- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (370 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (193 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (101 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (49 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (253 opinie)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (359 opinii)
Parkuj (pod stadionem) i jedź (na jarmark lub plażę). Dlaczego znów się nie udało?
Wysokie koszty, umiarkowane korzyści - tak można podsumować pierwszych pięć tygodni funkcjonowania linii autobusowej Park & Ride kursującej między stadionem w Letnicy a plażą w Brzeźnie lub na kończący się w niedzielę Jarmark św. Dominika. Od początku lipca z oferty skorzystało 500 kierowców.
Mówiąc inaczej: zaparkuj u nas, a my za symboliczną opłatą szybko i wygodnie dowieziemy cię na plażę lub jarmark, a potem umożliwimy szybki powrót do samochodu.
Półmetek wakacji za nami, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ile osób skorzystało z oferty. Zapytaliśmy też w magistracie o koszty funkcjonowania linii.
30 zł za cały dzień parkowania i przewóz to za drogo
Aby skorzystać z linii wystarczy zaparkować samochód pod stadionem i w parkometrze wykupić bilet (30 zł za cały dzień, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca - 15 zł). Następnie z biletu trzeba oderwać kupon uprawniający wejście do autobusu, a bilet pozostawić na podszybiu auta.
I tak, w ciągu pierwszych pięciu tygodni wakacji z nowej linii skorzystało 500 kierowców, co daje średnio 100 pojazdów tygodniowo (14 dziennie).
Umiarkowana popularność linii P&R może wynikać z co najmniej trzech czynników.
- Pierwszy to powściągliwa reklama nowej oferty. Pojedyncze komunikaty w mediach społecznościowych nie mają szans przebić się i dotrzeć do turystów i mieszkańców, dlatego organizatorzy (Międzynarodowe Targi Gdańskie i Gdańska Organizacja Turystyczna) muszą w przyszłości szybciej i skuteczniej promować tego typu rozwiązania.
- Drugą przyczyną z pewnością była pogoda. Padający deszcz i temperatury nieprzekraczające 20 stopni nie zachęcają do przebywania na plaży. Na to już jednak ani miasto, ani nikt inny - wpływu nie ma.
- Trzeci powód to zbyt wysoka cena usługi. Aby przekonać kierowcę, że warto zaparkować auto z dala od plaży lub zatłoczonego centrum i dotrzeć tam autobusem, należy go do tego zachęcić. Jak? Najłatwiej ceną. Zwłaszcza że na parkingach w pasie nadmorskim doba parkowania to koszt zaledwie 10 zł, a wokół centrum wciąż znajdziemy wiele miejsc, gdzie za parkowanie płacić nie trzeba. Wydaje się, że aby jazda autobusem była dla kierowcy atrakcyjniejsza niż kluczenie po ulicach w poszukiwaniu wolnego miejsca, obie opłaty powinny być co najmniej takie same.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Wysoki koszt przewiezienia jednego kierowcy
Niska frekwencja to też niższe wpływy z biletów parkingowych, które miały w jakiejś mierze zamortyzować koszty funkcjonowania linii.
Łączny koszt funkcjonowania dodatkowych autobusów od początku lipca do końca sierpnia wyniesie 137 tys. zł (17 tys. zł tygodniowo).
To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.
Wydarzenia
Miejsca
Zobacz także
Opinie (254) ponad 10 zablokowanych
-
2023-08-13 11:36
14 osób dziennie ;) Nie wierzę w to co czytam. Ale porażka.
- 3 0
-
2023-08-13 12:38
zgoda
tego rodzaju systemy nie powinny powstawać na hurra; mam nadzieję, że organizatorzy przemyślą błędy
ps. natomiast trochę poboczną paranoją jest to, że przy takim zagęszczeniu aut parking może być w ogóle za darmo lub śmieszne 10 PLN- 1 1
-
2023-08-13 13:33
Letnica jako punkt przesiadkowy to porażka!
Ludzie, którzy to wymyślają chyba nigdy nie byli w Gdańsku! Jechać do Letniewa, żeby przesiąść się na autobus. Dobry żart
Nie wiem dla komu może się to opłacać czasowo i finansowo- 2 0
-
2023-08-13 21:43
Eeejjjjj,
Czekajcie. Czyli turyści spali np. W oliwie, na Aniołkach, śródmieściu lub we Wrzeszczu, mają jechać autem pod stadion, zapłacić 30 zł, by na kilometry wywiozl ich autobus w kierunku plaży lub śródmieścia :) :) :) :)
A za 10 zł jest parking na drogach lub jelitkowie, nie wspominając o darmowych klepowiskach w Śródmieściu :) :) :) dobry wałek - kolejny :)- 2 0
-
2023-08-15 05:29
To nie ma sensu
Gdyby to kosztowało 10/15 złotych i bilet pozwalał dojechać do plaży w dowolny sposób, a nie tylko tym jednym autobusem, bez wiat na przystanku. A najważniejszym cznnikiem byłyby te nieroby zagonione do pracy i jazda z lawetami na dworskiej/hallera i okolicznych ulicach
- 0 0
-
2023-08-15 11:55
za niska cena
Skoro z wyliczeń wychodzi 170 z kierowcę to chyba tyle powinien płacić za parking
- 0 0
-
2023-08-15 12:22
a więc to tak
Przez 2 miesiące się zastanawiałem o co chodzi z tymi autobusami pod stadionem - piłkarzy po treningach do domów rozwożą, jakaś dodatkowa linia dla zwiedzających stadion, o co chodzi? Non stop podjeżdżają 2 autobusy, za kilka minut odjeżdżają. Dziś rozwiązano mi tą zagadkę. A jestem tam przeciętnie co 2 dni na rolkach. Nie wierzę, że ktoś mógł taką głupotę wymyślić. Parking sam w sobie najdroższy w okolicy, od kilku tygodni w większości niedostępny przez powstającą ekspozycję targową. Darmowe taksówki proponuję podstawić, taniej będzie. I bezpieczniej dla użytkowników toru.
- 0 0
-
2023-08-15 12:34
To coś z gatunku rowery miejskie na zimę.
- 0 0
-
2024-06-24 14:39
Chyba komuś się przyda lekarz. Plac zebrań ludowych od wieku był centrum kultury Gdańska. Czyli idąc tropem urzędu miasta wszystko zalać betonem.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.