• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking z prefabrykatów powstaje w centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
4 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Parking realizowany jest w systemie prefabrykatów, które montowane są na placu budowy. Parking realizowany jest w systemie prefabrykatów, które montowane są na placu budowy.

Podczas gdy budowa biurowca Tryton trwa w najlepsze, na terenie dawnej pętli autobusowej zaczęła wyrastać konstrukcja parkingu. Jego wyglądem nigdy nie chwalili się ani inwestor, ani miasto. Nie ma się co dziwić, bowiem nie będzie to obiekt o wybitnych walorach architektonicznych.



Budynek doskonale widoczny będzie z wielu miejsc, m.in. z wiaduktu Błędnik. Budynek doskonale widoczny będzie z wielu miejsc, m.in. z wiaduktu Błędnik.
Konstrukcja opiera się o prefabrykaty. Na zeskanowanym szkicu widoczny jest fragment elewacji etapu B (107 miejsc postojowych), ale jest on identyczny, jak realizowany etap A. Konstrukcja opiera się o prefabrykaty. Na zeskanowanym szkicu widoczny jest fragment elewacji etapu B (107 miejsc postojowych), ale jest on identyczny, jak realizowany etap A.

Czy w eksponowanych miejscach powinny powstawać naziemne parkingi wielopoziomowe?

Parking na 493 miejsca (a docelowo na dodatkowych 107) powstaje na terenie zlikwidowanej pętli autobusowej Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Jej zamknięcie nastąpiło 31 sierpnia ub.r. Od tego czasu autobusy muszą krążyć po okolicznych ulicach, a kierowcy korzystać z zaplecza sanitarnego w toi-toiach.

Przekazanie gruntu na parking to ukłon miasta w stronę dewelopera pobliskiego biurowca Tryton zobacz na mapie Gdańska, który nie był w stanie finansowo "zamknąć" projektu w przypadku realizacji całego parkingu wewnątrz kubatury biurowca.

Miasto więc przekazało swój teren inwestorowi - firmie Echo Investment - w odpłatne użytkowanie na dodatkowe miejsca postojowe (mają być ogólnodostępne, nie tylko dla pracowników biurowca), ale w zamian za warunek, że po 18 latach od zakończenia budowy gmina otrzyma na własność budynek parkingu.

Mimo tego porozumienia nigdy oficjalnie nie zaprezentowano wizualizacji garażu. Jako powód podawano brak wykonania takich materiałów. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co deweloper zaproponował w pozwoleniu na budowę.

W dokumencie tym tak opisana została konstrukcja garażu: "konstrukcję zaprojektowano jako stalową, prefabrykowaną w systemie Gobacar firmy Goldbeck. Słupy wykonane zostaną z profili stalowych walcowanych (...). Będą one połączone dźwigarami w układzie równoległym (...), a na nich spoczywać będą żelbetowe prefabrykaty płyt stropowych. Elementami konstrukcyjnymi klatek schodowych również będą prefabrykaty żelbetowe".

Prefabrykaty dominować będą również w aspekcie wizualnym budynku - "ściany zewnętrzne otaczające powierzchnię parkowania na wszystkich kondygnacjach ograniczają się do poziomych pasów międzykondygnacyjnych z prefabrykatów żelbetowych o wysokości 80 cm. Ściany zewnętrzne klatki schodowej stanowią nieocieplone prefabrykaty żelbetowe, lecz na wysokość całej kondygnacji, natomiast ściany pomieszczenia techniczno-socjalnego wykonane będą jako ściany z bloczków gazobetonowych lub płyt warstwowych z wełną mineralną".

Dodatkowym zabezpieczeniem przed upadkiem z wysokości i elementem elewacji mają być jedynie kraty stalowe ocynkowane.

Projekt budynku nie uwzględnia miejsca dla stale zatrudnionego pracownika. Przewidziano jedynie możliwość pobytu okresowego w pomieszczeniu techniczno-socjalnym.

Parking będzie liczył sześć kondygnacji. Wjazd będzie odbywał się poprzez ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska oraz Gdyńskich Kosynierów zobacz na mapie Gdańska (ta będzie ponownie połączona skrzyżowaniem z ul. Jana z Kolna).

Ruch między poszczególnymi kondygnacjami zaplanowano po rampach. W tzw. części "B", czyli ewentualnej rozbudowie parkingu o 107 miejsc, nie zaplanowano żadnych ramp, gdyż będzie to przedłużenie powstającej konstrukcji w stronę tzw. żółtego wiaduktu zobacz na mapie Gdańska.

Parking, zgodnie z zapowiedziami inwestora, ma być gotowy w momencie otwarcia biurowca, tj. do wiosny 2015 r. Budowa kosztować będzie dewelopera ok. 20 mln zł.

Opinie (156) 9 zablokowanych

  • W r r r e s z c i e (1)

    Gdańsk już w lidze cywilizowanych miast

    Gdynia, Sopot jeszcze nie zeszły z drzewa

    • 8 9

    • jeśli utożsamiasz cywilizację z udogodnieniami dla samochodów

      to znaczy że jesteś na prostej drodze do uzależnienia się - uważaj na tabletki. To się odkłada na wątrobie i źle wpływa na relacje z innymi ludźmi.

      • 0 4

  • Parkingi prefabrykowane (3)

    znam dużą ilość realizacji wielopoziomowych garaży wykonywanych w systemach firmy Goldbeck na terenie Niemiec. Sam system jest chyba najtańszym na rynku ale nie znaczy że najgorszym. Wystarczy tylko wybrać odpowiednią "fasadę kurtynową" która może dobrze pasować do miejsca. (nowoczesne połączenie stali ,szkła i zieleni) Wystarczy tylko zadbać o detal.

    • 10 2

    • dokladnie- slowo "prefabrykat" (1)

      W dzisiejszych czasach nie ma nic wspolnego z "Gierkiem" i fabryka w Kokoszkach...
      Jednak pan redaktor lubi postraszyc ludzi jak i zrobic suspens dla lepszej klikalnosci "oburzonych"

      • 5 3

      • Słowo prefabrykat ma trochę wspołnego z fabryką w Kokoszkach.

        W końcu to Kokoszki robiły prefabrykaty na tunel pod Martwa Wisłą.

        • 3 0

    • tu nie bedzie zadnej fasady. parking jest w systemie otwartym i tak jak podano w artyukule - beton z prefabrykatow + krzyzowany ocynk. Najtańszy projekt.

      • 8 0

  • narescie ! potem basen jakis !

    • 5 5

  • WSTYD i żenada

    Wjeżdża sobie turysta pociągiem i widzi takie gów..o Beznadziejny projekt i gow ze z prefabrykatów

    • 8 5

  • Oko Moskwy

    Jak tą konstrukcję pierwszy raz zobaczyłem to myślałem, że stawiają coś na wzór Oka Moskwy :D.

    • 6 2

  • Molo bez parkingu (1)

    Lepiej napiszcie o likwidowanym parkingu przy promenadzie na Zaspie prowadzącej na molo. Połowę parkingu zajął barak UOS Zdrowie. To jest skandal!

    • 8 3

    • To nie jest temat na komentarze dla maluczkich. Parking jest darmowy to inni uprzywilejowani też mogą z niego korzystać .

      • 1 2

  • Parking to pikuś:)

    Kontrowersyjna to jest budowa myjni na PCK w Brzeźnie,Budyń kto wydał na to zgodę?i za ile?

    • 3 2

  • W POlandii afera goni afere

    Budyn rzadzi jak dyktator, nikt nikogo nie pyta o opinie, nie ma zadnych referendow czyli pseudodemokracja ma sie dobrze. Do tego dochodzi calkowity brak przejrzystosci we wszystkich dokonywanych przez miasto transakcjach..Kazdy wie , ze zeby jakas firma prywatna otrzymala zamowienie od miasta musi dac lapowke. Wszystkie przetargi sa ustawione. Oczywiscie nie ma dowodow, ale kazdy z branzy wie o tym doskonale. I co ? I nic Glosujcie gdanszczanie na PO i na Budynia, tak jak zawsze to robiliscie i dlatego Gdansk coraz bardzie szkaradnieje i...po prostu schodzi na psy , mimo zbudowanych tu i owdzie swiecidelek i blyskotek w stylu republik bananowych.

    • 4 6

  • Petla moze tez?

    A czy nie mozna bylo zaprojektowac petli autobusowej na poziomie ulicy a dopiero wyzej parking?

    • 3 2

  • Kolejne szukanie taniej sensacji lub brak znajomości realiów przez pismakow ))) (3)

    Proponuje, wpiszcie sobie w google ( to proste )))
    Multi level parking . Multi storey car park.
    Wyświetlą wam się obrazki parkingów na świecie wcale nie są lepsze i na pewno nie są budowane z najdroższych materiałów budowlanych )) architektura ? tez bardzo prosta..
    Wiele parkingów, na pewno gorszych jak ten w Gdańsku
    Drodzy forumowicze )) aby cokolwiek budować, musi to mieć EKONOMICZNY SENS )))
    Dlatego, na całym świecie, takie parkingi, to nie są cuda architektury, ale proste i tanie konstrukcje !!!
    Swoją droga.. już widzę jakby powstał tutaj SUPER architektoniczny PARKING !!! Te same osoby które krytykują ten parking, na pewno by krytykowały ten SUPER ))) bo za drogi, pieniądze wyrzucone w błoto, lepiej za to wybudować żłobki i przedszkola )))))
    Cóż.. POLSKA )))))) taki kołtuński zaścianek ))))

    • 7 6

    • kołtuństwem jest tworzenie coraz lepszych warunkow do jazdy i parkowania samochodów w mieście (1)

      zwłaszcza w okolicach dobrze skomunikowanych komunikacją publiczną. Parking wielopoziomowy ma sens jedynie jeśli przy okazji się likwiduje miejsca do parkowania w pobliżu. W każdym razie nie za publiczne pieniądze.

      • 0 5

      • A co w lesie byłoby lepiej?...

        tak właśnie wygląda cywilizowane miasto, jak się chce chodzić na pieszo z bagażami na plecach, mieć pustkę dookoła siebie to należy wyprowadzić się na pustynię albo do puszczy.
        A swoja droga ciekawe jak nazywa się zmuszanie kogoś do wyboru środka lokomocji, czasem nazywa się byłe czasie w Polsce czasami totalitaryzmu itp. teraz niby jest wolność i demokracja a różne grupy oszołomów nieustannie wywierają presję i próbują wymuszać określone zachowania reszty społeczeństwa.

        • 4 0

    • nowoczesny, światowy człowieku

      taki parking, jeśli jest to ukłon miasta wobec dewelopera, to nie musi świecić swoją brzydotą akurat w tym miejscu. Wystarczająco dużo miejsca dostał ów budowniczy Tom, żeby wybudować to straszydło dalej od tak eksponowanego miejsca. Niestety, takich estetów jak ty mamy dużo za dużo, a błysk srebrników oślepia i omamia. Jeśli w twoim wielkim świecie buduje się GUANo, to ne musi ono i u nas śmierdzieć...

      • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane