• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł

Michał Brancewicz
30 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (338)
W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty. W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty.

Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM ŚródmieścieMapka do węzła w KowalachMapka będzie miał szansę powstać do 2029 roku.



Co sądzisz o PKM Południe?

W czwartek gdańscy radni przegłosowali uchwałę o zabezpieczeniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 28 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe. Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, przeciwko 12 radnych PiS.

Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.

Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.

Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy



Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.

- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.



Korzyści z PKM Południe



Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).

  • Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut.
  • Porównanie czasów przejazdu pociągów z poszczególnych przystanków PKM Południe z autami i komunikacją miejską.
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.

W przyszłości dalsza rozbudowa linii



Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.

Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami. Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).

Opinie (338) 5 zablokowanych

  • tylko żeby był duży darmowy parking pod najbardziej odleglymi stacjami od centrum!!

    • 3 1

  • Tylko róbcie to do Wrzeszcza, a nie z Kiełpinka zrobią stację przesyłową.

    W prawo, do Wrzeszcza! musowo!

    • 3 2

  • miasto daje 28 milionów a potrzeba 2 miliardy

    • 9 1

  • W Brzeźnie przez pół roku asfaltu nie potrafią wylać na wiadukcie, (2)

    a tu planują 3 tunele, mosty, wiadukt i nie wiadomo co jeszcze na tej trasie. Nierealne.

    • 12 4

    • Pożyjemy - zobaczymy

      • 2 0

    • Z tym wiaduktem do Nowego Portu,to jest tak jak z reaktywacją kolejki SKM przez Nową Letnicę!Wielkie obietnice tych i tamtych.A wyszło na dziś ZERO.

      • 0 0

  • ja to panie 43 lata czekam na trasę z południa do wrzeszca

    teraz jeszcze skm mają wybudować. Ale się najeżdżę, ciekawe czy mając 150 lat (gdy to już wybudują) będę musiał kasowac bilet, a jezeli to jeden czy kilka, czy ogarnie to Fala edycja 243

    • 12 1

  • Projekt absolutnie ważny i priorytetowy (2)

    Gdańsk rozwija się głównie na południe i nie wyobrażam sobie, że filarem transportu jest tam pętla tramwajowa Łostowice i kilka autobusów jeżdżących co pół godziny, które na dodatek utkną w korkach.

    • 12 3

    • A gdzie ma się rozwijać xD

      • 0 1

    • to moze trzeba popracować

      nad wyobraźnią?!

      • 0 1

  • Trasa powinna w większości przebiegać w tunelu może być oczywiście metoda odkrywkową ale (1)

    Nie mniej jednak tereny są mocno zabudowane a kolej jednak powoduje pewien hałas i drgania uważam że dużo osób doceni dogodny dojazd ale nie planowano wcześniej puszczać ludziom trasy kolejowej pod domem a z racji dużego zurbanizowania terenów na pewno wiele szlaków pieszych drogowych zostanie bezpowrotnie odcięta czego nie można mówić o trasie prowadzonej w tunelu.

    • 7 2

    • Czyli metro? To nie ten poziom wydatków.

      • 4 1

  • 1,8 mln inwestycja, Gdańsk dokłada 28 mln (teraz) (1)

    Ale i tak będzie "PiS nie daje"

    • 6 9

    • Bo nie daje.

      Jest inaczej? Oświeć nas PiSowcu!

      • 5 3

  • Tylko szkoda, że znowu zapomniano o Zakoniczynie. Jak widać mieszkańcy będą musieli zadowolić się jedyną obecną linią 295.

    • 1 5

  • Zapomnijcie o pieniądzach z UE, Niemcy w nadchdozących czasach kryzysu i drożyzny nie dadzą nic (2)

    • 4 6

    • Nie Niemcy dają znaffco tylko UE. (1)

      Trochę inne zasady niż w Moskwie.

      • 5 3

      • zupełnie nie wiesz jak działa system przedstawicielski

        a działa dokładnie tak jak w Moskwie.

        Z "małą" różnicą.
        Nie zabije a kupuje.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane