• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkuj (pod stadionem) i jedź (na jarmark lub plażę). Dlaczego znów się nie udało?

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (254)
Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego? Od początku wakacji średnio tylko 14 kierowców dziennie decyduje się pozostawić swoje auto z dala od centrum czy plaży i dojechać tam podstawionym autobusem. Sprawdziliśmy, dlaczego?

Wysokie koszty, umiarkowane korzyści - tak można podsumować pierwszych pięć tygodni funkcjonowania linii autobusowej Park & Ride kursującej między stadionem w Letnicy a plażą w Brzeźnie lub na kończący się w niedzielę Jarmark św. Dominika. Od początku lipca z oferty skorzystało 500 kierowców.



Ile powinna kosztować usługa P&R?

Linia P&R w Letnicy to tegoroczna nowość w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Autobusy kursujące z parkingu pod stadionem na plażę w Brzeźnie lub na Jarmark św. Dominika miały być realną alternatywą dla samochodu i atrakcyjną ofertą dla turystów, do tej pory szukających miejsc postojowych na zastawionych do granic możliwości ulicach Brzeźna i Śródmieścia.

Mówiąc inaczej: zaparkuj u nas, a my za symboliczną opłatą szybko i wygodnie dowieziemy cię na plażę lub jarmark, a potem umożliwimy szybki powrót do samochodu.

Półmetek wakacji za nami, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ile osób skorzystało z oferty. Zapytaliśmy też w magistracie o koszty funkcjonowania linii.



30 zł za cały dzień parkowania i przewóz to za drogo



Aby skorzystać z linii wystarczy zaparkować samochód pod stadionem i w parkometrze wykupić bilet (30 zł za cały dzień, posiadacze Gdańskiej Karty Mieszkańca - 15 zł). Następnie z biletu trzeba oderwać kupon uprawniający wejście do autobusu, a bilet pozostawić na podszybiu auta.

I tak, w ciągu pierwszych pięciu tygodni wakacji z nowej linii skorzystało 500 kierowców, co daje średnio 100 pojazdów tygodniowo (14 dziennie).

Umiarkowana popularność linii P&R może wynikać z co najmniej trzech czynników.

  1. Pierwszy to powściągliwa reklama nowej oferty. Pojedyncze komunikaty w mediach społecznościowych nie mają szans przebić się i dotrzeć do turystów i mieszkańców, dlatego organizatorzy (Międzynarodowe Targi Gdańskie i Gdańska Organizacja Turystyczna) muszą w przyszłości szybciej i skuteczniej promować tego typu rozwiązania.
  2. Drugą przyczyną z pewnością była pogoda. Padający deszcz i temperatury nieprzekraczające 20 stopni nie zachęcają do przebywania na plaży. Na to już jednak ani miasto, ani nikt inny - wpływu nie ma.
  3. Trzeci powód to zbyt wysoka cena usługi. Aby przekonać kierowcę, że warto zaparkować auto z dala od plaży lub zatłoczonego centrum i dotrzeć tam autobusem, należy go do tego zachęcić. Jak? Najłatwiej ceną. Zwłaszcza że na parkingach w pasie nadmorskim doba parkowania to koszt zaledwie 10 zł, a wokół centrum wciąż znajdziemy wiele miejsc, gdzie za parkowanie płacić nie trzeba. Wydaje się, że aby jazda autobusem była dla kierowcy atrakcyjniejsza niż kluczenie po ulicach w poszukiwaniu wolnego miejsca, obie opłaty powinny być co najmniej takie same.


Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Wysoki koszt przewiezienia jednego kierowcy



Niska frekwencja to też niższe wpływy z biletów parkingowych, które miały w jakiejś mierze zamortyzować koszty funkcjonowania linii.

Łączny koszt funkcjonowania dodatkowych autobusów od początku lipca do końca sierpnia wyniesie 137 tys. zł (17 tys. zł tygodniowo).

To oznacza, że przewiezienie jednego kierowcy (z pasażerami lub samego) na plażę lub do centrum (i z powrotem) kosztowało do tej pory średnio ok. 170 zł.

Wydarzenia

Jarmark Św. Dominika (23 opinie)

(23 opinie)
street food, jarmark, kiermasz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (254) ponad 10 zablokowanych

  • Informacja powinna być na tablicach zmiennej treści na obwodnicy

    Pierwsze słyszę o takiej możliwości a wielokrotnie szukałem miejsca parkingowego

    • 3 0

  • Przy Jana z Kolna duży piętrowy parking straszy pustką, dziwne bo wokół szpilki nie wciśniesz. Zaczynam myśleć, że komuś zależy aby parking w tamtym miejscu okazał się nieopłacalny. Doświadczenie życiowe i zmysł obserwacji same dyktują tezę: na tej działce w ciągu najbliższych pięciu lat powstanie biurowiec... stowę stawiam, tak mało bo nie mam pewności czy biurowiec, czy hotel.

    • 7 0

  • Nie na temat, ale napiszę że jeśli ktoś chciałby zmniejszyć korki na wyjeździe ze starówki ( nie piszcie tu o głównym mieście, tu chodzi o to żeby dużo ludzi zrozumiało) do rzeczy- wystarczy uświadomić kierowcom, że : 1światła pod starym zakiem umożliwiają wjazd na torowisko. 2 tam jest jeszcze jeden pas do skrętu w lewo i nie trzeba się go bać. 3 zarząd forum powinien umieścić czytelną tablicę informacyjną co do wolnych miejsc na parkingu. Cały wjazd na AK jest blokowany przez zwolenników parkowania w Forum, może gdyby wiedzieli, ze nie ma miejsca nie stali by w ogonku blokując wyjazd z centrum.

    • 3 1

  • Żałosne. Oni udają, że coś robią, że im zależy i umieją.... Gdańszczanie udają, że im wierzą. I , że deszcz pada.

    • 5 0

  • Kasy miasto już nie ma. (3)

    Bo prawie cała kasa poszła na inwestycje w kierowczykow. Niestety. Coś za coś.
    Nie ma innego rozwiązania jak obciążenie kierowczykow Realnymi kosztami inwestycji w ich infrastrukturę. Komuchy mają wszystko za darmo i chcą więcej. Ale to ciągle dużo kosztuje. Nie ma więc wyjścia. Trzeba kierowczykow obciążyć, "za darmo" to było za komuny.

    • 1 5

    • Prawie 30% ceny paliwa to podatki, poza tym kierowcy też płacą podatki, z których m.in. dofinansowany jest zbiorkom dla Ciebie (2)

      • 0 1

      • Nie! Nie kłam. (1)

        Miasta płacą na kierowczyków z podatków swoich, nie z jakiejś tam enigmatycznej opłaty w paliwie. Tą opłatę (smiesznie niską) bierze PiSlam na swoje premie. Miasta i gminy płacą na drogi same. Plus kasa z Unii.
        jedyna droga -- zabrać kierowcom to co płacą miasta i niech kierofffczyki płacą winiety po 2 kzł/osobiemiesiąc. Komuchy przyrosły do foteli.
        Kiedy wreszcie uwolni się budżety od kierowczyków to powstanie gęsta sieć komunikacji miejskiej. Inaczej nie ma kasy bo idzie na kierowczyków.
        Kierowczyki okradają miasta na swoją wygodę i lenistwo.

        • 0 0

        • Nie będę się zagłębiał w te brednie, bo szkoda czasu, ale jedna uwaga: "komuch" naprawdę nie znaczy tego, co ci się wydaje.

          • 0 0

  • Jak często z parkingu odjeżdża autobus? (1)

    • 2 0

    • Co 30 min

      • 0 0

  • Tam gdzie Peło ma samorządy tam kamieni... (1)

    Dlatego trzeba głosować tylko na PiS

    • 4 5

    • HA HA Beneficjenci mieszkanie + w Gdyni

      bez prądu

      • 1 1

  • Natychmiast zarząd komisaryczny dość tej nieudolnej

    • 4 1

  • Chytry dwa razy traci. Ani pieniędzy ani mniej samochodów. Ale co tu dywagować skoro kasa jest najważniejsza.

    • 2 0

  • To dosyć zadziwiające, że chcieli konkurować 30PLN z parkingami za 10PLN

    Tym bardziej, że taki tańszy parking jest pod nosem (przy plaży), a zapewne nie po to ktoś jedzie z rodziną samochodem na plaże, żeby się przejść. Może mają kupę tobołków...

    To jedynie potwierdza kogo zatrudniają w urzędach miejskich, zwykłe pacany, które nie myślą i sa oderwane od rzeczywistości w takim samym stopniu jak PISowscy politycy.

    Przykład z Gdyni?

    1 w temacie parkingu - w centrum jest taki, o którym nikt nie wie. Kiedyś był bardzo drogi, teraz kosztuje tyle samo co inne miejsca parkingowe. Jest pusty lub stoi tam dosłownie parę samochodów. No ale kierowca musiałby o nim wiedzieć!

    2 naprawa ulic, niezwykle kosztowna, nie jest kompletnie nadzorowana. Efekt to dziury po roku, czyli do remontu, bo użyto złych materiałów czy źle wykonano pracę. Ale co takiego urzędnika to obchodzi?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane