• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.

Parking park and ride na węźle UjeściskoMapka miał służyć kierowcom, którzy zdecydują się zmienić środek transportu poza centrum na tramwaj i autobus. Zamiast tego z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców okolicznych osiedli. Urzędnicy zapowiadają obserwację ruchu - zwłaszcza po uruchomienie tramwaju na Nowej Warszawskiej.



W jaki sposób powinny funkcjonować parkingi park and ride?

Deszczowa i niehandlowa niedziela na najnowszym parkingu przesiadkowym typu park and ride (parkuj i jedź) przy skrzyżowaniu al. Adamowicza z ul. Warszawską powinna przełożyć się na niewielkie obłożenie miejsc postojowych.

Nic bardziej mylnego - parking przez cały dzień pozostawał wypełniony w ok. 70 proc. Ponadto większość auta zaparkowanych była nie w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych, lecz w części najbliższej osiedla Lawendowe Wzgórza.

Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska. Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska.

Auta dostawcze, podnośnik, a nawet przyczepa campingowa



Na parkingu poza zwykłymi autami osobowymi naliczyliśmy:
  • aż 12 pojazdów dostawczych - w tym cztery, które są większe niż wyznaczone miejsca postojowe (zajmują dwa miejsca postojowe),
  • przyczepę campingową,
  • pojazd z podnośnikiem koszowym,
  • samochód ze zdemontowanym kołem.

Bez wątpienia parking nie ma nic wspólnego z promocją transportu zbiorowego, a jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku, która rozwiązuje problem braku miejsc do parkowania na pobliskich osiedlach deweloperskich.

Auta na wynajem blokowały parking park&ride Auta na wynajem blokowały parking park&ride

Parking niezgodny z przeznaczeniem, ale zmiany nieprędko



Nasuwa się jednak pytanie, czy taki był cel inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej, powstałej w ramach al. Adamowicza? Urzędnicy nie zamierzają na razie dokonywać żadnych zmian. Zapowiadają jedynie obserwację ruchu po starcie tramwaju na początku przyszłego roku na trasie Nowej Warszawskiej, która zaczyna się na właśnie na węźle Ujeścisko i będzie stanowić najszybsze połączenie szynowe ze Śródmieściem.

- Obecnie nie jest planowane wdrożenie systemu kontroli postoju na parkingach park and ride. Nie wykluczamy, że w przypadku stwierdzenia zapotrzebowania na takie rozwiązania, będą one wdrażane. Kwestia ta będzie analizowana i monitorowana w momencie pełnego uruchomienia węzła integracyjnego. Jeżeli początkowy okres użytkowania węzła wykaże problemy, będziemy na nie elastycznie reagować - zapowiada Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - baza firm



  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Pojazd z podnośnikiem koszowym na parkingu przesiadkowym Ujeścisko,
  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Samochód pozbawiony koła na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.

Gdańsk przyjazny kierowcom, którzy nie korzystają z komunikacji



Gdańskie ma wyjątkowo liberalne podejście do parkingów przesiadkowych i wyróżnia się na tle innych aglomeracji w Polsce, gdzie urzędnicy robią wszystko, aby parkingi park and ride nie zamieniły się w finansowane z budżetu miasta parkingi osiedlowe oraz place postojowe dla firm logistycznych i budowlanych:
  • w Warszawie z parkingów park and ride mogą korzystać wyłącznie posiadacze ważnych biletów krótkookresowych (co najmniej dobowych) i okresowych. Wjazd i wyjazd kontrolowany jest przez system szlabanów, zaś postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł (niezależnie od ważności biletów na przejazdy transportem zbiorowym).
  • w Poznaniu obowiązują podobne zasady jak w Warszawie, przy czym tutaj wjazd odbywa się w oparciu o bilety okresowe lub Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną. Pozostali kierowcy muszą liczyć się z opłatą 10 zł za postój, a wszyscy kierowcy z możliwością nałożenia opłaty 100 zł za postój w godzinach 2:30 - 4:30.
  • w Krakowie opłata jest wnoszona jest na wjeździe i wynosi 10 lub 25 zł za postój do końca działalności parkingu tj. do 2:30. Opłata 10 zł jest jednocześnie biletem dobowym na komunikację miejską, zaś opłata 25 zł dla pięciu osób (lub rodziny dla łącznie siedmiu osób). Pozostawienie auta po zamknięciu parkingu wiąże się z karą 100 zł.
  • we Wrocławiu istnieją dwa rodzaje parkingów przesiadkowych: bez żadnej kontroli w lokalizacjach z dala od zabudowy mieszkaniowej oraz z kontrolą wjazdu, która wymaga od kierowcy posiadania biletu okresowego na komunikację miejską. Parkować można wyłącznie w godzinach od 4 do 2 dnia następnego.

W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację. W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację.

Parking przy cmentarzu pełen aut nawet w nocy



Przypomnijmy, że trzy lata temu podobny problem jak na Ujeścisku pojawił się także na parkingu przy cmentarzu Łostowickim od strony CedrowejMapka. Tam auta mieszkańców przyległego osiedla wypełniały szczelnie miejsca postojowe nawet nocą, kiedy nekropolia jest nieczynna.

Urzędnicy ostatecznie zdecydowali się przekazać kontrolę wjazdu jednej z fundacji, która pobiera opłaty na poziomie identycznym, jak w Strefie Płatnego Parkowania.

Miejsca

Opinie (421) 2 zablokowane

  • Nazwisko

    Tego przygladajacego sie urz dbika. Ciagle anonimowi.

    • 2 0

  • Przecież to oczywiste !! (2)

    Albo wymusimy na deweloperach budowę parkingów w ilości 2 miejsca na 1 mieszkanie, albo sfinansujemy ich budowę ze środków miejskich. Samochód musi gdzieś stać - zarówno jak się jeździ rowerem, tramwajem, hulajnogą czy się chodzi pieszo. Jest jeden wyjątek, kiedy samochód nie używa miejsca parkingowego - wtedy, kiedy jest w ruchu. Więc wniosek sam się nasuwa: jeśli preferujemy transport publiczny, to należy zainwestować w parkingi !!! Jak widać logika w tej materii jest obca decydentom.

    • 17 6

    • Może 3? Albo 4? Każde indywidualne miejsce parkingowe marnuje miejski teren. Miasto nie jest z gumy.

      • 1 2

    • a czemu chcesz prześladować miłośników motoryzacji, któzy chcą mieć 3 samochody?

      dwa, developer może wybudować więcej, ale czy ludzie zapłacą np 100k za dwa miejsca parkingowe ? czy będą woleli za darmoszke obok parkować?

      • 1 1

  • Odwiedzający

    Na tym parkingu bardzo często samochodu zostawiają po prostu goście mieszkańców osiedla. Deweloper praktycznie nie zapewnił miejsc dodatkowych. Pewnie, ktoś z Gdańska może podjechać komunikacją miejska, ale przecież rodzina i znajomi przyjeżdzają z różnych części kraju i kompletnie nie maja gdzie zaparkować. Osiedle jest źle przemyślane, ale nie można teraz całej winy zwalać na mieszkańców.

    • 12 5

  • Czemu to porównanie mnie nie dziwi? Gdańsk jest chyba najbardziej liberalnym miastem dla kierowców. A prawidłowości parkowania w ogóle się nie sprawdza.

    • 4 5

  • M (1)

    Według mnie jest to wina jedynie deweloperów którzy budują zbyt mało miejsc parkingowych i zbyt dużo mieszkań. Nie każdego stać na wynajem czy kupno parkingu przy obecnych absurdalnych cenach, a ze względu na kiepską komunikację miejską posiadanie auta to nie wybór a konieczność. Ilość darmowych miejsc na danym osiedlu powinna być regulowana prawnie.

    • 12 5

    • Cebula wysypuje się z Twojego auta

      Jak Cię nie stać na zakup miejsca to nie stać Cie na auto. Proste jak budowa cepa. Posiadanie auta nie jest obowiązkowe. W pod wyznaczenie tych "obowiązkowych bezpłatnych miejsc" proponuję najpierw wyburzyć Twój blok.

      • 1 2

  • Wyłączyć na chwilę w nocy i karać wysokimi mandatami. Problem się sam rozwiąże.

    • 4 4

  • (1)

    To może należałoby się zastanowić nad wybudowaniem parkingu, skoro problem istnieje?

    • 7 4

    • Niech sobie developer wybuduje

      • 0 0

  • Robicie aferę nie wiadomo z czego. (1)

    Po prostu ludzie znaleźli inne zastosowanie dla tzw. "parkingów przesiadkowych" z których i tak nikt nie będzie korzystał.Lepiej zajmijcie się tymi,którzy wpadli na ten głupi pomysł i myśleli,że ludzie będą zostawiać samochody i przesiadać się do pociągu jeżdżącego mniej więcej co 40 minit.

    • 9 8

    • najbliższy pociąg odjeżdża za 30 lat.

      • 1 0

  • Lepiej tak niz zeby te wszytkoe blachosmrody staly na trawnikach , chodnikach

    Dss

    • 5 2

  • no nieeemozliwee

    "jak do tego mogło dojść" - zastanawiaja się urzędnicy. "skad tam tyle samochodow" mowi Pan Marian. "moze moglismy pojechac tam na miejsce i sie rozejrzec zanim to zaplanowalimy" komentuje Pani Maria.

    Tak to właśnie u nas działa. Zaraz ktos z tych co to planuja miasto powie, ze to nie ich wina, ze tyle o sob ma samochod, zaraz powiedza, ze to nie ich wina, ze na osiedlu nie ma miejsca. Ale to Wasza wina. To Wy bierzecie pieniadze za planowanie, to wy wydajecie zgody za zabudowe bez dróg dojazdowych, bez odpowiedniej ilosci miejsc. Dziwic się ze parking przy osiedlu jest zajety. Dramat.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane