- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (283 opinie)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (105 opinii)
- 3 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (291 opinii)
- 4 Trójmiejskie mola, których już nie ma (102 opinie)
- 5 Historia największej z gdańskich wysp (5 opinii)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (99 opinii)
PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł
Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM Śródmieście do węzła w Kowalach
będzie miał szansę powstać do 2029 roku.
Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.
Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.
Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.
![Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3593/150x100/3593622__c_26_0_2088_1462__kr.webp)
Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy
Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.
- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.
Korzyści z PKM Południe
Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.
W przyszłości dalsza rozbudowa linii
Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).
Opinie (338) 5 zablokowanych
-
2023-03-30 13:01
tylko żeby był duży darmowy parking pod najbardziej odleglymi stacjami od centrum!!
- 3 1
-
2023-03-30 13:16
Tylko róbcie to do Wrzeszcza, a nie z Kiełpinka zrobią stację przesyłową.
W prawo, do Wrzeszcza! musowo!
- 3 2
-
2023-03-30 13:23
miasto daje 28 milionów a potrzeba 2 miliardy
- 9 1
-
2023-03-30 13:40
W Brzeźnie przez pół roku asfaltu nie potrafią wylać na wiadukcie, (2)
a tu planują 3 tunele, mosty, wiadukt i nie wiadomo co jeszcze na tej trasie. Nierealne.
- 12 4
-
2023-03-30 16:39
Pożyjemy - zobaczymy
- 2 0
-
2023-04-02 09:45
Z tym wiaduktem do Nowego Portu,to jest tak jak z reaktywacją kolejki SKM przez Nową Letnicę!Wielkie obietnice tych i tamtych.A wyszło na dziś ZERO.
- 0 0
-
2023-03-30 13:44
ja to panie 43 lata czekam na trasę z południa do wrzeszca
teraz jeszcze skm mają wybudować. Ale się najeżdżę, ciekawe czy mając 150 lat (gdy to już wybudują) będę musiał kasowac bilet, a jezeli to jeden czy kilka, czy ogarnie to Fala edycja 243
- 12 1
-
2023-03-30 13:49
Projekt absolutnie ważny i priorytetowy (2)
Gdańsk rozwija się głównie na południe i nie wyobrażam sobie, że filarem transportu jest tam pętla tramwajowa Łostowice i kilka autobusów jeżdżących co pół godziny, które na dodatek utkną w korkach.
- 12 3
-
2023-03-30 22:54
A gdzie ma się rozwijać xD
- 0 1
-
2023-03-30 23:46
to moze trzeba popracować
nad wyobraźnią?!
- 0 1
-
2023-03-30 13:55
Trasa powinna w większości przebiegać w tunelu może być oczywiście metoda odkrywkową ale (1)
Nie mniej jednak tereny są mocno zabudowane a kolej jednak powoduje pewien hałas i drgania uważam że dużo osób doceni dogodny dojazd ale nie planowano wcześniej puszczać ludziom trasy kolejowej pod domem a z racji dużego zurbanizowania terenów na pewno wiele szlaków pieszych drogowych zostanie bezpowrotnie odcięta czego nie można mówić o trasie prowadzonej w tunelu.
- 7 2
-
2023-03-30 16:40
Czyli metro? To nie ten poziom wydatków.
- 4 1
-
2023-03-30 14:05
1,8 mln inwestycja, Gdańsk dokłada 28 mln (teraz) (1)
Ale i tak będzie "PiS nie daje"
- 6 9
-
2023-03-30 16:40
Bo nie daje.
Jest inaczej? Oświeć nas PiSowcu!
- 5 3
-
2023-03-30 14:05
Tylko szkoda, że znowu zapomniano o Zakoniczynie. Jak widać mieszkańcy będą musieli zadowolić się jedyną obecną linią 295.
- 1 5
-
2023-03-30 14:08
Zapomnijcie o pieniądzach z UE, Niemcy w nadchdozących czasach kryzysu i drożyzny nie dadzą nic (2)
- 4 6
-
2023-03-30 16:41
Nie Niemcy dają znaffco tylko UE. (1)
Trochę inne zasady niż w Moskwie.
- 5 3
-
2023-03-31 00:06
zupełnie nie wiesz jak działa system przedstawicielski
a działa dokładnie tak jak w Moskwie.
Z "małą" różnicą.
Nie zabije a kupuje.- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.