- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł
Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM Śródmieście do węzła w Kowalach będzie miał szansę powstać do 2029 roku.
Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.
Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.
Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.
Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata
Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy
Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.
- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania do kupienia w pobliżu przyszłej trasy PKM
Korzyści z PKM Południe
Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.
W przyszłości dalsza rozbudowa linii
Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).
Opinie (338) 5 zablokowanych
-
2023-03-31 22:27
Szkoda, że to tyle lat potrwa
Zmieni się wtedy wszystko po rozbudowie. Już ile się zmieniło po 1 nitce PKMu
- 0 2
-
2023-04-01 01:04
Te analizy ...
autobus 254 z Oruni Gornej do dworca jechal 10min.
- 2 0
-
2023-04-01 14:24
A SKM do Nowego Portu przez Nową Letnicę i tak nie będzie (1)
- 1 1
-
2023-04-02 09:18
Niemożliwe,przecież PiS obiecał reaktywację!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 0 0
-
2023-04-02 15:44
To było by dzielenie miasta na pół !
Gdzie są ci co protestowali przeciwko budowie arterii przez miasto by usprawnić transport samochodowy w mieście ? Krzyczeli że to dzielenie miasta na dwie części ! A takie tory nie podzielą miasta na dwie części ? Ale już nikomu nie przeszkadza. Pociąg owszem w tym miejscu ale pod ziemią tak by nie kolidował z ruchem ulicznym i nie zanieczyszczał hałasem tej okolicy która to jest coraz gęściej zabudowywana !
- 0 0
-
2023-04-03 11:40
1.8mld to niemała kwota, ale stać nas na nią
przecież na TVP idzie rocznie ponad 2mld zł
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.