• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.

Parking park and ride na węźle UjeściskoMapka miał służyć kierowcom, którzy zdecydują się zmienić środek transportu poza centrum na tramwaj i autobus. Zamiast tego z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców okolicznych osiedli. Urzędnicy zapowiadają obserwację ruchu - zwłaszcza po uruchomienie tramwaju na Nowej Warszawskiej.



W jaki sposób powinny funkcjonować parkingi park and ride?

Deszczowa i niehandlowa niedziela na najnowszym parkingu przesiadkowym typu park and ride (parkuj i jedź) przy skrzyżowaniu al. Adamowicza z ul. Warszawską powinna przełożyć się na niewielkie obłożenie miejsc postojowych.

Nic bardziej mylnego - parking przez cały dzień pozostawał wypełniony w ok. 70 proc. Ponadto większość auta zaparkowanych była nie w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych, lecz w części najbliższej osiedla Lawendowe Wzgórza.

Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska. Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska.

Auta dostawcze, podnośnik, a nawet przyczepa campingowa



Na parkingu poza zwykłymi autami osobowymi naliczyliśmy:
  • aż 12 pojazdów dostawczych - w tym cztery, które są większe niż wyznaczone miejsca postojowe (zajmują dwa miejsca postojowe),
  • przyczepę campingową,
  • pojazd z podnośnikiem koszowym,
  • samochód ze zdemontowanym kołem.

Bez wątpienia parking nie ma nic wspólnego z promocją transportu zbiorowego, a jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku, która rozwiązuje problem braku miejsc do parkowania na pobliskich osiedlach deweloperskich.

Auta na wynajem blokowały parking park&ride Auta na wynajem blokowały parking park&ride

Parking niezgodny z przeznaczeniem, ale zmiany nieprędko



Nasuwa się jednak pytanie, czy taki był cel inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej, powstałej w ramach al. Adamowicza? Urzędnicy nie zamierzają na razie dokonywać żadnych zmian. Zapowiadają jedynie obserwację ruchu po starcie tramwaju na początku przyszłego roku na trasie Nowej Warszawskiej, która zaczyna się na właśnie na węźle Ujeścisko i będzie stanowić najszybsze połączenie szynowe ze Śródmieściem.

- Obecnie nie jest planowane wdrożenie systemu kontroli postoju na parkingach park and ride. Nie wykluczamy, że w przypadku stwierdzenia zapotrzebowania na takie rozwiązania, będą one wdrażane. Kwestia ta będzie analizowana i monitorowana w momencie pełnego uruchomienia węzła integracyjnego. Jeżeli początkowy okres użytkowania węzła wykaże problemy, będziemy na nie elastycznie reagować - zapowiada Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - baza firm



  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Pojazd z podnośnikiem koszowym na parkingu przesiadkowym Ujeścisko,
  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Samochód pozbawiony koła na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.

Gdańsk przyjazny kierowcom, którzy nie korzystają z komunikacji



Gdańskie ma wyjątkowo liberalne podejście do parkingów przesiadkowych i wyróżnia się na tle innych aglomeracji w Polsce, gdzie urzędnicy robią wszystko, aby parkingi park and ride nie zamieniły się w finansowane z budżetu miasta parkingi osiedlowe oraz place postojowe dla firm logistycznych i budowlanych:
  • w Warszawie z parkingów park and ride mogą korzystać wyłącznie posiadacze ważnych biletów krótkookresowych (co najmniej dobowych) i okresowych. Wjazd i wyjazd kontrolowany jest przez system szlabanów, zaś postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł (niezależnie od ważności biletów na przejazdy transportem zbiorowym).
  • w Poznaniu obowiązują podobne zasady jak w Warszawie, przy czym tutaj wjazd odbywa się w oparciu o bilety okresowe lub Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną. Pozostali kierowcy muszą liczyć się z opłatą 10 zł za postój, a wszyscy kierowcy z możliwością nałożenia opłaty 100 zł za postój w godzinach 2:30 - 4:30.
  • w Krakowie opłata jest wnoszona jest na wjeździe i wynosi 10 lub 25 zł za postój do końca działalności parkingu tj. do 2:30. Opłata 10 zł jest jednocześnie biletem dobowym na komunikację miejską, zaś opłata 25 zł dla pięciu osób (lub rodziny dla łącznie siedmiu osób). Pozostawienie auta po zamknięciu parkingu wiąże się z karą 100 zł.
  • we Wrocławiu istnieją dwa rodzaje parkingów przesiadkowych: bez żadnej kontroli w lokalizacjach z dala od zabudowy mieszkaniowej oraz z kontrolą wjazdu, która wymaga od kierowcy posiadania biletu okresowego na komunikację miejską. Parkować można wyłącznie w godzinach od 4 do 2 dnia następnego.

W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację. W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację.

Parking przy cmentarzu pełen aut nawet w nocy



Przypomnijmy, że trzy lata temu podobny problem jak na Ujeścisku pojawił się także na parkingu przy cmentarzu Łostowickim od strony CedrowejMapka. Tam auta mieszkańców przyległego osiedla wypełniały szczelnie miejsca postojowe nawet nocą, kiedy nekropolia jest nieczynna.

Urzędnicy ostatecznie zdecydowali się przekazać kontrolę wjazdu jednej z fundacji, która pobiera opłaty na poziomie identycznym, jak w Strefie Płatnego Parkowania.

Miejsca

Opinie (421) 2 zablokowane

  • Całkowita prawda

    Jak oglądałem mieszkanie w okolicy to sprzedawcy z obu działających tam deweloperów jednoznacznie wskazywało że domyślnym parkingiem jest Park nad Ride jeżeli nie zaparkuje pod blokiem. Ps. Jak można pozwolić na budowę osiedla bez miejsc postojowych?

    • 15 0

  • Gdzie zgłaszać wniosek o kary

    Gdzie można zgłosić to do UE? Powinni oddać pieniędze za prywatę...

    • 6 0

  • Za blisko i .. za daleko

    Idea P+R w Gdansku to sciema. Nikt nie będzie parkować na p+r, które oferuje 40 minut tramwajem do centrum zamiast 20 minut samochodem (ujescisko). I znowu- nikt nie będzie parkować na Siedlcach, żeby zapłacić prawie 5 zł w jedną stronę za pasażera za 10 minut podróży.
    Dobre parkingi p+r to taki jak w PKM poza Gdanskiem - auto w ogóle nie wjeżdża do miasta.
    A jeszcze lepszy przykład to Warszawa. Tam się po prostu nie opłaca samochodem, za to opłaca komunikacja, jest naprawdę tania i szybka.

    • 12 1

  • proponuję zrobić płatne

    tak jak np przy Traugutta . Zawsze były pełne jak jechałem do pracy a teraz coś czasami zaparkuje. Zawsze się znajdzie jakaś łąka darmowa.

    • 2 0

  • Mieszkańcy Gdańska

    A czy mieszkańcy Gdańska nie płacą podatków, z których miasto buduje parkingi-ludzie są dla władz czy władze dla ludzi???

    • 4 3

  • a powiedzcie dla kogo ma być ten parking?

    dla tych co jadą Niepołomicką albo z Kowal? Jak już tam dojadą (przebiją się) w godzinę to jeszcze 20 minut i są na miejscu. Po co komu kolejna godzina w komunikacji.

    • 3 3

  • pomysłodawcy obrazili kierowców a ci postanowoli się odwdzięczyć.lubimy jak dzbany używać obcych określeń i ogólników.

    • 3 1

  • Ja (1)

    Myślę , że problem w tym , iż nie buduje się osiedli tak aby wszyscy mieli miejsca postojowe. Miejsca w halach garażowych powinny być dodatkiem do mieszkania a nie osobno płatne. W ten sposób dochodzi do spekulacji , pełno jest ogłoszeń wynajmę miejsce w hali garażowej. I tak się rodzą patologie.

    • 8 3

    • Patologia to ich niewykupowanie

      Nie kupujesz mieszkania, które nie pozwala na parkowanie. To takie proste. A wynajem to wolny rynek. Proponuję żebyś jeden z pokojów odstąpił zatem za darmo np. bezdomnym. Ok? To też akceptujesz?

      • 1 0

  • To tylko pokazuje że mamy w tym mieście za mało miejsc parkingowych. Zarówno w dzielnicach bliżej centrum jak Wrzeszcz jak i tych dalszych jak Chełm, Ujeścisko. Dobrze że taki parking w ogóle powstał, przecież tam mógłby powstać kolejny blok (co w sumie może kiedyś nastąpić).

    • 3 3

  • hahaha niezmiennie śmieszy mnie zdziwienie aktywistów miejskich. (1)

    Nawet przysłowiowy Janusz wiedział zapewne, jak taki parking będzie użytkowany. A aktywiści miejscy się dziwią: "hmmm a w Amsterdamie to działa....dlaczegooooo?..." ;D

    • 7 0

    • W Amsterdamie są stawki jak u nas ale za 15 min a nie za godzine

      Wiec tam działa. Ludzie są tam oszczędniejsi niż tutaj

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane