• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: projekt za 48 mln zł powstanie w 3 lata

Michał Brancewicz
28 czerwca 2024, godz. 16:40 
Opinie (247)
  • Planowany przebieg PKM Południe oraz możliwa zabudowa w okolicach pętli Łostowice-Świętokrzyska.
  • Planowany przebieg PKM Południe na odcinku między przystankami Wielkopolska i Kowale oraz możliwa zabudowa wzdłuż linii.
  • Planowany przebieg linii PKM Południe w okolicach Traktu św. Wojciecha wraz z możliwym zagospodarowaniem terenów wokół.

Cztery miesiące trwało wybieranie wykonawcy projektu PKM Południe, ale w końcu się udało. Przetarg wygrało hiszpańsko-polskie konsorcjum firm oferując kwotę 48,4 mln zł, czyli o 13 mln zł więcej niż zakładał budżet. Efekty prac poznamy w drugiej połowie 2027 roku.



Czy dobrym pomysłem jest wpuszczenie kolei w środek miasta?

Oferty na zaprojektowanie 7,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej wraz z układem drogowym złożyło sześć konsorcjów. Rozpiętość cenowa wynosiła od 30 do 56 mln zł.

Trzy tańsze oferty odrzucone



Komisja przetargowa potrzebowała dokładnie 120 dni, by wyłonić wykonawcę. I tu niespodzianka, zostało nim konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudios.

Ich oferta była czwartą pod względem wysokości ceny, która opiewa na 48 400 500 zł. A budżet inwestycji to zaledwie 35,6 mln zł. Z podziałem na zadanie kolejowe: 29,6 mln zł i drogowe: 6 mln zł.


Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.
Jak udało nam się ustalić, najtańsza oferta została odrzucona ze względu na rażąco niską cenę, o 5 mln zł mniejszą niż budżet. A dwie pozostałe, które też były tańsze, nie spełniały szczegółowych kryteriów.

Gdańsk dołoży brakujące pieniądze



Urzędnicy spodziewają się jednak odwołania od tej decyzji.

Co ciekawe, to miasto będzie musiało dołożyć brakującą kwotę. O ile większość ofert mieściła się w budżecie kolejowym finansowanym przez PKM, o tyle te drogowe, za które płaci miasto, już niekoniecznie.

Władze Gdańska zapewniają, że mają już zabezpieczone środki, bo ten projekt traktują priorytetowo.

Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że projekt będzie gotowy w drugiej połowie 2027 roku.


PKM Południe obejmuje zaprojektowanie:

  1. 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowy parking na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku



Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

- Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.

6 przystanków PKM Południe:


  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

Miejsca

Opinie (247) 2 zablokowane

  • Kluczowe pytanie (7)

    Wszystko pięknie ładnie, czytałem i słuchałem już wielu wypowiedzi na temat tej inwestycji, ale zastanawia mnie jedno. Na jakiej podstawie osoby odpowiedzialne za tę inwestycję mówią o prawdopodobieństwie pozyskania finansowania na ten cel z perspektywy unijnej 2021-2027? Przecież zakładając najbardziej optymistyczny scenariusz w zakresie dokumentacji projektowej, będzie ona gotową w 2027 roku. Czyli w tym właśnie 2027 moglibyśmy ubiegać się o środki z programu FENiKS. Projekt ten, byłby jednym z większych w FENiKsie bo cała inwestycja ma kosztować kolo 2 mld PLN. Perspektywa 2021-2027 już mocno rusza, konkursy są już ogłaszane. W 2027 już raczej żadnych konkursów nie będzie. Przecież wtedy ta perspektywa będzie się kończyć. Większość pieniędzy dawno będzie rozdana. Czy osoby odpowiedzialne "są po słowie" z jakimiś szychami w ministerstwie funduszy albo z samym premierem, że będzie trzymana kasa w FENiKSie do samego końca perspektywy bo na Pomorzu jest do zrobienia jeden projekt? W każdym regionie są różne inwestycje planowane i wątpię żeby FENiKs nie ogłosił wszystkich kluczowych konkursów na infrastrukturę kolejową w roku 2024, 2025 czy 2026. Wydatki w ramach perspektywy 2021-2027 rzeczywiście można ponosić do końca 2030 roku, ale żeby to było możliwe, najpierw trzeba wystartować w konkursie i dostać dofinansowanie! A nie słyszałem żeby w perspektywie 2007-2013 albo 2014-2020 kluczowe konkursy odbywały się odpowiednio w 2013 i 2020 roku, a władze PKM sugerują nam, że w tej perspektywie akurat będzie inaczej i z potężna kasą wstrzymają się do samego końca. Ciekawe... każdemu podmiotowi, który zarządza funduszami UE zależy na jak najszybszym "kontraktowaniu" projektów i wyplacanaiu kasy, żeby się wykazać przed władzami i komisją Europejską. Biorąc to wszystko pod uwagę oceniam szanse na pozyskanie finansowania w perspektywie finansowej UE 2021-2027 na 0,1%. Te 0,1% to jest szansa, że marszlaek Struk ma obiecane od samego Donalda Tuska, że PKM dostanie kasę.

    • 21 1

    • Wniosek o dofinansowanie będzie składany na jesieni. (6)

      Zamiast tyle pisać, wystarczyło poczytać profil PKM na FB

      • 2 4

      • Prośba (5)

        Ależ czytam. Musiałem to przegapić zatem, mimo że jakoś strasznie dużo informacji tam nie ma. Będę wdzięczny za podanie daty opublikowania postu, w którym jest taka informacja. Szczerze nie słyszałem o tym by w konkursach unijnych można było startować bez złożenia wszystkich dokumentów wymaganych do zrealizowania inwestycji - jak projekt budowlany czy studium wykonalności. No ale może z tego postu, którego nie mogę znaleźć wynika i to.

        • 2 2

        • O wielu rzeczach nie słyszałeś (4)

          • 1 4

          • Akurat jeśli chodzi o fundusze, to mozna powiedziec ze jestem ekspertem (1)

            • 4 1

            • To nie jest takie proste.

              Może Ty i jesteś "ekspertem", ale z tej najniższej półki. Jeszcze przed nami kilka konkursów z programu Feniks. Nie będę Tobie ich wskazywać bo taki ekspert z taką prosta sprawa winien sobie poradzić. No i nie jest prawdą, że warunkiem jest dysponowanie projektami budowlanymi. Można realizowac inwestycje w systemie projektów i buduj. Aby zminimalizować ryzyko nie doszacowania wartości inwestycji przyjęto model projektów budowlanych. Jak rozpoczynano projekt PKM to dofinansowanie było na poziomie do 50%. A w trakcie realizacji tej inwestycji uległo znaczącemu zwiększeniu. Nie podaje danych końcowych bo o tym wiesz. I pewnie tak samo będzie z tą inwestycją. Ponadto przewiduje, iz Miasto i województwo złoża wniosek na zakup od 10 do 20 pojazdow aglomeracyjnych. To przy obecnych cenach szacuje, że za jeden pojazd trzeba będzie zapłacić 38-40 mln zł netto.

              • 1 0

          • Za to widzę że kolega widzi i slyszy rzeczy, o ktorych inni nie mają pojęcia (1)

            Przejrzałem profile PKM na fb i nic nie widzę o planach składania wniosku do FENiKSa w tym roku. Pożyjemy, zobaczymy... ja swoje 0,1% podtrzymuję. Projekt budowlany za 3 lata ma być gotowy, a wniosek składamy już teraz... ciekawe, doprawdy ciekawe...

            • 4 1

            • Nie moja wina, że szukać informacji nie umiesz

              Ale w sumie koreluje to z Twoimi wypowiedziami

              • 0 0

  • (1)

    Patrząc na tępo to minie 10 lat zanim zaczną coś robić

    • 10 1

    • Tak, tępo

      • 0 0

  • a może przedstawicie inne oferty i to mieszkańcy wybiorą wariant, znowu urzędnicy mają decydować o wydatkach naszych pieniędzy?

    • 11 1

  • Kolej

    Gdzie u nas jest tyle zieleni?

    • 10 0

  • Reaktywacja SKM do Nowej Letnicy (11)

    Ta dzielnica jest wykluczona komunikacyjnie,należy odbudować trasę z Gdańska do Nowego Portu przez Letnicę.

    • 22 11

    • Mieszkańcy zielonego trójkąta , Kochanowskiego mówią Nie! ! (1)

      Dosyć hałasu i pustych wagonów jak to kiedyś jezdziły

      • 2 9

      • osłonią was nowe bloki...

        tuż przy torach...

        • 0 0

    • Tramwaj może będzie. Plan już mają

      • 2 2

    • Te parę bloków to nie dzielnica, do które opłaca się puszczać pociągi (1)

      • 3 3

      • Kiedy tam byłeś ostatnio?

        • 1 1

    • nie opłacalne dla tej garstki osób (2)

      to nie ta skala

      • 3 3

      • (1)

        Brednie

        • 2 1

        • To przedstaw wyliczenia

          • 0 0

    • To przed twoim zakupem nie byla wykluczona? (1)

      • 2 3

      • Nie,bo uwierzyłem obietnicom developera.Obecnie mam pod oknami zrewitalizowany dojazd z portu pociągów towarowych z miałem węglowym.Pewnie jadą na Sląsk,bo tam zabrakło.

        • 2 1

    • Gdańsk nie będzie płacił obcym kolejarzom...

      ...bo ma swoich tramwajarzy.

      • 0 0

  • Ha ha

    Ale jadą haha pzd4 dla myslacych

    • 7 3

  • Jakie utopijne wizualizacje :) Przecież to nigdy nie powstanie.

    • 11 4

  • Na wizualizacji brak trakcji

    Czyli będą spalinowe lokomotywy

    • 8 2

  • Koszty

    Jeśli sam projekt ma kosztować 48 mln, to koszt budowy to będą już setki milionów. Nie wierzę, że ta kolej powstanie. Zwłaszcza, że ma przebiegać pod, nad i obok budynków. Więc trzeba doliczyć jeszcze koszty odszkodowań za uszkodzenia powstałe przy budowie.

    • 11 2

  • Dlaczego to nie jest połączone z Karczemkami! Mógłby być super węzeł przesiadkowy

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane