• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii

Michał Brancewicz
25 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
  • Wizja zagospodarowania terenów przy przystanku PKM Trakt św. Wojciecha.
  • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.

W ramach PKM Południe powstanie sześć przystanków: dwa na estakadzie, dwa podziemne i dwa w głębokim wykopie. Prace projektowe podzielone zostaną na trzy zadania i potrwają do 2025-26 roku. Sama budowa 7,5-kilometrowej linii kolejowej w mieście ma się zakończyć do końca 2029 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz wizję PKM Południe?

Na ukończeniu są prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym i coraz więcej wiadomo na temat tego, jak w przyszłości może wyglądać PKM Południe oraz najbliższe otoczenie nowej linii kolejowej.

Oczywiście szczegóły zostaną dopracowane podczas prac projektowych.

W ciągu dwóch-trzech tygodni ogłoszony zostanie przetarg, który składa się z trzech zakresów, jednego kolejowego i dwóch drogowych.

Trzy zadania projektowe PKM Południe:

  1. budowa 7,5 km linii kolejowej od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowa bezkolizyjnego przejazdu przez linię kolejową E65,
  3. budowa drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej.

Dokumentacja ma być ukończona w 2025 lub 2026 roku.



Przystanki PKM Południe nie będą takie same



Pomorska Kolej Metropolitalna zaprezentowała wstępną koncepcję tego, jak mają wyglądać poszczególne przystanki. Tym razem nie będą jednolite, co charakteryzowało pierwszą linii PKM. Tam każdy peron ma czerwoną wiatę.

- Przystanki będą różniły się konstrukcyjnie, bowiem zakładamy powstanie dwóch na estakadzie, dwóch w głębokim wykopie i dwóch podziemnych - wyjaśniał Rafał Rychel, dyrektor pionu inwestycji PKM SA podczas debaty zorganizowanej przez Gazetę Wyborczą Trójmiasto na targach Trako.


6 przystanków PKM Południe:

  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.


Przestrzenie publiczne, miejsca pracy, mieszkania i usługi



Natomiast wizja tego, jak wyglądać może teren wokół przystanków, wyszedł spod ręki projektantów Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

  • Wizja zagospodarowania terenu w okolicy przystanku PKM Łostowice-Świętokrzyska.
  • Planowany przebieg PKM Południe oraz możliwa zabudowa w okolicach pętli Łostowice-Świętokrzyska.
- Bardzo ważne dla nas było, podczas projektowania okolic przystanków, by znalazły się tu nowe miejsca pracy oraz poszerzył się zakres i obszar usług. Co zyskają mieszkańcy? Szybki dojazd do centrum, szerszą ofertę usług społecznych, nowe miejsca pracy, atrakcyjne przestrzenie publiczne z ofertą kulturalną; kolej, która łączy, a nie dzieli - wyliczała Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
  • Wizja zagospodarowania terenu w okolicy przystanku PKM Kowale.
  • Planowany przebieg PKM Południe na odcinku między przystankami Wielkopolska i Kowale oraz możliwa zabudowa wzdłuż linii.
Koszt budowy PKM Południe szacuje się na ok. 2 mld zł. Według założeń realizacja potrwa do końca 2029 roku.

Wydarzenia

Trako (8 opinii)

(8 opinii)
targi

Miejsca

Opinie (279) 6 zablokowanych

  • Jeżeli nie będzie pieniędzy z UE to ten cały projekt można między bajki włożyć (1)

    Rządowa SKM nie jest nawet w stanie kupić nowych pociągów i zbudować własne tory z Chylonii do Wejherowa a co dopiero samorządowa PKMka z własnego budżetu może zrobić?

    • 3 3

    • Właśnie dlatego, że SKM jest rządowa...

      ...nie potrafią, nie chcą niczego zrobić. Nawet nowe pociągi musi im samorząd kupować, mimo że nie jest większościowym udziałowcem.

      • 4 0

  • Południe jak było slumsem, tak nim zostanie (2)

    Brutalna prawda, PKM nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych Wielkiej Faweli Południe, dopóki ta będzie się niebotycznie rozrastać ze względu na relatywnie niskie ceny mieszkań (w porównaniu z normalnymi dzielnicami), wynikające z dużej bezwzględnej odległości od centrum/Wrzeszcza/Oliwy, smrodu z Szadółek i kiepsko rozwiniętej infrastrukturze drogowej oraz usługowej.

    Już jakiś czasu temu pisałem, że Południe podzieli los Osowej - teraz jestem zdania, że będzie jeszcze gorzej - Osowa ma jeszcze szansę na bycie samowystarczalną dzielnicą w przyszłości, do tego ma nieporównywalnie ładniejszą okolicę (lasy, jeziora) no i smród z Szadółek tylko sporadyczny. Dodatkowo dużo bliżej do Gdyni czy Sopotu, łatwiej też o wyjazd w stronę Kaszub. No i w latach 90. sprowadziła się tam elita - głównie SBecja i co ważniejsze jednostki z PZPR - ale jednak, ludzie majętni, którzy sobie domy pobudowali, a nie, jak w przypadku Południa - słoiki z Mazur i inny plebs, głównie robole fizyczni i korposzczurki najniższego szczebla.

    Południe już jest stracone, przede wszystkim przz tramwaj, rozbudowany kosztem dróg. Nie trzeba być matematykiem czy tym bardziej ekspertem ds. ekonomiki transportu, żeby wiedzieć, iż XIX wieczny środek transportu o średniej prędkości 17km/h nie jest żadnym remedium na zbyt dlugie dojazdy do pracy. Nawet jeśli przyjmiemy, że tramwaj nie stoi w korku (a to de facto jeszcze durniejszy mit niż płaska Ziemia), to taki "płynny" przejazd do centrum to już jest często ponad 30 minut!

    A PKM, która dubluje trasy innych środków zbiorkomu, która robi wycieczki krajoznawcze zanim gdziekolwiek dojedzie to tak absurdalny pomysł, że tylko nasze niekompetentne urzędactwo mogło coś takiego wymyśleć.

    Także nie wróżę przyszłości tej dzielnicy jak i samej PKMce - dopóki stacje będą częściej niż 1 na 3 kilometry, busy dalej będą likwidowane, a tramwaje nie zostaną zdegradowane do roli feederów (a najlepiej zlikwidowane) - będzie tylko gorzej.

    • 6 15

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Minusuje plebs z Południa, haha

      • 1 0

  • strasznie wyglądają te buirowce na pętli Łostowice Świętokrzyska, za wielkie i toporne a parking zniknął (2)

    • 6 5

    • A po co tam parking?

      Tam nie będzie potrzeby dojeżdżania. Wielki parking powstanie przy przystanku Kowale, na granicy miasta.

      • 6 2

    • a parking zniknął

      Największa trwoga :)

      • 4 0

  • A realizacja kiedy ? 2065 ? Ileż to kampanii można na tym POjechać ? (2)

    • 6 2

    • Jak PIS nie da kasy, to faktycznie będzie można kilka kampanii pojechać :) (1)

      Bo teraz planowane jest zakończenie prac do 2029 roku

      • 2 1

      • Jak PIS nie da kasy

        Pragnę przypomnieć, że za 3 tygodnie są wybory.

        • 1 0

  • Rozbudowali miasto i przypomnieli sobie o infrastrukturze :D

    • 7 1

  • Nie tylko przystanki a nowe budynki

    Ja bym jeszcze dodała kwestię nowych budynków, które pojawiły się na tych planach wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej m.in. na parkingu należącym do spółdzielni Południe. Nowe "biurowce" czy kolejne mieszkania?

    • 3 0

  • już to powinni kończyć

    ciekawe czy coś z tego powstanie za mojego życia.

    • 4 1

  • Projektanci nie pofatygowali się na miejsce w celu dokonania wizji lokalnej (1)

    Projekty są po prostu z czapy, niedopasowane do miejsca i warunków oświetleniowych. Amatorszczyzna. Patrzeć hadko.

    • 4 3

    • Przepraszamy, miszczu...

      • 2 0

  • Kluczowy rozkład (1)

    A te PKM-ki będą jeżdzić co 5-10 minut jak metro czy raz na ruski rok jak teraz? Jeśli raz na 30 minut lub godzinę to szkoda kasy.

    • 4 4

    • Szkoda tłumaczyć takich spraw takim jak Ty

      • 2 3

  • Przystanek Wielkopolska (1)

    Dosłownie kilka metrów dalej jest wywóz Potoku Kowalskiego, przez który będzie przebiegać ta trasa. Bardzo chciałbym zobaczyć wizualizację tej przeprawy. To okolica cenna przyrodniczo i obawiam się, że w trakcie budowy zostanie zrujnowana.

    • 4 0

    • przystanek wielkopolska

      też tego się boję

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane