• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł

Michał Brancewicz
30 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (338)
W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty. W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty.

Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM ŚródmieścieMapka do węzła w KowalachMapka będzie miał szansę powstać do 2029 roku.



Co sądzisz o PKM Południe?

W czwartek gdańscy radni przegłosowali uchwałę o zabezpieczeniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 28 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe. Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, przeciwko 12 radnych PiS.

Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.

Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.

Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy



Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.

- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.



Korzyści z PKM Południe



Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).

  • Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut.
  • Porównanie czasów przejazdu pociągów z poszczególnych przystanków PKM Południe z autami i komunikacją miejską.
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.

W przyszłości dalsza rozbudowa linii



Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.

Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami. Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).

Opinie (338) 5 zablokowanych

  • (1)

    Komentarze popierające inwestycje i setki polubień... Więc dlaczego tych 12 radnych z PiS było przeciwnych?

    • 4 0

    • pewnie mieli uwagi lub argumenty do tej całej kiełbasy wyborczej...

      o których nie raczył wspomnieć pan redaktor

      jestem za budową PKM całym sercem ale obecnie zajawka projektu wygląda mi na szopkę przedwyborczą

      • 1 1

  • Szczególnie fajnie będzie po powstaniu II etapu , pociąg przecinający Grunwaldzką i Zastawną w Pruszczu o nowych domach w Juszkowie nie wspomnę , bo były budowane i nikt nie myślał , że kolej może wrócić. Trzymam kciuki , aby się udało

    • 1 0

  • Pomysł super

    Pomysl super,na pewno odciąży zakorkowane ulice.

    • 2 3

  • Już myślałam

    Że włodarze Gdyni pomyśleli o północnych dzielnicach a tu jedne wielki ch..

    • 3 0

  • A Gdynia? Urzędnicy tradycyjnie mają mieszkańców głęboko w d.... Eshshshsh. Jestem za prawem wywożenia na taczakch

    szkodników z urzędów! W końcu mają na michę z naszych pieniędzy.

    • 1 0

  • (1)

    Wszystko kosztem ulic, zamiast zainwestować raz, a dobrze i zrobić kolejkę na pylonach, ponad ulicami i nie rezygnować ze świętokrzyskiej czy bulońskiej południowej. Zaścianek.

    • 2 2

    • Opnia

      Słuchajcie szanowni radni, przecież nowa świętokrzyska to najpotrzebniejsza inwestycja drogowa. A wy nic !

      • 1 1

  • ci radni z pisu to jacyś nienormalni (1)

    no co ja się dziwię

    • 2 2

    • Piszesz to tak jak by ci z PO byli normalni ???

      • 0 0

  • a PKM na północy (2)

    Gdyni?

    • 1 1

    • (1)

      Tam jest PKA - czyli Północna Kolej Aglomeracyjna, a nie żadna PKM.
      To autorski projekt miasta Gdynia, który chciała robić sama z PKP, więc... nie powstanie nigdy!

      • 2 1

      • żaden autorski a pod tą samą egidą

        Czyli marszałka.

        • 0 0

  • Pełen szacun (2)

    Podziwiam chwalić się czymś, że zrobimy (może) za 6 lat, nie mając nic. Jakoś trudno mi rozumem objąć tą myśl technologiczną biorąc pod uwagę że budowa tunelu pod kanałem La Manche trwała 7 lat - budowali tunel ponad 30 lat temu

    • 4 1

    • (1)

      Nie ma się czym chwalić, że "trudno Ci rozumem objąć" tak prostą rzecz, jak konieczność przygotowania dokumentacji, bez której żadna inwestycja nie dostanie ani finansowania, ani pozwolenia na budowę. Pierwsza PKM była budowana tylko 2 lata, dzięki temu, że wcześniej przez 4 lata przygotowane zostały wszystkie dokumenty, zdobyte pozwolenia, wykupione grunty, itd. Tu również - jak można przeczytać w artykule 3-4 lata ma potrwać etap dokumentacyjny, a potem 2-3 lata budowa. To jak na polskie warunki i tak ekspresowe tempo. Wspomnianą przez ciebie 7-letnią budowę tunelu pod kanałem La Manche zaczęto projektować już w 1957 r., a budowę rozpoczęto w 1987 i zakończono w 1994 - więc zastanów się co piszesz...

      • 1 1

      • SKM południe planuje się

        od wczesnych lat '70

        więc przykład La Manche jest całkiem adekwatny.
        Na niekorzyść "SKM południe".

        • 2 0

  • Dlaczego radni PiS byli przeciw?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane