• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł

Michał Brancewicz
30 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (338)
W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty. W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty.

Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM ŚródmieścieMapka do węzła w KowalachMapka będzie miał szansę powstać do 2029 roku.



Co sądzisz o PKM Południe?

W czwartek gdańscy radni przegłosowali uchwałę o zabezpieczeniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 28 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe. Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, przeciwko 12 radnych PiS.

Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.

Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.

Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy



Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.

- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.



Korzyści z PKM Południe



Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).

  • Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut.
  • Porównanie czasów przejazdu pociągów z poszczególnych przystanków PKM Południe z autami i komunikacją miejską.
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.

W przyszłości dalsza rozbudowa linii



Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.

Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami. Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).

Opinie (338) 5 zablokowanych

  • A wy dalej na 500±

    Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej, przeciwko 12 radnych PiS.

    • 21 2

  • a czy ktoś zapytał dlaczego radni PiS byli przeciwko? Co im w tej słusznej sprawie przeszkadza? (1)

    PiS to jednak stan umysłu

    • 25 4

    • nie ich incjatywa

      i nie ich benefity, to są przeciw. No i to ta wredna ekipa niemieckiej Pani Prezydent, więc nawet jak by chcieli poprzeć, to nie mogli

      • 14 1

  • Niestety budowa kosztem mieszkańców Oruni (6)

    Oruńskie przedmieście, bardzo ładna zielona okolica że świetnym dojazdem do centrum zostanie zniszczona wycinkami, wiaduktami, hałasem tylko po to by przyjezdni co kupili apartamenty na obrzeżach mieli sprawne połączenie. Chyba wiedzieli co brali? Takie kupili to niech jeżdżą godzinę

    • 10 41

    • ...

      • 2 0

    • mieszkam na Oruni ponad 50 lat

      i od tylu samo lat o tym słyszę. Mam nadzieje ze to nie kolejna obietnica wyborcza. Mieszkam przy obwodnicy ulicy małomiejskiej. Rano sznur samochodów gna przez osiedle w kierunku Pruszcza.

      • 6 2

    • Gratulacje wąskich horyzontów

      Aha, czyli miasto nie może się rozwijać bo przeszkadza to mieszkańcom orunii. W takim razie wy tez nie powinniście niczego się domagać bo kiedyś wasze osiedle tez było przedmieściem

      • 6 2

    • Przedmiesciem to jest pruszcz... orunia to juz centrum powoli.

      • 5 2

    • Z tymi apartamentami to bym nie przesadzał

      • 2 0

    • kosztem mieszkańców Oruni powstały osiedla na terenach rezerwy

      od lat 70 przeznaczonej na SKM.
      Podobnie zabudowano pas nadmorski. I wyłączono kolej do Nowego Portu.

      Dzięki "światłym" decyzjom władz miasta.

      • 3 0

  • PiS jak zawsze przeciw. (1)

    Zgodnie z wytycznymi z nowogrodzkiej. Zaorać to miasto, obniżyć rangę. Jak okupanci. Wyborcy głosujący na Pis w Gdańsku są masochistami.

    • 20 6

    • Bo nie będą mogli przyciąć na inwestycji ze 150 milionów dla kolesi i kuzynów królika.

      • 8 1

  • 1.8 miliarda a droga "czerwona" do gdyńskiego portu tyle samo (1)

    która wycena jest bliższa realiom?

    • 10 1

    • a do gdańskiego nie ma...........

      • 0 0

  • za mało i w kawałkach (1)

    od razu powinno być budowane do Żukowa i w pełni zelektryfikowana.

    • 8 6

    • Leć do banku i rób przelew!

      Na całość najlepiej.

      • 5 0

  • sprzedaż klęski, jaką jest oddanie betonowej republice rezerwy terenowej na południową kolej

    za nową, wyższą cenę...

    • 9 2

  • Adamowicz 2-3 ostatnie kadencje obiecywał Nową Swiętokrzyską (2 x 2 jezdnie i tramwaj) (4)

    - jako przedłużenie Havla - i to by wystarczyło. I było realne do zbudowania (rezerwa terenu), trzeba było tylko chcieć. PKM-Południe jest kompletnie nierealne i według mnie to zwykle przedwyborcze mamienie mieszkańców. Przerasta serdeczne władze Gdańska i technicznie i finansowo. Skąd wezmą 1,8 mld? Opisywane 28 mln na projekt to wyrzucanie kasy w błoto.

    • 20 21

    • Mają się starać o dotacje unijne. Gdańsk ze swoich środków nie będzie za całość płacił. (1)

      • 3 2

      • a za ile sam zapłaci ?

        za 10-20% ? 180-360 mln ? teraz na razy rozbijają koszty samego projektu

        • 1 0

    • jest i on, dziennikarz Orlen Press, za wspominanie o kłamstwach którego dostaje się tu bana

      • 2 2

    • Pkm lepsze niz tramwaj jadacy najdluzsza.mozliwa trasa

      • 1 0

  • Radni PiS przeciw bo? (1)

    Nie zarobi brat ministra? Nie zarobi Horała? Nie zarobi fundacja instytut patriotycznego dziedzictwa narodu szwagra?

    • 20 4

    • Nowe hasło wyborcze:

      Nie dla Gdańska!

      • 8 1

  • kolejna legenda miejska

    powstanie tak jak miala powstac Nowa Swietokrzyska, haha, zdazylam dziecko wychowac, przeprowadzic sie i niedlugo emerytura, tak, ze wiec...powodzenia ;) ale radze z samochodu nie rezygnowac raczej

    • 20 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane