• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking z prefabrykatów powstaje w centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
4 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Parking realizowany jest w systemie prefabrykatów, które montowane są na placu budowy. Parking realizowany jest w systemie prefabrykatów, które montowane są na placu budowy.

Podczas gdy budowa biurowca Tryton trwa w najlepsze, na terenie dawnej pętli autobusowej zaczęła wyrastać konstrukcja parkingu. Jego wyglądem nigdy nie chwalili się ani inwestor, ani miasto. Nie ma się co dziwić, bowiem nie będzie to obiekt o wybitnych walorach architektonicznych.



Budynek doskonale widoczny będzie z wielu miejsc, m.in. z wiaduktu Błędnik. Budynek doskonale widoczny będzie z wielu miejsc, m.in. z wiaduktu Błędnik.
Konstrukcja opiera się o prefabrykaty. Na zeskanowanym szkicu widoczny jest fragment elewacji etapu B (107 miejsc postojowych), ale jest on identyczny, jak realizowany etap A. Konstrukcja opiera się o prefabrykaty. Na zeskanowanym szkicu widoczny jest fragment elewacji etapu B (107 miejsc postojowych), ale jest on identyczny, jak realizowany etap A.

Czy w eksponowanych miejscach powinny powstawać naziemne parkingi wielopoziomowe?

Parking na 493 miejsca (a docelowo na dodatkowych 107) powstaje na terenie zlikwidowanej pętli autobusowej Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Jej zamknięcie nastąpiło 31 sierpnia ub.r. Od tego czasu autobusy muszą krążyć po okolicznych ulicach, a kierowcy korzystać z zaplecza sanitarnego w toi-toiach.

Przekazanie gruntu na parking to ukłon miasta w stronę dewelopera pobliskiego biurowca Tryton zobacz na mapie Gdańska, który nie był w stanie finansowo "zamknąć" projektu w przypadku realizacji całego parkingu wewnątrz kubatury biurowca.

Miasto więc przekazało swój teren inwestorowi - firmie Echo Investment - w odpłatne użytkowanie na dodatkowe miejsca postojowe (mają być ogólnodostępne, nie tylko dla pracowników biurowca), ale w zamian za warunek, że po 18 latach od zakończenia budowy gmina otrzyma na własność budynek parkingu.

Mimo tego porozumienia nigdy oficjalnie nie zaprezentowano wizualizacji garażu. Jako powód podawano brak wykonania takich materiałów. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co deweloper zaproponował w pozwoleniu na budowę.

W dokumencie tym tak opisana została konstrukcja garażu: "konstrukcję zaprojektowano jako stalową, prefabrykowaną w systemie Gobacar firmy Goldbeck. Słupy wykonane zostaną z profili stalowych walcowanych (...). Będą one połączone dźwigarami w układzie równoległym (...), a na nich spoczywać będą żelbetowe prefabrykaty płyt stropowych. Elementami konstrukcyjnymi klatek schodowych również będą prefabrykaty żelbetowe".

Prefabrykaty dominować będą również w aspekcie wizualnym budynku - "ściany zewnętrzne otaczające powierzchnię parkowania na wszystkich kondygnacjach ograniczają się do poziomych pasów międzykondygnacyjnych z prefabrykatów żelbetowych o wysokości 80 cm. Ściany zewnętrzne klatki schodowej stanowią nieocieplone prefabrykaty żelbetowe, lecz na wysokość całej kondygnacji, natomiast ściany pomieszczenia techniczno-socjalnego wykonane będą jako ściany z bloczków gazobetonowych lub płyt warstwowych z wełną mineralną".

Dodatkowym zabezpieczeniem przed upadkiem z wysokości i elementem elewacji mają być jedynie kraty stalowe ocynkowane.

Projekt budynku nie uwzględnia miejsca dla stale zatrudnionego pracownika. Przewidziano jedynie możliwość pobytu okresowego w pomieszczeniu techniczno-socjalnym.

Parking będzie liczył sześć kondygnacji. Wjazd będzie odbywał się poprzez ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska oraz Gdyńskich Kosynierów zobacz na mapie Gdańska (ta będzie ponownie połączona skrzyżowaniem z ul. Jana z Kolna).

Ruch między poszczególnymi kondygnacjami zaplanowano po rampach. W tzw. części "B", czyli ewentualnej rozbudowie parkingu o 107 miejsc, nie zaplanowano żadnych ramp, gdyż będzie to przedłużenie powstającej konstrukcji w stronę tzw. żółtego wiaduktu zobacz na mapie Gdańska.

Parking, zgodnie z zapowiedziami inwestora, ma być gotowy w momencie otwarcia biurowca, tj. do wiosny 2015 r. Budowa kosztować będzie dewelopera ok. 20 mln zł.

Opinie (156) 9 zablokowanych

  • PRL powraca

    Prefabrykaty, żelbetowe cuda, byc moze po raz kolejny staniemy się 10.gospodarką świata

    • 10 9

  • Makabryła.. piękna wizytówka miasta.. : / (2)

    Ech, wszystko potrafią spie**rzyć, nawet architekturę starego, hanzeatyckiego miasta. Prymitywne prostaki, estetyka to dla nich zbyt odległa sprawa..

    • 29 6

    • Rozumiem, że przeciw powyższej opinii głosują urzędnicy..

      Co potwierdza ich poziom intelektualny.. : /

      • 7 5

    • spie**rzyli architekturę starego, hanzeatyckiego miasta towarzysze radzieccy bombardując i paląc bez jakiegoś powodu opustoszałe miasto. A elity pozostały w Katyniu i za granicą.

      • 1 6

  • ja też nie jestem w stanie dopiąć finansów

    morze jakiś plac w centrum miasta na 18 lat w użytkowanie dostanę?

    • 24 3

  • ... a nie można było zrobić podziemnego i zrobić nową pętle autobusową? Pan prezydent powinien z własnej kieszeni wyłożyć + Tryton co to będzie z tego korzystał. Zresztą i tak żadne auto nie dojedzie do parkingu, bo Jana z Kolna w godzinach szczytu zawsze stoi.

    • 7 3

  • Panie Koprowski na litosc Boga.... (2)

    Co Pan za bzdury wypisujesz!!.." Slupy wykonane zostaną z profili stalowych walcowanych... będą połączone DŹWIGAMI w układzie równoległym".
    Chyba zapatrzył się Pan na dźwigi stoczniowe pisząc ten artykuł.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 8 4

    • (1)

      Naucz się czytać konstruktorze zjadłeś sylabę RA.

      • 0 2

      • 2-ch nie kuma o co chodzi...

        • 1 0

  • Za 18 lat....

    to tego parkingu już dawno nie będzie, albo powstanie w zamian kolejny biurowiec - w taki to sposób sobie przywłaszczyli ziemie za małe pieniądze. To miasto interes zrobiło...

    • 13 3

  • (2)

    Popatrzcie szerzej co sie dzieje w tej czesci miasta. Bez sensu burzone sa kamienice (Jana z Kolna), prawie na scianach przedwolennych kamienic na ul. Robotniczej przylepiona jest nowa walowa, powstaje parking (betonowy klocek) rodem z PRL zaslaniajacy okoliczne kamienice. Czyzby miasto ktore podobno dba historie planowalo likwidacje pozostalosci przedwojennej zabudowy

    • 21 6

    • dobrze ze tu sie cos dzieje

      Bo to byla do tej pory jedna patola...

      • 4 4

    • Zgadzam się całkowicie. Mam wrażenie, jakby dla miasta liczyła się tylko strefa prestiżu, jak to ją kiedyś określił Lisicki, czyli Długa i sąsiednie ulice. Reszta starej części zabudowy, część gdańskiej historii, autentycznej, bo nie zniszczonej przez wojnę, ginie na naszych oczach. Indiańska wioska we Wrzeszczu, stoczniowe dźwigi i budynki, przedwojenne kamienice na Łąkowej (których nie uratuje nawet prowadzona rewitalizacja), pewnie niedługo Biskupia Górka, stara Orunia, stary Wrzeszcz.. Szkoda, bo to mogłyby być perełki a jest haos i działania doraźne. Brakuje wizji, perspektywicznego spojrzenia, pasji. I przede wszystkim właściwych ludzi na właściwych miejscach.

      • 5 1

  • Nie parking jest problem. (1)

    Faktycznie parking powinien powstać wyłącznie pod ziemią, na te 600 samochodów. Natomiast w porównaniu do tych starych budynków wokół, nie będzie się wcale wyróżniać brzydotą.

    • 7 7

    • pod ziemia za drogo

      Wysoki poziom wod gruntowych. Prywatni inwestorzy licza pieniadze, to tylko z naszych podatkow mozna budowac Muzeum II Wojny pod ziemia a wlasciwie w wodzie....

      • 5 1

  • Czyli najtańsze barachło (1)

    Byle by przetrwało te 18 lat a potem niech sie miasto martwi

    • 15 4

    • takie "barachło" bez problemu przetrwa 40 lat

      • 1 1

  • Opierdzieli się to reklamami, przyjdzie kit i będzie git.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane