- 1 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (82 opinie)
- 2 Tajemnicze konstrukcje w Dolinie Samborowo (24 opinie)
- 3 Zgubiłeś ponton na morzu? Szukają cię (66 opinii)
- 4 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (438 opinii)
- 5 Dźwig wpadł do kanału. Moment upadku (306 opinii)
- 6 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (220 opinii)
PKM Południe: projekt za 48 mln zł powstanie w 3 lata
Cztery miesiące trwało wybieranie wykonawcy projektu PKM Południe, ale w końcu się udało. Przetarg wygrało hiszpańsko-polskie konsorcjum firm oferując kwotę 48,4 mln zł, czyli o 13 mln zł więcej niż zakładał budżet. Efekty prac poznamy w drugiej połowie 2027 roku.
Trzy tańsze oferty odrzucone
Komisja przetargowa potrzebowała dokładnie 120 dni, by wyłonić wykonawcę. I tu niespodzianka, zostało nim konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudios.
Ich oferta była czwartą pod względem wysokości ceny, która opiewa na 48 400 500 zł. A budżet inwestycji to zaledwie 35,6 mln zł. Z podziałem na zadanie kolejowe: 29,6 mln zł i drogowe: 6 mln zł.
Jak udało nam się ustalić, najtańsza oferta została odrzucona ze względu na rażąco niską cenę, o 5 mln zł mniejszą niż budżet. A dwie pozostałe, które też były tańsze, nie spełniały szczegółowych kryteriów.
Gdańsk dołoży brakujące pieniądze
Urzędnicy spodziewają się jednak odwołania od tej decyzji.
Co ciekawe, to miasto będzie musiało dołożyć brakującą kwotę. O ile większość ofert mieściła się w budżecie kolejowym finansowanym przez PKM, o tyle te drogowe, za które płaci miasto, już niekoniecznie.
Władze Gdańska zapewniają, że mają już zabezpieczone środki, bo ten projekt traktują priorytetowo.
Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że projekt będzie gotowy w drugiej połowie 2027 roku.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania do kupienia na południu Gdańska
PKM Południe obejmuje zaprojektowanie:
- 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
- bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
- drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.
W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowy parking na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.
PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku
Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.
- Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.
6 przystanków PKM Południe:
- Trakt św. Wojciecha
- Madalińskiego
- Łostowice-Świętokrzyska
- Niepołomicka
- Wielkopolska
- Kowale
Miejsca
Opinie (247) 2 zablokowane
-
2024-06-28 23:21
Nierealny termin
Plan ambitny ale po co?
Ta dzielnica już miała ambitny plan. W ramach budowy 4 ważnych ulic dla Gdańska były zapisane ulice Bulońska, Warszawska, politechniczna i Nowa Świętokrzyska. Plan był rozpisany inprzyjęty na lata 2010-2020. Ostatnią według priorytetów była ul. Nowa Świętokrzyska. Miała mieć 4 pasy i tramwaj.
Resztę dziejów ciągłego zmieniania koncepcji drogi, wydanych pieniędzy mieszkańcy południa dobrze znają. Dodatkow odcinek o długości 1.2 km nowej Świętokrzyskiej ma powstawać 3.5 roku. I właśnie dlatego tak trudno uwierzyć, że PKM południe powstanie do 2030.- 6 2
-
2024-06-28 23:25
Przystanki
W wizualizacjach bardzo ciekawe. Dobrze gdyby pozostawić je odmienne jak na obrazkach a nie na siłę ujednolicać jak w "starej" PKM
- 2 3
-
wczoraj 00:41
W roku 1956 w Chinach podjęto decyzję o budowie linii kolejowej przez Tybet.
Budowę trasy liczącej 1800 km ma wysokości prawie 5000 m rozpoczęto po dwóch latach. Później przyszły chińskie zawieruchy i roboty przerwano na długie lata ale tyle trwały roboty projektowe. Może niech magistrat przemyśli sprawę i zleci te roboty firmie mającej tylu pracowników, że zrobią ten projekt w rok. Swoją drogą czekamy na kosztorys tego projektu.
- 3 1
-
wczoraj 00:49
Powinno powstać metro zamiast pkm (17)
Na sile próbują wcisnąć pkm między mieszkania zamiast pomyśleć perspektywicznie i rozpocząć budowę metra. Na pewno miasto by więcej zyskało na takiej inwestycji
- 51 94
-
wczoraj 04:00
To nie takie proste choć może i medialnie fajne (4)
Zmiana przynajmniej połowy taboru tramwajowego ... Dlaczego dostaliśmy za darmo Dortmundy? Bo tam czyli w Dortmundzie tramwaj czyli coś na kształt metra schodziło pod ziemię. Nikt nie będzie budował metra dla 5 6 km trasy.
- 12 3
-
wczoraj 08:37
Od czegoś trzeba zacząć. Na początek 5-6 km, a potem dalej. Z kolei tłumaczenie, że warunki geologiczne i inne tego typu bzdety, nie wytrzymują porównania z rzeczywistością w innych państwach.
- 6 9
-
wczoraj 09:34
Każde metro na świecie zawsze zaczynało się od parukilometrowej trasy. (2)
Dlatego tak się ten startowy kawałek projektuje, żeby był rozwojowy.
- 2 8
-
wczoraj 18:07
Wiesz ile to kosztuje? (1)
- 1 1
-
wczoraj 21:35
Nawet skopanie w ogródku grządki pod marchewkę kosztuje i co z tego?
A wiesz ile kosztuje bezpowrotnie zmarnowany kilkukilometrowy pas terenu w środku miasta? A wiesz ile kosztują mostki i estakady?
- 0 5
-
wczoraj 06:43
Warunki geologiczne (4)
Grają tu rolę. Poza tym ulewy pokazują, co staje się z niżej położonymi miejscami w Gdańsku.
- 25 4
-
wczoraj 08:38
lol (1)
Człowieku, nie masz pojęcia, o czym piszesz.
- 6 5
-
wczoraj 17:51
To nas oświeć jak masz pojęcie
Co jest lepszego w Amsterdamie?
- 2 1
-
wczoraj 09:43
Przejedź się do Amsterdamu i zobacz w jakich warunkach geologicznych świetnie funkcjonuje metro.
- 7 5
-
wczoraj 10:07
Ty sam jestes geologiczy id...o
- 3 7
-
wczoraj 10:17
(2)
Nie możliwości budowy metra w Gdańsku ze względu na zbyt duża wilgotność gruntów
- 16 3
-
wczoraj 11:50
Czy w Amsterdamie mają metro wirtualne?
- 6 6
-
wczoraj 18:21
Ty tak na serio??
Tak jak inni zauwazyli ze jakims cudem w Amsterdamie is metro zbudowali, to jeszcze dodam zobacz jakie sa gleby I wilgotnosc w bangkoku ktore ma juz Jedna linie metra I budoje dwie nastepne, poczytaj tez na temat metra w Tbilisi, z lat 50, wiiele sieci metra byly I sa budowane w bardzomkiepskich warunkach. A te w trojmiescie wcale nie sa najgorsze.
- 4 3
-
wczoraj 11:53
jakie metro. róznica wysokosci na tej trasie to jakies 100m ! (1)
- 16 3
-
wczoraj 18:14
100 metrow To nic
Zobacz jak zbudowali metro w kijowie, I to w latach 50ych !Stacja dnipro na moscie and rzeka, nastepna stacja arsenalna jest na glebokosci -105.5 metrow, Do nie dawno byla najglebsza stacja na swiecie, Teraz jest druga, najglebsza jest w chongqing tez jest gleboka ze wzgledu na roznice poziomow, rowniez metro w Tbilisi, Neapolu I wielu innych miastach pokonuje znaczna roznice poziomow
- 5 4
-
wczoraj 23:15
(1)
Jedynym warunkiem, żeby coś było metrem, jest przebieg linii kolejowej w odseparowaniu od innego ruchu, z czym mamy tu do czynienia. Na całym świecie metro przebiega pod, na i nad ziemią (np. w Hamburgu większość sieci metra przebiega estakadami nad miastem) i tylko u nas ludzie są zachłyśnięci jakąś niby futurystyczną wizją metra jako pociągu pod ziemią, co nie znajduje żadnego uzasadnienia w trójmiejskich warunkach i realizacja takiego przedsięwzięcia byłaby niegospodarną głupotą.
- 12 2
-
11 godz.
To Warszawskie metro bylo niegospodarna glupota?A funkcja schronow,ktore daje metro to tez fanaberia?
Moglismy miec metro albo siec tuneli ale naszego Hiszpanskiego kreta oddano po wykopaniu tunelu pod rzeka -na zlom.Tak wygladala gospodarnosc za czasow Budynia....ale w deweloperke wchodzimy bez opamietania wycinajac lasy i wydajac miliony na kanalizacje przy pustym budzecie.
- 1 3
-
wczoraj 05:43
Że będzie kolej to super sprawa lecz gdy PO ma miasto Gdańsk zadłużone na prawie 600 milionów to nie wiem o co tu chodzi.
- 2 1
-
wczoraj 06:19
to są pozorne działania niby coś ale w sumie nic...
najpierw Dulkiewicz trzeba wykorzystać to co już jest
- 3 1
-
wczoraj 07:02
Z pkm-ki chetnie skorzystaja Ci co do glownego jada (1)
Ale tysiace rodzicow nie odwiazą pkm w drodze do pracy dziecka.do szkoly czy przedszkola, i wraz z tysiacami innych jadacych nie do gdanska, bedą dalej stali w korkach od 7 do 22 bo to godziny szczytu na poludniu gdanska
- 5 0
-
wczoraj 18:08
To niech 10 letnie babelki
Jeżdżą komunikacja miejska!
- 1 0
-
wczoraj 08:20
(1)
Razonco niskie - nie rozumiem, mieszkancy mogli zaoszczędzić 5 Milan ale nie,mają wydać 13 mln więcej ?! Czyli jesteśmy jakieś 18 mln w plecy - gdzie są służby?! To skandal !
- 1 3
-
wczoraj 08:53
A potem byś marudził, że robią na odp***, bo wybrano najtańszą ofertę
- 0 1
-
wczoraj 08:39
prognoza. projekt ma byc za 3 lata.
W tym czasie developerka zagrabi i zabetonuje kolejne czesci terenu pod kolejkę. I za 3 lata wyjdzie przypadkiem, ze potrzeba nowy projekt, bo przypadkiem sie duzo pozmienialo... Dulkewa to zaginione dziecko Barei,ona by sie na dozorce bloku nadawała,a nie do rządzenia miastem.
- 4 1
-
wczoraj 08:46
Szkoda że Gdańsk z moich podatków wybuduje PKM Kowalom
Zamiast puścić przez Zakoniczyn tak jak kiedyś było planowane
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.