• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: projekt za 48 mln zł powstanie w 3 lata

Michał Brancewicz
28 czerwca 2024, godz. 16:40 
Opinie (247)
  • Planowany przebieg PKM Południe oraz możliwa zabudowa w okolicach pętli Łostowice-Świętokrzyska.
  • Planowany przebieg PKM Południe na odcinku między przystankami Wielkopolska i Kowale oraz możliwa zabudowa wzdłuż linii.
  • Planowany przebieg linii PKM Południe w okolicach Traktu św. Wojciecha wraz z możliwym zagospodarowaniem terenów wokół.

Cztery miesiące trwało wybieranie wykonawcy projektu PKM Południe, ale w końcu się udało. Przetarg wygrało hiszpańsko-polskie konsorcjum firm oferując kwotę 48,4 mln zł, czyli o 13 mln zł więcej niż zakładał budżet. Efekty prac poznamy w drugiej połowie 2027 roku.



Czy dobrym pomysłem jest wpuszczenie kolei w środek miasta?

Oferty na zaprojektowanie 7,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej wraz z układem drogowym złożyło sześć konsorcjów. Rozpiętość cenowa wynosiła od 30 do 56 mln zł.

Trzy tańsze oferty odrzucone



Komisja przetargowa potrzebowała dokładnie 120 dni, by wyłonić wykonawcę. I tu niespodzianka, zostało nim konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudios.

Ich oferta była czwartą pod względem wysokości ceny, która opiewa na 48 400 500 zł. A budżet inwestycji to zaledwie 35,6 mln zł. Z podziałem na zadanie kolejowe: 29,6 mln zł i drogowe: 6 mln zł.


Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.
Jak udało nam się ustalić, najtańsza oferta została odrzucona ze względu na rażąco niską cenę, o 5 mln zł mniejszą niż budżet. A dwie pozostałe, które też były tańsze, nie spełniały szczegółowych kryteriów.

Gdańsk dołoży brakujące pieniądze



Urzędnicy spodziewają się jednak odwołania od tej decyzji.

Co ciekawe, to miasto będzie musiało dołożyć brakującą kwotę. O ile większość ofert mieściła się w budżecie kolejowym finansowanym przez PKM, o tyle te drogowe, za które płaci miasto, już niekoniecznie.

Władze Gdańska zapewniają, że mają już zabezpieczone środki, bo ten projekt traktują priorytetowo.

Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że projekt będzie gotowy w drugiej połowie 2027 roku.


PKM Południe obejmuje zaprojektowanie:

  1. 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowy parking na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku



Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

- Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.

6 przystanków PKM Południe:


  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

Miejsca

Opinie (247) 2 zablokowane

  • Madalinskiego (2)

    Czy przystanek Madalińskiego nie miał iść w wykopie tudzież tunelu? Jest XXI wiek a my budujemy kolej w środku miasta gorzej niż w Indiach.Koniecznie poprawić.Trzeba zbierać poszkodowanych Ludzie obudźcie sie

    • 3 1

    • Koniecznie to sobie sprawdź co i gdzie idzie, a potem komentuj (1)

      • 0 0

      • Wiadomość z konsultacji

        Byłem na kilku konsultacjach i pamiętam pierwsze z nich. Potem nagle wyrósł nad ziemie.

        • 0 0

  • Jsk (1)

    Przecież nie ma szans że zburzą nowe bloki biotury na niepolomnickiek żeby sobie pociąg jechał ...

    • 3 5

    • Jak juz jestes az tak bardzo ciekaw

      To wejdź sobie na geoportal i zobacz na których działkach stoi biotura a które stanowią rezerwę pod "nową świętokrzyską" w korytarzu której ma iść pkm. Podpowiedź- to nie są te same działki

      • 4 0

  • Piękny prezent dla Gdańska

    od Marszałka Województwa. Gratulacje dla woj. struktur PO

    • 4 0

  • Nie obchodzi mnie czy za 50 czy za 500mln, mają to zbudować i to jak najszybciej banda zlodzieji!

    • 4 6

  • Dlaczego stacje nie są czerwone? (2)

    To znak rozpoznawczy PKM.

    • 5 3

    • Bo to przedłużenie SKMki, a nie PKMki

      • 1 0

    • Bo to była minia,czyli farba podkładowa.

      • 0 0

  • Eeeee, czegoś tu nie rozumiem (2)

    PKM-ka ma jeździć z Gdańska Śródmieście do Kowali, a tymczasem teraz nie można dojechać nią z Osowej do Gdańska, tylko z przesiadkami przez Wrzeszcz.

    • 3 7

    • To skmka ma jeździć do Kowal ;)

      • 3 0

    • co do czego porównujesz?

      Południe Gdańska na której mieszka ponad połowa Gdańszczan do małej "wsi" zwanej Osową ?

      • 5 0

  • My też chcemy PKM

    Gdynia Dąbrowa

    • 3 1

  • Czy na stację Trakt Św Wojciecha będzie wejście od Raduńskiej?

    Niby oczywista rzecz ale nie można być pewnym, patrząc na brak wejścia na SKM Śródmieście od strony Biskupiej Górki

    • 2 1

  • Totalnie bez sensu

    • 4 1

  • Tego typu imwestycje powinny być konsultowane co najmniej z reszta trójmiasta ,a nawet z Pruszczem i Wejherowem !!!!!!!

    I najpierw rozmawiać a potem projektować -tym sposobem można by wyeliminować wiele niedogodności komunikacyjnych między tymi miastami !!!!!!!!

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane