• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkuj (pod stadionem) i jedź (na jarmark lub plażę). Dlaczego znów się nie udało?

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (254)
Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego? Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego?

Wysokie koszty, umiarkowane korzyści - tak można podsumować pierwszych pięć tygodni funkcjonowania linii autobusowej Park & Ride kursującej między stadionem w Letnicy a plażą w Brzeźnie lub na kończący się w niedzielę Jarmark św. Dominika. Od początku lipca z oferty skorzystało 500 kierowców.



Ile powinna kosztować usługa P&R?

Linia P&R w Letnicy to tegoroczna nowość w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Autobusy kursujące z parkingu pod stadionem na plażę w Brzeźnie lub na Jarmark św. Dominika miały być realną alternatywą dla samochodu i atrakcyjną ofertą dla turystów, do tej pory szukających miejsc postojowych na zastawionych do granic możliwości ulicach Brzeźna i Śródmieścia.

Mówiąc inaczej: zaparkuj u nas, a my za symboliczną opłatą szybko i wygodnie dowieziemy cię na plażę lub jarmark, a potem umożliwimy szybki powrót do samochodu.

Półmetek wakacji za nami, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ile osób skorzystało z oferty. Zapytaliśmy też w magistracie o koszty funkcjonowania linii.



30 zł za cały dzień parkowania i przewóz to za drogo



Aby skorzystać z linii wystarczy zaparkować samochód pod stadionem i w parkometrze wykupić bilet (30 zł za cały dzień, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca - 15 zł). Następnie z biletu trzeba oderwać kupon uprawniający wejście do autobusu, a bilet pozostawić na podszybiu auta.

I tak, w ciągu pierwszych pięciu tygodni wakacji z nowej linii skorzystało 500 kierowców, co daje średnio 100 pojazdów tygodniowo (14 dziennie).

Umiarkowana popularność linii P&R może wynikać z co najmniej trzech czynników.

  1. Pierwszy to powściągliwa reklama nowej oferty. Pojedyncze komunikaty w mediach społecznościowych nie mają szans przebić się i dotrzeć do turystów i mieszkańców, dlatego organizatorzy (Międzynarodowe Targi Gdańskie i Gdańska Organizacja Turystyczna) muszą w przyszłości szybciej i skuteczniej promować tego typu rozwiązania.
  2. Drugą przyczyną z pewnością była pogoda. Padający deszcz i temperatury nieprzekraczające 20 stopni nie zachęcają do przebywania na plaży. Na to już jednak ani miasto, ani nikt inny - wpływu nie ma.
  3. Trzeci powód to zbyt wysoka cena usługi. Aby przekonać kierowcę, że warto zaparkować auto z dala od plaży lub zatłoczonego centrum i dotrzeć tam autobusem, należy go do tego zachęcić. Jak? Najłatwiej ceną. Zwłaszcza że na parkingach w pasie nadmorskim doba parkowania to koszt zaledwie 10 zł, a wokół centrum wciąż znajdziemy wiele miejsc, gdzie za parkowanie płacić nie trzeba. Wydaje się, że aby jazda autobusem była dla kierowcy atrakcyjniejsza niż kluczenie po ulicach w poszukiwaniu wolnego miejsca, obie opłaty powinny być co najmniej takie same.


Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Wysoki koszt przewiezienia jednego kierowcy



Niska frekwencja to też niższe wpływy z biletów parkingowych, które miały w jakiejś mierze zamortyzować koszty funkcjonowania linii.

Łączny koszt funkcjonowania dodatkowych autobusów od początku lipca do końca sierpnia wyniesie 137 tys. zł (17 tys. zł tygodniowo).

To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.

Wydarzenia

Jarmark Św. Dominika (23 opinie)

(23 opinie)
street food, jarmark, kiermasz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (254) ponad 10 zablokowanych

  • To jest na tyle świetnie reklamowane... (1)

    że pierwszy raz o tym słyszę ;)
    pytanie jeszcze jak często autobusy jeżdzą. Jak raz na godzinę to sorry ale nie

    • 73 2

    • Co pol godziny. A informacji mawet na stronie ZTM nie ma wiec nie dziwita, ze nikt nie korzysta

      • 11 0

  • Szpilek

    No chyba nikt normalny nie przesiądzie się z auta do autobusu .Co za bzdura.

    Totalny absurd .

    • 28 6

  • Po ankiecie widać (4)

    Że ludzie chcieliby mieć wszystko za darmo. Autem swoim też darmo jeździcie? Co do ceny 30 zł, zdecydowanie zniechęcająca kwota do korzystania

    • 8 39

    • A w jakiej cenie chciałbyś mieć parking pod stadionem?

      Przypominam, że w promieniu kilometra od stadionu nie ma miejskiej strefy płatnego parkowania.
      30 zł to też 6 godzin parkowania w Forum i przejście się na piechotę na jarmark.
      33,50 kosztuje parkowanie bez limitu w strefie A.

      • 15 1

    • Nie za darmo

      Tylko już raz za to płacimy w podatkach. Dlaczego mamy płacić drugi raz za to samo?

      • 9 4

    • Dlatego Trzeba oparkometrować Dolne Miasto

      Brzeźno, Wrzeszcz i Caly Dolny taras.
      Do tego podniesc cenę od Nowego roku do 6 zł a w śródmiejskiej do 12 zł z perspektywą zrobienia strefy ekologicznej..
      Te pieniądze należą się miastu na skwery i parki!
      Spaliny niszczą nie tylko elewacje budynków ale też płuca wszystkich mieszkańców wydatnie skracając życie nawet tym którzy korzystają z ekologicznego tramwaju.
      Słowem: chcesz za darmo do miasta to kup elektryka!

      • 1 1

    • W centrum płatne, park and ride za darmo

      Moim zdaniem uczciwe, wystarczy tylko przenieść koszty park and ride na tych co parkują w centrum, i wilk syty i owca cała

      • 2 0

  • Pierwszy raz słyszę o takiej ofercie, wiec reklama z pewnością jest problemem

    Z tego co czytam, pieszych pasazerów dowozi dedykowany autobus tam i z powrotem. Jakie są godziny jazdy tego autobusu? To może rzucać snop światła na niskie zainteresowanie. Gdzie mozna sprawdzić rozkład tego autobusu?

    • 35 0

  • (2)

    Park and ride to super inicjatywa, tym bardziej w przypadku węzłów przesiadkowych na PKM. Powinno się tylko piwlnowac, aby parkingów służących podróżnym nie zajmowały Janusze byznesu z jakiś żałosnych dziupli lub wypożyczalni aut, których nie stać na swój parking.

    • 20 0

    • (1)

      W Gdansku parkingi P&R sluza za parking dla okolicznych osiedli

      • 5 0

      • Słojów i wszystko w temacie

        • 0 0

  • Dlaczego się nie udało?

    Bo miasto myślało tylko o tym jak wydoić hajs, a nie o korzyściach dla kogokolwiek. Za 30zl to jest 5h parkowania w samym centrum, a kto chodzi tyle po jarmarku??

    • 52 4

  • To jest tak niesamowicie bezsensowne (3)

    Jak ktoś chce kombinować ze zmniejszeniem opłat za parkowanie, to odpali mapę. Zlokalizuje darmowy parking na Elbląskiej i podejdzie z buta na Jarmark. Wyjdzie nawet szybciej niż przesiadka na stadionie i czekanie na autobus.

    • 72 0

    • (2)

      nawet jak nie na Elbląskiej, to pojedzie na płatny w Forum. Zapłaci tyle samo, ale będzie już w centrum i nie traci czasu na dojazd.

      • 8 0

      • Dwa razy próbowałem do forum i dwa razy było zamknięte

        • 2 0

      • Czyli zamiast 10 minut dojazdu autobusem wybierasz godzine stania w korku dookola Forum i nazywasz to najwyzszym sensem?

        • 1 0

  • Ale w czym problem? (1)

    Koszty tej fanaberii z chęcią pokryją mieszkańcy Gdańska. Nie takie fanaberie już finansowali i jak widać są dalej z władzy zadowoleni.

    • 40 1

    • Może nie z chęcią...

      • 0 0

  • Problemem jest dojazd

    Przecież parkingi P+R powinny być na obrzeżach, tak jak w czeskiej Pradze, a tutaj parking w środku miasta - no Letnica to nie jest coś poza, ale otoczona jest innymi dzielnicami, i co się okazuje? Że większość kierowców woli poszukać w centrum niż jechać kawał drogi tam. Jaka recepta? Stworzyć prawdziwe parkingi przy Sucharskiego/Elbląskiej na Olszynce, pod obwodnicą na Lipcach i tam zostawiać auta i rozwieźć, łatwo wyjechać i super, a tutaj co chwilę zapycha się tunel i kręcenie się po mieście. To musi być na obrzeżu i szybki wyjazd poza miasto.

    • 41 0

  • (5)

    Jaki sens jechać z południowych dzielnic na letnice, zostawić auto potem do centrum i z powrotem po auto na letnice xD i jeszcze 30 zł za parking zostawić. To musiało się udac :). Ciekawe kto wpadł na ten pomysl.
    Serdeczności dla wszystkich

    • 194 11

    • a pomysl o turystach. gniją w korkach na obwodnicy, autostradzie czy tam ekspresówce. (1)

      na pewno będą chcieli zostawić auto na zadu...

      • 16 3

      • Złodzieje na to liczyli.. Nowe katalizatory do wycięcia.

        • 4 5

    • To jest dla turystow

      • 5 2

    • Z południowych dzielnic to wyjdzie 15 zł, na kartę mieszkańca jest rabat.

      • 1 1

    • Moim zdaniem to ma calkiem sporo sensu.

      Oczywiscie zalezy, po co sie jedzie. Jesli chcesz z rodzina spedzic caly dzien na plazy, a moze pol dnia na plazy, pol dnia na jarmarku, to ta cena staje sie wrecz smiesznie niska. Oczywiscie mowa o 15 zl, bo w poludniowych dzielnicach Gdanska mieszkaja mieszkancy Gdanska, ktorzy posiadaja karte mieszkanca.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane