• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM Południe: tak mogą wyglądać przystanki i tereny wzdłuż linii

Michał Brancewicz
25 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
  • Wizja zagospodarowania terenów przy przystanku PKM Trakt św. Wojciecha.
  • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.

W ramach PKM Południe powstanie sześć przystanków: dwa na estakadzie, dwa podziemne i dwa w głębokim wykopie. Prace projektowe podzielone zostaną na trzy zadania i potrwają do 2025-26 roku. Sama budowa 7,5-kilometrowej linii kolejowej w mieście ma się zakończyć do końca 2029 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz wizję PKM Południe?

Na ukończeniu są prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym i coraz więcej wiadomo na temat tego, jak w przyszłości może wyglądać PKM Południe oraz najbliższe otoczenie nowej linii kolejowej.

Oczywiście szczegóły zostaną dopracowane podczas prac projektowych.

W ciągu dwóch-trzech tygodni ogłoszony zostanie przetarg, który składa się z trzech zakresów, jednego kolejowego i dwóch drogowych.

Trzy zadania projektowe PKM Południe:

  1. budowa 7,5 km linii kolejowej od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowa bezkolizyjnego przejazdu przez linię kolejową E65,
  3. budowa drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej.

Dokumentacja ma być ukończona w 2025 lub 2026 roku.



Przystanki PKM Południe nie będą takie same



Pomorska Kolej Metropolitalna zaprezentowała wstępną koncepcję tego, jak mają wyglądać poszczególne przystanki. Tym razem nie będą jednolite, co charakteryzowało pierwszą linii PKM. Tam każdy peron ma czerwoną wiatę.

- Przystanki będą różniły się konstrukcyjnie, bowiem zakładamy powstanie dwóch na estakadzie, dwóch w głębokim wykopie i dwóch podziemnych - wyjaśniał Rafał Rychel, dyrektor pionu inwestycji PKM SA podczas debaty zorganizowanej przez Gazetę Wyborczą Trójmiasto na targach Trako.


6 przystanków PKM Południe:

  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.


Przestrzenie publiczne, miejsca pracy, mieszkania i usługi



Natomiast wizja tego, jak wyglądać może teren wokół przystanków, wyszedł spod ręki projektantów Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata Projekt PKM Południe za 50 mln zł. Prace potrwają trzy lata

  • Wizja zagospodarowania terenu w okolicy przystanku PKM Łostowice-Świętokrzyska.
  • Planowany przebieg PKM Południe oraz możliwa zabudowa w okolicach pętli Łostowice-Świętokrzyska.
- Bardzo ważne dla nas było, podczas projektowania okolic przystanków, by znalazły się tu nowe miejsca pracy oraz poszerzył się zakres i obszar usług. Co zyskają mieszkańcy? Szybki dojazd do centrum, szerszą ofertę usług społecznych, nowe miejsca pracy, atrakcyjne przestrzenie publiczne z ofertą kulturalną; kolej, która łączy, a nie dzieli - wyliczała Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
  • Wizja zagospodarowania terenu w okolicy przystanku PKM Kowale.
  • Planowany przebieg PKM Południe na odcinku między przystankami Wielkopolska i Kowale oraz możliwa zabudowa wzdłuż linii.
Koszt budowy PKM Południe szacuje się na ok. 2 mld zł. Według założeń realizacja potrwa do końca 2029 roku.

Wydarzenia

Trako (8 opinii)

(8 opinii)
targi

Miejsca

Opinie (279) 6 zablokowanych

  • Taniej, skromniej, bo się nie doczekamy NIGDY

    • 2 2

  • Osobiści bardzo podoba mi się utrzymanie kolorystyki czerwieni i szarości - jak na starej PKMce.

    • 0 1

  • Na pewno nie

    Tak samo zapowiadali linie SKM a teraz tak zapowiadają PKM

    • 0 1

  • Jak to pięknie wygląda na zdjęciach. A w rzeczywistości, nie jest tak już zielono. Południe staje się betonem. Wycinanie drzew na potęgę, zabieranie terenów parków i otulin.

    • 2 1

  • Bardzo proszę zrobić zwykle perony

    Na miłość boską, czy my mamy jakies kompleksy? Po co te wodotryski. Zobaczcie jak wyglądają przystanki pociągów w Zurychu, najbogatszym chyba mieście świata. Zwykle wygodne perony, z bliskim dostępem z ulicy. Naprawdę, nie musi być przaśnie i drogo, żeby było funkcjonalnie.

    • 4 3

  • Cuda niewidy.... ktos po tych wszystkich latach jeszcze im wierzy ?

    • 0 3

  • Ludzie i tak wybiorą samochód więc korki i tak i tak będą.PKM nie rozwiąże problemu korków.

    • 1 4

  • Wsadźcie to sobie pod okna. To jest za duże na wrzucenie tego w środek osiedla. Korki na Małomiejskiej jak były, tak będą.

    • 1 2

  • Czemu tak usilnie rozbudujemy PKM a nie SKM (1)

    A czemu nie rozbudujemy SKM? Czemu jak już będziemy realizować taką inwestycję to nie dotować SKM. Ona ma studia i część projektów już zrobioną. Zresztą jak to by miało wyglądać? Dojedziesz z łostowic PKMką do Śródmieścia gdzie przejdziesz tunelem do przejdziesz tunelem do SKM żeby dalej kontynuować podróż? Czy wyjdziesz z niej na przystanek Śródmieście SKM by wsiąść do tramwaju jadącego z łostowic? Już nie lepiej wydłużyć SKM która będzie bez przesiadek, będzie co 5-10 min a nie co 30, i ma więcej miejsca w składach. Rezerwa była dla niej pozostawiona. Czemu zamiast ją rozbudować podcina się jej skrzydła? A jeśli chodzi o Kowale to można wydłużyć tramwaj z lawendowego wzgórza w granicach miasta i będą miały one połączenie.

    • 1 4

    • Zamiast tyle pisać, wystarczyło poszukać informacji o PKM Południe

      • 3 0

  • (1)

    Wizualizacje są kompletnie nierealistyczne. W żadnym z tych miejsc nie ma wystarczającej rezerwy terenowej na realizację tych pomysłów. Pętla Łostowice Świetokrzyska zdecydowanie tak nie wygląda i nie ma już miejsca na więcej zabudowy

    • 1 4

    • Bo pętla będzie przebudowana

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane