- 1 Niespokojna noc na gdańskich drogach (95 opinii)
- 2 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (285 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (158 opinii)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (816 opinii)
- 5 Kultowa "Górka" i widok na morze (149 opinii)
- 6 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (59 opinii)
Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy
Parking park and ride na węźle Ujeścisko miał służyć kierowcom, którzy zdecydują się zmienić środek transportu poza centrum na tramwaj i autobus. Zamiast tego z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców okolicznych osiedli. Urzędnicy zapowiadają obserwację ruchu - zwłaszcza po uruchomienie tramwaju na Nowej Warszawskiej.
Nic bardziej mylnego - parking przez cały dzień pozostawał wypełniony w ok. 70 proc. Ponadto większość auta zaparkowanych była nie w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych, lecz w części najbliższej osiedla Lawendowe Wzgórza.
Auta dostawcze, podnośnik, a nawet przyczepa campingowa
Na parkingu poza zwykłymi autami osobowymi naliczyliśmy:
- aż 12 pojazdów dostawczych - w tym cztery, które są większe niż wyznaczone miejsca postojowe (zajmują dwa miejsca postojowe),
- przyczepę campingową,
- pojazd z podnośnikiem koszowym,
- samochód ze zdemontowanym kołem.
Bez wątpienia parking nie ma nic wspólnego z promocją transportu zbiorowego, a jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku, która rozwiązuje problem braku miejsc do parkowania na pobliskich osiedlach deweloperskich.
![Auta na wynajem blokowały parking park&ride](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2185/150x100/2185033__kr.webp)
Parking niezgodny z przeznaczeniem, ale zmiany nieprędko
Nasuwa się jednak pytanie, czy taki był cel inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej, powstałej w ramach al. Adamowicza? Urzędnicy nie zamierzają na razie dokonywać żadnych zmian. Zapowiadają jedynie obserwację ruchu po starcie tramwaju na początku przyszłego roku na trasie Nowej Warszawskiej, która zaczyna się na właśnie na węźle Ujeścisko i będzie stanowić najszybsze połączenie szynowe ze Śródmieściem.
- Obecnie nie jest planowane wdrożenie systemu kontroli postoju na parkingach park and ride. Nie wykluczamy, że w przypadku stwierdzenia zapotrzebowania na takie rozwiązania, będą one wdrażane. Kwestia ta będzie analizowana i monitorowana w momencie pełnego uruchomienia węzła integracyjnego. Jeżeli początkowy okres użytkowania węzła wykaże problemy, będziemy na nie elastycznie reagować - zapowiada Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - baza firm
Gdańsk przyjazny kierowcom, którzy nie korzystają z komunikacji
Gdańskie ma wyjątkowo liberalne podejście do parkingów przesiadkowych i wyróżnia się na tle innych aglomeracji w Polsce, gdzie urzędnicy robią wszystko, aby parkingi park and ride nie zamieniły się w finansowane z budżetu miasta parkingi osiedlowe oraz place postojowe dla firm logistycznych i budowlanych:
- w Warszawie z parkingów park and ride mogą korzystać wyłącznie posiadacze ważnych biletów krótkookresowych (co najmniej dobowych) i okresowych. Wjazd i wyjazd kontrolowany jest przez system szlabanów, zaś postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł (niezależnie od ważności biletów na przejazdy transportem zbiorowym).
- w Poznaniu obowiązują podobne zasady jak w Warszawie, przy czym tutaj wjazd odbywa się w oparciu o bilety okresowe lub Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną. Pozostali kierowcy muszą liczyć się z opłatą 10 zł za postój, a wszyscy kierowcy z możliwością nałożenia opłaty 100 zł za postój w godzinach 2:30 - 4:30.
- w Krakowie opłata jest wnoszona jest na wjeździe i wynosi 10 lub 25 zł za postój do końca działalności parkingu tj. do 2:30. Opłata 10 zł jest jednocześnie biletem dobowym na komunikację miejską, zaś opłata 25 zł dla pięciu osób (lub rodziny dla łącznie siedmiu osób). Pozostawienie auta po zamknięciu parkingu wiąże się z karą 100 zł.
- we Wrocławiu istnieją dwa rodzaje parkingów przesiadkowych: bez żadnej kontroli w lokalizacjach z dala od zabudowy mieszkaniowej oraz z kontrolą wjazdu, która wymaga od kierowcy posiadania biletu okresowego na komunikację miejską. Parkować można wyłącznie w godzinach od 4 do 2 dnia następnego.
Parking przy cmentarzu pełen aut nawet w nocy
Przypomnijmy, że trzy lata temu podobny problem jak na Ujeścisku pojawił się także na parkingu przy cmentarzu Łostowickim od strony Cedrowej
Urzędnicy ostatecznie zdecydowali się przekazać kontrolę wjazdu jednej z fundacji, która pobiera opłaty na poziomie identycznym, jak w Strefie Płatnego Parkowania.
Miejsca
Opinie (421) 2 zablokowane
-
2022-08-24 08:30
Powinni parking dac na to cale pole a nie taka PO****dolka (2)
A ludzie parkuja bo dewelopery tak buduja, za komuny to robili z glowa osiedla a teraz szkoda gadac.
- 3 1
-
2022-08-24 09:27
Mieszkam w bloku z komuny. Na 60 mieszkan sa 4 miejsca parkingowe
- 0 2
-
2022-08-24 15:08
ile to miejsc parkingowych budowana za komuny? Jak nie wiesz, wybierz się na żabiankę czy przymorze
to się okaże, ze są 2-3 na klatkę, nie mieszkanie
- 0 0
-
2022-08-24 08:31
to wszystko jest moim zdaniem bardzo proste (1)
Nowe budynki mieszkalne powstaję bez parkingów bo i tak się mieszkania sprzedadzą. Kupujący często nie dbają o zakup miejsca parkingowego bo będę parkować gdzie popadnie za przyzwoleniem innych mieszkańców i służb. Po prostu jako społeczeństwo nie mamy nic przeciwko wolnej amerykance jeśli chodzi o parkowanie i wyznajemy kult samochodu. Jakby zasady parkowania były ekzegkwowane to by się mieszkania bez parkingów nie sprzedały i tyle.
- 5 0
-
2022-08-24 08:57
Ja nie wyznaje tego kultu. Nie mówiąc o tym, że kupujący wszędzie widzi problem tylko nie w sobie. Potrzebuje 2 miejsca do parkowania a deweloper oferuje jedno? To dokupuje dodatkowe albo wybieram inna lokalizację a nie stawiam samochód na trawniku
- 3 0
-
2022-08-24 08:32
(1)
świadczy o tym, że brakuje parkingów na osiedlach
- 4 3
-
2022-08-24 09:27
Nie brakuje tylko ludzie nie kupili miejsc
- 0 3
-
2022-08-24 08:40
Taka sytuacja
Mieszkania bez miejsca postojowego o komórce nie wspomnę, na peryferiach miasta. Przy zakupie tańsze ale w codziennym użytkowaniu kłopotliwe
- 8 0
-
2022-08-24 08:43
Jest prosta rada. Trójmiasto jest wypełnione mieszkańcami na maksa, więc trzeba zakazać nowych budów budynków wielorodzinnych. Niech każdy mieszka u siebie.
- 6 0
-
2022-08-24 08:43
Patodeweloperka (1)
Prezydentka Gdańsk robi prezenty parkingowe deweloperom. Ile mieszkań dostała(sorry kupiła po okazyjnej cenie)
- 6 2
-
2022-08-24 14:01
Ile, za ile i od kogo?
Masz jakieś konkretne informacje, to się nimi podziel.
Czy tylko tak sobie wypisujesz, co ci przyjdzie do głowy, bo czujesz się anonimowo w sieci?- 0 0
-
2022-08-24 08:46
Na wszystko jest sposób.
UM zapomina o parkingach piętrowych - brak myślenia i wyobraźni.
- 6 0
-
2022-08-24 08:46
Glowny temat artykulow to ...parkingi
widac ,ze tu sie nic innego nie dzieje w tym Trojmiescie.Kompletny zastoj.Brak inwestycji.Dno.Jedyne co sie buduje to jakies klocki deweloperskie-poza tym pustka.
- 6 1
-
2022-08-24 08:47
Ale jak super działająca komunikacja miejska we Wrocławiu czy Warszawie.
- 0 0
-
2022-08-24 08:50
Przykład Krakowa
Byłem niedawno na jeden dzień w Krakowie. I właśnie korzystałem z rozwiązania P+R. Tam na wjazdach pobierasz bilet parkingowy, który służy też jako bilet na cały transport publiczny w mieście (autobusy i tramwaje). Bilet jest aktywny do nocy (chyba do 2:00) i są dwa rodzaje: 10 zł - 1 os. lub 25zł - 4 os. Działa to zajefajnie! Można? Można.
Skoro idea parkingu jest taka, że ma służyć przesiadkom na komunikację miejską, to musi to być jakoś sankcjonowane. A u nas w Gdańsku opiera się to na dobrej woli - no i jest co jest.- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.