• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł

Michał Brancewicz
30 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (338)
W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty. W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty.

Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM ŚródmieścieMapka do węzła w KowalachMapka będzie miał szansę powstać do 2029 roku.



Co sądzisz o PKM Południe?

W czwartek gdańscy radni przegłosowali uchwałę o zabezpieczeniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 28 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe. Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, przeciwko 12 radnych PiS.

Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.

Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.

Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy



Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.

- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.



Korzyści z PKM Południe



Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).

  • Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut.
  • Porównanie czasów przejazdu pociągów z poszczególnych przystanków PKM Południe z autami i komunikacją miejską.
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.

W przyszłości dalsza rozbudowa linii



Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.

Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami. Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).

Opinie (338) 5 zablokowanych

  • Radni PiS przeciwko samorządom (2)

    • 8 3

    • Bo PiS nienawidzi samorządności! (1)

      PiS to typowa partia władzy absolutnej i scentralizowanej jak nieboszczka PZPR, na której się wzoruje.

      • 4 1

      • samorząd w wydaniu pomorskim

        sam się pogrąża...

        Nie potrzebuje do tego żadnego PiSu...

        • 0 1

  • Świetnie, będzie można wprowadzić kolejny rodzaj biletów!

    • 3 3

  • Z powyższego artykułu wynika że najszybciej dotrzemy samochodem, więc po co tak kosztowna inwestycja??

    Do samochodu wsiadam pod blokiem, nie muszę docierać na przystanek PKM, czego w tym materiale nie ukazano. Kolejna obłudna propaganda.

    • 4 2

  • Nie ma takiej potrzeby, słoiki kupowały tańsze mieszkania i wiadomo było że tam komunikacja słaba.

    • 3 3

  • Nie ma to jak swoje auto, a nie brudna komunikacja wiecznie się psująca i zatłoczona

    • 2 1

  • Dulkiewicz już obiecuje kiełbasę wyborczą widać.

    • 5 2

  • Przeciwko 12 radnych PiS

    Przykro to czytać, ale Kowale to nie Włoszczowa. Pewnie na tym kierunku to tylko CPK bis się by sprawdził.

    • 4 0

  • Pkm

    Jak czesto bedzie kursowac pkm? Co 15 min czy co 30 min? - wtedy nie oplaca sie na mrozie czekac.
    Dodatkowo kwestia biletow - 1 na pkm i 1 na tramwaj? Czy bedzie wspolny bilet?

    • 2 0

  • Ulica lub tramwaj! (1)

    Tylko nie wszyscy pracują w Centrum Gdańska, a jak mam jeszcze jedno dziecko odstawić do szkoły, drugie do przedszkola a później jechać do pracy dalej niż do Centrum to ta PKM potrzebna mi jak "świni siodło", a niestety szkoła i przedszkole budowane na ul.Srebrnej, które widzę z okna niestety nie jest (nie wiadomo czemu) w mojej rejonizacji więc i tak będę musiał jeździć dalej!
    I niestety, ale w takiej sytuacji jest spora część mieszkańców tamtego rejonu. Taką PKM dojadę dwa przystanki do Centrum i co dalej? To samo mam zapewnione tramwajem! tam potrzebne sa nowe drogi!!!
    Ewentualnie linia tramwajowa poprowadzona z ul. Warszawskiej do centrum z tramwajem, który pojedzie dalej niż pod dworzec główny!

    • 2 1

    • Tylko kolej!

      Przecież ta linia nie będzie się kończyła na centrum Gdańska! To będzie - o czym wyraźnie piszą w każdym artykule i pokazują na grafikach - przedłużenie linii SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal. Więc wszystkie SKM-ki, które teraz kończą bieg na Śródmieściu będą dojeżdżały do Kowal, a w drugą stronę można będzie dojechać z Kowal aż do Sopotu, dyni i Wejherowa. To będzie najlepsze rozwiązanie komunikacyjne w całej metropolii! Żadną, najszerszą nawet drogą tak szybko nikt nie przemieści się z jednego końca Trójmiasta na drugi.

      • 1 0

  • Czekam na konferencję

    Pana Kacpra

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane