• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking z prefabrykatów powstaje w centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
4 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Parking realizowany jest w systemie prefabrykatów, które montowane są na placu budowy. Parking realizowany jest w systemie prefabrykatów, które montowane są na placu budowy.

Podczas gdy budowa biurowca Tryton trwa w najlepsze, na terenie dawnej pętli autobusowej zaczęła wyrastać konstrukcja parkingu. Jego wyglądem nigdy nie chwalili się ani inwestor, ani miasto. Nie ma się co dziwić, bowiem nie będzie to obiekt o wybitnych walorach architektonicznych.



Budynek doskonale widoczny będzie z wielu miejsc, m.in. z wiaduktu Błędnik. Budynek doskonale widoczny będzie z wielu miejsc, m.in. z wiaduktu Błędnik.
Konstrukcja opiera się o prefabrykaty. Na zeskanowanym szkicu widoczny jest fragment elewacji etapu B (107 miejsc postojowych), ale jest on identyczny, jak realizowany etap A. Konstrukcja opiera się o prefabrykaty. Na zeskanowanym szkicu widoczny jest fragment elewacji etapu B (107 miejsc postojowych), ale jest on identyczny, jak realizowany etap A.

Czy w eksponowanych miejscach powinny powstawać naziemne parkingi wielopoziomowe?

Parking na 493 miejsca (a docelowo na dodatkowych 107) powstaje na terenie zlikwidowanej pętli autobusowej Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Jej zamknięcie nastąpiło 31 sierpnia ub.r. Od tego czasu autobusy muszą krążyć po okolicznych ulicach, a kierowcy korzystać z zaplecza sanitarnego w toi-toiach.

Przekazanie gruntu na parking to ukłon miasta w stronę dewelopera pobliskiego biurowca Tryton zobacz na mapie Gdańska, który nie był w stanie finansowo "zamknąć" projektu w przypadku realizacji całego parkingu wewnątrz kubatury biurowca.

Miasto więc przekazało swój teren inwestorowi - firmie Echo Investment - w odpłatne użytkowanie na dodatkowe miejsca postojowe (mają być ogólnodostępne, nie tylko dla pracowników biurowca), ale w zamian za warunek, że po 18 latach od zakończenia budowy gmina otrzyma na własność budynek parkingu.

Mimo tego porozumienia nigdy oficjalnie nie zaprezentowano wizualizacji garażu. Jako powód podawano brak wykonania takich materiałów. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co deweloper zaproponował w pozwoleniu na budowę.

W dokumencie tym tak opisana została konstrukcja garażu: "konstrukcję zaprojektowano jako stalową, prefabrykowaną w systemie Gobacar firmy Goldbeck. Słupy wykonane zostaną z profili stalowych walcowanych (...). Będą one połączone dźwigarami w układzie równoległym (...), a na nich spoczywać będą żelbetowe prefabrykaty płyt stropowych. Elementami konstrukcyjnymi klatek schodowych również będą prefabrykaty żelbetowe".

Prefabrykaty dominować będą również w aspekcie wizualnym budynku - "ściany zewnętrzne otaczające powierzchnię parkowania na wszystkich kondygnacjach ograniczają się do poziomych pasów międzykondygnacyjnych z prefabrykatów żelbetowych o wysokości 80 cm. Ściany zewnętrzne klatki schodowej stanowią nieocieplone prefabrykaty żelbetowe, lecz na wysokość całej kondygnacji, natomiast ściany pomieszczenia techniczno-socjalnego wykonane będą jako ściany z bloczków gazobetonowych lub płyt warstwowych z wełną mineralną".

Dodatkowym zabezpieczeniem przed upadkiem z wysokości i elementem elewacji mają być jedynie kraty stalowe ocynkowane.

Projekt budynku nie uwzględnia miejsca dla stale zatrudnionego pracownika. Przewidziano jedynie możliwość pobytu okresowego w pomieszczeniu techniczno-socjalnym.

Parking będzie liczył sześć kondygnacji. Wjazd będzie odbywał się poprzez ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska oraz Gdyńskich Kosynierów zobacz na mapie Gdańska (ta będzie ponownie połączona skrzyżowaniem z ul. Jana z Kolna).

Ruch między poszczególnymi kondygnacjami zaplanowano po rampach. W tzw. części "B", czyli ewentualnej rozbudowie parkingu o 107 miejsc, nie zaplanowano żadnych ramp, gdyż będzie to przedłużenie powstającej konstrukcji w stronę tzw. żółtego wiaduktu zobacz na mapie Gdańska.

Parking, zgodnie z zapowiedziami inwestora, ma być gotowy w momencie otwarcia biurowca, tj. do wiosny 2015 r. Budowa kosztować będzie dewelopera ok. 20 mln zł.

Opinie (156) 9 zablokowanych

  • Skala zacofania naszego społeczeństwa - zachwycamy się Zachodem, u siebie budujemy syf..

    Prymitywne, prowizoryczne rozwiązanie, które zeszpeci ścisłe centrum miasta. W dodatku wybudowane w miejscu, gdzie znajdowała się b. ważna zajezdnia, miejsce gdzie kierowcy mogli odpocząć w godziwych warunkach. Kierowcy autobusów, a więc ludzie odpowiedzialni za bezpieczeństwo setek mieszkańców.. Wystarczy zobaczyć w jakich miejscach teraz "odpoczywają".. Kurcze, kto tu rządzi?? Kompletni dyletanci i bezmózgi.. Zabrali zajezdnię, aby prywatny inwestor mógł postawić syfiasty parking. Bo inaczej by nie budował biurowca?? Inwestycja z łaski???

    • 24 8

  • (2)

    Powinno się łączyć obiekty o podobnej estetyce. W tym przypadku parking powinien stać obok ECS.

    • 14 4

    • Ciężko mi, ale nie można zarzucić temu

      pomysłowi logiki.

      • 3 3

    • no i stoi - vis s vis ;)

      • 1 0

  • (4)

    Nareszcie budowany jest tani piętrowy parking ogólnodostępny w tym rejonie. Kto tam mieszka ten wie, że jest niezbędny.
    Wielu piwoszy z zamkniętej tam budy jest wyraźnie niezadowolonych.

    • 9 9

    • dokladnie (3)

      Ten parking jest potrzebny, w ogole przy Srodmiesciu i Dworcu nie ma gdzie zaparkowac, a miasto ma "polityke" nie wpuszczania tam samochodow...Jednak ludzie do Gdanska przyjezdzaja samochodami z daleka, calymi rodzinami, czesto ze starszymi osobami - w wakacje, na weekend, zobaczyc jakies wydarzenia itp. I potrzebuja parkingow.
      Takze takie parkingi na obrzezach srodmiescia powinny powstawac.Ciekawe tylko jaka zaspiewaja oplate...

      • 8 3

      • (2)

        Polecam parking w city forum. Stoi pusty i jest blizej dworca.

        • 2 1

        • niestety (1)

          wszystkie miejsca zarezerwowane :-|

          • 1 1

          • No wlasnie nie wieje tam pustkami bez problemu da sie tam zaparkowac

            • 2 1

  • Po ilości wpisów gloryfikujących "działalność"Adamowicza, (2)

    wnioskuję, że w UM przybyły w tym celu co najmniej dwa etaty.
    Ale nie zmienia to faktu-jaki pan, taki kram. Z tego miasta robi budyń coraz gorszy koszmarek architektoniczny. Ciekawe tylko za co tym razem ?

    • 12 4

    • (1)

      No tak, wolałby tow. Formele.

      • 4 2

      • Wpis ten jest dowodem na to, co pisałem powyżej.

        .

        • 1 2

  • żal mi kierowców, że mają takie "zaplecze" socjalne

    proponuje postawić Budyniowi na rok śmierdzącego toi-toi do dyspozycji, żeby się przekonał jaka to frajda. Tymczasem obok setki milionów poszły na bizantyjskie pałace dla kolejnych darmozjadów w ECS

    • 9 2

  • (5)

    Czyli będzie wyglądać tak, jak w prawie każdym zachodnim mieście - szpetny, wielopoziomowy parking w pobliżu dworca kolejowego.

    • 10 3

    • a jednak (4)

      W kazdym zachodnim miescie sa takie parkingi i jakos sie nie krzywia...
      Ludzie ogarnijcie sie, takie obiekty w XXI wieku w miescie to normalka i i nikt sie ich nie boi. Nawet w Maroku (Afryka,arabowie) w miastach zabytkowych (unesco itp) parkingi sobie sa i to nie przeszkadza niczemu.
      Polska jest jednak jeszcze zacofana mentalnie. A co takiego pieknego przy Jana z Kolna jest (moze tory kolejowe) ze esteci sie burza.To lepiej zeby tam zostala ta petelka z lat 80-tych + buda z piwem i pozostalosci gospodarstwa wiejskiego z trawnikiem (czyli syf pospolity-polski)?

      • 4 5

      • (1)

        Ja nie mówię, że ma go nie być. Ja mówię, że jest szpetny.

        • 2 4

        • zważ argumenty innych, którzy mówią, że jest nie tylko szpetny ale i niepotrzebny.

          sensowny może się okazać jedynie wtedy, gdy posłuży do likwidacji prawa do parkowania na chodnikach w pobliżu stacji SKM

          • 1 2

      • puknij się w głowę, człowieku

        • 1 3

      • chyba dawno nie byłeś na "zachodzie"

        W każdym dobrze zarządzanym mieście w pobliżu dworców kolejowych tworzy się przede wszystkim przestrzeń wygodną dla ruchu pieszych, rowerzystów i klientów transportu miejskiego. Parkingi wielopoziomowe tylko przy założeniu likwidacji prawa do parkowania za darmo w przestrzeni publicznej - na pewno nie na chodnikach.

        • 0 3

  • Tak na serio to... (1)

    na 2 zdjęciu nie pasuje ten "szpetny" murowany budynek po prawej stronie ;). Cała reszta to w jeden deseń stal i beton.

    • 6 3

    • Jest szpetny bo miasto jako wiekszosciowy wlasciciel blokuje inwestycje

      • 0 2

  • zabudujmy

    Jana z kolna to niestety strefa patologiczna . Naszczescie ten parking troche zasloni te strefe. Jak sie pomidora nie podoba mieszkac czy dojezdzac do miasta gdanska zapraszamy na wies kury chodowac.
    nie pozdro

    • 3 7

  • (nie)rzetelność dziennikarska (1)

    nie wiem co za "głupek" pisał ten artykuł ale nawet nie chciało mu się zbadać stanu faktycznego i sprawdzenia genealogii powstania tego parkingu; nie ustalił, że parking został wmuszony przez władze miasta inwestorowi i jest dodatkowym kosztem obciążającym inwestycję; nie przekazał czytalnikom, że budynek biurowy ma w podziemiu garaż oraz na terenie swojej nieruchomości i inwestycja biurowa nie potrzebuje dodatkowych miejsc parkingowych w garażu odalonym o 400m od inwestycji biurowej; taka sobie rzetelność dziennikarska jak z Pcimia Dolnego; pisać aby było dużo tekstu, nie koniecznie musi być tam prawda

    • 5 8

    • Kimkolwiek jesteś RT, nie masz racji.

      Żadnych garaży podziemnych tam nie będzie. Wystarczy popatrzeć na roboty ziemne pod biurowiec i największy neptyk to zrozumie. A co do parkingu, to cofnij się pamięcią około roku wstecz i odpowiedz sobie sam , dlaczego włodarze(prezydent i v-ce)trzymali to w takiej tajemnicy. Ażeby jeszcze cię oświecić, to zastanów się, gdzie będą chcieli wynajmować powierzchnię bez miejsc parkingowych. Wniosek ? Jak nie wiesz o czym piszesz, to nie zabieraj głosu.

      • 3 2

  • ECS

    Ten parking zasłoni ECS od strony głównej ulicy miasta. Choć to dobre.

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane