• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: projekt za 48 mln zł powstanie w 3 lata

Michał Brancewicz
28 czerwca 2024, godz. 16:40 
Opinie (247)
  • Planowany przebieg PKM Południe oraz możliwa zabudowa w okolicach pętli Łostowice-Świętokrzyska.
  • Planowany przebieg PKM Południe na odcinku między przystankami Wielkopolska i Kowale oraz możliwa zabudowa wzdłuż linii.
  • Planowany przebieg linii PKM Południe w okolicach Traktu św. Wojciecha wraz z możliwym zagospodarowaniem terenów wokół.

Cztery miesiące trwało wybieranie wykonawcy projektu PKM Południe, ale w końcu się udało. Przetarg wygrało hiszpańsko-polskie konsorcjum firm oferując kwotę 48,4 mln zł, czyli o 13 mln zł więcej niż zakładał budżet. Efekty prac poznamy w drugiej połowie 2027 roku.



Czy dobrym pomysłem jest wpuszczenie kolei w środek miasta?

Oferty na zaprojektowanie 7,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej wraz z układem drogowym złożyło sześć konsorcjów. Rozpiętość cenowa wynosiła od 30 do 56 mln zł.

Trzy tańsze oferty odrzucone



Komisja przetargowa potrzebowała dokładnie 120 dni, by wyłonić wykonawcę. I tu niespodzianka, zostało nim konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudios.

Ich oferta była czwartą pod względem wysokości ceny, która opiewa na 48 400 500 zł. A budżet inwestycji to zaledwie 35,6 mln zł. Z podziałem na zadanie kolejowe: 29,6 mln zł i drogowe: 6 mln zł.


Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.
Jak udało nam się ustalić, najtańsza oferta została odrzucona ze względu na rażąco niską cenę, o 5 mln zł mniejszą niż budżet. A dwie pozostałe, które też były tańsze, nie spełniały szczegółowych kryteriów.

Gdańsk dołoży brakujące pieniądze



Urzędnicy spodziewają się jednak odwołania od tej decyzji.

Co ciekawe, to miasto będzie musiało dołożyć brakującą kwotę. O ile większość ofert mieściła się w budżecie kolejowym finansowanym przez PKM, o tyle te drogowe, za które płaci miasto, już niekoniecznie.

Władze Gdańska zapewniają, że mają już zabezpieczone środki, bo ten projekt traktują priorytetowo.

Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że projekt będzie gotowy w drugiej połowie 2027 roku.


PKM Południe obejmuje zaprojektowanie:

  1. 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowy parking na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku



Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

- Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.

6 przystanków PKM Południe:


  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

Miejsca

Opinie (247) 2 zablokowane

  • Największa bzdura... (1)

    ... Nie połączenie tego z Jasieniem.

    • 21 3

    • Daj spokój

      Jasień już dawno ma tramwaj

      • 2 1

  • Niepołomicka odcinek kilkudziesięciu metrów robić mają 3 miesiące p

    Dramat wszędzie tam gdzie Peło ma samorządy

    • 27 7

  • (9)

    Super, to są naprawdę dobre wieści dla mieszkańców południa!
    Oby inwestycja powstała jak najszybciej. O ile luźniej zrobi się na drogach.
    Szkoda co prawda, że myślimy o tym dopiero teraz, zamiast najpierw skomunikować miasto a później sprzedawać grunty pod inwestycje, ale chociaż coś się ruszyło w tym temacie. A w końcu lepiej późno niż wcale

    • 265 45

    • To nie są dobre wieści (3)

      takie rozstrzygniecie to pewne odwołania, a więc opóźnienia w podpisaniu umowy

      • 10 9

      • (2)

        Przynajmniej coś zaczęło się dziać w tej sprawie, a jeśli chcemy tylko narzekać to zawsze znajdzie się powód żeby coś skrytykować.
        Dla mnie to są dobre wieści. Pomimo tego że mieszkam w południowej części Chełmu i mogę skorzystać z połączenia tramwajowego to cieszę się, że projekt już jest na biurku. Kiedyś też nikt nie wierzył w postawienie istniejącego połączenia PKM. Opóźnienia pewnie będą, ale nadal - ma powstać ta inwestycja - a to jest dobra wiadomość.
        Więcej optymizmu Gdańszczanie ;)

        • 28 8

        • Widzisz nic nie zrozumiałeś z artykułu. To jest przetarg na projekt, który na biurko trafi za kilka lat.

          • 11 2

        • i czekania,a lata lecą i pensje dla stołków też.

          • 1 1

    • Budyńlandia

      Jak zwykle do budowy wyłoniona zostanie firma krzak i w trakcie budowy będą że trzy aneksy,potrwa to 10 lat i powstanie nie wiadomo kiedy,ale będzie kiełbasą wyborczą następnych wyborów.

      • 20 17

    • moze i dobre...

      tyle, ze nieprawdziwe...

      Obiecanki, macanki...
      A glupiemu stoi...

      • 11 5

    • jak robili PKM to były glosy że przystanki są "nigdzie" czy tam na polach. No nie dogodzisz

      • 18 1

    • Nie zrobi się luźniej.

      Zobacz, ile tam, zwłaszcza w rejonie Kowal i Zakoniczyna jest rezerwy pod nowe osiedla. To co teraz by się przesiadło na SKM to się odrobi z nowymi mieszkańcami w tej perspektywie czasowej.

      • 5 0

    • sprzedawano grunty prywatne, nie miejskie, bamber się wzbogacił, miasto zostało z problemem

      • 0 0

  • Po co to i na co? (1)

    Ktoś tam mieszka na tych saburbach?

    • 7 27

    • A na zaspie

      To ktoś jeszcze mieszka? Te mieszkania po babciach w gierkowskich blokach ktoś w ogóle chce jeszcze wynajmować? Ahh rozumiem, godzina w korku z rana ale dobry standard wygrywa z "mieszkaniem po babci w świetnej lokalizacji" tylko wystrój taki późny breżniew. Nie można dopuścić żeby konkurencja rosła w siłę. Słoiki z Warmii i Mazur mają u mnie na zaspie wynajmować, a nie brać na kredyt na Kowalach

      • 4 0

  • Projekt ,48 milionów ??? Powariowali (3)

    • 33 10

    • Syn szwagra w Paincie zrobi to taniej?

      • 8 5

    • Niemal dwukrotne powiększenie sieci tramwajów w Olsztynie to jakieś 400 mln (1)

      a tu 50 za sam projekt - to ciekawe ile realizacja :)

      • 4 1

      • 2-3 mld, już była o tym mowa

        • 1 0

  • (3)

    Chyba zacznę protestować ze nie chce pkm pod oknami jak pewny dredziarz z wrzeszcza haha

    • 16 12

    • Liczę na te skargi oprócz tego że PKM pod oknami będzie miało mnóstwo osób (1)

      To dochodzą jeszcze takie tematy jak: wyburzenia , niszczenie krajobrazu, niszczenie zieleni, likwidacja istniejących punktów usługowych, likwidacja parkingów dzikich oraz na losotowicach, likwidacja pętli autobusowej losotowice, likwidacja wielu linii autobusowych gdyby to powstało, miasto nie poprzestanie na tym projekcie i będzie wzdłuż linii sprzedawać kolejne działki deweloperom - zły los nas czeka jeśli projekt powstanie

      • 5 10

      • Wszelkie plagi

        Złego losu. Jeszcze rzeki się zaczerwienią

        • 2 0

    • głupol

      • 2 0

  • Potrzebna jest nowa droga 2x2 okalająca całe Południe. Nowe droga północ-południe od Starogardziej do Havla a nie pakowanie na siłe osiedli, kto za to odpowiada i dlaczego jeszcze nie siedzi za kratami?

    • 34 13

  • Patrząc ile trwają inwestycje w mieście nie ma szans na ten termin (4)

    PKM ma założone bardzo optymistyczne terminy bo wcześniej projekty robiła sama a nie z miastem - może na etapie projektowym zobaczą że w Gdańsku tak szybko się budować po prostu nie da.

    • 156 32

    • Pójdźmy jeszcze raz zagłosować na tych samych to tak dalej będzie.

      • 10 7

    • Hee

      Prawda

      • 4 1

    • Uwaga maruda

      • 1 1

    • 7,5km projektować 3 lata

      Jak?!

      • 2 2

  • tramwaj.... (2)

    Tramwaj pewnie kosztowałby połowę i powstał o kilka lat szybciej. Wystarczy spojrzeć na Jasień czy Ujeścisko jak powstanie linii tramwajowej odblokowało te dzielnice. Sen o PKM piękny ale do 2030 Południe zdechnie na korek.

    • 33 12

    • No i tramwaj ma większą dostępność bo przystanki są gęsto i sieć jest szeroka (1)

      Mielibyśmy np 3 do Brzeźna 6 do Jelitkowa 7 do Nowego Portu gdyby wszystko z łostowic przedłużyć tj razem z 60-80 przystanków, a tak to wsiądziesz w EN57 i jednyny kierunek to Wejherowo lub Gdynia i raptem kilka stacyjek po drodze

      • 3 6

      • To fakt

        Dla Południa to niewiele PKM ma przystanków - 4: Łostowice- Świętokrzyska (pętla), Niepołomicka, Wielkopolska, Kowale. Zbierają ludzi raczej z południowego Południa :).
        Centralne Południe raczej będzie mialo to co jest- tramwaj

        • 3 2

  • Piękna wizja, szkoda że mieszkańcy jej nie dożyją

    Przynajmniej ci pełnoletni.

    • 144 38

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane