanie ze zrozumieniem też nie jest Twoją mocną stroną?

          Przeczytaj najpierw artykuł. Powoli na spokojnie, Może zrozumiesz.

          • 0 3

      • Czytanie ze zrozumieniem nie jest Twoją mocną stroną (1)

        Fajnie, że pociąg zmieści tyle osób, że jak podzielisz to przez jakąś liczbę to ci wyjdzie jakaś liczba samochodów itd. ale pociąg NIE usunie 5000 samochodów z tej drogi bo kto inny jeździ teraz samochodem a kto inny będzie jeździł PKMką.
        Dzięki PKMce na pewno skróci się czas dojazdu tych, którzy obecnie korzystają z autobusów i samo to jest argumentem żeby jak najszybciej to budować. Na pewno część kierowców również przerzuci się na PKM ale NIE będzie to aż 5000.
        Dlatego oprócz PKMki trzeba również budować Nową Świętokrzyską i inne drogi na południu Gdańska.

        • 7 1

        • Nie!

          Może i 5000 się nie przesiądzie. Ale to ich wybór - gnicie w korkach. Na budowę dróg nie ma już dofinansowania - nie powstaną.

          • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    to dobra wiadomość, ale (29)

    to zadziała tylko jeśli mieszkańcy będą mogli zaufać, że nowa kolej przewiezie ich niezawodnie, nie tak wolno jak tramwaj, nie tak rzadko jak SKM i nie tak drogo jak ZTM, a do tego nie w takim ścisku jak w obecna PKM. Czy ktoś w to wierzy?

    • 229 35

    • (4)

      Tacy jak ty jeszcze pare lat temu mówili że pkmką nikt nie będzie jeździł to po co budować. To jak to teraz jest ścisk? Weź się zdecyduj wreszcie.

      • 50 5

      • wielki mi sukces PKM, skoro jeździ tak rzadko. (2)

        • 28 7

        • Bo jeździ po torach PLK, a zwłaszcza na LK9 jest ciasno (1)

          • 1 4

          • bo nie ma kasy

            na tabor i obsługę

            • 3 2

      • Miała w planach do Gd.Głównego jechać PKM ,a nie do Wrzeszcza,pamiętamy!!!!!!!!

        • 2 1

    • SKM w tygodniu rzadko? (1)

      Gdzie ty mieszkasz ? W Lęborku?

      • 45 7

      • Gdynia karwiny, i zgadzam się z tym stwierdzeniem.

        • 6 4

    • Wybory idą, będą obiecywać inwestycje za 2mld zł (5)

      mimo, że niedawno płakali, że pieniędzy nie ma bo zły PIS zły Kaczyński etc. Przekaz im się rozjeżdża, ale widzowie TVN tego nie dostrzegają

      • 8 23

      • Dlatego 2mld, a nie 20mld... (2)

        • 6 0

        • znaczy tak jak S6, OMT i atomówkę PO budowało? (1)

          znaczy na papierze jedynie...

          • 4 11

          • jak lotnisko i bloki elektrowni które już wyburzono

            • 13 2

      • Dlatego tylko do Kowal (1)

        Gdyby nie ci źli, to byłoby i do Pruszcza i do Starej Piły przez Kolbudy.

        • 8 1

        • aaaa faktycznie...

          • 2 2

    • (3)

      To ma jeździć tak jak SKM - co 7.5 minuty w szczycie. Jeśli dojedziemy faktycznie bezpośrednio to bedziemy jeździć - bo to skraca dojazd do Oliwy o jakieś 40 minut.

      • 19 0

      • Haha pkm jezdzi w szczycie co godzine :) (1)

        Z gdyni do wrzeszcza przez osowa masz jedna pkm o 15:10 i potem 16:10 :) mozna to traktowac powaznie?

        • 16 2

        • PKM owszem jeździ rzadko, ale PKM Południe to przedłużenie linii SKM nie PKM

          • 7 2

      • a jeżdzi co godzinę kpina

        • 2 1

    • Słaba manipulacja (4)

      SKM w godzinach szczytów jeździ co 7-8 minut. Czy to rzadko?
      Mając aktywną kartę mieszkańca i kupując bilet miesięczny ZTM masz w cenie przejazdy SKM i Polregio w Granicach miasta. Nic do tego nie dopłacasz. Więc jakie drogo?
      PKM rzeczywiście jest tłok (wbrew twierdzeniom że nikt nie będzie jeździć) ale właśnie po to kończy się elektryfikacja, żeby mogły tam pojechać pojemniejsze pociągi.

      • 15 5

      • ale nie pojadą i to nie z winy PKM (3)

        pkp plk przerosło zadanie elektryfikacji linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna

        • 11 3

        • Pojadą

          Po to Marszałek kupuje składy hybrydowe.

          • 6 0

        • Do G. Rębiechowo mogą jeździć (1)

          • 5 0

          • i tam zawrócą na polu czy teleportują się dalej?
            Gdyby elektryfikację pociągnęli do Gd Osowa to tam byłby fajny punkt przesiadkowy

            • 2 2

    • O jakim ZTM piszesz?

      Przecież ZTM to Zarząd Transportu Miejskiego, gdzie bilety są tańsze niż na PKP czy w SKM. Poza tym na liniach zarządzanych przez ZTM wiele osób ma darmowe jazdy, a w SKM czy PKM, masz 90 ileś procenta jeśli masz takie prawo, ale zawsze musisz postarać się o bilet, a ZTM wsiadasz i nic cię nie obchodzi.

      • 4 0

    • akurat jak będą konczyc , to wchodzi zakaz sprzedazy nowych spalinowych, ktore juz wtedy beda drogie

      wiec cóż, polubia kolej ludzie :)

      • 3 1

    • jak będzie kursować z taką częstotliwością jak do tej pory to szkoda zachodu nigdy nie pasuje masakra czy ci id......i tego nie widzą czy są tak tępi

      • 0 0

    • (1)

      Ale z ciebie filozof

      • 1 0

      • chłopski

        • 0 0

    • Taaa, puszczą jeden skład na godzine i będą sie dziwić ze nikt tym nie jeździ

      • 0 0

    • Nikt

      Spróbuj przyjechać z lotniska lub na nie jeśli masz samolot późno wieczorem lub wcześnie rano... Rozkład jady PKM ma się nijak do rozkładu lotów. I tak jest ze wszystkimi elementami komunikacji miejskiej. O cenach biletów nie wspomnę. Wygodniej i czasami taniej jest jeździć samochodem, chociaż Miasto robi wszystko by uprzykrzyć życie zmotoryzowanym mieszkańcom i jeszcze uznaje to za słuszne i pożyteczne. Wielu byłych Gdańszczan utrzymuje nadal samochód w Gdańsku by móc się poruszać po mieście gdy przylatują "na stare śmieci".

      • 0 0

  • Hahahaha kilometr swietokszyskiej maja bidoowac 4 lata, linie kolejowa dowiozą na 2029? Doskonały dowcip, bardzo polski

    • 23 2

  • zmieńcie tylko te nazwy przystanków: Trakt, Madalińskiego, Niepołomicka, Wielkopolska, Świętokrzyska (1)

    kolej to nie tramwaj

    • 4 4

    • Będą na pewno inne. Przy projektowaniu PKM stacje też początkowo nosiły nazwy ulic, następnie zmieniono ich nazwy na nazwy dzielnic, w których się znajdują (wyjątek: Port Lotniczy). Zresztą jeśli traktować SKM jak metro, to nazwy ulic jako nazwy stacji nie byłyby niczym dziwnym.

      • 9 0

  • O 20 lat za późno ale lepiej późno niż wcale.

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane