• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe może powstać do 2029 roku. Koszt - 1,8 mld zł

Michał Brancewicz
30 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (338)
W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty. W ramach PKM Południe powstanie 6 przystanków, tunele i wiadukty.

Gdańsk dokłada 28 mln zł do PKM Południe. Dzięki temu przyspieszą prace nad stworzeniem projektu linii kolejowej biegnącej przez miasto. Pierwszy etap trasy od SKM ŚródmieścieMapka do węzła w KowalachMapka będzie miał szansę powstać do 2029 roku.



Co sądzisz o PKM Południe?

W czwartek gdańscy radni przegłosowali uchwałę o zabezpieczeniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 28 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe. Za było 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, przeciwko 12 radnych PiS.

Środki będą rozbite na cztery lata: w 2023 roku - 3 mln zł, w 2024 - 11 mln zł, w 2025 - 7 mln zł i w 2026 - 7 mln zł.

Chodzi o projekt, a potem budowę 7,5-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i Łostowice do węzła przesiadkowego w Kowalach.

Środki posłużą do objęcia przez miasto akcji w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., która ma zrealizować projekt. Całkowity koszt prac dokumentacyjnych PKM szacuje na ok. 50 mln zł.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

Projekt w ciągu 3-4 lat, potem 2-3 lata budowy



Dzięki tym zabiegom wzrośnie szansa, by już w przyszłym roku rozpocząć aplikację o środki unijne.

- Z naszych analiz wynika, że jesteśmy w stanie zrealizować ten projekt do 2029 roku - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM. - Dlatego podejmujemy trud, by do 2025-2026 roku mieć gotowe projekty wraz z pozwoleniami na budowę.
Według szacunków sama budowa potrwa kolejne 2-3 lata. Koszt szacowany według obecnie obowiązujących stawek to ok. 1,8 mld zł.



Korzyści z PKM Południe



Dzięki PKM Południe dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.).

  • Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut.
  • Porównanie czasów przejazdu pociągów z poszczególnych przystanków PKM Południe z autami i komunikacją miejską.
Z analiz transportowych wykonanych na potrzeby projektu wynika, że przy zachowaniu obecnego taktu pociągów trójmiejskiej SKM co 7,5 min., tylko na odcinku do planowanego przystanku Łostowice-Świętokrzyska z nowych połączeń korzystać będzie 28 tys. pasażerów na dobę, a do przystanku Wielkopolska 18 tysięcy.

W przyszłości dalsza rozbudowa linii



Projekt PKM Południe przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej o długości 7,5 km z sześcioma przystankami. W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.

Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami. Możliwości rozbudowy linii kolejowych i łączenia ich z istniejącymi trasami.
Projekt przewiduje także możliwość późniejszego połączenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 Pruszcz Gdański - Stara Piła (należącą do PKP PLK).

Opinie (338) 5 zablokowanych

  • Błąd w mapce

    Redakcja mogłaby w końcu poprawić błąd, bo trasa jest wyznaczona przez Łapino (z gminy Kolbudy), a nie Łapino Kartuskie (z gminy Żukowo).

    • 5 1

  • nie wierzę

    to chyba prima aprilis

    • 14 2

  • Oo znowu bajki lecą...
    Widzę, że jeszcze sporo dorosłych, poważnych ludzi ogląda bajeczki.

    • 13 0

  • Jak wielka jest dysproporcja czasu potrzebnego do wykonania projektu w zestawieniu z okresem trwania budowy. (2)

    To jest po prostu farsa!
    Nie sądzę by budowa pierwszych szlaków kolejowych, wykonywanych prymitywnymi metodami, realizowana była w oparciu o tak szczegółowe analizy i opracowania.
    Niektóre niemodernizowane części szlaków kolejowych, ułożonych jeszcze na drewnianych podkładach, czynne są do dzisiejszego dnia.
    Nie rozumiem skąd biorą się tak wyimaginowane potrzeby projektowania wszystkiego, skoro i tak nie rzadko okazuje się, że to co zostało wykonane współcześnie ulega szybszemu rozpadowi niż te stare wysłużone budowle.
    Przykładem tego jest nasyp kolejowy pomiędzy przystankiem Strzyża a przystankiem Brętowo, który jeszcze w czasie w którym nie upłynął nawet rok od zakończenia budowy, spłynął wraz z wodami deszczowymi.
    Guzdranie się, bo inaczej tego nie da się określić, to jest konik współczesnych urzędników, projektantów i budowniczych.
    Naciąganie na sztucznie zawyżone ceny robocizny, materiałów i usług, niemalże nazwać zmową cenową.
    Czemu to służy? No już na pewno nie zwykłym ludziom. Jednak wokół skupiają się instytucje i urzędy w których pracują niskopłatni urzędnicy o długich palcach. Być może tu tkwi przyczyna wysokich kosztów i długiego procesu postępowania..

    • 11 5

    • Przyczyna tkwi w tym, że czas=pieniądz. Im dłużej trwa proces, tym więcej kosztuje. Niezależnie czy mowa o projektowaniu czy budowaniu. I o to chodzi! Inwestycja ze środków publiznych ma być drogo, jak najdroższa, bo wtedy jest z czego urwać dla swoich. Jakby deweloper tyle czasu projektował i budował blok to wyszłoby tyle, że nikt by mu tych mieszkań potem nie kupił. Ale to jest sektor prywatny, więc tu kosztów się pilnuje, bo to swoje.

      • 6 3

    • moze gestosc zaludnienia, infrastruktura itepe sie zmeinila?

      ale chlopski rozum podpowiada, ze janusz ze szwagrem by zaplanowali to w miesiac i lopatami by w drugi projekt ogarneli

      • 0 1

  • (5)

    Koleją z Gdańska Głównego do Pruszcza Gdańskiego jest 7.4 km i pociąg jedzie 10 minut.

    Powinno się puścić pociągi tą starą linią, po której jeździły kiedyś pociągi z Pruszcza do Łeby przez Kartuzy, Sierakowice, Lębork po drodze zatrzymując się w kilkunastu mniejszych miejscowościach.

    Coś mówili o rewitalizacji odcinka Kartuzy - Sierakowice, ale już temat ucichł.

    Chyba jeszcze w 1994 roku pociągi jeździły po tej całej, prawie 134 kilometrowej linii.

    Pruszcz Gdański - Juszkowo - Straszyn Prędzieszyn - Goszyn - Bielkowo - Pręgowo Gdańskie - Kolbudy - Łapino Kartuskie - Niestępowo - Stara Piła - Żukowo Zachodnie - Dzierżążno - Kartuzy - Prokowo - Garcz - Reskowo - Miechucino - Mojusz - Sierakowice - Kamienica Królewska - Niepoczołowice - Linia Zakrzewo - Kętrzyno - Nawcz - Rozłazino - Lębork - Lębork Nowy Świat - Nowa Wieś Lęborska - Garczegorze - Lędziechowo - Wrzeście - Steknica - Łeba.

    • 13 1

    • (4)

      W rozkładzie 1990/1991 było na tej linii 11 par pociągów dziennie z Pruszcza Gdańskiego przez Kartuzy i Lębork
      W rozkładzie 1993/1994 już tylko 5 par pociągów.
      Latem 1994 połączenia pasażerskie na odcinku Pruszcz Gdański - Kartuzy zawieszono.

      W rozkładzie lato 1994, 6 par pociągów z Kartuz do Lęborka.
      W rozkładzie 1999/2000 12 par pociągów z Somonina do Kartuz z których 6 jechało dalej do Lęborka.

      Rozkład, w 1999/2000 jeszcze nie wyglądał tragicznie i pociągi były pełne.

      Odjazdy z Kartuz do Lęborka: 4:48, 8:51, 13:23, 15:54, 17:34, 19:37
      Odjazdy z Lęborka do Kartuz: 3:53, 5:17, 7:57, 13:58, 15:32, 19:27

      W rozkładzie 2000/2001 ostre cięcie!

      Odjazd z Kartuz do Lęborka: 5:54, 14:56
      Odjazd z Lęborka do Kartuz: 5:33, 14:44

      Klasyczny przypadek wygaszania popytu. Rozkład jazdy był tak układany, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.

      Celowe działanie. Linia nierentowna.

      Od dnia 24 czerwca 2000 ruch na odcinku Kartuzy - Lębork wstrzymany.
      Dziś już linia jest rozkradziona i nieprzejezdna.

      • 5 0

      • (3)

        Również w 1994 roku zawieszono ruch pasażerski na trasie:

        Wejherowo - Wejherowo Cementownia - Orle - Góra Pomorska - Zamostne - Rybno Kaszubskie - Słuszewo - Kostkowo - Lisewo Kaszubskie - Gniewino - Strzebielinko Lęborskie - Toliszczek - Prusewo - Lublewo - Osieki Lęborskie - Choczewo - Kurowo - Zwartowo - Gościęcino - Tawęcino - Rekowo Lęborskie - Obliwice - Garczegorze - Nowa Wieś Lęborska - Lębork Nowy Świat - Lębork. W ostatnim roku funkcjonowania przewozów pasażerskich: 3 pociągi tam i 3 z powrotem.

        Do 1989 roku funkcjonowało też połączenie z 4 pociągami dziennie (tam i z powrotem) na trasie Puck - Swarzewo - Łebcz - Starzyński Dwór - Radoszewo - Kłanino - Sławoszyno - Krokowa.

        I komu to przeszkadzało?

        Teraz te tereny mocno rozbudowane i codziennie sznur samochodów.

        • 3 0

        • wyznawcom "skóra, fura i komóra" (1)

          Którzy w posiadaniu bryki widzieli postęp cywilizacyjny.
          Oraz którzy w głębokim poważaniu mieli ekonomię i rachunek ciągniony.
          A wszystko tłumaczyli "niewidzialną ręką rynku", kryjąc swoją niewiedzę i umysłowe lenistwo.

          Samo się zrobi!
          No to się zrobiło, że zdesperowani ludzie ściągają szrot i najeżdżają miasta.

          • 0 2

          • Zaniedbania na kolei teraz się mszczą.

            Do tego młodych nie stać na kupno mieszkania w środmieściu, od rodziców wyprowadzić się muszą i kupują coś za Trójmiastem. Do pracy do miasta muszą jakoś dojechać. Pociągu brak, PKS przepełniony, więc jadą samochodem.

            Przykład np. zakorkowanego Bolszewa koło Wejherowa położonego między dawnymi przystankami Wejherowo-Cementownia i Orle. Nie tak dawno wieś liczyła 5000 mieszkańców, dziś 9000. Tory dawniej na skraju wsi, dziś przebiegają praktycznie przez środek wioski.
            Wieczny sznur samochodów i mieszkańcy tej 9000 miejscowości domagają się kolei.

            Dla przykładu, mniejsze, 8 tysięczne Luzino z dostępem do kolei. Według danych na stronie UTK, średnia dobowa wymiana pasażerów na tym przystanku w 2019 roku wynosiła 3.300 osób.

            Więcej niż dobowa wymiana pasażerów w Gdańsku-Stoczni, Gdyni-Leszczynkach, Grabówku czy Cisowej. (Cisowa, średnia dobowa 2000-3000 pasażerów).

            Nie wiem jak to liczyli. Takie dane z UTK.

            • 1 0

        • Gdańsk Nowy Port,też zlikwidowano bezrozumnie SKM,a teraz Nowa Letnica bez dojazdu!!!!!!!!!!!!!

          • 0 0

  • Skrzyżówanie z linią Warszawa - Gdańsk (1)

    Na jednym ze spotkań z mieszkańcami główny projektant tej linii bardzo mętnie odpowiadała na pytanie dotyczące skrzyżowania w rejonie ulicy Sandomierskiej nowej PKM z linią nr 9 Warszawa - Gdańsk gwarantując możliwość dobudowy dodatkowych dwóch torów dla tej linii dla rozdzielenia ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku Tczew - Gdańsk. Rezerwowy tunel dla tej inwestycji już wybudowano przy budowie Forum Radunia.

    • 6 0

    • tak, wybudowano

      tylko nie po tej stronie, co jest potrzeba.

      Śródmieście zrobiono "po łatwości" i "po taniości" a jako kolejarz wiesz, że takie przeplatanie które odbywa się od Zaspy to sprawności komunikacji nie służy.

      • 1 0

  • (1)

    Świetna sprawa, jak już zbudują będę na 100% korzystał.

    • 8 3

    • jak dożyję.......

      • 0 0

  • kiełbasa wyborcza.

    • 12 3

  • Zobaczymy po wyborach (1)

    Jak wygra PiS i konfederacja to o żadnej Unii nie będzie już mowy...pozostanie rozkopana ziemia..

    • 9 7

    • Dzięki konfie wszyscy skończymy na śmietniku

      • 6 3

  • A po wyborach? (4)

    Data 2029 będzie aktualna?

    • 13 0

    • +10 (1)

      • 2 0

      • +20

        • 0 0

    • już obecnie

      nie jest aktualna.

      • 1 0

    • W 2029 będzie nowa koncepcja

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane