• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: projekt za 48 mln zł powstanie w 3 lata

Michał Brancewicz
28 czerwca 2024, godz. 16:40 
Opinie (247)
  • Planowany przebieg PKM Południe oraz możliwa zabudowa w okolicach pętli Łostowice-Świętokrzyska.
  • Planowany przebieg PKM Południe na odcinku między przystankami Wielkopolska i Kowale oraz możliwa zabudowa wzdłuż linii.
  • Planowany przebieg linii PKM Południe w okolicach Traktu św. Wojciecha wraz z możliwym zagospodarowaniem terenów wokół.

Cztery miesiące trwało wybieranie wykonawcy projektu PKM Południe, ale w końcu się udało. Przetarg wygrało hiszpańsko-polskie konsorcjum firm oferując kwotę 48,4 mln zł, czyli o 13 mln zł więcej niż zakładał budżet. Efekty prac poznamy w drugiej połowie 2027 roku.



Czy dobrym pomysłem jest wpuszczenie kolei w środek miasta?

Oferty na zaprojektowanie 7,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej wraz z układem drogowym złożyło sześć konsorcjów. Rozpiętość cenowa wynosiła od 30 do 56 mln zł.

Trzy tańsze oferty odrzucone



Komisja przetargowa potrzebowała dokładnie 120 dni, by wyłonić wykonawcę. I tu niespodzianka, zostało nim konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudios.

Ich oferta była czwartą pod względem wysokości ceny, która opiewa na 48 400 500 zł. A budżet inwestycji to zaledwie 35,6 mln zł. Z podziałem na zadanie kolejowe: 29,6 mln zł i drogowe: 6 mln zł.


Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.
Jak udało nam się ustalić, najtańsza oferta została odrzucona ze względu na rażąco niską cenę, o 5 mln zł mniejszą niż budżet. A dwie pozostałe, które też były tańsze, nie spełniały szczegółowych kryteriów.

Gdańsk dołoży brakujące pieniądze



Urzędnicy spodziewają się jednak odwołania od tej decyzji.

Co ciekawe, to miasto będzie musiało dołożyć brakującą kwotę. O ile większość ofert mieściła się w budżecie kolejowym finansowanym przez PKM, o tyle te drogowe, za które płaci miasto, już niekoniecznie.

Władze Gdańska zapewniają, że mają już zabezpieczone środki, bo ten projekt traktują priorytetowo.

Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że projekt będzie gotowy w drugiej połowie 2027 roku.


PKM Południe obejmuje zaprojektowanie:

  1. 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowy parking na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku



Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

- Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.

6 przystanków PKM Południe:


  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

Miejsca

Opinie (247) 2 zablokowane

  • Ładnie będzie puszczona linia między blokami na Niepołomickiej (2)

    Jak w Bronksie na podwyższeniu. Mieszkania okoliczne na pewno pójdą do góry. Taki klimat blokersowy nowoczesny.

    • 23 3

    • Akurat na zdjęciach widać, że przy Niepołomickiej linia jest w wykopie. I raczej inaczej tego nie zrobią niż na tym obrazku, bo to jest na wzniesieniu względem poprzedniego przystanku przy pętli Łostowice, a kolej nie może mieć takich pochyleń jak ruch drogowy.

      • 6 1

    • A zobcz jak ściemniają na wizce z Madalińskiego. Nagle metr w świecie realnym ma z metrów w świecie tego projektu xD

      • 0 0

  • Wow nieźle łapówy znowu ale festyn musi trwac

    • 7 2

  • Niepołomnicka

    Na projekcie przystanek Niepolomnicka po lewej jest ulica Srebrna a po prawej również ulica gdzie na dzień dzisiejszy developer buduje zabudowę mieszkalną.
    Czyżby blok miał stać tylko do budowy 2 etapu?

    • 19 2

  • A w 2027 to juz nie miały pociągi jezdzić? (1)

    Zero inwestycji i 100% poparcia.

    • 20 6

    • Nie, nie miały. Nigdy taka data nie padła

      • 2 2

  • 48 mln za sam projekt ? (1)

    Ładnie będą z tego wszyscy doić kasę, sama budowa będzie kosztować w takim razie conanmiej 8 miliardów złotych. Coraz bardziej podoba mi się ta nowa uśmiechnięta Polska.

    • 20 3

    • Bez kozery powiem 500 miliardów

      Nie znam się, to się wypowiem

      • 0 2

  • mam nadzieję, że projekt uwzględni konieczność budowy "małej" obwodnicy południowej"

    która jest niezbędna dla komunikacji wschodniej części miasta?...
    Wraz w długo wyczekiwanymi bezkolizyjnymi przejazdami/przejściami na Oruni?
    Bo ten przebieg konsumuje część dogodnych do tego terenów.

    • 7 5

  • kasa na projekt...

    ...projekt do szuflady...

    • 14 1

  • O wiele tańszy byłby tramwaj (2)

    • 12 12

    • Nie ta skala

      • 4 0

    • Wiesz ile ludzi mieszka na południu?

      Ogarnij się. To nie jest na 5 lat inwestycje

      • 0 0

  • Mam 45 lat to juz nie dozyje budowy. Dziadek od dziecka ki opowiadam o tramwaju na Chelm i tez nie dozyl

    • 19 2

  • Hehe, pinięndzy nie ma i nie będzie. Zrobią projekt i tyle. No ale cóż, wyborcy złodziejskiej kliki tak wybrali...

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane