• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: projekt za 48 mln zł powstanie w 3 lata

Michał Brancewicz
28 czerwca 2024, godz. 16:40 
Opinie (247)
  • Planowany przebieg PKM Południe oraz możliwa zabudowa w okolicach pętli Łostowice-Świętokrzyska.
  • Planowany przebieg PKM Południe na odcinku między przystankami Wielkopolska i Kowale oraz możliwa zabudowa wzdłuż linii.
  • Planowany przebieg linii PKM Południe w okolicach Traktu św. Wojciecha wraz z możliwym zagospodarowaniem terenów wokół.

Cztery miesiące trwało wybieranie wykonawcy projektu PKM Południe, ale w końcu się udało. Przetarg wygrało hiszpańsko-polskie konsorcjum firm oferując kwotę 48,4 mln zł, czyli o 13 mln zł więcej niż zakładał budżet. Efekty prac poznamy w drugiej połowie 2027 roku.



Czy dobrym pomysłem jest wpuszczenie kolei w środek miasta?

Oferty na zaprojektowanie 7,5-kilometrowego odcinka linii kolejowej wraz z układem drogowym złożyło sześć konsorcjów. Rozpiętość cenowa wynosiła od 30 do 56 mln zł.

Trzy tańsze oferty odrzucone



Komisja przetargowa potrzebowała dokładnie 120 dni, by wyłonić wykonawcę. I tu niespodzianka, zostało nim konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański, TPF i TPF Getinsa Euroestudios.

Ich oferta była czwartą pod względem wysokości ceny, która opiewa na 48 400 500 zł. A budżet inwestycji to zaledwie 35,6 mln zł. Z podziałem na zadanie kolejowe: 29,6 mln zł i drogowe: 6 mln zł.


Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.
Jak udało nam się ustalić, najtańsza oferta została odrzucona ze względu na rażąco niską cenę, o 5 mln zł mniejszą niż budżet. A dwie pozostałe, które też były tańsze, nie spełniały szczegółowych kryteriów.

Gdańsk dołoży brakujące pieniądze



Urzędnicy spodziewają się jednak odwołania od tej decyzji.

Co ciekawe, to miasto będzie musiało dołożyć brakującą kwotę. O ile większość ofert mieściła się w budżecie kolejowym finansowanym przez PKM, o tyle te drogowe, za które płaci miasto, już niekoniecznie.

Władze Gdańska zapewniają, że mają już zabezpieczone środki, bo ten projekt traktują priorytetowo.

Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że projekt będzie gotowy w drugiej połowie 2027 roku.


PKM Południe obejmuje zaprojektowanie:

  1. 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i trzypoziomowy parking na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku



Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

- Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.

6 przystanków PKM Południe:


  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

Miejsca

Opinie (247) 2 zablokowane

  • Hej młody junaku smuktek zwalcz i strach (2)

    Bo tu, na tym piachu za 20 lat..

    • 8 1

    • (1)

      Powstanie z pewnością
      Jasna, długa, prosta
      Szeroka jak rzeka
      Kolej PeKaMowska

      • 3 0

      • I Południowy zepnie ląd
        Z Śródmieściem daleko stąd

        • 3 0

  • (1)

    Jeśli już wszystko powstanie to realizację dowozu osób będzie prowadzić pkm czy skm?

    • 3 0

    • Pkm nie zajmuje się przewozem osób, a infrastrukturą. Ale odpowiadając na twoje pytanie - przewoźnikiem na tej linii będzie skm

      • 3 0

  • zauwazcie-tylko tytuly artykulow na portalu mowia za siebie-nic sie nie robi,tylko plany (1)

    "Projekt PKM" ,"9 chetnych na budowe","Dwie koncepcje buspassa" "To bedzie najlepszy pomnik?
    Cale Trojmikassto-tylko projekty i koncepcje-zero realnych inwestycji...tu nic sie nie dzieje.

    • 14 2

    • A jak chcesz by coś się działo bez projektu? Najpierw projekt, potem budowa.

      • 2 3

  • Nie wiem dlaczego o tym piszą

    Przecież już jest po wyborach

    • 6 1

  • Bob (1)

    Ja bym całe przedsięwzięcie puścił podziemią, wykup działek + niwelacja terenu, wyburzenia, skargi mieszkańców którzy mają swoje domy i mieszkania w pobliżu planowanej linii. Koszty wydaje mi się w całe nie będą dużo większe niż wariant naziemnych.

    • 3 4

    • Pod blokami? Fakt, co może pójść źle?

      • 1 0

  • Super, ale... (1)

    Same prace projektowe trwają dłużej niż w cywilizowanych krajach trwa budowa. Jako ciekawostka: Subway/metro w Nowym Jorku działa nieprzerwanie już od 120 lat

    • 9 2

    • A jak przykład działania od 120 lat ma się do czasu projektowania i budowania?

      • 1 0

  • Po co to komu ta pkm tramwaj na południe Gdańska taniej i szybciej oraz mniej deweloperów w okolicy

    • 5 7

  • Najpierw budują blokowiska na kompletnym zad*piu ,gdzie psy dziwnie szczekają, a potem za ogromne pieniądze na , które (5)

    składają się wszyscy mieszkańcy próbują sprawić żeby te poronione inwestycje miały sens. Już niedługo spodziewam się nowych absurdalnych inwestycji bardzo daleko od centrum , a potem lamentu, że daleko od centrum. Stop dalszemu rozlewaniu się Gdańska.

    • 9 11

    • Dokładnie (3)

      Kto to widział takie rzeczy?! Żeby 6 kilometrów w linii prostej od glownego miasta budować osiedla mieszkaniowe? Psy d**mi szczekają, i jeszcze wieśniakom się kolej marzy. No nieprawdopodobne...

      • 5 1

      • W wielu przypadkach te 6 km to tylko opowieści dewelopera, bo rzeczywiście jest znacznie dalej. (2)

        Według opowieści większości deweloperów dojazd do centrum zajmie 10 minut , skoro tak to nie ma problemu i takie gigantyczne inwestycje są niepotrzebne. Zwracam tylko uwagę, że mieszkańcy na przykład Wrzeszczą, Suchanina czy czy Oliwy nigdy nie skorzystają z dobrodziejstw takich inwestycji. Po co mieliby jeździć na południe Gdańska? Posłuchać dziwnego szczekania psów?

        • 0 5

        • Nie wiem nic o opowiesciach deweloperów

          I mnie one nie interesują. Patrzę na mapę i widzę, że w prostej linii od forum gdańsk do osiedli na "głębokim południu gdanska" jest 6 km. Rzeczywiście, jedno z największych miast w Polsce, 6 km od centrum to zad*pie xD zwłaszcza, że ani na północ, ani na wschód, ani na zachód nie ma jak miasto się rozwijać przestrzennie. Problemem nie jest to, że powstają osiedla mieszkaniowe kilka km od centrum, bo to jest jak najbardziej normalny proces, problemem jest tylko i wyłącznie to w jaki sposób powstaje infrastruktura towarzysząca - za późno i za wolno. Ja mieszkam na południu Gdańska i mam gdzieś mieszkańców wreszcza i suchanina. Cieszę się, że 50 mln idzie na projekt pkm południe, to jest zbyt duża kasa, żeby w ślad za projektem nie poszła jego realizacja. I cieszy mnie ból d**y mieszkańców komunistycznych dzielnic jak zaspa, przymorze czy suchanino. Mieszkajce sobie w tych waszych klockach gierkowskich i patrzcie z bólem tylnej części ciała jak "zad*pie" się rozwija także za wasze pieniądze. Pozdrawiam ;)

          • 5 0

        • A ja mam nadzieję że do starszej cioci w oliwie będę mogła dojechać już po pracy w gdańsku i ogarnięciu dzieci po szkole

          Nie ma to służyć " zwiedzającym" tylko zamieszkałym mieszkańcom którzy niejednokrotnie pracują bliżej centrum a mieszkają na obrzeżach np. koło Kowal i chyba musieliby juz zostawać na noc u rodziny której chcą pomagać w tygodniu

          • 0 0

    • Dzieciaki wracaj do szkoły

      Nie masz o niczym pojęcia. Nic nie rozumiesz. Dziwne, że pisać umiesz

      • 2 0

  • Co z lepszą komunikacją dla Letnicy, Nowego Portu?

    • 6 2

  • (2)

    Dlaczego wszyscy mieszkańcy mamy się składać na infrastrukturę dzielnic południowych. Niech część kwoty pokryją deweloperzy którzy budowali beztrosko domy w polu nie martwiąc się jak dojechać potem do centrum

    • 9 10

    • xD

      Oj boli du*a Wielkiego Pana Gdańszczanina, ktorego łojciec przesiedlony spod Oszmiany dostał w 74' przydział na własnościowe mieszkanie w komunistycznym klocku na zaspie. Nawet gościu nie wiesz jak jesteś pocieszny xD chyba, że to trolling, to wtedy szacun, zwracam honor.

      • 4 2

    • Serio

      Bo Ci deweloperzy dostali pozwolenia na budowę bloków od miasta i często kupili działki od miasta. A idąc tokiem Twojego rozumowania , dlaczego mieszkańcy zaniedbanych infrastrukuralnie dzielnic południowego Gdańska mają płacić takie same podatki jak mieszkańcy starych, centralnych dzielnic, przecież macie nowe tramwaje, szpitale, szkoły i przedszkola pod nosem opłacane z kasy miasta. Taka zabawa jest bez sensu. Moasto się rozbudowuje, a południowy kierunek to jedyny możliwy bo reszta to park lub plaża. Miasto ma zyski z rozbudowy bo tam osiedlają się ludzie młodzi, którzy pracują a więc płacą podatki.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane