• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.

Parking park and ride na węźle UjeściskoMapka miał służyć kierowcom, którzy zdecydują się zmienić środek transportu poza centrum na tramwaj i autobus. Zamiast tego z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców okolicznych osiedli. Urzędnicy zapowiadają obserwację ruchu - zwłaszcza po uruchomienie tramwaju na Nowej Warszawskiej.



W jaki sposób powinny funkcjonować parkingi park and ride?

Deszczowa i niehandlowa niedziela na najnowszym parkingu przesiadkowym typu park and ride (parkuj i jedź) przy skrzyżowaniu al. Adamowicza z ul. Warszawską powinna przełożyć się na niewielkie obłożenie miejsc postojowych.

Nic bardziej mylnego - parking przez cały dzień pozostawał wypełniony w ok. 70 proc. Ponadto większość auta zaparkowanych była nie w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych, lecz w części najbliższej osiedla Lawendowe Wzgórza.

Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska. Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska.

Auta dostawcze, podnośnik, a nawet przyczepa campingowa



Na parkingu poza zwykłymi autami osobowymi naliczyliśmy:
  • aż 12 pojazdów dostawczych - w tym cztery, które są większe niż wyznaczone miejsca postojowe (zajmują dwa miejsca postojowe),
  • przyczepę campingową,
  • pojazd z podnośnikiem koszowym,
  • samochód ze zdemontowanym kołem.

Bez wątpienia parking nie ma nic wspólnego z promocją transportu zbiorowego, a jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku, która rozwiązuje problem braku miejsc do parkowania na pobliskich osiedlach deweloperskich.

Auta na wynajem blokowały parking park&ride Auta na wynajem blokowały parking park&ride

Parking niezgodny z przeznaczeniem, ale zmiany nieprędko



Nasuwa się jednak pytanie, czy taki był cel inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej, powstałej w ramach al. Adamowicza? Urzędnicy nie zamierzają na razie dokonywać żadnych zmian. Zapowiadają jedynie obserwację ruchu po starcie tramwaju na początku przyszłego roku na trasie Nowej Warszawskiej, która zaczyna się na właśnie na węźle Ujeścisko i będzie stanowić najszybsze połączenie szynowe ze Śródmieściem.

- Obecnie nie jest planowane wdrożenie systemu kontroli postoju na parkingach park and ride. Nie wykluczamy, że w przypadku stwierdzenia zapotrzebowania na takie rozwiązania, będą one wdrażane. Kwestia ta będzie analizowana i monitorowana w momencie pełnego uruchomienia węzła integracyjnego. Jeżeli początkowy okres użytkowania węzła wykaże problemy, będziemy na nie elastycznie reagować - zapowiada Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - baza firm



  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Pojazd z podnośnikiem koszowym na parkingu przesiadkowym Ujeścisko,
  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Samochód pozbawiony koła na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.

Gdańsk przyjazny kierowcom, którzy nie korzystają z komunikacji



Gdańskie ma wyjątkowo liberalne podejście do parkingów przesiadkowych i wyróżnia się na tle innych aglomeracji w Polsce, gdzie urzędnicy robią wszystko, aby parkingi park and ride nie zamieniły się w finansowane z budżetu miasta parkingi osiedlowe oraz place postojowe dla firm logistycznych i budowlanych:
  • w Warszawie z parkingów park and ride mogą korzystać wyłącznie posiadacze ważnych biletów krótkookresowych (co najmniej dobowych) i okresowych. Wjazd i wyjazd kontrolowany jest przez system szlabanów, zaś postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł (niezależnie od ważności biletów na przejazdy transportem zbiorowym).
  • w Poznaniu obowiązują podobne zasady jak w Warszawie, przy czym tutaj wjazd odbywa się w oparciu o bilety okresowe lub Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną. Pozostali kierowcy muszą liczyć się z opłatą 10 zł za postój, a wszyscy kierowcy z możliwością nałożenia opłaty 100 zł za postój w godzinach 2:30 - 4:30.
  • w Krakowie opłata jest wnoszona jest na wjeździe i wynosi 10 lub 25 zł za postój do końca działalności parkingu tj. do 2:30. Opłata 10 zł jest jednocześnie biletem dobowym na komunikację miejską, zaś opłata 25 zł dla pięciu osób (lub rodziny dla łącznie siedmiu osób). Pozostawienie auta po zamknięciu parkingu wiąże się z karą 100 zł.
  • we Wrocławiu istnieją dwa rodzaje parkingów przesiadkowych: bez żadnej kontroli w lokalizacjach z dala od zabudowy mieszkaniowej oraz z kontrolą wjazdu, która wymaga od kierowcy posiadania biletu okresowego na komunikację miejską. Parkować można wyłącznie w godzinach od 4 do 2 dnia następnego.

W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację. W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację.

Parking przy cmentarzu pełen aut nawet w nocy



Przypomnijmy, że trzy lata temu podobny problem jak na Ujeścisku pojawił się także na parkingu przy cmentarzu Łostowickim od strony CedrowejMapka. Tam auta mieszkańców przyległego osiedla wypełniały szczelnie miejsca postojowe nawet nocą, kiedy nekropolia jest nieczynna.

Urzędnicy ostatecznie zdecydowali się przekazać kontrolę wjazdu jednej z fundacji, która pobiera opłaty na poziomie identycznym, jak w Strefie Płatnego Parkowania.

Miejsca

Opinie (421) 2 zablokowane

  • TO pokazuje skalę problemu braku parkingóqw dla mieszkańców Gdańska !!!! (2)

    Niestety urzad patrzy na problem tylko poprzez kase !!!!!!!!!!!!!!

    • 7 8

    • TO pokazuje skalę problemu zbyt wielu aut mieszkańców Gdańska !!!! (1)

      Niestety ludzie nie patrzą na ten problem !!!!!!!!!!!!!!

      • 6 3

      • Problem zbyt słabej komunikacji. To wstyd, że nawet w korkach auta jadą szybciej niż tramwaj

        • 6 2

  • Cała komunikacja w Gdańsku to jeden wielki żart.

    Jak to ma zachęcić kogokolwiek to przesiadki na komunikację?

    • 16 1

  • Znak drogowy

    W przepisach pod nie ma takiego znaku drogowego

    • 1 1

  • Warunki zabudowy są zbyt łagodne

    Urzędy wystawiając warunki zabudowy na terenie osiedla określają ilość miejsc postojowych na 1 mieszkanie. Jakie są nie wiem ale... wnioskuję że zbyt wyrozumiałe dla dewelopera. Stąd mieszkańcy parkujący w innych "dogodnych" miejscach. Sugeruję urzędnikom wyciągnąć z tego lekcje i następne warunki zabudowy określać nieco inaczej.

    • 19 3

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Takim placzkom, co pytaja gdzie mam parkowac, odpowiem to Twoj problem. Nie masz miejsca, garazu nie kupuj auta. Jak nie mam miejsca w domu na duza szafe, kupuje mala szafke, nie stawiam wielkiej szafy u sasiada na wycieraczce, czy w przedpokoju. Kierowcy nie obarczajcie wszystkich swoimi problemami z parkowaniem.

    • 55 23

    • Po prostu niektórzy nie dorośli do życia w społeczeństwie. Samochody zaparkowane na chodnikach, buty, rowery, wózki tarasujące klatki schodowe czy worki na śmieci przed drzwiami. Możnaby tak jeszcze długo wymieniać

      • 22 2

    • Hulajnogi Rowery nie są parkowane gdzie popadnie Hipokryta . Płeno tego stoi wszędzie (1)

      • 4 4

      • No każdego pojazdu to dotyczy.

        • 0 1

  • Absurdy blokowisk powstających w gigantycznym tempie (3)

    Skoro parkingi są tak bardzo potrzebne i niewystarcza miejsc w okolicy nowo powstałego bloku to może czas najwyższy spojrzeć na problem z kilku stron? Czy to wina mieszkańców, że kupują za niemałe pieniądze mieszkanie i nie mają gdzie zaparkować jednego czy dwóch aut? Nie ma znaczenia czy wykupili miejsce czy nie, jakoś pustych miejsc na osiedlach nie widać...a co z gośćmi, odwiedzającymi lokatorów na nowych osiedlach? znalezienie miejsca graniczy z cudem więc niech miasto Gdańska nie dziwi sie że każdy nowo powstały parking (tym bardziej darmowy) będzie bardzo szybko wypełniony autami. Absurdem jest fakt, że powstają setki nowych mieszkań, gdzie będą za chwile setki nowych lokatorów i każdy z autem bez dostępu do ulic i parkingów.

    • 17 4

    • przecież deweloperzy chcą sprzedawać miejsca parkingowe, bo to dobry hajs

      problem w tym, że nie wszyscy chcą je wykupić, bo uważają, że gdzieś obok miejsce parkingowe się znajdzie za friko. to jest bardzo częste zachowanie cwaniaczków i to właśnie powoduje takie sytuacje.
      dlatego deweloper nie buduje parkingu np. 2-kondygnacyjnego, a tylko jeden poziom.

      • 3 2

    • Absurdem jest to że ludzie próbują parkować więcej samochodów niż jest miejs. Nie ma miejsca = nie parkujesz. Nie ważne czy jesteś mieszkańcem, gościem, kurierem. To bardzo proste.

      • 2 1

    • tak, jak kupują jedno miejsce parkingowe i chcą mieć dwa czy więcej autek , to tylko ich wyłacznie wina

      powinien być ogromny podatek dla ludzi, którzy nie posiadają swojego miejsca parkingowego. Od razu się zrobi lżej

      • 0 0

  • Ok. A jak ktoś pracuje jako stróż nocny to co??? (3)

    Albo jako kelner w nocnym lokalu? Dzięki za takie pomysly placenia za parking w nocy.

    • 5 4

    • To jedzie samochodem do celu (2)

      Nie ma korków, nie ma problemu parkowania w centrum, w czym problem?

      • 4 2

      • (1)

        Aaaa czyli parkingu dla wybranych a nie dla wszystkich. Mieszkancy osiedla zle. Stroz nocy tez zle. Tylko co co pracuja od 6 do 18?

        • 0 3

        • Tak, nie nie ma szczytu, to po co?

          • 1 1

  • Niestety, ale to kolejna inwestycja która pokazuje jak brg nie rozumie nowoczesnego miasta (2)

    • 7 0

    • dla ciebie nowoczesne miasto to takie gdzie wszystko jest zapchane od samochodów? (1)

      gratulacje

      • 2 1

      • Nie, ale parking darmowy w mieście właśnie do takiego zapchania zachęca.

        • 1 0

  • jeśli zrobią tego typu rozwiązania, to ciekawi mnie tylko jedno (1)

    jak to będzie w przypadku, gdy ktoś jedzie komunikacją miejską na takie Ujeścisko i ktoś pod niego podjeżdża autem na parking P&R właśnie. czy będzie mógł wtedy wjechać na parking, żeby zabrać pasażera?
    dość często jeżdżę tramwajem do rodziny na osiedlu niedaleko (o dziwo mają nawet dwa swoje miejsca w hali garażowej!) i przy niedobrej pogodzie lub gdy jest już ciemno, ktoś po mnie przyjeżdża lub mnie odwozi. ciekawe czy to ja będę pokazywała wtedy swój bilet, czy szwagier będzie musiał pokazywać swój hahaha
    w innym miejscu nie ma się gdzie tam zatrzymać.

    • 3 1

    • Postój od minuty jest dość szeroko w wielu miejscach dozwolony.

      • 1 0

  • Kto bedzie az tak głupi by rezygnowac z auta na tramwaj który kilka razy dziennie ma awarie a miejs siedzących tyle co nic

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane