• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkingi, komunikacja, mieszkania - wyzwania dla nowych władz Gdyni

Patryk Szczerba
10 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (403)
5 najbliższych lat to sporo na przeprowadzenie zmian w Gdyni, ale warto zacząć od tych najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców. 5 najbliższych lat to sporo na przeprowadzenie zmian w Gdyni, ale warto zacząć od tych najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców.

Zmniejszenie długu, zmiany w strefie parkowania, zwiększenie liczby kursów komunikacji miejskiej, lepszy nadzór nad prowadzonymi remontami, budowa mieszkań komunalnych i lepsza współpraca z PKP - to najważniejsze elementy do poprawy w Gdyni. W środę wskazaliśmy, co trzeba zmienić od zaraz w Gdańsku. W następnym tygodniu przyjrzymy się Sopotowi.




Czym na początek powinny zająć się nowe władze Gdyni?

Zmniejszenie długu miasta



Dług Gdyni wynosi blisko 900 mln zł i z pewnością wielu powie, że trzeba zrobić wszystko, by go zmniejszyć. Problem w tym, że to oznacza prawdopodobnie rezygnację z części zamierzeń inwestycyjnych. Z drugiej strony to czas, kiedy do Polski popłyną środki z Unii Europejskiej, więc by nie przegapić szansy na rozwój, potrzebne są środki na inwestycje.

Wielu sugeruje, że oszczędności można szukać w promocji oraz kulturze oraz w samym urzędzie, odchudzając miejską administrację.

Aleksandra Kosiorek zapowiada, że jedną z pierwszych decyzji będzie przeprowadzenie audytu, który ma pokazać skalę wydatków Gdyni w ostatnim czasie. O finansach i zamierzeniach nowych władz w tym zakresie miasta będzie można więcej powiedzieć podczas tworzenia przyszłorocznego budżetu. Prace rozpoczną się jesienią.

Projekt przyszłorocznego budżetu będzie pierwszą wizytówką nowych władz Gdyni i powinien jasno pokazać kierunek, w którym będzie zmierzać miasto.



Zmiany w strefie parkowania



Gdyby spytać gdynian, co najbardziej zdenerwowało ich w poprzedniej kadencji, kiedy rządziła Samorządność Wojciecha Szczurka, wśród pierwszych odpowiedzi byłyby z pewnością zmiany w strefie płatnego parkowania.

Przypomnijmy:

  1. O wprowadzeniu opłat na parkingach zdecydowali w maju 2020 roku gdyńscy radni.
  2. Zmiany z powodu braku parkometrów, a oficjalnie pandemii, zaczęły obowiązywać w lipcu 2021 r.
  3. Ustalono trzy płatne strefy, w tym najdroższą śródmiejską i dziewięć płatnych parkingów poza strefą.
  4. W marcu 2022 r. po tym, gdy zasadami parkowania w Gdyni zajęła się prokuratura i rzecznik praw obywatelskich, nastąpiła zmiana uchwały.
  5. Pozostały dwie strefy: śródmiejska - niebieska i żółta. Do stref włączono płatne dotychczas osobno parkingi. Nie zmieniły się jednak ceny ani godziny obowiązywania stref.
  6. Do tego kilka miesięcy później zmieniono zasady informowania o opłacie dodatkowej.
  7. To na kierowcach spoczywał obowiązek dowiadywania się, czy dostali mandat.
  8. Jeden z czytelników, nie wiedząc o mandatach, dostał wezwanie do zapłacenia 6 tys. zł. W ciągu 7 dni.


Pierwszym ruchem z pewnością powinno być przyjrzenie się działaniu strefy płatnego parkowania. Wydaje się, że priorytetem powinna być zmiana czasu obowiązywania stref. Obecnie, czy kierowcy parkują w śródmieściu, czy poza nim, trzeba uiszczać opłatę za postój w godz. 8-20. To zdaniem wielu spora przesada. Zwłaszcza poza sezonem po godz. 17 w centrum Gdyni parkują głównie gdynianie, zaś miejsc parkingowych nie powinno zabraknąć.

Warto też zastanowić się nad sensem utrzymywania stref w Orłowie poza sezonem, gdzie płatne parkowanie wydaje się dodatkowym podatkiem dla mieszkańców.

Władze powinny zastanowić się nad obniżeniem stawek za parkowanie oraz nad regułami wydawania abonamentów. Do tego przydałoby się uproszczenie zasad, na jakich gdynianie parkują w niedzielę za darmo. Wystarczyłaby karta mieszkańca, by nie komplikować sprawy. A może w ogóle zrezygnować z tego bonusu na rzecz niższych cen abonamentów?

Dodajmy, że Gdyński Dialog i Aleksandra Kosiorek szli do wyborów z hasłami zmian w parkowaniu. Najważniejsze z nich to: pół godziny za darmo, bezpłatnie w niedzielę, darmowy parking przy cmentarzu Witomińskim i wysyłanie powiadomień o mandacie pocztą

Mają pomysł na zmiany w płatnym parkowaniu Mają pomysł na zmiany w płatnym parkowaniu

Zbilansowanie miejsc parkingowych w centrum



Przy okazji zmian w strefie trzeba zbilansować liczbę miejsc parkingowych w śródmieściu Gdyni. Ostatnimi miesiącami ubywa ich, ponieważ tereny, gdzie dotychczas stawały samochody, są zamieniane na zieleńce. Jedni się cieszą, przyznając, że dzięki temu w centrum lepiej się przebywa, inni mówią, że to krucjata przeciw kierowcom.

Nie chcąc przewidywać, jak będą zapatrywać się na to władze miasta, z pewnością kilka szybkich ruchów można wykonać. Wśród nich najważniejszym wydaje się umożliwienie - niekoniecznie w pełnym wymiarze - parkowania pod Akwarium GdyńskimMapka.

Obecnie nie ma tam ani ludzi, ani samochodów. Wydaje się, że jest do pogodzenia stworzenie placu z wydzielonymi miejscami do parkowania (na pewno dla autokarów i niepełnosprawnych) i ławkami dla ludzi. Tak żeby dać możliwość parkowania zwłaszcza gościom Akwarium Gdyńskiego - jednej z atrakcji turystycznych miasta.

Trudniej będzie przy Klubie Marynarki Wojennej, a to dlatego, że plac otrzymał oficjalną nazwę Wolnej Ukrainy. Zatem najpierw trzeba było zmienić plac w parking, choć może także i tu jest szansa, by pozostawić pół terenu dla parkujących, a pół dla odpoczywających - lub zagospodarować tę część w inny atrakcyjny sposób.

Gdynia: ani parkingu, ani rekreacji. Spór o plac przy plaży Gdynia: ani parkingu, ani rekreacji. Spór o plac przy plaży

Ożywienie parkingu pod parkiem Centralnym



Wyzwaniem staje się też parking pod parkiem Centralnym - najdroższym parkingiem w historii Gdyni. Tymczasem jest pusty poza sezonem, pusty w majówkę, kiedy przecież spora liczba osób przyjechała do Gdyni. Wielu przyznaje, że został popełniony błąd w projektowaniu. Obecny wjazd jest trudny do lokalizacji nie tylko dla zamiejscowych. Nie zrobiono wjazdu od al. Piłsudskiego, gdzie w słoneczne dni i w weekendy ciągną sznury aut w kierunku bulwaru i cześć kierowców mogłaby wjechać na podziemny parking i dalej iść pieszo. Wyjazd mógłby odbywać się przez ul. Partyzantów, razem z wjazdem na parking pod biurowcem. Dlaczego? Można się tylko domyślać.

Opcją zachęcającą byłoby też zmniejszenie opłat. Promocyjne ceny na parkingu przez kwartał oraz dopuszczenie nocnego parkowania w ramach abonamentu dla mieszkańców okolicznych ulic - to propozycje Koalicji Ruchów Miejskich i Platformy Obywatelskiej

Pomysły na Pomysły na "ożywienie" parkingu w centrum

Można rozważyć także połączenie opłat za parkowanie z całodziennym biletem na komunikację miejską. Być może to zachęciłoby część kierowców do pozostawienia auta i poruszania się po centrum autobusami i trolejbusami.

Więcej kursów autobusów i trolejbusów



By zachęcić do przesiadki na autobus bądź trolejbus, potrzeba jednak zwiększenia liczby kursów. Po tym, jak rok temu zlikwidowano kursy, a nawet niektóre linie w Gdyni, rozpętała się prawdziwa burza wśród pasażerów. Ich przywrócenie w ostatnich tygodniach przed wyborami miało uspokoić nastroje, ale tak się nie stało. Zresztą - jak dowodzili społecznicy - nie wszystkie linie i kursy wróciły.

Powrót linii ZKM Gdynia. Powrót linii ZKM Gdynia. "Za szybko, by się cieszyć"

Potrzeba inwestycji w komunikację miejską i szerokiego spojrzenia na gdyńską komunikację, która w ostatnich latach z powodu braku środków budżetowych zwija się. Zwiększenie liczy kursów i częstotliwości zwłaszcza w weekendy to coś, czego oczekuje wielu mieszkańców oddalonych od centrum dzielnic. Wśród pomysłów wciąż pojawia się połączenie trzech spółek przewozowych, dzięki czemu inwestycje w tabor i pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej powinno być łatwiejsze.

Lepsza koordynacja i nadzór nad remontami



Paraliż na ul. Unruga pokazał, jak wiele w tym zakresie jest do poprawy. Dodatkowo wciąż rozkopana jest ul. Chwarznieńska na witomińskim odcinku, a prace mają się zakończyć najwcześniej jesienią. Wielu ma jeszcze w pamięci budowę na Karwinach, która przedłużyła się i przyczyniła się do wyniku nie tylko radnych Samorządności, ale też prezydenta.

Potrzeba lepszej koordynacji i nadzoru oraz fachowców w Wydziale Inwestycji oraz Zarządzie Dróg i Zieleni zajmujących się remontami w mieście. Organizacja ruchu podczas większości prac była fatalna, do tego prace się przedłużały. Mieszkańcy z pewnością zrozumieją trwające prace, o ile będą prowadzone jeden po drugim. W poprzedniej kadencji główną rolę grały pieniądze z dofinansowania. Miasto musiało wykonywać prace, bo środki zewnętrzne by przepadły.

Najbliższa okazja do wykazania się już niebawem. 17 maja nastąpi otwarcie kopert z ofertami na budowę obwodnicy Witomina...

Współpraca z sąsiadami, władzami centralnymi i PKP



Gdy dziennikarze pytali o inwestycje, w których partycypowała kolej, wielokrotnie można było usłyszeć odpowiedź, że liderem jest PKP i władze miasta czekają na ruch ze strony kolei. Problem w tym, że przez takie działanie niewiele zadziało się chociażby w sprawie wiaduktu kolejowego nad Pucką, który rozwiązałby istniejący od wielu lat problem. Wiadukt na razie powstaje, ale nad torami do portu. Miasto powinno zaoferować większy wkład w inwestycję i stać się "liderem" projektu.

Budowa wiaduktu na Puckiej Budowa wiaduktu na Puckiej

Pamiętajmy, że w przyszłości czeka nas również kolejna przebudowa na Karwinach, gdzie zgodnie z ustaleniami ma być przebudowany wiadukt na Sopockiej i Wielkopolskiej po to, by zmieścił się kolejny planowany tor. Warto rozmawiać z PKP o powrocie do koncepcji budowy kładki łączącej Karwiny i Mały Kack. Lepsza współpraca z władzami centralnymi zaowocowałaby być może szybszym postępami przy budowie Drogi Czerwonej. Na razie trwają tylko prace projektowe.

Budowa mieszkań komunalnych



Temat przewijał się w debatach przedwyborczych. Obietnice w tym zakresie składał Tadeusz Szemiot przed drugą turą wyborów prezydenckich. Jego ugrupowanie wygrało wybory do rady miasta, więc otwiera się szansa na zmiany, tym bardziej że wolę współpracy w tej sprawie deklarowali również przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu i nowa prezydent Aleksandra Kosiorek.

- W Gdyni trzeba uruchomić duży program budownictwa mieszkań czynszowych, w których gdynianki i gdynianie będą mogli mieszkać i nie będą musieli wyprowadzać się do okolicznych gmin. W sąsiednim Sopocie w ostatnich latach wybudowano więcej mieszkań czynszowych niż w Gdyni - tłumaczył na konferencji Szemiot.
W Gdyni takie mieszkania - jak deklarowano w kampanii - mogłyby powstać w rejonie ulic: Chwarznieńskiej, Dickmanna, Żeglarzy, Zamenhoffa i Morskiej.

Quiz Gdynia wczoraj i dziś Średni wynik 59%

Gdynia wczoraj i dziś

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (403) ponad 20 zablokowanych

  • (7)

    Gdynianie i gdynianki, na pewno trzymajcie nowych cwaniaków u koryta za pysk. Aby nie działo się u was to co u nas w Gdańsku lub Sopocie. Miasto ma być miastem do życia, a nie wyludniających się, zakorkowanym, nieb zpiecznym i drogim lunaparkiem dla turystyki masowej. Zarabia na tym procederze stosunkowo wąskie grono osób, a 90 procent pozostałych odczuwa negatywne skutki społeczne turystyki masowej. Nie pozwólcie też wchodzić włodarzom w kliki z deweloperami, no chyba jak lubicie nielegalne wycinki oraz samozapłony deweloperskie. Gdańsk zmarnował tak swój potencjał. A na rewolucję się nie zanosi, bo nasi miłośnicy betonu tylko i wyłącznie trzymają się u władzy strasząc PiSem. Oczywiście nie o politycznych animozjach będę tu rozprawiać. Był taki czas, że po przemianach gospodarczych to Gdynia wyprzedzila Gdańsk. Na początku poprzedniej dekady pałeczkę przejął Gdańsk. Jednak uczcie się na naszych błędach, nie kanalizujac rozwoju w najgorszym możliwym kierunku - o czym wyżej wspominałem.
    No i na koniec zazdroszczę wam mniejszej liczby słoików:)

    • 30 4

    • Pisem nie trzeba straszyć

      Pis to zło, złodziejstwo, patologia.wszyscy to wiemy

      • 6 6

    • Przede wszystkim, nalezy uwolnić samorządy od partyjniactwa, nie ma znaczenia po czy inny pis (1)

      A co do słoików, niestety potrzebujemy nowych podatników i pracowników. Poza tym ty również jesteś słoikiem, no moze w 2gim pkoleniu. Pozdrowienia od słoika w 4 pokoleniu

      • 3 4

      • Partyjniactwo gościu, to prawo każdego z nas

        do założenia jakiegokolwiek stowarzyszenie, w tym politycznego (partie), zawodowego (organizacji pracowniczych, w tym pracodawców) itp.

        Występowanie w pojedynkę w polityce to głupota, bo zawsze jakieś grupy ludzi mający podobne poglądy skupią się w nieformalne grupy. Zatem po co utrzymywać fikcję. Bo czym nieformalna grupa będzie się różnić od formalnej?

        • 0 0

    • Nie masz co zazdrościć ,bo u nas słoików i weków i kochanych braci ze wschodu też dostatek i mnożko.

      • 1 5

    • samorządy bez przyciagania developerów wymierają (1)

      Dzieki ukłądom Gdańska z developerami miasto się nie wyludnia jako jedno z niewielu, z okolicznych gmin ściaga młodych ludzi, rodziny. Połowa znajomych z Gdyni wyprowadział się w ostatnich latach na nowe osiedla w Gdańsku Jasieniu, Redzie i Rumii. Sami nie budowali sobie tych mieszkań, to ci źli, paskudni developerzy im postawili ;)

      • 3 2

      • nie developerzy a fimy budowlane

        "developer" pozyskuje (eufemizm) srodki w postaci terenu i finansowania oraz potencjalych klientow na "dziure w ziemi". Nastepnie zleca wykonanie kupionego "gdzies" projektu.

        Z budownictwem ma tyle wspolnego, ze ma inspektorow nadzoru, ktorzy pilnuja wykonawcow.

        • 1 0

    • Nie ośmieszaj się gościu pisaniem o "słoikach"

      Jak jesteś taki mądry to ty zapisz się na setki etatów, które wysuwają zgodnie ze swoimi potrzebami trójmiejscy pracodawcy. Skoro nie ma chętnych na nie w Trójmieście, to co koleś? Mają zamknąć biznesy, aby wtedy w ogóle Trójmiasto padło?

      Ludzie spoza Trójmiasta to tylko turyści czy rezydenci deweloperów?

      Pora aby dziennikarze tego portalu stanęli w obronie tak zwanych "słoików" przed takimi "mądrymi" jak ty.

      • 0 0

  • Wydatki miasta (7)

    Wystarczy przeczytać raport z realizacji budżetu za 2023 - 300 stron, jest w internecie. Audytu do tego nie trzeba, wystarczy przeczytać. No ale w hurtowni mrożonek takich kwitów się nie robi, więc Bartek raczej nie zmęczył dzieła.

    Audyt potrzebny jest punktowo, a "wielki audyt" to kupowanie czasu żeby ekipa ogarnęła jakiekolwiek plany poza prowadzeniem dialogu

    • 24 5

    • Każdy miesiąc "audytu" to paraliż istniejących planów

      • 5 4

    • Tu poza audytem potrzebny jest prokurator (4)

      • 5 2

      • Każdy może złożyć zawiadomienie (3)

        Tylko poza pohukiwaniem rodem z magla trzeba chociaż złożyć sensowną tezę o przestępstwie

        • 3 2

        • Lotnisko (2)

          • 2 0

          • Zgłaszaj (1)

            Napiszesz chociaż więcej niż dwa słowa więcej?

            • 3 2

            • a dostęp do dokumentów załatwisz. Po lekturze na pewno zgłoszę.

              • 0 0

    • jak słyszę, ze głównym punktem programu Dialogu jest audyt to mi się śmiać chce

      No będzie audyt za gruba kasę zamówiony, będzie trwał tygodniami i wykaże szereg nieprawidłowości jak to każdy audyt pod słońcem... I co z tego będą mieli mieszkańcy Gdyni? Gdynianie głosowali na szybkie i radykalne zmiany Pani Prezydent, a nie na miesiące powyborczej laby i mętne tłumaczenie się teraz, że "trzeba czasu"... dla kilku prostych decyzji, które się im obiecało. Poparcie szybko stopnieje, jak tak to będzie wyglądało.

      • 2 0

  • Oczywiście priorytety to (22)

    Parkowanie na jezdniach, parkowanie na chodnikach, parkowanie na trawnikach. Zwłaszcza w Śródmieściu. Musi być równowaga.

    • 18 18

    • (15)

      Czyli brakuje miejsc parkingowych. Zwłaszcza w Śródmieściu. Rozwiązaniem nie jest tępienie kierowców tylko tworzenie miejsc parkingowych, bo samochody są potrzebne. Przypomnę, że to dzięki samochodom rośnie PKB, a nie dzięki rowerom. Żaden sklep ani fabryka nie jest zaopatrywana rowerami.

      • 14 10

      • Dokładnie. Niewielu wie. (9)

        Że auta jadąc zostawiają za sobą drobinki zlota. I to jest ten wzrost PKB. Właściwie to nie wiem czemu liczą PKB na mieszkańca a nie na samochód

        • 14 7

        • (4)

          Przekonales mnie. Nalezy zakazac wszystkich samochodow. Zamowiona lodowke przywieziemy rowerem. Czas dostawy to ok miesiaca, ale za to bedzie bardzo drogo.

          • 8 4

          • Gdynia, miasto w którym żyje się tak bogato że co miesiąc kupujemy nowe lodówki (1)

            • 3 4

            • Sprzęt AGD jest obecnie marnej jakości

              I wymienia się go o wiele częściej.

              • 1 0

          • Już jeżdżą młodzieńcy ze skrzyniami na plecach (1)

            Ciekawym kondycji ich kręgosłupa za jakieś 10 - 15 lat.

            • 0 1

            • A powiedz mądralo, czemu jeszcze nie starzy ludzie

              przyjeżdżają do lecznic samochodami? Widzisz posiadaczy wyłącznie rowerów masowo przyjeżdżający do punktów opieki zdrowotnej?

              Komfort jaki daje użytkowanie auta nie daje zdrowia, bo masz tu bezruch. W aucie u kierowców pracują tylko w niewielkim zakresie mięśni stóp i rąk.

              Co tu sobie wyobrażasz, że kilka pokoleń użytkowników aut zmieni tryb życia gatunku do którego należą a który przez tysiące lat tak wygodnych środków transportu nie miał? Pozycja siedząca w aucie ma mieć skutki lepsze od biegania przez tysiące lat po dżunglach, chodzenia z buta?

              To daje to, że organizmy ludzi dla zdrowia potrzebują ruchu, a nie wygodnego siedzenia w samochodzie.

              • 0 0

        • Z rur wydechowych lecą pieniądze

          • 8 1

        • to rzadkie ale masz rację, samochody zostawiają z kazdym przejechanym kilometrem kasę, w postaci podatków i opłat (2)

          • 1 5

          • O kurde, muszę sprawdzić jaki NIP ma moja Mazda i co tam rzeczywiście płaci

            • 2 1

          • Podatek drogowy jest tylko w cenie paliw i

            zabiera go GDDKiA wyłącznie na drogi krajowe.
            Na ulicę w mieście składają się wszyscy dorośli przez płacenie podatków nie mających nic wspólnego z samochodami czy ogólnie motoryzacją.

            • 0 0

      • PKB to się kopie w kopalni przecież

        • 1 2

      • Nie brakuje,

        Według ciebie brakuje darmowcyh miejsc

        • 1 4

      • Fabryk nie ma w Śródmieściu... (1)

        ... sklepy poza marketami zaopatruje się lekkim transportem a biura można zasilać autobusami

        A jak nie masz autobusu z Bojana, to nikt nie będzie naprawiał życia braciom mniejszym w umyśle, bo nie zderzyli kulek: dom, praca, szkoła

        • 7 5

        • Zestarzej się i zabierz głos.

          • 0 0

      • Nie ośmieszaj się gościu. Miażdżąca większość

        rowerzystów postuluje co? Może transport na Marsa na latających rowerach?

        Samochody są potrzebne, ale te do przewozu towarów i większej liczby ludzi.

        I powiedz co dał postęp technologiczny? To, że np. w portach to dźwigi a nie ludzie na swoich barach przenoszą ciężkie towary na statki i na odwrót. Zatem nadwyżki ludzi zostały z portów zwolnione. Musieli poszukać sobie nowej pracy. I część z nich mogła otworzyć małe wytwórnie rowerów czy serwisy naprawy.

        Co oznacza to, że żadna grupa zawodowa w danej branży liczebnie nie stanowi ponad 50 procent nad innymi.

        Zatem każdy drobny biznes, nawet rowerowy to panaceum na bezrobocie i branie zasiłków.

        Zapewne z takich durnowatych komentarzy jak twój śmieją się właściciele fabryk rowerów na całym świecie, bo nigdy nie przyszło im na myśl to, aby materiały do produkcji rowerów przywozić rowerami, jak też rozwozić je rowerami do punktów sprzedaży.

        • 0 0

    • Jo

      Jo

      • 0 0

    • Wincyj parkowania qrła!!! (1)

      Za każdą godzinę parkowania samochodu Bił Gejts wpłaca blikiem dolara na bombelki w Polsce

      • 3 4

      • TAK!

        • 0 0

    • nie, priorytetem jest oddanie parkingów podatnikom, którzy mają potrzebę lub ochotę przyjechac do centrum. (2)

      Od tego są centra miast. Szukasz zielenie przeprowadź się na Dąbrowę, Chwarzno, gdziekolwiek.

      • 4 6

      • Oj, chętnie bym potrzymał najstarszą Ci bliską osobę w tak wymyślonym centrum

        ale spoko, są miasta, gdzie tego typu rozwiązania z powodzeniem sobie funkcjonują. Tyle tylko, że obecnie kraj ten objęty jest sankcjami za agresję na Ukrainę. Ale zapewniam, czułbyś się tam jak ryba w wodzie. Zero pieszych, wszędzie auta.

        • 2 1

      • Ty masz jakieś roszczenia? Nikt nie musi wpuścić

        cię do centrum autem.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Trzymam kciuki za Gdynię! (34)

    Gdynia za zejściowego Szczurka stała się miastem - snobem. Straciła dynamizm i pęd ku nowoczesności, który rozbudziła Prezydent Cegielska. Brak współpracy w ramach Trójmiasta, fanaberie wielkomiejskie typu lotnisko i fatalna organizacja życia w mieście doprowadziły do stagnacji i powolnej degradacji roli Gdyni. Jako byłemu mieszkańcowi przykro mi było patrzeć jak Gdynia z dynamicznego miasta zamienia się w skansen... Trzymam kciuki za nowe władze i mam wielką nadzieję, że wróci dawna, dynamiczna Gdynia, w której dzieje się dużo dobrego, ale nie tylko na reklamach w środkach masowego przekazu, i nie tylko przy użyciu kubła farby.... Wszystkie wymienione zadania w ankiecie są ważne, ale zacząć trzeba od współpracy z sąsiadami i wszelkimi władzami/organizacjami mogącymi pomóc w rozwoju miasta.

    • 151 22

    • Ten dynamizm z czasów Cegielskiej (24)

      to mit. Zadam proste pytanie,jakie inwestycje poczynione w Gdyni za jej czasów? Dwa wodopoje na Piłsudskiego i co jeszcze?
      Bardzo proszę o jej nie idealizowanie,bo to jest tworzenie głupiego mitu.

      • 19 3

      • droga "rozowa" (9)

        Na wiecej ani czasu, ani kasy nie wystarczylo...

        Masz racje, czas Cegielskiej to okres pionierski, w duzej mierze podparty PR. Bo ani kadr, ani srodkow na rozwoj. Potem zastal tylko PR...

        Od tego czasu tylko wizualizacje i udawanie, ze cos sie robi, bo do niektorych dotarlo, ze dlugi trzeba splacac. A ze "inwestowano" w przedsiewziecia nie dajace zwrotu, to jest, jak jest ..

        • 9 5

        • "przedsiewziecia nie dajace zwrotu" (6)

          Właśnie takie myślenie nas czeka jak za inwestycje zabierze się kierownik hurtowni mrożonek

          Samorząd nie prowadzi działalności komercyjnej i nie ma pojęcia "zwrotu", bo jego zadaniem jest dobrostan mieszkańców, a nie jakaś dywidenda. Takie myślenie jest tylko o pokorwinowych marzycieli

          • 4 5

          • Tia i przynajmniej 1 mld długu i zarzad.komisaryczny (3)

            Tak to sie konczy gdy za zarzadzanie miastem bierze sie wizjoner z poczuciem misji. Na poczatek wystarczy zrozumiec proste relacje miedzy dochodami i wydatkami....

            • 6 3

            • A wiesz co ten miliard długu zbudowało? Te rzekomo nieistniejące inwestycje (2)

              Najdroższa część Kwiatkowskiego. Wiśniewskiego. Różowa właśnie (z wyjątkiem pierwszego z 4 etapów nie robiona za czasów Cegielskiej). Węzeł Wzgórze. Chwarznieńska. Podsumuj tylko te. Ogryzek Czerwonej to będzie koszt przekraczający 3 miliardy (pierwsze kosztorysy mają już 2,7, nikt w to nie wierzy). Grupa najbardziej przejadająca budżet najgłośniej ujada.

              • 8 4

              • na s19 budowany jest odcinek 5km drogi. Ma kosztować 2 miliardy. Prace juz rozpoczęto.

                Z tych pięciu kilometrów, trzy to tunel a jeden kilometr to estakada wysoka na 40m...
                Powtarzam, dwa miliardy, pięć lat budowy...

                "czerwoną" ma się projektować sześć lat... I jeszcze nie objęto nią ostatniego kawałeczka, na nabrzeże,,,
                Gdzie ponoć ma się rozpoczynać Port Zewnętrzny...

                • 3 2

              • nie błaznij się, tylko za malwersacje wokół "lotniska" będzie prokurator

                • 2 4

          • nie ma pojęcia "zwrotu"...

            Czyli komuna nigdzie nie odeszla...

            Nie mowi nikt o czystej komercji, ale o celowosci oraz sprzezeniu zwrotnym, powodujacym wzrost przychodow...

            Jedyne sprzezenia, jakie samorzad widzi, to PIT mieszkancow... Bo nawet na nieruchomosciach nie potrafia zarabiac. A raczej nie chca.

            • 2 1

          • wy juz swoje pokazaliście, zamilknąć i analizowac za co dostaliście kopa w d.... od ludzi

            • 3 4

        • droga różowa za czasów Ciegielskiej? (1)

          co za bzdury. Ona ma w tą drogą tyle wspólnego, co węzeł nosi jej nazwisko i to wszystko.

          • 7 1

          • za Cegielskiej rozpoczęto to przedsięwzięcie

            wjazd koparek na teren nie jest początkiem.
            Kolejny projekt, który stał się bazą do tej budowy powstał w '96

            A sam pomysł w '29...

            • 2 4

      • Już piszę (11)

        Za czasów Cegielskiej Gdynia była prekursorem zmian w usługach publicznych:
        - zarządzanie transportem wyjęto z jednostek budżetowych i wpuszczono spółki transportowe do przetargów na realizację przewozów, Wcześniej wszystko kisiło się w jednym "wydziale", razem z taborem bez widoków na modernizację. Wydział miał gdzieś wpływy z biletów - będą to będą, nie będą to trudno, pójdziemy po budżet. W Gdyni kompletnie zmodernizowano dystrybucję biletów - gdzieś w 96 bilety miesięczne na całe miasto (tak, wiem że to dzisiaj budzi zdziwienie) można było kupić na każdej poczcie. Za miedzą, gdzie takiej zmiany nie zrobiono stało się w ogonku do jednego z kilku punktów ZKM a bilet miesięczny to można sobie było kupić na trasę z domu do pracy/szkoły, bo kto to pomyślał że cham by chciał na całe miasto. Tak było jeszcze w 2008 roku

        - Gdynia przejęła zarządzanie oświatą. Dziś to standard na podstawie subwencji oświatowej, wtedy Gdynia była pionierem i samodzielnie organizowała oświatę , bez światłych porad zakiszonych urzędników z kuratorium, którzy tych szkół nie widzieli na oczy i nie mieli pojęcia np. w jakieś dzielnicy jakie są potrzeby

        - Tak samo ze służbą zdrowia: opieka podstawowa poszła pod zarządzanie miasta

        To na tamte czasy była rewolucja. Nie potrzeba pomników z betonu, żeby miasto było nowoczesne

        • 5 7

        • aha, czyli jednym słowem nic? (1)

          Przekładanie papierków to nie nowoczesność...

          • 5 1

          • Dla łopaciarzy to nic

            • 0 1

        • Ani jednej inwestycji, tak? (2)

          • 0 0

          • byton, tylko byton, loć byto bo to nuwoczysność (1)

            • 3 1

            • tak jest! tylko równo!

              • 0 0

        • I ten straszny szpital Vincentego a Paulo też? (1)

          • 0 0

          • sprawdzenie kto jest właścicielem szpitala nie przekracza możliwości osoby, która nie potrzebuje zewnętrznego wsparcia do

            realizacji podstawowych czynności życiowych

            • 1 0

        • co znaczy "przejąć" zarządzanie (3)

          nad oświatą czy służbą zdrowia. Takie rzeczy regulowane są za pomocą ustaw i rozporządzeń, a nie widzimisię kogoś na poziomie lokalnym.
          Dalej się nie dowiedziałem, co zrobiono za czasów Cegielskiej. A jedynie dziennikarze i internauci uprawiają mitologię na jej temat.

          • 8 1

          • Dowiedziałeś się, tylko nie zrozumiałeś (1)

            Masz ten sam internet co ja, możesz sobie znaleźć. Podpowiem: nie zaczynaj od tiktoka

            • 1 3

            • Opinia została zablokowana przez moderatora

          • Inwestycyjnie Cegielska była słaba. Za to była mistrzynią PR i ściągania inwestycji, gdy Gdańsk był pograżony w chaosie i korupcji. W Gdyni powstała pierwsza galeria handlowa w Trójmieście (Klif), duże centrum handlowe (Jończak) czy wreszcie zagraniczny (ach och kompleksy) market - hurtownia Makro. Pod koniec jej życia zaczęto też chyba budować Gemini, czyli pierwszy multipleks. Wszystko to oczywiście inwestycyjne prywatne, ale lud kompletnie nie kuma i myśli, że to sama Cegielska wylewała fundamenty

            • 1 1

      • I mieszkanie dla p.sekretarz miasta,

        przez które o mały włos nie straciłaby stanowiska.

        • 0 0

      • zgadzam się, dynamizm był po stronie części mieszkańców

        świętojebliwość pani prezydent nie poamagała

        • 6 0

    • Piesiewicz, Szemiot, Kosoirek itd to wszystko lewactwo

      dla nich macie śmigać rowerkami 365 dni w roku

      • 7 17

    • Miasto-snob

      Bardzo akuratne określenie. Dodam - wyżej robiące niż 4litery mające

      • 11 2

    • Opinia...

      ....kompatybilna w 100 %-ch z moją

      • 0 0

    • Ja sie wypowiem

      Mój kumpel pił samogon ze mną, były lata 90te. On już nie żyje, rocznik 23. Mówił że podobno Gdynia zawsze była miastem dla ambitnych, ale ambitnych już nie ma. Nie ma więc i Gdynia przeszła w stagnację. Szukacie winnego w zarządzających, ale pamiętajcie że trzeba mieć kim zarządzać. Wszystko by tylko na etatach ciepłych siedziało, soboty niedzielę wolne. Tak się nie buduje ! Mamy garstkę mądrych ludzi ale to za mało.

      • 5 3

    • Kosiorek to taka druga Dulkiewicz (1)

      • 0 9

      • Oby nie

        • 0 0

    • Jak byly mieszkaniec (1)

      To nara, nie masz już nic do powiedzenia zdrajco...

      • 1 5

      • Zjedz snikersa, dżesika

        • 1 0

    • lotnisko to nie fanaberia

      A trudne przedsiewziecie, ktore spaprano koncertowo. Rowniez pod wzgledem doboru partnerow w tym przedsiewzieciu. Trzeba miec duze umiejetnosci, aby potrafic przelamac syndrom "psa ogrodnika"...

      Fanaberia jest natomiast na pewno Park(ing) Centralny. W ktory wlozylismy tyle co i w lotnisko...

      • 5 0

  • (5)

    Jeszcze za Wojtkiem zatęsknicie

    • 19 24

    • (2)

      Nigdy. W najgorszym wypadku moge zalowac wyboru obecnej kandydatki, ale za Szczurkiem nigdy nie bede tesknil.

      • 9 1

      • (1)

        Poczekamy

        • 4 2

        • za Wojtkiem może kiedyś tak, ale nie za łucykami czy innymi guciami! harcerzyków z miasta, wyprowadzić!

          • 1 0

    • to ile wg ciebie mial rzadzic - do smierci? jak papiez? choc i oni ustepuja

      - zmiana byc musi, tylko ona zapewnia dynamike

      • 4 1

    • chyba jaruzelskim ;)

      • 0 2

  • Ostatnio nie głosowałem, ale jeśli wykonacie coś z tego Top10, to rozważę głosowanie za pięć lat (4)

    1.Budowa normalnego węzła przesiadkowego przy dworcu głównym zamiast przystanków rozsianych w promieniu kilometra. 2. Budowa parkingów przed wjazdem do Śródmieścia, szczególnie od strony Morskiej i Wiśniewskiego. 3. Darmowa komunikacja miejska w Śródmieściu dla każdego 24/7. 4. Przywrócenie tradycyjnej organizacji ruchu na Starowiejskiej i Świętojańskiej. 5. Likwidacja Straży Miejskiej (i tak nikt nie zauważy). 6. Zwiększenie liczby miejsc parkingowych w pobliżu gdyńskich szpitali. 7. Budowa tunelu sami wiecie gdzie i kolei na północ (nowy przewodniczący RM ma podobno chody w stolicy, więc teraz powinno pójść szybko, nieprawdaż?). 8. Budowa kładki nad torami dla pieszych i rowerów pomiędzy Wiśniewskiego i Hutniczą. 9. Wprowadzenie priorytetu dla pojazdów KM w sygnalizacji świetlnej. 10. Jak najwięcej nowej nawierzchni na drogach. Powodzenia i do roboty!

    • 21 11

    • przestań sie błaźnic tymi wypocinami

      • 2 1

    • Marzyciel

      • 0 1

    • (1)

      No tak, najlepiej pół Śródmieścia wyburzyć pod jeden wielki darmowy parking z polbruku, żeby Kołeczkowa i Bojana nie narzekały na parkowanie xD. No i koniecznie zwolnić wszystkie służby, żeby każdy chodnik i trawnik też robił za darmowy parking xD

      • 4 4

      • Służby na początek niech wezmą się za robotę

        Przy samej Morskiej na Grabówku w rejonie pewnego dużego sklepu od lat bezdomni raczą się tanim winem. Jak kończy się zapas, to schodzą na pobliski parking i żebrają. Interwencję policji widziałem może przez ostatnie lata tak ze trzy razy, a straży miejskiej nigdy. Ostatnio w ramach przedwyborczego sprzątania wywieziono z okolicy dużą ciężarówkę pustych butelek i puszek. Może najwyższy czas, żeby służby zajęły się nieco trudniejszymi tematami, niż trzepanie statystyk na kierowcach.

        • 2 0

  • (5)

    Wprowadzić tramwaje na Morskiej, Śląskiej i al. Zwycięstwa . Swietojanska i Starowiejska zamienić na deptak i także puścić tramwaje. Stworzyć nowe parki i będzie git

    • 6 23

    • Nic nie wpuszczać

      Wystarczy deptak

      • 2 3

    • (1)

      Na podanych ulicach wykopac kanaly i puscic tramwaje wodne!

      • 5 0

      • a na Pogórze i Wiczlino śluzy

        • 1 0

    • Tramwaje wodne oczywiście

      • 4 0

    • wszystko zamknać! wiecej delfinków! więcej farby! więcej ścieżek rowerowych-widmo! tu się żyje!

      • 3 1

  • A ja uwazam ze wladze Gdyni powinny zaczac od ustalenia sobie wynagrodzenia. (1)

    W koncu wygrali wybory i premia sie nalezy.

    • 11 16

    • a wystarczy poczytać ustawę

      • 2 0

  • Kierowcy to prawdziwa zaraza (2)

    Wjechali by wszędzie, rozjechali by wszystko

    • 18 26

    • (1)

      Jako pieszy to czesciej mam problemy z rowerami i hulajnogami, wjechaliby wszedzie i parkuja na srodku chodnika.

      • 12 2

      • racja, nie ma takiego problemu z rowerzystami, ponieważ nikt nie jeździ po tych wszystkich wymalowanych olejną ściezkach

        • 3 0

  • Gdynia - przyszłość (4)

    Nowe władze potrzebują wsparcia merytorycznego , aby dojść do ustalenia jaki bałagan finansowy jest w Gdyni .
    Szczurek i Łucyk szukają pracy , dajmy im trochę zarobić , aby pomogli .
    Pensja minimalna na początek . A jak się wykażą to darmowe przejazdy ZKM przez 1 rok .
    Uśmiechnij się , mieszkasz w Gdyni !

    • 14 4

    • To Bartek nie potrafi przeczytać raportu z realizacji budżetu? (2)

      Spoci się na 300 stronach czy mama mu wszystko czyta?

      • 4 3

      • Jaki (1)

        Bartek?!

        • 0 0

        • Nasz nowy vice

          Ten co napisał jeden Bardzo Długi Artykuł o handlu warzywami, więc w swoim mniemaniu może zostać już ministrem finansów

          • 1 2

    • Tym panom dziękujemy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane